Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne problemy psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2F-WPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne problemy psychologii
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Problematyka płci w psychologii (np. tożsamość płci, płeć psychologiczna, seksizm). Psychologiczne konsekwencje zagrożenia stereotypem. Psychologiczne wymiary kultury. Uwarunkowania psychologiczne i makrosystemowe procesu akulturacji, asymilacji i integracji. Współczesne teorie agresji. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania zaburzeń eksternalizacyjnych i inernalizacyjnych (np. agresja i kontrola psychologiczna jako interwencja wychowawcza, cechy ciemnej triady, ruminacje). Podstawowe założenia i ustalenia empiryczne z obszaru psychologii pozytywnej. Nietypowe rodziny w świetle badań psychologicznych. Seksualność w ujęciu psychologii rozwoju. Społeczne i psychologiczne wymiary starzenia się.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie znaczenie aktualnych zmian społecznych dla psychologicznej adaptacji człowieka oraz czynniki ryzyka i ochrony warunkujące funkcjonowanie człowieka w świetle wyzwań cywilizacyjnych.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu wyjaśniania zachowań społecznych i procesów psychicznych w odniesieniu do różnic kulturowych i zmian wynikających z rozwoju człowieka.

Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji dotyczących psychospołecznego funkcjonowania człowieka w warunkach wyzwań, zagrożeń i zmian społecznych, przy użyciu różnych źródeł oraz technik.

Potrafi prowadzić debatę na kontrowersyjne tematy podejmowane aktualnie w badaniach psychologicznych.

Kompetencje społeczne

Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy z zakresu współczesnych problemów psychologii oraz potrzebę jej pogłębiania z uwagi na rozwój osobisty i zawodowy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bieńkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Pisemny test wyboru (40 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Przedmiot psychologii rozwoju człowieka.

Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych, modele przebiegu zmian rozwojowych.

Periodyzacja rozwoju.

Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka.

Uwarunkowania rozwoju człowieka: źródła i przejawy różnic indywidualnych, czynniki rozwoju i dynamiczny interakcjonizm.

Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości.

Rozwój językowy.

Rozwój emocjonalny.

Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona i Marcii) i poznawczym.

Rozwój społeczny i moralny.

Przedmiot psychologii społecznej.

Typy sytuacji społecznych.

Poznanie społeczne: schematy, stereotypy.

Spostrzeganie społeczne: spostrzeganie innych, spostrzeganie siebie.

Postawy i ich zmiana.

Wpływ społeczny.

Relacje interpersonalne: sympatia i miłość, zachowania prospołeczne, agresja.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10).

Strelau, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 7 - fragment s. 230-256, r. 8).

Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 13).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina.

Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kofta, M., Szustrowa, T. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lewicka, M., Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 30 godzin.

Przygotowanie się do zaliczenia - 45 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 75.

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bieńkowska
Prowadzący grup: Dominika Zakrzewska-Olędzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Pisemny test wyboru.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Przedmiot psychologii rozwoju człowieka.

Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych, modele przebiegu zmian rozwojowych.

Periodyzacja rozwoju.

Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka.

Uwarunkowania rozwoju człowieka: źródła i przejawy różnic indywidualnych, czynniki rozwoju i dynamiczny interakcjonizm.

Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości.

Rozwój językowy.

Rozwój emocjonalny.

Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona i Marcii) i poznawczym.

Rozwój społeczny i moralny.

Przedmiot psychologii społecznej.

Typy sytuacji społecznych.

Poznanie społeczne: schematy, stereotypy.

Spostrzeganie społeczne: spostrzeganie innych, spostrzeganie siebie.

Postawy i ich zmiana.

Wpływ społeczny.

Relacje interpersonalne: sympatia i miłość, zachowania prospołeczne, agresja.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10).

Strelau, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 7 - fragment s. 230-256, r. 8).

Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 13).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina.

Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kofta, M., Szustrowa, T. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lewicka, M., Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 15 godzin.

Przygotowanie się do zaliczenia - 60 godzin.

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Dominiak-Kochanek
Prowadzący grup: Monika Dominiak-Kochanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

test jednokrotnego wyboru, zadania w grupie

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Przedmiot i główny obszar zainteresowania psychologii rozwojowej i psychologii społecznej

2. Metody badania zmian rozwojowych, czynniki rozwoju, główne modele rozwoju człowieka

3. Pojęcie socjalizacji pierwotnej i wtórej, style rodzicielskie i metody wychowawcze a poznawczy i moralny rozwój dziecka

4. Geneza przywiązania, rodzaje przywiązania i ich znaczenie dla przyszłych relacji społecznych dziecka

5. Uwarunkowania rozwoju moralnego, emocjonalnego i społecznego dziecka

6. Pojęcie i regulacyjne funkcje tożsamości osobistej i społecznej

7. Poznanie społeczne, czyli o efektywnym korzystaniu z własnych zasobów poznawczych

8. Czynniki stymulujące motywację człowieka w różnych okresach rozwojowych

9. Teoretyczne konteksty badań nad agresją interpersonalną i prospołecznością

10. Pojęcie stereotypów, uprzedzeń, zjawisko zagrożenia stereotypem i jego konsekwencji dla poznawczo-motywacyjnego funkcjonowania człowieka

11. Uwarunkowania procesu akulturacji

12. Bliskie związki społeczne w dorosłości: teorie i uwarunkowania

13. Prawidłowości i przejawy wpływu społecznego

14. Czy dorastającym potrzebne są autorytety, czyli o tym jak wychowywać, aby uniknąć efektu bezrefleksyjnego posłuszeństwa

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały)

Wojciszke, B. (2019). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (wybrane rozdziały)

Literatura uzupełniająca:

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Crisp, R.J., Turner, R.N.(2018). Psychologia społeczna. Warszawa: PWN

Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina.

Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 30 godz.

Przygotowanie się do egzaminu - 40 godz.

Przeczytanie literatury - 30 godz.

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad93bbd0e381843829232225957b395db%40thread.tacv2/conversations?groupId=f36981e5-0a3d-42d6-b0d4-7ef3882902ca&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bieńkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Pisemny test wyboru.

Niezależnie od tego, czy egzamin będzie mógł odbyć się w siedzibie Uczelni, czy zostanie z konieczności przeprowadzony zdalnie, będzie miał charakter testowy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Przedmiot psychologii rozwoju człowieka.

Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych, modele przebiegu zmian rozwojowych.

Periodyzacja rozwoju.

Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka.

Uwarunkowania rozwoju człowieka: źródła i przejawy różnic indywidualnych, czynniki rozwoju i dynamiczny interakcjonizm.

Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości.

Rozwój językowy.

Rozwój emocjonalny.

Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona i Marcii) i poznawczym.

Rozwój społeczny i moralny.

Przedmiot psychologii społecznej.

Typy sytuacji społecznych.

Poznanie społeczne: schematy, stereotypy.

Spostrzeganie społeczne: spostrzeganie innych, spostrzeganie siebie.

Postawy i ich zmiana.

Wpływ społeczny.

Relacje interpersonalne: sympatia i miłość, zachowania prospołeczne, agresja.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10).

Strelau, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 7 - fragment s. 230-256, r. 8).

Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 13).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina.

Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kofta, M., Szustrowa, T. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lewicka, M., Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz.

LINK DO SPOTKANIA W APLIKACJI TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a83afc9edfef44d05b5fe24e3cf1db093%40thread.tacv2/conversations?groupId=41b7dd13-1184-47b2-bb6f-f677378e83b1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 15 godzin

Przygotowanie się do zaliczenia - 60 godzin

Łączna liczba godzin aktywności - 75

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bieńkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Pisemny test wyboru (40 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny). Egzamin odbędzie się w aplikacji Forms w dniu 01.02.2022 r. Test uruchomi się godzinie 10.15.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Przedmiot psychologii rozwoju człowieka.

Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych, modele przebiegu zmian rozwojowych.

Periodyzacja rozwoju.

Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka.

Uwarunkowania rozwoju człowieka: źródła i przejawy różnic indywidualnych, czynniki rozwoju i dynamiczny interakcjonizm.

Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości.

Rozwój językowy.

Rozwój emocjonalny.

Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona i Marcii) i poznawczym.

Rozwój społeczny i moralny.

Przedmiot psychologii społecznej.

Typy sytuacji społecznych.

Poznanie społeczne: schematy, stereotypy.

Spostrzeganie społeczne: spostrzeganie innych, spostrzeganie siebie.

Postawy i ich zmiana.

Wpływ społeczny.

Relacje interpersonalne: sympatia i miłość, zachowania prospołeczne, agresja.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10).

Strelau, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 7 - fragment s. 230-256, r. 8).

Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 13).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina.

Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kofta, M., Szustrowa, T. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lewicka, M., Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 30 godzin.

Przygotowanie się do zaliczenia - 45 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 75.

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Dominiak-Kochanek
Prowadzący grup: Monika Dominiak-Kochanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Test jednokrotnego wybory

Pełny opis:

Przedmiot i główny obszar zainteresowania psychologii rozwojowej i psychologii społecznej

2. Pojęcie socjalizacji pierwotnej i wtórej, style rodzicielskie i metody

wychowawcze a poznawczy i moralny rozwój dziecka

3. Uwarunkowania rozwoju moralnego, emocjonalnego i społecznego dziecka

4. Pojęcie i regulacyjne funkcje tożsamości osobistej i społecznej.

5. Czynniki stymulujące motywację człowieka w różnych okresach rozwojowych

6. Teoretyczne konteksty badań nad agresją interpersonalną i prospołecznością

7. Uwarunkowania procesu akulturacji

Literatura:

Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały)

Wojciszke, B. (2019). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (wybrane rozdziały)

Literatura uzupełniająca:

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Crisp, R.J., Turner, R.N.(2018). Psychologia społeczna. Warszawa: PWN

Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 15 godz.

Przygotowanie się do egzaminu - 30 godz.

Przeczytanie literatury - 15 godz.

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2

Materiały do zajęć będą znajdować się w plikach zespołu na Teamsach

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axdAO6Kyt1nKKatO3vRGHtwGLjewZoWnqE0LPgNUp9FY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=314f0fc7-9233-4423-b245-c459554e3ec7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Dominiak-Kochanek
Prowadzący grup: Monika Dominiak-Kochanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

test jednokrotnego wyboru

Pełny opis:

Treści programowe:

Problematyka płci w psychologii, tożsamość płci

Seksizm i jego formy, zjawisko homofobii i transfobii

Psychologiczne konsekwencje zagrożenia stereotypem.

Psychologiczne wymiary kultury.

Uwarunkowania psychologiczne i makrosystemowe procesu akulturacji, asymilacji i integracji. Współczesne teorie agresji.

Społeczne i psychologiczne uwarunkowania zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych Podstawowe założenia i ustalenia empiryczne z obszaru psychologii pozytywnej.

Nietypowe rodziny w świetle badań psychologicznych.

Seksualność w ujęciu psychologii rozwoju.

Społeczne i psychologiczne wymiary starzenia się.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN

Bem, S. (2000). Męskość i kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: GWP

Czapiński, J. (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN (rozdz. Część II i III)

Tomalski, P. Nietypowe rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego

Farnicka, M., Liberska, H., Niewiedział, D. (2016). Psychologia agresji. Wybrane problemy.

Literatura uzupełniająca:

Berry, J. W., Poortinga, Y. H., Segall, M. H., & Dasen, P. R. (2002). Cross-cultural psychology: research and application. Cambridge: Cambridge University Press

Crick, N.R, Dodge, K.A. (1996). Social information-processing mechanisms in reactive and proactive aggression. Child Development, 67(3), 993–1002.

Glick, P. & Fiske, S. T. (2001). An ambivalent alliance: Hostile and benevolent sexism as complementary justifications for gender inequality. American Psychologist, 56(2), 109–118.

Warszawa: WN PWN.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 30 godzin.

Przygotowanie się do zaliczenia - 45 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 75.

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Dominiak-Kochanek
Prowadzący grup: Monika Dominiak-Kochanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Dominiak-Kochanek
Prowadzący grup: Monika Dominiak-Kochanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

test jednokrotnego wyboru

Pełny opis:

Treści programowe:

Problematyka płci w psychologii, tożsamość płci

Seksizm i jego formy, zjawisko homofobii i transfobii

Psychologiczne konsekwencje zagrożenia stereotypem.

Psychologiczne wymiary kultury.

Uwarunkowania psychologiczne i makrosystemowe procesu akulturacji, asymilacji i integracji. Współczesne teorie agresji.

Społeczne i psychologiczne uwarunkowania zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych Podstawowe założenia i ustalenia empiryczne z obszaru psychologii pozytywnej.

Nietypowe rodziny w świetle badań psychologicznych.

Seksualność w ujęciu psychologii rozwoju.

Społeczne i psychologiczne wymiary starzenia się.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN

Bem, S. (2000). Męskość i kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: GWP

Czapiński, J. (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN (rozdz. Część II i III)

Tomalski, P. Nietypowe rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego

Farnicka, M., Liberska, H., Niewiedział, D. (2016). Psychologia agresji. Wybrane problemy.

Literatura uzupełniająca:

Anderson, C. A., Bushman, B. J. (2002b). Human aggression. Annual Review of Psychology, 53(1), 27–51.

Nolen_Hoeksema, S., Wisco, B.E., Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking Rumination. Perspectives on Psychilogical Sicence, 3, 400-424.

Jonason, P.K., Luevano, V.X., Adams, H.M. (2012). How the Dark Triad traits predict relationship choices. Journal of Personality and Indiwidual Differences, 53(3), 180-184

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 30 godzin.

Przygotowanie się do zaliczenia - 45 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 75.

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Dominiak-Kochanek
Prowadzący grup: Monika Dominiak-Kochanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

test jednokrotnego wyboru

Pełny opis:

Treści programowe:

Problematyka płci w psychologii, tożsamość płci

Seksizm i jego formy, zjawisko homofobii i transfobii

Psychologiczne wymiary kultury.

Uwarunkowania psychologiczne i makrosystemowe procesu akulturacji, asymilacji i integracji. Współczesne teorie agresji.

Społeczne i psychologiczne uwarunkowania zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych

Podstawowe założenia i ustalenia empiryczne z obszaru psychologii pozytywnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN

Bem, S. (2000). Męskość i kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: GWP

Czapiński, J. (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN (rozdz. Część II i III)

Farnicka, M., Liberska, H., Niewiedział, D. (2016). Psychologia agresji. Wybrane problemy.

Literatura uzupełniająca:

Anderson, C. A., Bushman, B. J. (2002b). Human aggression. Annual Review of Psychology, 53(1), 27–51.

Nolen_Hoeksema, S., Wisco, B.E., Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking Rumination. Perspectives on Psychilogical Sicence, 3, 400-424.

Jonason, P.K., Luevano, V.X., Adams, H.M. (2012). How the Dark Triad traits predict relationship choices. Journal of Personality and Indiwidual Differences, 53(3), 180-184

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, pokaz.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 15 godzin.

Przygotowanie się do zaliczenia - 60 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 75.

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)