Rodzina w perspektywie socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-RPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina w perspektywie socjalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, opieka nad dzieckiem i wsparcie społeczne, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Poznanie wybranych uwarunkowań społecznych, psychologicznych i socjalnych funkcjonowania rodziny. Różne definicje rodziny i znaczenie wielości perspektyw jej ujmowania dla dalszej praktyki – budowania wsparcia i opieki. Formach wsparcia rodziny: konsultacje, poradnictwo specjalistyczne, terapia, mediacje, usługi dla rodzin z dziećmi, świadczenia socjalne, interwencja, pomoc prawna oraz o różnych formach pieczy zastępczej nad dzieckiem. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienie z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej rozwoju rodziny; zna teorie dotyczące wychowania. Ma rozszerzoną wiedzę o rodzinie i innych strukturach społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych. Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej. Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej. Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. Kompetencje społeczne Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW: Drobne prace pisemne na zajęciach onlineoraz egzamin z pytaniami sprawdzającymi wiedzę i pytaniami problemowymi Zdalne metody pomiaru efektów |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie wybranych uwarunkowań społecznych, psychologicznych i socjalnych funkcjonowania rodziny. Studenci poznają różne definicje rodziny i ich znaczenie dla dalszej praktyki – budowania wsparcia i opieki. Na zajęciach będzie mowa o różnych formach wsparcia rodziny, takich jak: konsultacje, poradnictwo specjalistyczne, terapia, mediacje, usługi dla rodzin z dziećmi, świadczenia socjalne, interwencja, pomoc prawna oraz o różnych formach pieczy zastępczej nad dzieckiem. |
|
Literatura: |
Slany K. (red.) Zagadninenia małżeństwa i rodzin w perspektywie feinistyczno-genderowej, , Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, 2013 (wybrane fragmenty Szlendak T., Socjologia rodziny, PWN, Warszawa, 2015 (wybrane fragmenty) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy, red. Stanisław Kawula, Toruń 2001, s. 135-156 Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej. Tom 1. (2015), red. Kantowicz, Ewa, Ciczkowska-Giedziun Małgorzata, Willan-Horla Lidia, Olsztyn (wybrane fragmenty) Krasiejko, Asystentura rodziny: https://www.gov.pl/attachment/a69c2fe4-1247-4ed6-9c33-f0a06c095f87 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Praca z wykorzystaniem platformy TEAMS i Padlet wykłady w czasie bieżącym on-line (Teams/ Webex) wykłady asynchroniczne – przekazywane na platformie np. Teams, Padlet (materiały, wykłady, prezentacje i instrukcje dotyczące aktywności). praca zespołowa - Teams, google forms oraz komunikatory : Whereby.com, Whatsapp, messenger. Wykorzystanie Teams, Quizziz lub google forms do sprawdzenia wiedzy Wykorzystanie Slido – do dyskusji, refleksji i sprawdzania wiedzy NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe:Wykład - 15 h Przygotowanie do zajęć - 20 h Przygotowanie się do egzaminu - 20 h Sumaryczna liczba godzin: 55. Liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac4808c1f05f54f7a93fd67a8778f4783%40thread.tacv2/conversations?groupId=065ea62d-da5c-4513-9497-3e156e559615&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW: Drobne prace pisemne na zajęciach online oraz egzamin z pytaniami sprawdzającymi wiedzę Pisemna praca problemowa Zdalne metody pomiaru efektów |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie wybranych uwarunkowań społecznych, psychologicznych i socjalnych funkcjonowania rodziny. Studenci poznają różne definicje rodziny i ich znaczenie dla dalszej praktyki – budowania wsparcia i opieki. Na zajęciach będzie mowa o różnych formach wsparcia rodziny, takich jak: konsultacje, poradnictwo specjalistyczne, terapia, mediacje, usługi dla rodzin z dziećmi, świadczenia socjalne, interwencja, pomoc prawna oraz o różnych formach pieczy zastępczej nad dzieckiem. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Ciczkowska-Giedziun, M. (2017). (Nie)odkryte możliwości wspierania rodziny w środowisku lokalnym. Pedagogika Społeczna, 63(1), 83–96. Krasiejko, I. (2019). Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Pedagogika. Praca socjalna. Terapia. Warszawa: Difin. (ss.41-55, 75-131) Krasiejko, Asystentura rodziny: https://www.gov.pl/attachment/a69c2fe4-1247-4ed6-9c33-f0a06c095f87 Liberska, H. (2014). Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. (ss. 221-242) Slany, K. (2002). Główne czynniki przemian dotychczasowego wzoru małżeństwa i rodziny. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.(fragmenty) Raporty z badań CBOS, (2013). Rodzina jej współczesne znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_033_13.PDF CBOS, (2019). Rodzina jej współczesne znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF GUS (2019). Rocznik demograficzny. Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Chojak, M. (2016). Rodzice – partnerzy czy wrogowie polskiej edukacji? Wychowanie w Rodzinie, 13(1), 293–310. https://doi.org/10.23734/wwr20161.293.310 Ciczkowska-Giedziun, M. (2015) W stronę upodmiotowienia rodzin w działaniach pomocowych. In E. Kantowicz, M. Ciczkowska-Giedziun, & L. Willan-Horla (Eds.), Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej. Tom 1. (pp. 85–92). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Giddens, A. (2005). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe, PWN. (Rozdział o rodzinie) Jaworska, J. (2013). Więzi rodzinne i umiejętności interpersonalne a technologie komunikacyjne. Wychowanie w Rodzinie, VIII(2), 185–203. https://doi.org/10.23734/wwr20132.185.203 Lewandowska-Kidoń, T., & Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwerytetu Marii Curie-Skłodowskiej. (75-147) Ostafińska-Molik, B., & Wysocka, E. (2014). Style wychowania w rodzinie pochodzenia w percepcji młodzieży gimnazjalnej i ich znaczenie rozwojowe – próba teoretycznej i empirycznej egzemplifikacji. Przegląd Pedagogiczny, 25(2), 213–234Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy, red. Stanisław Kawula, Toruń 2001, s. 135-156 Szlendak T., Socjologia rodziny, PWN, Warszawa, 2015 (wybrane fragmenty) Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej. Tom 1. (2015), red. Kantowicz, Ewa, Ciczkowska-Giedziun Małgorzata, Willan-Horla Lidia, Olsztyn (wybrane fragmenty) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład aktywizujący w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy TEAMS, Padlet, oraz takich aplikacji, jak Flippgrid, Answergarden, Slido, GoolgeDocs, LucidChart, PeerStudio, Quizizz i.in. Dyskusja w grupie, praca w zespołach, praca projektowa, recenzja rówieśnicza Lektura tekstów NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe:Wykład - 15 h Przygotowanie do zajęć - 20 h Przygotowanie się do egzaminu - 20 h Sumaryczna liczba godzin: 55. Liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza 1. Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienie z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej rozwoju rodziny; zna teorie dotyczące wychowania. 2. Ma rozszerzoną wiedzę o rodzinie i innych strukturach społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych. 3. Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej. 4. Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej. Umiejętności 1. Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. Kompetencje społeczne 1. Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Rodzina ujmowana z perspektywy wielu teorii 2. Złożoność i wielowymiarowość ubóstwa 3. System pomocy społecznej w Polsce 4. Formy pomocy pieniężnej i niepieniężnej w Polsce dla jednostek i rodzin 5. Polityka socjalna w Unii Europejskiej 6. Zaniedbanie dziecka we współczesnej rodzinie 7. Rodzina dysfunkcyjna 8. Organy rządowe i samorządowe zaangażowane w egzekwowanie zapisów Konwencji o Prawach Dziecka i Konwencji Praw Człowieka |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Ciczkowska-Giedziun, M. (2017). (Nie)odkryte możliwości wspierania rodziny w środowisku lokalnym. Pedagogika Społeczna, 63(1), 83–96. 2. Krasiejko, I. (2019). Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Pedagogika. Praca socjalna. Terapia. Warszawa: Difin. (ss.41-55, 75-131) Krasiejko, Asystentura rodziny: https://www.gov.pl/attachment/a69c2fe4-1247-4ed6-9c33-f0a06c095f87 3. Liberska, H. (2014). Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie. W: I. Janicka, H. 4. Liberska (red.), Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. (ss. 221-242) 4. Slany, K. (2002). Główne czynniki przemian dotychczasowego wzoru małżeństwa i rodziny. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.(fragmenty) Raporty z badań 1. CBOS, (2013). Rodzina jej współczesne znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_033_13.PDF 2. CBOS, (2019). Rodzina jej współczesne znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF 3. GUS (2019). Rocznik demograficzny. Warszawa LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Chojak, M. (2016). Rodzice – partnerzy czy wrogowie polskiej edukacji? Wychowanie w Rodzinie, 13(1), 293–310. https://doi.org/10.23734/wwr20161.293.310 2. Ciczkowska-Giedziun, M. (2015) W stronę upodmiotowienia rodzin w działaniach pomocowych. In E. Kantowicz, M. Ciczkowska-Giedziun, & L. Willan-Horla (Eds.), Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej. Tom 1. (pp. 85–92). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. 3. Giddens, A. (2005). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe, PWN. (Rozdział o rodzinie) 4. Jaworska, J. (2013). Więzi rodzinne i umiejętności interpersonalne a technologie komunikacyjne. Wychowanie w Rodzinie, VIII(2), 185–203. https://doi.org/10.23734/wwr20132.185.203 5. Lewandowska-Kidoń, T., & Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwerytetu Marii Curie-Skłodowskiej. (75-147) 6. Ostafińska-Molik, B., & Wysocka, E. (2014). Style wychowania w rodzinie pochodzenia w percepcji młodzieży gimnazjalnej i ich znaczenie rozwojowe – próba teoretycznej i empirycznej egzemplifikacji. Przegląd Pedagogiczny, 25(2), 213–234Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy, red. 7. Stanisław Kawula, Toruń 2001, s. 135-156 8. Szlendak T., Socjologia rodziny, PWN, Warszawa, 2015 (wybrane fragmenty) Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej. Tom 1. (2015), red. 9. Kantowicz, Ewa, Ciczkowska-Giedziun Małgorzata, Willan-Horla Lidia, Olsztyn (wybrane fragmenty) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów - wykład - pogadanka NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 5h - przygotowanie do wykładów, lektura tekstów - 5h - przygotowanie egzaminu - 5h 15h - 3 pkt. ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.