Wychowanie dla zrównoważonego rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-WRO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie dla zrównoważonego rozwoju |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - test końcowy w aplikacji Forms Umiejętności -udział w projekcie grupowym kompetencje; Wylicza ślad ekologiczny za pomocą kalkulatora ONZ |
Pełny opis: |
Paradygmaty Zrównoważonego Rozwoju (ZR). Historia koncepcji ZR w Europie; Rozważania definicyjne. Agenda ZR 2030 i 17 celów ZR. Główne problemy ZR w środowisku społeczno-przyrodniczym: Kryzys klimatyczny a zdrowie człowieka. Ochrona różnorodności biologicznej. Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze - Ślad ekologiczny studenta i uczelni. Cztery filary edukacji w kształceniu przez całe życie. Kształtowanie świadomości i postaw proekologicznych w społeczeństwie jako wyzwanie pedagogiczne. Projektowanie i ewaluacja edukacji dla ZR w środowisku lokalnym. Rola przywódcy edukacyjnego – współpraca z samorządem lokalnym. |
Literatura: |
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 Netografia: podawana na bieżąco przez studentów i wykładowcę |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju. - Opisuje metodykę prowadzenia edukacji ekologicznej w szkole i środowisku lokalnym. - Zna filary edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Umiejętności - Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki dla zrównoważonego rozwoju podczas projektowania i ewaluacji zajęć w środowisku przyrodniczym. Kompetencje społeczne - Odpowiedzialnie angażuje się w działania organizacji społecznych na rzecz zrównoważonego rozwoju. - Jest gotowy do podejmowania wyzwań związanych z pedagogizacją społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca metodą projektów: każdy student bierze udział przynajmniej w jednym projekcie każdy student oblicza za pomocą kalkulatora ONZ i prezentuje swój ślad ekologiczny Końcowy test wiedzy w aplikacji Forms |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ligia Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ankieta wstępu i test końcowy dot. świadomości ekologicznej – za pomocą aplikacji Forms. Wykłady online w aplikacji Teams w postaci prezentacji multimedialnych i filmów. |
|
Pełny opis: |
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. Zasady ZR, Historia ZR Strategia ZR-2030 – cele globalne Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji Współczesne problemy ochrony środowiska Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014 Ślad ekologiczny Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju |
|
Literatura: |
Literatura L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 Netografia: podawana na bieżąco przez studentów i wykładowcę |
|
Uwagi: |
Metody Wykład z elementami dyskusji on-line za pomocą aplikacji Teams Warunki zaliczenia Ankieta wstępu „O” Udział w projekcie „Lider edukacji ekologicznej społeczności lokalnej” Test końcowy: WPZ (wiedza poglądy zachowania) – za pomocą aplikacji FORMS Uwagi Nakład pracy studenta 55 godz. 2 pkt ECTS Spotkania synchroniczne za pomocą aplikacji Teams zgodnie z planem zajęć. Wykład w postaci prezentacji Power Point z komentarzami. Konsultacje indywidualne w czasie dyżurów oraz za pomocą e’mail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ligia Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ankieta wstępu i test końcowy dot. świadomości ekologicznej – za pomocą aplikacji Forms. Wykłady online w aplikacji Teams w postaci prezentacji multimedialnych i filmów. |
|
Pełny opis: |
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. Zasady ZR, Historia ZR Strategia ZR-2030 – cele globalne Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji Współczesne problemy ochrony środowiska Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014 Ślad ekologiczny Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju |
|
Literatura: |
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 Netografia: podawana na bieżąco przez studentów i wykładowcę Skrócony opis Ankieta wstępu i test końcowy dot. świadomości ekologicznej – za pomocą aplikacji Forms. Wykłady online w aplikacji Teams w postaci prezentacji multimedialnych i filmów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ligia Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Definicje ZR w dokumentach ONZ i literaturze przedmiotu • Wymiar społeczny, ekonomiczny i środowiskowy ZR • Organizacje przyczyniające się do wdrażania ZR na świecie • Edukacja dla ZR - przywództwo edukacyjne |
|
Pełny opis: |
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. Zasady ZR, Historia ZR Strategia ZR-2030 – cele globalne Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji Współczesne problemy ochrony środowiska Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014 Ślad ekologiczny Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju |
|
Literatura: |
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 J. Bałachowicz i L. Tuszyńska (red),Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, APS, 2015 L. Tuszyńska (red),Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Wyd. APS,2016 Strony www. edukacja dla ZR |
|
Uwagi: |
praca własna studenta 45 h zajęcia 15 h 2ECTS Zajęcia zdalne w aplikacji Teams. Wykład aktywizujący. Studenci przygotowują materiały - dane statystyczne dotyczące poziomu ochrony środowiska i zdrowia człowieka |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ligia Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Definicje ZR w dokumentach ONZ i literaturze przedmiotu • Wymiar społeczny, ekonomiczny i środowiskowy ZR • Organizacje przyczyniające się do wdrażania ZR na świecie • Edukacja dla ZR - przywództwo edukacyjne |
|
Pełny opis: |
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. Zasady ZR, Historia ZR Strategia ZR-2030 – cele globalne Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji Współczesne problemy ochrony środowiska Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014 Ślad ekologiczny Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju |
|
Literatura: |
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 J. Bałachowicz i L. Tuszyńska (red),Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, APS, 2015 L. Tuszyńska (red),Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Wyd. APS,2016 Strony www. edukacja dla ZR |
|
Uwagi: |
Zajęcia zdalne w aplikacji Teams. Wykład aktywizujący. Studenci przygotowują materiały - dane statystyczne dotyczące poziomu ochrony środowiska i zdrowia człowieka |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ligia Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Definicje ZR w dokumentach ONZ i literaturze przedmiotu • Wymiar społeczny, ekonomiczny i środowiskowy ZR • Organizacje przyczyniające się do wdrażania ZR na świecie • Edukacja dla ZR - przywództwo edukacyjne |
|
Pełny opis: |
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. Zasady ZR, Historia ZR Strategia ZR-2030 – cele globalne Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji Współczesne problemy ochrony środowiska Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014 Ślad ekologiczny Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju |
|
Literatura: |
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 J. Bałachowicz i L. Tuszyńska (red),Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, APS, 2015 L. Tuszyńska (red),Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Wyd. APS,2016 Strony www. edukacja dla ZR |
|
Uwagi: |
praca własna studenta 45 h zajęcia 15 h 2ECTS Zajęcia zdalne w aplikacji Teams. Wykład aktywizujący. Studenci przygotowują materiały - dane statystyczne dotyczące poziomu ochrony środowiska i zdrowia człowieka |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ligia Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Definicje ZR w dokumentach ONZ i literaturze przedmiotu • Wymiar społeczny, ekonomiczny i środowiskowy ZR • Organizacje przyczyniające się do wdrażania ZR na świecie • Edukacja dla ZR - przywództwo edukacyjne |
|
Pełny opis: |
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju. Zasady ZR, Historia ZR Strategia ZR-2030 – cele globalne Koncepcja kształcenia przez całe życie – 4 filary edukacji Współczesne problemy ochrony środowiska Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014 Ślad ekologiczny Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju |
|
Literatura: |
L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 J. Bałachowicz i L. Tuszyńska (red),Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, APS, 2015 L. Tuszyńska (red),Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Wyd. APS,2016 Strony www. edukacja dla ZR |
|
Uwagi: |
Wykład aktywizujący. Studenci przygotowują materiały - dane statystyczne dotyczące poziomu ochrony środowiska i zdrowia człowieka Końcowy test wiedzy w aplikacji Forms |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.