Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia pedagogiki pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2M-APP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia pedagogiki pracy
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowy moduł "A" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowy moduł "A" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe pedagogiki pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy: praca i zawód, czynności i umiejętności, kompetencje i kwalifikacje, zatrudnialność. Obecność pedagogiki pracy w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga. Zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Klasyfikacja Zawodów i Specjalności Szkolnictwa Zawodowego a Klasyfikacja Zawodów i Specjalności dla potrzeb rynku pracy. Kształcenie zawodowe jako obszar szczególnych wyzwań w pracy pedagoga. Modele kształcenia zawodowego, dualny system kształcenia zawodowego. Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Priorytety współczesnej edukacji zawodowej. Polska Rama Kwalifikacji, Standardy Kompetencji Zawodowych i ich przydatność w pracy pedagoga. Rozwój zawodowy jako proces całożyciowy. Dokształcanie, doskonalenie zawodowe. Przekwalifikowanie. Szkolenie. Samokształcenie. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych. Pedagogika pracy wobec problemu zatrudnialności i bezrobocia młodzieży i osób dorosłych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych. 

Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.

Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.

Kompetencje społeczne

Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- esej erudycyjno-problemowy

UMIEJĘTNOŚCI

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena wypowiedzi pisemnych (ćwiczenia),

- esej erudycyjno-problemowy

- praca pisemna erudycyjno-problemowa

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć oraz zaangażowania w wykonywanie ćwiczeń

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe pedagogiki pracy. Podstawowe kategoria pedagogiki pracy: praca i zawód, czynności i umiejętności, kompetencje i kwalifikacje, zatrudnialność.

2. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy.

3. Obecność pedagogiki pracy w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga. Zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie i zadania edukacji prozawodowej.

4. Klasyfikacja Zawodów i Specjalności Szkolnictwa Zawodowego a Klasyfikacja Zawodów i Specjalności dla potrzeb rynku pracy. Kształcenie zawodowe jako obszar szczególnych wyzwań w pracy pedagoga.

5. Modele kształcenia zawodowego. Istota i efektywność dualnego systemu kształcenia zawodowego. Kwalifikacyjne kursy zawodowego. Priorytety współczesnej edukacji zawodowej.

6. Polska Rama Kwalifikacji, Standardy Kompetencji Zawodowych i ich przydatność w pracy pedagoga. Rozwój zawodowy jako proces całożyciowy.

7. Dokształcanie, doskonalenie zawodowe. Przekwalifikowanie. Szkolenie. Samokształcenie. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych.

8. Pedagogika pracy wobec problemu zatrudnialności i bezrobocia młodzieży i osób dorosłych.

ĆWICZENIA

1. Obecność pracy w życiu codziennym - identyfikacja podstawowych form działalności człowieka w procesie rozwoju człowieka

2. Wychowanie do pracy, przez pracę i na stanowisku pracy - retrospekcje i refleksje postrzegania pracy w zróżnicowanym środowisku społecznym

3. "Dokąd zmierzam zawodowo?" - ku (nie)profesjonalnej preorientacji i orientacji zawodowej

4. "Rób to co lubisz, a nie przepracujesz godziny w swoim życiu" - o sposobach kształtowania dróg zawodowych i pasji

5. "Trening czyni mistrza", czyli rzecz o dokształcaniu, doskonaleniu na zawodowej ścieżce

6. Uczenie się przez całe życie - o sposobach młodości ducha w miejscu pracy

7. Wspólnotowość pokoleń - synergia generacyjna w środowisku pracy wyzwaniem dla pedagogów.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA

* Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

* Szlosek F.,Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, Wydawnictwo APS - Wydawnictwo ITeE, Warszawa-Radom 2015.

* Jeruszka U., Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Difin, Warszawa 2016.

* Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

* Nowacki T. W., Jeruszka U., Podstawy dydaktyki pracy, WSP TWP, Warszawa 2004.

UZUPEŁNIAJĄCA

* Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

* Karney J. E., Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- praca z tekstem,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia,

- praca w zespołach

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Solak
Prowadzący grup: Adam Solak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- esej erudycyjno-problemowy

UMIEJĘTNOŚCI

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena wypowiedzi pisemnych (ćwiczenia),

- esej erudycyjno-problemowy

- praca pisemna erudycyjno-problemowa

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć oraz zaangażowania w wykonywanie ćwiczeń

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe pedagogiki pracy. Podstawowe kategoria pedagogiki pracy: praca i zawód, czynności i umiejętności, kompetencje i kwalifikacje, zatrudnialność.

2. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy.

3. Obecność pedagogiki pracy w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga. Zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego.

4. Klasyfikacja Zawodów i Specjalności Szkolnictwa Zawodowego a Klasyfikacja Zawodów i Specjalności dla potrzeb rynku pracy. Kształcenie zawodowe jako obszar szczególnych wyzwań w pracy pedagoga.

5. Polska Rama Kwalifikacji, Standardy Kompetencji Zawodowych i ich przydatność w pracy pedagoga. Rozwój zawodowy jako proces całożyciowy.

6. Dokształcanie, doskonalenie zawodowe. Przekwalifikowanie. Szkolenie. Samokształcenie. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych.

7. Pedagogika pracy wobec problemu zatrudnialności i bezrobocia młodzieży i osób dorosłych.

ĆWICZENIA

1. Obecność pracy w życiu codziennym - identyfikacja podstawowych form działalności człowieka w procesie rozwoju człowieka. Wychowanie do pracy, przez pracę i na stanowisku pracy - retrospekcje i refleksje postrzegania pracy w zróżnicowanym środowisku społecznym

2. "Dokąd zmierzam zawodowo?" - ku (nie)profesjonalnej preorientacji i orientacji zawodowej

3. "Rób to co lubisz, a nie przepracujesz godziny w swoim życiu" - o sposobach kształtowania dróg zawodowych i pasji

4. "Trening czyni mistrza", czyli rzecz o dokształcaniu, doskonaleniu na zawodowej ścieżce. Uczenie się przez całe życie - o sposobach młodości ducha w miejscu pracy

5. Wspólnotowość pokoleń - synergia generacyjna w środowisku pracy wyzwaniem dla pedagogów.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA

* Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

* Szlosek F.,Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, Wydawnictwo APS - Wydawnictwo ITeE, Warszawa-Radom 2015.

* Jeruszka U., Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Difin, Warszawa 2016.

* Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

* Nowacki T. W., Jeruszka U., Podstawy dydaktyki pracy, WSP TWP, Warszawa 2004.

UZUPEŁNIAJĄCA

* Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

* Karney J. E., Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- praca z tekstem,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia,

- praca w zespołach

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 24 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie eseju problemowo-erudycyjnego: 26 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- esej erudycyjno-problemowy

UMIEJĘTNOŚCI

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena wypowiedzi pisemnych (ćwiczenia),

- esej erudycyjno-problemowy

- praca pisemna erudycyjno-problemowa

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć oraz zaangażowania w wykonywanie ćwiczeń

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe pedagogiki pracy. Podstawowe kategoria pedagogiki pracy: praca i zawód, czynności i umiejętności, kompetencje i kwalifikacje, zatrudnialność.

2. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy.

3. Obecność pedagogiki pracy w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga. Zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie i zadania edukacji prozawodowej.

4. Klasyfikacja Zawodów i Specjalności Szkolnictwa Zawodowego a Klasyfikacja Zawodów i Specjalności dla potrzeb rynku pracy. Kształcenie zawodowe jako obszar szczególnych wyzwań w pracy pedagoga.

5. Modele kształcenia zawodowego. Istota i efektywność dualnego systemu kształcenia zawodowego. Kwalifikacyjne kursy zawodowego. Priorytety współczesnej edukacji zawodowej.

6. Polska Rama Kwalifikacji, Standardy Kompetencji Zawodowych i ich przydatność w pracy pedagoga. Rozwój zawodowy jako proces całożyciowy.

7. Dokształcanie, doskonalenie zawodowe. Przekwalifikowanie. Szkolenie. Samokształcenie. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych.

8. Pedagogika pracy wobec problemu zatrudnialności i bezrobocia młodzieży i osób dorosłych.

ĆWICZENIA

1. Obecność pracy w życiu codziennym - identyfikacja podstawowych form działalności człowieka w procesie rozwoju człowieka

2. Wychowanie do pracy, przez pracę i na stanowisku pracy - retrospekcje i refleksje postrzegania pracy w zróżnicowanym środowisku społecznym

3. "Dokąd zmierzam zawodowo?" - ku (nie)profesjonalnej preorientacji i orientacji zawodowej

4. "Rób to co lubisz, a nie przepracujesz godziny w swoim życiu" - o sposobach kształtowania dróg zawodowych i pasji

5. "Trening czyni mistrza", czyli rzecz o dokształcaniu, doskonaleniu na zawodowej ścieżce

6. Uczenie się przez całe życie - o sposobach młodości ducha w miejscu pracy

7. Wspólnotowość pokoleń - synergia generacyjna w środowisku pracy wyzwaniem dla pedagogów.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA

* Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

* Szlosek F.,Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, Wydawnictwo APS - Wydawnictwo ITeE, Warszawa-Radom 2015.

* Jeruszka U., Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Difin, Warszawa 2016.

* Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

* Nowacki T. W., Jeruszka U., Podstawy dydaktyki pracy, WSP TWP, Warszawa 2004.

UZUPEŁNIAJĄCA

* Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

* Karney J. E., Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- praca z tekstem,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia,

- praca w zespołach

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- esej erudycyjno-problemowy

UMIEJĘTNOŚCI

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena wypowiedzi pisemnych (ćwiczenia),

- esej erudycyjno-problemowy

- praca pisemna erudycyjno-problemowa

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć oraz zaangażowania w wykonywanie ćwiczeń

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. Obszary problemowe pedagogiki pracy. Podstawowe kategoria pedagogiki pracy: praca i zawód, czynności i umiejętności, kompetencje i kwalifikacje, zatrudnialność.

2. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy.

3. Obecność pedagogiki pracy w działalności zawodowej i pozazawodowej pedagoga. Zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego.

4. Klasyfikacja Zawodów i Specjalności Szkolnictwa Zawodowego a Klasyfikacja Zawodów i Specjalności dla potrzeb rynku pracy. Kształcenie zawodowe jako obszar szczególnych wyzwań w pracy pedagoga.

5. Polska Rama Kwalifikacji, Standardy Kompetencji Zawodowych i ich przydatność w pracy pedagoga. Rozwój zawodowy jako proces całożyciowy.

6. Dokształcanie, doskonalenie zawodowe. Przekwalifikowanie. Szkolenie. Samokształcenie. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych.

7. Pedagogika pracy wobec problemu zatrudnialności i bezrobocia młodzieży i osób dorosłych.

ĆWICZENIA

1. Obecność pracy w życiu codziennym - identyfikacja podstawowych form działalności człowieka w procesie rozwoju człowieka. Wychowanie do pracy, przez pracę i na stanowisku pracy - retrospekcje i refleksje postrzegania pracy w zróżnicowanym środowisku społecznym

2. "Dokąd zmierzam zawodowo?" - ku (nie)profesjonalnej preorientacji i orientacji zawodowej

3. "Rób to co lubisz, a nie przepracujesz godziny w swoim życiu" - o sposobach kształtowania dróg zawodowych i pasji

4. "Trening czyni mistrza", czyli rzecz o dokształcaniu, doskonaleniu na zawodowej ścieżce. Uczenie się przez całe życie - o sposobach młodości ducha w miejscu pracy

5. Wspólnotowość pokoleń - synergia generacyjna w środowisku pracy wyzwaniem dla pedagogów.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA

* Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

* Szlosek F.,Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, Wydawnictwo APS - Wydawnictwo ITeE, Warszawa-Radom 2015.

* Jeruszka U., Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Difin, Warszawa 2016.

* Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

* Nowacki T. W., Jeruszka U., Podstawy dydaktyki pracy, WSP TWP, Warszawa 2004.

UZUPEŁNIAJĄCA

* Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

* Karney J. E., Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- praca z tekstem,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia,

- praca w zespołach

- analiza przypadków,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 24 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie eseju problemowo-erudycyjnego: 26 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)