Ryzykowne zachowania w środowisku cyfrowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-RZC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ryzykowne zachowania w środowisku cyfrowym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika kultury i mediów cyfrowych, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Środowisko cyfrowe jako obszar nowych zjawisk kulturowych Charakterystyka ryzykownych zachowań cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Przyczyny, rozwój i skutki ryzykownych zachowań w środowisku cyfrowym. Diagnoza ryzykownych zachowań w środowisku cyfrowym. Działania profilaktyczne w zakresie wybranych ryzykownych zachowań w środowisku cyfrowym. Kompetencje rodziców w zakresie ryzykownych zachowań. Zadania szkoły w minimalizowaniu ryzykownych zachowań. Procedury postępowania w wybranych ryzykownych zachowaniach. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma pogłębioną wiedzę w zakresie ryzykownych zachowań użytkowników mediów cyfrowych, stanowiącą podstawę projektowania i realizacji oddziaływań edukacyjnych ma uporządkowaną wiedzę o realizatorach działalności edu-kacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej w zakresie diagnozy i profilaktyki ryzykow-nych zachowań w środowisku cyfrowym Umiejętności potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wycho-wawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w zakresie diagnozy i profilaktyki ry-zykownych zachowań w środowisku cyfrowym potrafi wybrać i zastosować sposób postępowania, dobierać środki i metody pracy w celu minimalizowania konsekwencji ryzykownych zachowań w środowisku cyfrowym Kompetencje społeczne jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne związane z minimalizowaniem konsekwencji ryzykownych zachowań w środowisku cyfrowym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kolek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat ryzykownych zachowań internetowych oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym temacie Umiejętności: Projekt – zaprojektowanie, przeprowadzenie badania oraz analiza - metoda podsumowująca Kompetencje: Samoocena - metoda podsumowująca. Ocena prowadzącego - metoda podsumowująca |
|
Pełny opis: |
1. Ryzykowne zachowania w przestrzeni internetowej u dzieci, młodzieży i młodych dorosłych 2. Rodzaje zachowań ryzykownych w internecie 3. Przyczyny podejmowania ryzykownych zachowań w przestrzeni internetowej 4. Czynniki osobowościowo-społeczne w kształtowaniu postawy predysponującej do ryzykownych zachowań w internecie 5. Konsekwencje i negatywne skutki ryzykownych zachowań w przestrzeni internetowej w określonych grupach wiekowych 6. Wychowanie i kształtowanie wysokich kompetencji społecznych dzieci i młodzieży jako czynnik ochraniający przed podejmowaniem zachowań ryzykownych 7. Rola pedagogiki medialnej w profilaktyce i przeciwdziałaniu ryzykownym zachowaniom w świecie wirtualnym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Difin, Warszawa, 2014 2. Bednarek J., Społeczne kompetencje medialno–informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, [w:] Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Bednarek J., Difin, Warszawa, 2014 3. Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS i NASK, Kraków, 2015 |
|
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DUPE-PKM Zajęcia prowadzone z użyciem Microsoft Teams (według planu zajęć). Materiały przesyłane na maila grupy. Konsultacje indywidualne dla Studentów przez Microsoft Teams lub telefonicznie po wcześniejszym umówieniu: akd137@aps.edu.pl Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams. Dodatkowa literatura dostępna na IBUK Libra (APS): |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kolek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza: Wykazanie się wiedzą na temat ryzykownych zachowań internetowych oraz postępowania diagnostycznego i metod profilaktyki w tym temacie Umiejętności: Projekt – zaprojektowanie, przeprowadzenie badania oraz analiza - metoda podsumowująca Kompetencje: Samoocena - metoda podsumowująca. Ocena prowadzącego - metoda podsumowująca |
|
Pełny opis: |
1. Ryzykowne zachowania w przestrzeni internetowej u dzieci, młodzieży i młodych dorosłych 2. Rodzaje zachowań ryzykownych w internecie 3. Przyczyny podejmowania ryzykownych zachowań w przestrzeni internetowej 4. Czynniki osobowościowo-społeczne w kształtowaniu postawy predysponującej do ryzykownych zachowań w internecie 5. Konsekwencje i negatywne skutki ryzykownych zachowań w przestrzeni internetowej w określonych grupach wiekowych 6. Wychowanie i kształtowanie wysokich kompetencji społecznych dzieci i młodzieży jako czynnik ochraniający przed podejmowaniem zachowań ryzykownych 7. Rola pedagogiki medialnej w profilaktyce i przeciwdziałaniu ryzykownym zachowaniom w świecie wirtualnym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Difin, Warszawa, 2014 2. Bednarek J., Społeczne kompetencje medialno–informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, [w:] Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Bednarek J., Difin, Warszawa, 2014 3. Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS i NASK, Kraków, 2015 |
|
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DUPE-PKM Zajęcia prowadzone z użyciem Microsoft Teams (według planu zajęć). Materiały przesyłane na maila grupy. Konsultacje indywidualne dla Studentów przez Microsoft Teams lub telefonicznie po wcześniejszym umówieniu: akd137@aps.edu.pl Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams. Dodatkowa literatura dostępna na IBUK Libra (APS): Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeb231cb4a6254231b66f7ee4d9b537ab%40thread.tacv2/conversations?groupId=0b38e290-e761-4419-88da-06a50ee7797f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.