Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzina w perspektywie socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-RPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rodzina w perspektywie socjalnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, opieka nad dzieckiem i wsparcie społeczne, (2-l) niestacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Poznanie wybranych uwarunkowań społecznych, psychologicznych i socjalnych funkcjonowania rodziny. Różne definicje rodziny i znaczenie wielości perspektyw jej ujmowania dla dalszej praktyki – budowania wsparcia i opieki. Formach wsparcia rodziny: konsultacje, poradnictwo specjalistyczne, terapia, mediacje, usługi dla rodzin z dziećmi, świadczenia socjalne, interwencja, pomoc prawna oraz o różnych formach pieczy zastępczej nad dzieckiem.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienie z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej rozwoju rodziny; zna teorie dotyczące wychowania.

Ma rozszerzoną wiedzę o rodzinie i innych strukturach społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice

i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej.

Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.

Kompetencje społeczne

Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu

i podtrzymywania jego etosu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Marta Wiatr
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW:

Drobne prace pisemne na zajęciach onlineoraz egzamin z pytaniami sprawdzającymi wiedzę i pytaniami problemowymi

Zdalne metody pomiaru efektów

Pełny opis:

Celem zajęć jest poznanie wybranych uwarunkowań społecznych, psychologicznych i socjalnych funkcjonowania rodziny. Studenci poznają różne definicje rodziny i ich znaczenie dla dalszej praktyki – budowania wsparcia i opieki. Na zajęciach będzie mowa o różnych formach wsparcia rodziny, takich jak: konsultacje, poradnictwo specjalistyczne, terapia, mediacje, usługi dla rodzin z dziećmi, świadczenia socjalne, interwencja, pomoc prawna oraz o różnych formach pieczy zastępczej nad dzieckiem.

Literatura:

Slany K. (red.) Zagadninenia małżeństwa i rodzin w perspektywie feinistyczno-genderowej, , Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, 2013 (wybrane fragmenty

Szlendak T., Socjologia rodziny, PWN, Warszawa, 2015 (wybrane fragmenty)

Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy, red. Stanisław Kawula, Toruń 2001, s. 135-156

Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej. Tom 1. (2015), red. Kantowicz, Ewa, Ciczkowska-Giedziun Małgorzata, Willan-Horla Lidia, Olsztyn (wybrane fragmenty)

Krasiejko, Asystentura rodziny: https://www.gov.pl/attachment/a69c2fe4-1247-4ed6-9c33-f0a06c095f87

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Praca z wykorzystaniem platformy TEAMS i Padlet

wykłady w czasie bieżącym on-line (Teams/ Webex)

wykłady asynchroniczne – przekazywane na platformie np. Teams, Padlet (materiały, wykłady, prezentacje i instrukcje dotyczące aktywności).

praca zespołowa - Teams, google forms oraz komunikatory : Whereby.com, Whatsapp, messenger.

Wykorzystanie Teams, Quizziz lub google forms do sprawdzenia wiedzy

Wykorzystanie Slido – do dyskusji, refleksji i sprawdzania wiedzy

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe:Wykład - 15 h

Przygotowanie do zajęć - 20 h

Przygotowanie się do egzaminu - 20 h

Sumaryczna liczba godzin: 55. Liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Marta Wiatr
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac4808c1f05f54f7a93fd67a8778f4783%40thread.tacv2/conversations?groupId=065ea62d-da5c-4513-9497-3e156e559615&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW:

Drobne prace pisemne na zajęciach online oraz egzamin z pytaniami sprawdzającymi wiedzę

Pisemna praca problemowa

Zdalne metody pomiaru efektów

Pełny opis:

Celem zajęć jest poznanie wybranych uwarunkowań społecznych, psychologicznych i socjalnych funkcjonowania rodziny. Studenci poznają różne definicje rodziny i ich znaczenie dla dalszej praktyki – budowania wsparcia i opieki. Na zajęciach będzie mowa o różnych formach wsparcia rodziny, takich jak: konsultacje, poradnictwo specjalistyczne, terapia, mediacje, usługi dla rodzin z dziećmi, świadczenia socjalne, interwencja, pomoc prawna oraz o różnych formach pieczy zastępczej nad dzieckiem.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Ciczkowska-Giedziun, M. (2017). (Nie)odkryte możliwości wspierania rodziny w środowisku lokalnym. Pedagogika Społeczna, 63(1), 83–96.

Krasiejko, I. (2019). Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Pedagogika. Praca socjalna. Terapia. Warszawa: Difin. (ss.41-55, 75-131)

Krasiejko, Asystentura rodziny: https://www.gov.pl/attachment/a69c2fe4-1247-4ed6-9c33-f0a06c095f87

Liberska, H. (2014). Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. (ss. 221-242)

Slany, K. (2002). Główne czynniki przemian dotychczasowego wzoru małżeństwa i rodziny. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.(fragmenty)

Raporty z badań

CBOS, (2013). Rodzina jej współczesne znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_033_13.PDF

CBOS, (2019). Rodzina jej współczesne znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF

GUS (2019). Rocznik demograficzny. Warszawa

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Chojak, M. (2016). Rodzice – partnerzy czy wrogowie polskiej edukacji? Wychowanie w Rodzinie, 13(1), 293–310. https://doi.org/10.23734/wwr20161.293.310

Ciczkowska-Giedziun, M. (2015) W stronę upodmiotowienia rodzin w działaniach pomocowych. In E. Kantowicz, M. Ciczkowska-Giedziun, & L. Willan-Horla (Eds.), Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej. Tom 1. (pp. 85–92). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Giddens, A. (2005). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe, PWN. (Rozdział o rodzinie)

Jaworska, J. (2013). Więzi rodzinne i umiejętności interpersonalne a technologie komunikacyjne. Wychowanie w Rodzinie, VIII(2), 185–203. https://doi.org/10.23734/wwr20132.185.203

Lewandowska-Kidoń, T., & Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwerytetu Marii Curie-Skłodowskiej. (75-147)

Ostafińska-Molik, B., & Wysocka, E. (2014). Style wychowania w rodzinie pochodzenia w percepcji młodzieży gimnazjalnej i ich znaczenie rozwojowe – próba teoretycznej i empirycznej egzemplifikacji. Przegląd Pedagogiczny, 25(2), 213–234Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy, red. Stanisław Kawula, Toruń 2001, s. 135-156

Szlendak T., Socjologia rodziny, PWN, Warszawa, 2015 (wybrane fragmenty)

Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej. Tom 1. (2015), red. Kantowicz, Ewa, Ciczkowska-Giedziun Małgorzata, Willan-Horla Lidia, Olsztyn (wybrane fragmenty)

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład aktywizujący w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy TEAMS, Padlet, oraz takich aplikacji, jak Flippgrid, Answergarden, Slido, GoolgeDocs, LucidChart, PeerStudio, Quizizz i.in.

Dyskusja w grupie, praca w zespołach, praca projektowa, recenzja rówieśnicza

Lektura tekstów

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe:Wykład - 15 h

Przygotowanie do zajęć - 20 h

Przygotowanie się do egzaminu - 20 h

Sumaryczna liczba godzin: 55. Liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza

1. Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienie z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej rozwoju rodziny; zna teorie dotyczące wychowania.

2. Ma rozszerzoną wiedzę o rodzinie i innych strukturach społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych.

3. Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej.

4. Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej.

Umiejętności

1. Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.

Kompetencje społeczne

1. Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Rodzina ujmowana z perspektywy wielu teorii

2. Złożoność i wielowymiarowość ubóstwa

3. System pomocy społecznej w Polsce

4. Formy pomocy pieniężnej i niepieniężnej w Polsce dla jednostek i rodzin

5. Polityka socjalna w Unii Europejskiej

6. Zaniedbanie dziecka we współczesnej rodzinie

7. Rodzina dysfunkcyjna

8. Organy rządowe i samorządowe zaangażowane w egzekwowanie zapisów Konwencji o Prawach Dziecka i Konwencji Praw Człowieka

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Ciczkowska-Giedziun, M. (2017). (Nie)odkryte możliwości wspierania rodziny w środowisku lokalnym. Pedagogika Społeczna, 63(1), 83–96.

2. Krasiejko, I. (2019). Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Pedagogika. Praca socjalna. Terapia. Warszawa: Difin. (ss.41-55, 75-131)

Krasiejko, Asystentura rodziny: https://www.gov.pl/attachment/a69c2fe4-1247-4ed6-9c33-f0a06c095f87

3. Liberska, H. (2014). Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie. W: I. Janicka, H. 4. Liberska (red.), Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. (ss. 221-242)

4. Slany, K. (2002). Główne czynniki przemian dotychczasowego wzoru małżeństwa i rodziny. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.(fragmenty)

Raporty z badań

1. CBOS, (2013). Rodzina jej współczesne znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_033_13.PDF

2. CBOS, (2019). Rodzina jej współczesne znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF

3. GUS (2019). Rocznik demograficzny. Warszawa

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Chojak, M. (2016). Rodzice – partnerzy czy wrogowie polskiej edukacji? Wychowanie w Rodzinie, 13(1), 293–310. https://doi.org/10.23734/wwr20161.293.310

2. Ciczkowska-Giedziun, M. (2015) W stronę upodmiotowienia rodzin w działaniach pomocowych. In E. Kantowicz, M. Ciczkowska-Giedziun, & L. Willan-Horla (Eds.), Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej. Tom 1. (pp. 85–92). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

3. Giddens, A. (2005). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe, PWN. (Rozdział o rodzinie)

4. Jaworska, J. (2013). Więzi rodzinne i umiejętności interpersonalne a technologie komunikacyjne. Wychowanie w Rodzinie, VIII(2), 185–203. https://doi.org/10.23734/wwr20132.185.203

5. Lewandowska-Kidoń, T., & Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwerytetu Marii Curie-Skłodowskiej. (75-147)

6. Ostafińska-Molik, B., & Wysocka, E. (2014). Style wychowania w rodzinie pochodzenia w percepcji młodzieży gimnazjalnej i ich znaczenie rozwojowe – próba teoretycznej i empirycznej egzemplifikacji. Przegląd Pedagogiczny, 25(2), 213–234Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy, red.

7. Stanisław Kawula, Toruń 2001, s. 135-156

8. Szlendak T., Socjologia rodziny, PWN, Warszawa, 2015 (wybrane fragmenty)

Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej. Tom 1. (2015), red. 9. Kantowicz, Ewa, Ciczkowska-Giedziun Małgorzata, Willan-Horla Lidia, Olsztyn (wybrane fragmenty)

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- lektura artykułów i innych materiałów

- wykład

- pogadanka

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

- godziny kontaktowe ćwiczenia - 5h

- przygotowanie do wykładów, lektura tekstów - 5h

- przygotowanie egzaminu - 5h

15h - 3 pkt. ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)