Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka społeczna - edukacja i opieka w perspektywie lokalnej i globalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PSO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka społeczna - edukacja i opieka w perspektywie lokalnej i globalnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PE, opieka nad dzieckiem i wsparcie społeczne, (2-l) niestacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Krytyczna analiza raportów dotyczących czynników związanych z oddziaływaniem polityki społecznej: HDI, GEI, GDP, MPI (Human Development Index, Gender Equality Index, Gross Domestic Product, Multidimentional Powerty Index). Zaawansowane modele i doktryny polityki społecznej na świecie. Krytyczna perspektywa kolonizacyjnych oddziaływań polityki społecznej. Prawa człowieka, prawa dziecka w perspektywie społeczno-kulturowej a oddziaływanie polityki społecznej w różnych miejscach na świecie. Priorytety światowej polityki społecznej - zrównoważony rozwój, polityka ekologiczna i polityka demograficzna.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma rozszerzoną i uszczegółowioną wiedzę o strukturze i funkcjach polityki społecznej, w tym oddziaływaniu systemów edukacji. Zna wybrane systemy polityki społecznej innych krajów.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w perspektywie polityki społecznej.

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych.

Kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Heland-Kurzak
Prowadzący grup: Krystyna Heland-Kurzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Wprowadzenie do polityki społecznej.

2. Modele polityki społecznej.

3. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin), minimum socjalne, minimum egzystencji.

4. Polityka mieszkaniowa.

5. Polityka ochrony zdrowia.

6. Wyzwania dla polityki społecznej: kwestie ubóstwa, marginalności i wykluczenia w polityce społecznej.

7. Polityka edukacyjna. Rola instytucji oświatowych, szczególnie szkoły, we wczesnej interwencji społecznej i pracy z dzieckiem i rodziną

8. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta Społeczna, Europejski Fundusz Socjalny i inne.

9. Wybrane problemy polityki rodzinnej w Polsce i innych wybranych krajach Europy. Uwarunkowania historyczne, demograficzne, ekonomiczne, ideologiczne, kulturowe. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej

10. Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych.

11. Opieka zastępcza nad dzieckiem (adopcja, formy rodzinne, formy instytucjonalne)

Literatura:

1. Deklaracja Praw Człowieka;

2. Europejska karta społeczna

3. Firlit-Fesnak G., Męcina J., P. (2018) (red.). Polityka społeczna. Wydanie drugie, rozszerzone. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

4. Frąckiewicz L. (2002). Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

5. Gabryszak R., Magierka D. (2009) (red.). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

6. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje

7. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi

8. Kłonkowska, A. M., Szulc M. (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieadekwatni. Gdańsk 2013.

9. Konwencja o Prawach Dziecka;

10. Materiały ze strony Eurydice;

11. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346.

12. Odrowąż-Coates, A. Wyzwania wielokulturowe dla państwowego systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej Brytanii, w: W. Żłobicki (red.) Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, Wrocław 2013, s. 285-302.

13. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Raport Zespolu ds Rodziny, CAFR 2012.

14. Raport o stanie badań – Instytut Badań Edukacyjnych

15. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011;

16. Uryga D. (2018). Szkoła stowarzyszeniowa jako współczesna forma szkoły środowiskowej [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 179-191.

17. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV;

18. www.psiru.org - dane statystyczne dotyczące opieki nad dzieckiem w Europie.

19. Wybrane zagadnienia polityki prorodzinnej w niektórych państwach Unii Europejskiej, Kancelaria Senatu, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Szymański
Prowadzący grup: Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Błażej Przybylski
Prowadzący grup: Błażej Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Problematyka wykładu dotyczy ogólnych zagadnień związanych z polityką społeczną. Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie edukacyjne i znaczenie edukacji w kształtowaniu dobrobytu ludzi i całych społeczeństw.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Wprowadzenie do polityki społecznej. Pojęcia, wartości i zasady polityki społecznej.

2. Modele polityki społecznej.

3. Kluczowe problemy i kwestie społeczne w Polsce.

4. Marginalizacja i wykluczenie społeczne. Przyczyny, przejawy i konsekwencje.

5. Wokół edukacji: nierówności edukacyjne i "ubóstwo edukacyjne"

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. G. Firlit-Fesnak, J. Męcina (red.), Polityka społeczna, PWN, Warszawa 2018

2. R. Szarfenberg, Krytyka i afirmacja polityki społecznej, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2008.

3. J. Mazur, M. Kuć, Marginalizacja. Ujęcie wielowymiarowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019.

Literatura fakultatywna:

1. Bregman R,, Utopia dla realistów, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2018.

2. Mandle J., Globalna sprawiedliwość, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2009.

3. Standing G.., Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, PWN, Warszawa 2014.

4. Wilkinson R., Pickett K., Duch równości, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2011.

5. Bauman Z., O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo,, Wrocław 2012

6. Szymański M.J. Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa 2021

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- wykład wspierany prezentacjami multimedialnymi;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Błażej Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)