Praktyka pedagogiczna zawodowa (śródroczna) w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych, aresztach śledczych, zakładach karnych (60 godz.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2P-PRK2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna zawodowa (śródroczna) w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych, aresztach śledczych, zakładach karnych (60 godz.) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 4 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy wychowawczej/opiekuńczej oraz sposobami jej realizacji. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznych (wychowanków, osadzonych). Poznanie form oddziaływań wpierających podopiecznych (wychowanków, osadzonych), organizowanych w ramach procesu resocjalizacji. Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego podopiecznego (wychowanka, osadzonego), z uwzględnieniem anamnezy osobniczej i rodzinnej podopiecznego (wychowanka, osadzonego). Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych. Poznanie zespołu wychowawczego oraz przeprowadzenie rozmowy z opiekunem praktyk. Zadania studenta/ki jako asystenta/ki nauczyciela i wychowawcy/opiekuna: obserwuje zajęcia, zgodnie z planami kształcenia dla specjalności, poznaje przebieg procesu resocjalizacji oraz wsparcia wychowanka na różnych etapach funkcjonowania i podczas różnorodnych form wsparcia. DRUKI DO POBRANIA Dokumenty należy drukować dwustronnie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna cele, zadania oraz uwarunkowania skutecznych oddziaływań resocjalizacyjnych w placówce lub instytucji, w której realizuje praktykę. Zna organizację, statut i plan pracy placówki realizującej oddziaływania resocjalizacyjne. Zna zasady, metody, formy i środki stosowane w ramach oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych w placówce. Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa osobom podlegającym oddziaływaniom resocjalizacyjnym w placówce resocjalizacyjnej, w której realizuje praktykę. Umiejętności Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy specjalistów zajmujących się oddziaływaniami resocjalizacyjnymi, ich interakcji z podopiecznymi i sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia wychowawcze i resocjalizacyjne. Potrafi zaprojektować i zrealizować zajęcia lub oddziaływania resocjalizacyjne, profilaktyczne, edukacyjne i wspierające wobec podopiecznych oraz dokonać autoanalizy zrealizowanych zajęć (oddziaływań). Aktywnie identyfikuje, interpretuje i rozwiązuje problemy wychowanków oraz problemy pojawiające się w trakcie realizowanych zajęć lub oddziaływań. Analizuje przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. Kompetencje społeczne Jest gotowy/a do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami akademickimi w celu poszerzania swojej wiedzy, rozwijania umiejętności wychowawczych i doskonalenia swojego warsztatu pracy. Prezentuje właściwą postawę wobec uczniów, wychowanków, podopiecznych, w szczególności wobec młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym, posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy, kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka. Jest wrażliwy/a na problemy i potrzeby osób poddawanych procesowi resocjalizacji. Jest gotowy/a do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w trakcie realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych i rozwiązywania problemów wychowawczych i organizacyjnych, z jakimi zetknął się w czasie praktyki. Dokonuje autorefleksji dotyczącej własnego rozwoju zawodowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.