Pedagogika pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-PEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika pracy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem PE, ped. pracy i zarządzanie zasobami ludzkimi, (2-l) stacj. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. PE, ped. pracy i zarządzanie zasobami ludzkimi, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Przedmiot badań pedagogiki pracy. Działy pedagogiki pracy. Pedagogiczne aspekty relacji człowiek – wychowanie – praca. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. Podstawowe kategorie pojęciowe pedagogiki pracy: praca, zawód, kompetencje i kwalifikacje. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy. Edukacja ustawiczna osób dorosłych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych funkcjonowania człowieka w relacji człowiek - zakład pracy. Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach w układzie człowiek - zakład pracy. Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych zachodzących relacji człowiek - zakład pracy, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych pedagoga pracy. Kompetencje społeczne Docenia znaczenie pedagogiki pracy dla rozwoju jednostki, jej przygotowania zawodowego, a także dla postępu społecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Stefan Kwiatkowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9ea080d07b4a4f46a67d019abbabe388%40thread.tacv2/conversations?groupId=459df787-bdee-492f-8c19-0d4690cc7670&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - egzamin pisemny (esej erudycyjno-problemowy): tryb pracy zdalnej - prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe): tryb pracy zdalnej - ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń): tryb pracy zdalnej |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy 2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja 3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca 4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej 5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy 6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych 7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy 9. Specyfika badań relacji człowiek – praca 10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem 11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002 12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku 13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki ĆWICZENIA 1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. 1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. 2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń. 2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań. 3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. 4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. 5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego. 5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa. 6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych. 6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych. 7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy 8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007 2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015 3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005 4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014 UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010 2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010 3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004 4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład konwersatoryjny - dyskusja związana z wykładem - burza mózgów - analiza tekstów źródłowych - praca z tekstem - objaśnienie NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 60 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz. Przygotowanie się do egzaminu 25 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 W okresie obowiązywania trybu pracy zdalnej wykłady i ćwiczenia odbywają się w aplikacji MS Teams w grupie: Pedagogika pracy, I PZL, stacjonarne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Solak | |
Prowadzący grup: | Adam Solak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acfcf0753a9eb40f88816e1a78728ff6e%40thread.tacv2/conversations?groupId=b97a77f5-511c-4bbc-82b9-efdd07a381e8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - egzamin ustny (na podstawie eseju erudycyjno-problemowego) - prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe) - ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy 2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja 3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca 4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej 5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy 6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych 7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy 9. Specyfika badań relacji człowiek – praca 10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem 11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002 12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku 13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki ĆWICZENIA 1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. 1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. 2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń. 2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań. 3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. 4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. 5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego. 5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa. 6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych. 6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych. 7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy 8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007 2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015 3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005 4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014 UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010 2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010 3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004 4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład konwersatoryjny - dyskusja związana z wykładem - burza mózgów - analiza tekstów źródłowych - objaśnienie (instrukcje do ćwiczeń, zadań problemowych) - dyskusja dydaktyczna - tryb pracy tradycyjnej i (od 25.03.2020) zdalnej NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 godz. Przygotowanie się do egzaminu 35 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 W okresie obowiązywania trybu pracy zdalnej ćwiczenia odbywają się w aplikacji MS Teams w grupie: Pedagogika pracy Szczegóły zajęć w aplikacji MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Stefan Kwiatkowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3az4JXn6nfUpjchLIaJDPods3PkNtUjHRq8xKM8qLzhg81%40thread.tacv2/conversations?groupId=8c529f68-faf5-4818-a2a4-93767c685207&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - egzamin pisemny (esej erudycyjno-problemowy): tryb pracy zdalnej - prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe): tryb pracy zdalnej - ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń): tryb pracy zdalnej |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy 2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja 3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca 4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej 5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy 6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych 7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy 9. Specyfika badań relacji człowiek – praca 10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem 11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002 12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku 13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki ĆWICZENIA 1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. 1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. 2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń. 2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań. 3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. 4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. 5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego. 5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa. 6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych. 6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych. 7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy 8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007 2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015 3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005 4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014 UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010 2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010 3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004 4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład konwersatoryjny - dyskusja związana z wykładem - burza mózgów - analiza tekstów źródłowych - praca z tekstem - objaśnienie NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 60 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz. Przygotowanie się do egzaminu 25 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 W okresie obowiązywania trybu pracy zdalnej wykłady i ćwiczenia odbywają się w aplikacji MS Teams w grupie: 2021-22_Pedagogika pracy I PZL stacjonarne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Jeruszka | |
Prowadzący grup: | Urszula Jeruszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - egzamin ustny (na podstawie eseju erudycyjno-problemowego) - prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe) - ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy 2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja 3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca 4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej 5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy 6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych 7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy 9. Specyfika badań relacji człowiek – praca 10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem 11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002 12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku 13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki ĆWICZENIA 1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. 1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. 2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń. 2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań. 3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. 4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. 5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego. 5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa. 6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych. 6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych. 7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy 8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007 2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015 3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005 4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014 UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010 2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010 3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004 4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład konwersatoryjny - dyskusja związana z wykładem - burza mózgów - analiza tekstów źródłowych - objaśnienie (instrukcje do ćwiczeń, zadań problemowych) - dyskusja dydaktyczna NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 godz. Przygotowanie się do egzaminu 35 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Stefan Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - egzamin pisemny (esej erudycyjno-problemowy) - prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe) - ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy 2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja 3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca 4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej 5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy 6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych 7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy 9. Specyfika badań relacji człowiek – praca 10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem 11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002 12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku 13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki ĆWICZENIA 1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. 1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. 2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń. 2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań. 3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. 4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. 5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego. 5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa. 6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych. 6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych. 7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy 8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007 2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015 3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005 4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014 UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010 2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010 3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004 4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład konwersatoryjny - dyskusja związana z wykładem - burza mózgów - analiza tekstów źródłowych - praca z tekstem - objaśnienie NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 60 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz. Przygotowanie się do egzaminu 25 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Jeruszka | |
Prowadzący grup: | Urszula Jeruszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - egzamin ustny (na podstawie eseju erudycyjno-problemowego) - prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe) - ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy 2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja 3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca 4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej 5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy 6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych 7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy 9. Specyfika badań relacji człowiek – praca 10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem 11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002 12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku 13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki ĆWICZENIA 1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. 1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. 2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń. 2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań. 3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. 4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. 5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego. 5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa. 6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych. 6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych. 7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy 8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007 2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015 3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005 4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014 UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010 2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010 3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004 4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład konwersatoryjny - dyskusja związana z wykładem - burza mózgów - analiza tekstów źródłowych - objaśnienie (instrukcje do ćwiczeń, zadań problemowych) - dyskusja dydaktyczna NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 godz. Przygotowanie się do egzaminu 35 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Stefan Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - egzamin pisemny (esej erudycyjno-problemowy) - prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe) - ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy 2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja 3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca 4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej 5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy 6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych 7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy 9. Specyfika badań relacji człowiek – praca 10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem 11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002 12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku 13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki ĆWICZENIA 1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. 1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. 2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń. 2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań. 3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. 4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. 5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego. 5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa. 6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych. 6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych. 7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy 8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007 2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015 3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005 4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014 UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010 2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010 3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład konwersatoryjny - dyskusja związana z wykładem - burza mózgów - analiza tekstów źródłowych - praca z tekstem - objaśnienie NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 60 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz. Przygotowanie się do egzaminu 25 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Solak | |
Prowadzący grup: | Adam Solak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - egzamin ustny (na podstawie eseju erudycyjno-problemowego) - prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe) - ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładów i ćwiczeń) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy 2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja 3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca 4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej 5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy 6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych 7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy 9. Specyfika badań relacji człowiek – praca 10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem 11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002 12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku 13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki ĆWICZENIA 1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. 1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. 2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń. 2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań. 3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. 4. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. 5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego. 5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa. 6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych. 6a. Standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych. 7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy 8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007 2. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS. Warszawa 2015 3. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy. Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego. Bydgoszcz 2005 4. Wołk Z.: Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. ITeE. Radom 2014 UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Baraniak B.: Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW. Warszawa 2010 2. Jeruszka U.: Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste. IPiSS. Warszawa 2010 3. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. WSPTWP oraz ITeE. Warszawa 2004 4. Wilsz J.: Teoria pracy. „Impuls”. Kraków 2009 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład konwersatoryjny - dyskusja związana z wykładem - burza mózgów - analiza tekstów źródłowych - objaśnienie (instrukcje do ćwiczeń, zadań problemowych) - dyskusja dydaktyczna NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 godz. Przygotowanie się do egzaminu 35 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Stefan Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Bluszcz | |
Prowadzący grup: | Justyna Bluszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.