Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PKU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika kultury
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika kultury i mediów cyfrowych, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki kultury wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika kultury - wielość znaczeń i złożoność problemów. Pedagogika kultury w strukturze pedagogiki i wobec psychologii, socjologii, nauk o kulturze, antropologii kulturowej, filozofii.

Pedagogika kultury w kontekście filozoficznych tradycji pedagogiki niemieckiej.

Polska pedagogika kultury. Trzy etapy rozwoju polskiej refleksji nad kulturą: kultura jako źródło tożsamości; kultura jako narzędzie przetrwania. Inicjatorzy refleksji nad kulturą w polskiej myśli wychowawczej.

Pedagogika kultury po II wojnie światowej. Pedagogika kultury jako „wychowanie dla przyszłości”. Koncepcja alternatywnej cywilizacji humanistycznej.

Pedagogika i antropologia kultury. Relatywizm kulturowy jako przesłanka multikulturalizmu. Edukacja międzykulturowa - edukacja wielokulturowa.

Kultura i socjologia wychowania. Emancypacyjny potencjał refleksji nad kulturą w kontekście w socjologii wychowania. Kapitał kulturowy.

Animacja społeczno-kulturowa jako subdyscyplina pedagogiki i pedagogiki kultury.

Literatura:

erzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,

Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 200

współczesność animacji. Dzisiejsze rozumienie animacji kulturowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa(ćwiczenia):

1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003;

B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red.

3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I.

4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty)

5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty)

6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3).

7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca

Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,

Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 h zajęć

2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: 30 h

3. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 60 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4.00 pkt

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30

PodpowiedźAktualnie rejestracja jest zamknięta - nikt nie może się rejestrować. Podpowiedźszczegóły...

Wybrany podział planu:

ten tydzień

cykl przedmiotu

powiększ

zobacz plan zajęć

Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji

Wykład, 30 godzin więcej informacji

Koordynatorzy: Andrzej Ciążela

Prowadzący grup: Andrzej Ciążela

Lista studentów: zobacz listę / przepisz grupy

Zaliczenie: Egzamin

Skrócony opis:

Literatura:

Literatura obowiązkowa(ćwiczenia):

1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003;

B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red.

3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I.

4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty)

5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty)

6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3).

7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca

Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,

Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym, stanowiącą podstawę projek-towania i realizacji działalności edukacyjnej w zakresie peda-gogiki kultury

ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działal-ności pedagogicznej w zakresie pedagogiki kultury

Umiejętności

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-nia i przetwarzania informacji na temat zjawisk kultury i wychowania, przy użyciu różnych źródeł oraz interpreto-wania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych

potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych proble-mów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązy-wania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktycznych pedagogiki kultury

Kompetencje społeczne

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego obszarze kultury i wychowania

docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jed-nostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga

odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga kultury oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny obejmujący treści programowe. Trzy z czterech pytań losowanych ze zbioru zestawów. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematu i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnienia nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematem. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrany temat i popełniający oczywiste błędy rzeczowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki kultury wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy.

Pełny opis:

Wiedza

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym, stanowiącą podstawę projek-towania i realizacji działalności edukacyjnej w zakresie peda-gogiki kultury

ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działal-ności pedagogicznej w zakresie pedagogiki kultury

Umiejętności

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-nia i przetwarzania informacji na temat zjawisk kultury i wychowania, przy użyciu różnych źródeł oraz interpreto-wania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych

potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych proble-mów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązy-wania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktycznych pedagogiki kultury

Kompetencje społeczne

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego obszarze kultury i wychowania

docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jed-nostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga

odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga kultury oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu

Literatura:

współczesność animacji. Dzisiejsze rozumienie animacji kulturowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa(ćwiczenia):

1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003;

B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red.

3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I.

4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty)

5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty)

6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3).

7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca

Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,

Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki kultury wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika kultury - wielość znaczeń i złożoność problemów. Pedagogika kultury w strukturze pedagogiki i wobec psychologii, socjologii, nauk o kulturze, antropologii kulturowej, filozofii.

Pedagogika kultury w kontekście filozoficznych tradycji pedagogiki niemieckiej.

Polska pedagogika kultury. Trzy etapy rozwoju polskiej refleksji nad kulturą: kultura jako źródło tożsamości; kultura jako narzędzie przetrwania. Inicjatorzy refleksji nad kulturą w polskiej myśli wychowawczej.

Pedagogika kultury po II wojnie światowej. Pedagogika kultury jako „wychowanie dla przyszłości”. Koncepcja alternatywnej cywilizacji humanistycznej.

Pedagogika i antropologia kultury. Relatywizm kulturowy jako przesłanka multikulturalizmu. Edukacja międzykulturowa - edukacja wielokulturowa.

Kultura i socjologia wychowania. Emancypacyjny potencjał refleksji nad kulturą w kontekście w socjologii wychowania. Kapitał kulturowy.

Animacja społeczno-kulturowa jako subdyscyplina pedagogiki i pedagogiki kultury.

Literatura:

Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,

Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 200

współczesność animacji. Dzisiejsze rozumienie animacji kulturowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa(ćwiczenia):

1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003;

B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red.

3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I.

4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty)

5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty)

6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3).

7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca

Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,

Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006

Literatura:

Literatura obowiązkowa(ćwiczenia):

1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003;

B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red.

3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I.

4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty)

5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty)

6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3).

7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca

Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,

Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006

Uwagi:

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 h zajęć

2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: 30 h

3. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 60 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4.00 pkt

Link do zespołu - wykład:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8eeef150f80e42b79728422834e25da4%40thread.tacv2/conversations?groupId=c2181e06-15fc-49a2-982d-df8a5c9a34bf&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do zespołu ćwiczenia:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad9fc9dcee46d4b838fa921e5a4945eed%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b56d6b0-22ef-4c13-a31a-77a79e5eda45&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody:

wykład, praca z tekstem, referaty, Materiały audiowizualne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki kultury wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika kultury - wielość znaczeń i złożoność problemów. Pedagogika kultury w strukturze pedagogiki i wobec psychologii, socjologii, nauk o kulturze, antropologii kulturowej, filozofii.

Pedagogika kultury w kontekście filozoficznych tradycji pedagogiki niemieckiej.

Polska pedagogika kultury. Trzy etapy rozwoju polskiej refleksji nad kulturą: kultura jako źródło tożsamości; kultura jako narzędzie przetrwania. Inicjatorzy refleksji nad kulturą w polskiej myśli wychowawczej.

Pedagogika kultury po II wojnie światowej. Pedagogika kultury jako „wychowanie dla przyszłości”. Koncepcja alternatywnej cywilizacji humanistycznej.

Pedagogika i antropologia kultury. Relatywizm kulturowy jako przesłanka multikulturalizmu. Edukacja międzykulturowa - edukacja wielokulturowa.

Kultura i socjologia wychowania. Emancypacyjny potencjał refleksji nad kulturą w kontekście w socjologii wychowania. Kapitał kulturowy.

Animacja społeczno-kulturowa jako subdyscyplina pedagogiki i pedagogiki kultury.

Literatura:

Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,

Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 200

współczesność animacji. Dzisiejsze rozumienie animacji kulturowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa(ćwiczenia):

1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003;

B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red.

3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I.

4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty)

5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty)

6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3).

7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca

Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,

Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006

Literatura:

Literatura obowiązkowa(ćwiczenia):

1) J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

2) B. Milerski, Pedagogika kultury, /w:/ Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003;

B. Milerski, Pedagogika kultury. Zagadnienie teoretycznej tożsamości /w:/ Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki, red.

3) A. Ciążela, Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku . zarys problematyki ,zagadnienia wybrani przedstawiciele, Wyd. APS, Warszawa 2010 Część I.

4) Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005 (wybrane ftragmenty)

5) Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2007. (wybrane fragmenty)

6) P. Bourdieu, J.C.Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E Neyman, PWN, Warszawa 1990. s. 163-231(Rozdz. 2 i 3).

7) Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Impuls Kraków 2006 (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca

Jerzy Kubin, Kultura intelektualna, Wyd. Elipsa, Warszawa 2005,

Marian Golka, Imiona wielokulturowości, Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

Richard Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Joseph Eath; Andrew Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

Janusz Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, wWSP ZNP Impuls, Kraków 2006

Uwagi:

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 h zajęć

2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: 30 h

3. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 60 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4.00 p

Metody:

wykład, praca z tekstem, referaty, Materiały audiowizualne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)