Metody pracy z osobami uzależnionymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-MOU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z osobami uzależnionymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 4 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Różnicowanie wzorów zażywania substancji psychoaktywnych. Objawy diagnostyczne uzależnienia. Typologie osób uzależnionych. Testy przesiewowe, metoda krótkiej interwencji. Koncepcje leczenia uzależnienia. Wybrane metody pracy terapeutycznej. Interwencje kryzysowe wobec osób z problemem uzależnień. Rodzina z problemem uzależnień. Struktura lecznictwa odwykowego i programy ośrodków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu wzorów zażywania substancji chemicznych oraz kryteriów diagnostycznych uzależnienia. W pogłębionym stopniu zna koncepcje prowadzenia oddziaływań terapeutycznych wobec osób uzależnionych. Zna i rozumie rozbudowane metody pracy z osobami uzależnionymi oraz różnorodne uwarunkowania ich skuteczności. Umiejętności Potrafi identyfikować zjawisko uzależnienia i problemy z niego wynikające np. w procesie resocjalizacji. Potrafi planować i realizować wybrane formy oddziaływań terapeutycznych wobec osób uzależnionych. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy/a na potrzeby osób uzależnionych oraz na problemy społeczne wynikające z ich uzależnienia. Ma potrzebę aktywnego przeciwdziałania indywidualnym i społecznym skutkom uzależnień. Czuje się odpowiedzialny za osoby, wobec których podejmowane są oddziaływania terapeutyczne i wspierające, demonstruje postawę odpowiedzialności w środowisku specjalistów i popularyzuje w ten sposób odpowiedzialność zawodową w gronie pedagogów resocjalizacyjnych i terapeutów. Jest przekonany/a o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy terapeutycznej z osobami uzależnionymi. Ma pozytywny stosunek do pogłębiania swojej wiedzy i rozwoju kompetencji w celu rzetelnego przygotowania się do prowadzenia oddziaływań terapeutycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Lubańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Mosiołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
aktywność i obecność podczas zajęć, praca pisemna podczas ostatniego spotkania, |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: Kryteria diagnostyczne uzależnienia, interwencja wobec osób uzależnionych, Program Ograniczania Picia, Dialog Motywujący, Zapobieganie nawrotom. |
|
Literatura: |
P. M. Miller, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wyd. UW, Warszawa 2013 A. Dodziuk van Kooten, E. Spaczyńska, Rodzina alkoholowa. Jak skutecznie pomagać?, Difin, Warszawa 2020 W. R. Miller, A. A. Forcehimes, A. Zweben, Terapia uzależnień, podręcznik dla profesjonalistów, Kraków Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014 W.R. Miller, S. Rollnick, DIalog motywujący, jak pomóc ludziom w zmianie, Kraków Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014 |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: prezentacja PP, burza mózgów, dyskusja, scenki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Osowska-Rembecka | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Lubańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
aktywność i obecność podczas zajęć, praca pisemna podczas ostatniego spotkania, |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: Kryteria diagnostyczne uzależnienia, interwencja wobec osób uzależnionych, Program Ograniczania Picia, Dialog Motywujący, Zapobieganie nawrotom. Redukcja szkód |
|
Literatura: |
P. M. Miller, Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, Wyd. UW, Warszawa 2013 A. Dodziuk van Kooten, E. Spaczyńska, Rodzina alkoholowa. Jak skutecznie pomagać?, Difin, Warszawa 2020 W. R. Miller, A. A. Forcehimes, A. Zweben, Terapia uzależnień, podręcznik dla profesjonalistów, Kraków Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014 W.R. Miller, S. Rollnick, DIalog motywujący, jak pomóc ludziom w zmianie, Kraków Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014 |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: prezentacja PP, burza mózgów, dyskusja, |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.