Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie dla zrównoważonego rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2F-WRO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie dla zrównoważonego rozwoju
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza - test końcowy w aplikacji Forms

Umiejętności -udział w projekcie grupowym

kompetencje; Wylicza ślad ekologiczny za pomocą kalkulatora ONZ

Pełny opis:

Paradygmaty Zrównoważonego Rozwoju (ZR). Historia koncepcji ZR w Europie; Rozważania definicyjne. Agenda ZR 2030 i 17 celów ZR. Główne problemy ZR w środowisku społeczno-przyrodniczym:

Kryzys klimatyczny a zdrowie człowieka.

Ochrona różnorodności biologicznej.

Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze - Ślad ekologiczny studenta i uczelni.

Cztery filary edukacji w kształceniu przez całe życie.

Kształtowanie świadomości i postaw proekologicznych w społeczeństwie jako wyzwanie pedagogiczne.

Projektowanie i ewaluacja edukacji dla ZR w środowisku lokalnym.

Rola przywódcy edukacyjnego – współpraca z samorządem lokalnym.

Literatura:

L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018

A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014

A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015

A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016

Netografia: podawana na bieżąco przez studentów i wykładowcę

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju.

- Opisuje metodykę prowadzenia edukacji ekologicznej w szkole i środowisku lokalnym.

- Zna filary edukacji dla zrównoważonego rozwoju.

Umiejętności

- Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki dla zrównoważonego rozwoju podczas projektowania i ewaluacji zajęć w środowisku przyrodniczym.

Kompetencje społeczne

- Odpowiedzialnie angażuje się w działania organizacji społecznych na rzecz zrównoważonego rozwoju.

- Jest gotowy do podejmowania wyzwań związanych z pedagogizacją społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Metody i kryteria oceniania:

Praca metodą projektów:

każdy student bierze udział przynajmniej w jednym projekcie

każdy student oblicza za pomocą kalkulatora ONZ i prezentuje swój ślad ekologiczny

Końcowy test wiedzy w aplikacji Forms

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ligia Tuszyńska
Prowadzący grup: Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ankieta wstępu i test końcowy dot. świadomości ekologicznej – za pomocą aplikacji Forms. Wykłady online w aplikacji Teams w postaci prezentacji multimedialnych i filmów.

Pełny opis:

Podstawy Zrównoważonego Rozwoju.

Zasady ZR, Historia ZR

Strategia ZR-2030 – cele globalne

Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji

Współczesne problemy ochrony środowiska

Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014

Ślad ekologiczny

Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju

Literatura:

Literatura

L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018

A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014

A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015

A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016

Netografia: podawana na bieżąco przez studentów i wykładowcę

Uwagi:

Metody

Wykład z elementami dyskusji on-line za pomocą aplikacji Teams

Warunki zaliczenia

Ankieta wstępu „O”

Udział w projekcie „Lider edukacji ekologicznej społeczności lokalnej”

Test końcowy: WPZ (wiedza poglądy zachowania) – za pomocą aplikacji FORMS

Uwagi

Nakład pracy studenta 55 godz. 2 pkt ECTS

Spotkania synchroniczne za pomocą aplikacji Teams zgodnie z planem zajęć. Wykład w postaci prezentacji Power Point z komentarzami. Konsultacje indywidualne w czasie dyżurów oraz za pomocą e’mail.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ligia Tuszyńska
Prowadzący grup: Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ankieta wstępu i test końcowy dot. świadomości ekologicznej – za pomocą aplikacji Forms. Wykłady online w aplikacji Teams w postaci prezentacji multimedialnych i filmów.

Pełny opis:

Podstawy Zrównoważonego Rozwoju.

Zasady ZR, Historia ZR

Strategia ZR-2030 – cele globalne

Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji

Współczesne problemy ochrony środowiska

Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014

Ślad ekologiczny

Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju

Literatura:

L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018

A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014

A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015

A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016

Netografia: podawana na bieżąco przez studentów i wykładowcę

Skrócony opis

Ankieta wstępu i test końcowy dot. świadomości ekologicznej – za pomocą aplikacji Forms. Wykłady online w aplikacji Teams w postaci prezentacji multimedialnych i filmów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ligia Tuszyńska
Prowadzący grup: Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Definicje ZR w dokumentach ONZ i literaturze przedmiotu

• Wymiar społeczny, ekonomiczny i środowiskowy ZR

• Organizacje przyczyniające się do wdrażania ZR na świecie

• Edukacja dla ZR - przywództwo edukacyjne

Pełny opis:

Podstawy Zrównoważonego Rozwoju.

Zasady ZR, Historia ZR

Strategia ZR-2030 – cele globalne

Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji

Współczesne problemy ochrony środowiska

Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014

Ślad ekologiczny

Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju

Literatura:

L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018

A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014

A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015

A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016

J. Bałachowicz i L. Tuszyńska (red),Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, APS, 2015

L. Tuszyńska (red),Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Wyd. APS,2016

Strony www. edukacja dla ZR

Uwagi:

praca własna studenta 45 h zajęcia 15 h 2ECTS

Zajęcia zdalne w aplikacji Teams. Wykład aktywizujący. Studenci przygotowują materiały - dane statystyczne dotyczące poziomu ochrony środowiska i zdrowia człowieka

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ligia Tuszyńska
Prowadzący grup: Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Definicje ZR w dokumentach ONZ i literaturze przedmiotu

• Wymiar społeczny, ekonomiczny i środowiskowy ZR

• Organizacje przyczyniające się do wdrażania ZR na świecie

• Edukacja dla ZR - przywództwo edukacyjne

Pełny opis:

Podstawy Zrównoważonego Rozwoju.

Zasady ZR, Historia ZR

Strategia ZR-2030 – cele globalne

Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji

Współczesne problemy ochrony środowiska

Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014

Ślad ekologiczny

Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju

Literatura:

L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018

A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014

A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015

A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016

J. Bałachowicz i L. Tuszyńska (red),Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, APS, 2015

L. Tuszyńska (red),Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Wyd. APS,2016

Strony www. edukacja dla ZR

Uwagi:

Zajęcia zdalne w aplikacji Teams. Wykład aktywizujący. Studenci przygotowują materiały - dane statystyczne dotyczące poziomu ochrony środowiska i zdrowia człowieka

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ligia Tuszyńska
Prowadzący grup: Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Definicje ZR w dokumentach ONZ i literaturze przedmiotu

• Wymiar społeczny, ekonomiczny i środowiskowy ZR

• Organizacje przyczyniające się do wdrażania ZR na świecie

• Edukacja dla ZR - przywództwo edukacyjne

Pełny opis:

Podstawy Zrównoważonego Rozwoju.

Zasady ZR, Historia ZR

Strategia ZR-2030 – cele globalne

Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji

Współczesne problemy ochrony środowiska

Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014

Ślad ekologiczny

Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju

Literatura:

L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018

A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014

A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015

A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016

J. Bałachowicz i L. Tuszyńska (red),Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, APS, 2015

L. Tuszyńska (red),Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Wyd. APS,2016

Strony www. edukacja dla ZR

Uwagi:

praca własna studenta 45 h zajęcia 15 h 2ECTS

Zajęcia zdalne w aplikacji Teams. Wykład aktywizujący. Studenci przygotowują materiały - dane statystyczne dotyczące poziomu ochrony środowiska i zdrowia człowieka

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ligia Tuszyńska
Prowadzący grup: Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Definicje ZR w dokumentach ONZ i literaturze przedmiotu

• Wymiar społeczny, ekonomiczny i środowiskowy ZR

• Organizacje przyczyniające się do wdrażania ZR na świecie

• Edukacja dla ZR - przywództwo edukacyjne

Pełny opis:

Podstawy Zrównoważonego Rozwoju.

Zasady ZR, Historia ZR

Strategia ZR-2030 – cele globalne

Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji

Współczesne problemy ochrony środowiska

Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014

Ślad ekologiczny

Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju

Literatura:

L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018

A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014

A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015

A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016

J. Bałachowicz i L. Tuszyńska (red),Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, APS, 2015

L. Tuszyńska (red),Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Wyd. APS,2016

Strony www. edukacja dla ZR

Uwagi:

Wykład aktywizujący. Studenci przygotowują materiały - dane statystyczne dotyczące poziomu ochrony środowiska i zdrowia człowieka

Końcowy test wiedzy w aplikacji Forms

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)