Współczesne problemy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-WPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy psychologii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Problematyka płci w psychologii (np. tożsamość płci, płeć psychologiczna, seksizm). Psychologiczne konsekwencje zagrożenia stereotypem. Psychologiczne wymiary kultury. Uwarunkowania psychologiczne i makrosystemowe procesu akulturacji, asymilacji i integracji. Współczesne teorie agresji. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania zaburzeń eksternalizacyjnych i inernalizacyjnych (np. agresja i kontrola psychologiczna jako interwencja wychowawcza, cechy ciemnej triady, ruminacje). Podstawowe założenia i ustalenia empiryczne z obszaru psychologii pozytywnej. Nietypowe rodziny w świetle badań psychologicznych. Seksualność w ujęciu psychologii rozwoju. Społeczne i psychologiczne wymiary starzenia się. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie znaczenie aktualnych zmian społecznych dla psychologicznej adaptacji człowieka oraz czynniki ryzyka i ochrony warunkujące funkcjonowanie człowieka w świetle wyzwań cywilizacyjnych. Umiejętności Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu wyjaśniania zachowań społecznych i procesów psychicznych w odniesieniu do różnic kulturowych i zmian wynikających z rozwoju człowieka. Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji dotyczących psychospołecznego funkcjonowania człowieka w warunkach wyzwań, zagrożeń i zmian społecznych, przy użyciu różnych źródeł oraz technik. Potrafi prowadzić debatę na kontrowersyjne tematy podejmowane aktualnie w badaniach psychologicznych. Kompetencje społeczne Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy z zakresu współczesnych problemów psychologii oraz potrzebę jej pogłębiania z uwagi na rozwój osobisty i zawodowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemny test wyboru (40 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot psychologii rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych, modele przebiegu zmian rozwojowych. Periodyzacja rozwoju. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka. Uwarunkowania rozwoju człowieka: źródła i przejawy różnic indywidualnych, czynniki rozwoju i dynamiczny interakcjonizm. Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości. Rozwój językowy. Rozwój emocjonalny. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona i Marcii) i poznawczym. Rozwój społeczny i moralny. Przedmiot psychologii społecznej. Typy sytuacji społecznych. Poznanie społeczne: schematy, stereotypy. Spostrzeganie społeczne: spostrzeganie innych, spostrzeganie siebie. Postawy i ich zmiana. Wpływ społeczny. Relacje interpersonalne: sympatia i miłość, zachowania prospołeczne, agresja. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10). Strelau, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 7 - fragment s. 230-256, r. 8). Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 13). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kofta, M., Szustrowa, T. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lewicka, M., Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 godzin. Przygotowanie się do zaliczenia - 45 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 75. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Zakrzewska-Olędzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemny test wyboru. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot psychologii rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych, modele przebiegu zmian rozwojowych. Periodyzacja rozwoju. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka. Uwarunkowania rozwoju człowieka: źródła i przejawy różnic indywidualnych, czynniki rozwoju i dynamiczny interakcjonizm. Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości. Rozwój językowy. Rozwój emocjonalny. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona i Marcii) i poznawczym. Rozwój społeczny i moralny. Przedmiot psychologii społecznej. Typy sytuacji społecznych. Poznanie społeczne: schematy, stereotypy. Spostrzeganie społeczne: spostrzeganie innych, spostrzeganie siebie. Postawy i ich zmiana. Wpływ społeczny. Relacje interpersonalne: sympatia i miłość, zachowania prospołeczne, agresja. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10). Strelau, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 7 - fragment s. 230-256, r. 8). Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 13). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kofta, M., Szustrowa, T. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lewicka, M., Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 15 godzin. Przygotowanie się do zaliczenia - 60 godzin. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
test jednokrotnego wyboru, zadania w grupie |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Przedmiot i główny obszar zainteresowania psychologii rozwojowej i psychologii społecznej 2. Metody badania zmian rozwojowych, czynniki rozwoju, główne modele rozwoju człowieka 3. Pojęcie socjalizacji pierwotnej i wtórej, style rodzicielskie i metody wychowawcze a poznawczy i moralny rozwój dziecka 4. Geneza przywiązania, rodzaje przywiązania i ich znaczenie dla przyszłych relacji społecznych dziecka 5. Uwarunkowania rozwoju moralnego, emocjonalnego i społecznego dziecka 6. Pojęcie i regulacyjne funkcje tożsamości osobistej i społecznej 7. Poznanie społeczne, czyli o efektywnym korzystaniu z własnych zasobów poznawczych 8. Czynniki stymulujące motywację człowieka w różnych okresach rozwojowych 9. Teoretyczne konteksty badań nad agresją interpersonalną i prospołecznością 10. Pojęcie stereotypów, uprzedzeń, zjawisko zagrożenia stereotypem i jego konsekwencji dla poznawczo-motywacyjnego funkcjonowania człowieka 11. Uwarunkowania procesu akulturacji 12. Bliskie związki społeczne w dorosłości: teorie i uwarunkowania 13. Prawidłowości i przejawy wpływu społecznego 14. Czy dorastającym potrzebne są autorytety, czyli o tym jak wychowywać, aby uniknąć efektu bezrefleksyjnego posłuszeństwa |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały) Wojciszke, B. (2019). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (wybrane rozdziały) Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Crisp, R.J., Turner, R.N.(2018). Psychologia społeczna. Warszawa: PWN Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 40 godz. Przeczytanie literatury - 30 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad93bbd0e381843829232225957b395db%40thread.tacv2/conversations?groupId=f36981e5-0a3d-42d6-b0d4-7ef3882902ca&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemny test wyboru. Niezależnie od tego, czy egzamin będzie mógł odbyć się w siedzibie Uczelni, czy zostanie z konieczności przeprowadzony zdalnie, będzie miał charakter testowy. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot psychologii rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych, modele przebiegu zmian rozwojowych. Periodyzacja rozwoju. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka. Uwarunkowania rozwoju człowieka: źródła i przejawy różnic indywidualnych, czynniki rozwoju i dynamiczny interakcjonizm. Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości. Rozwój językowy. Rozwój emocjonalny. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona i Marcii) i poznawczym. Rozwój społeczny i moralny. Przedmiot psychologii społecznej. Typy sytuacji społecznych. Poznanie społeczne: schematy, stereotypy. Spostrzeganie społeczne: spostrzeganie innych, spostrzeganie siebie. Postawy i ich zmiana. Wpływ społeczny. Relacje interpersonalne: sympatia i miłość, zachowania prospołeczne, agresja. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10). Strelau, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 7 - fragment s. 230-256, r. 8). Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 13). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kofta, M., Szustrowa, T. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lewicka, M., Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. LINK DO SPOTKANIA W APLIKACJI TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a83afc9edfef44d05b5fe24e3cf1db093%40thread.tacv2/conversations?groupId=41b7dd13-1184-47b2-bb6f-f677378e83b1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 15 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 60 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 75 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemny test wyboru (40 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny). Egzamin odbędzie się w aplikacji Forms w dniu 01.02.2022 r. Test uruchomi się godzinie 10.15. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot psychologii rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych, modele przebiegu zmian rozwojowych. Periodyzacja rozwoju. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka. Uwarunkowania rozwoju człowieka: źródła i przejawy różnic indywidualnych, czynniki rozwoju i dynamiczny interakcjonizm. Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości. Rozwój językowy. Rozwój emocjonalny. Rozwój osobowości z perspektywy teorii cech, w ujęciu psychodynamicznym (koncepcja Eriksona i Marcii) i poznawczym. Rozwój społeczny i moralny. Przedmiot psychologii społecznej. Typy sytuacji społecznych. Poznanie społeczne: schematy, stereotypy. Spostrzeganie społeczne: spostrzeganie innych, spostrzeganie siebie. Postawy i ich zmiana. Wpływ społeczny. Relacje interpersonalne: sympatia i miłość, zachowania prospołeczne, agresja. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10). Strelau, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 7 - fragment s. 230-256, r. 8). Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008 i in.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (r. 13). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka i T.3. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kofta, M., Szustrowa, T. (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lewicka, M., Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 godzin. Przygotowanie się do zaliczenia - 45 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 75. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Test jednokrotnego wybory |
|
Pełny opis: |
Przedmiot i główny obszar zainteresowania psychologii rozwojowej i psychologii społecznej 2. Pojęcie socjalizacji pierwotnej i wtórej, style rodzicielskie i metody wychowawcze a poznawczy i moralny rozwój dziecka 3. Uwarunkowania rozwoju moralnego, emocjonalnego i społecznego dziecka 4. Pojęcie i regulacyjne funkcje tożsamości osobistej i społecznej. 5. Czynniki stymulujące motywację człowieka w różnych okresach rozwojowych 6. Teoretyczne konteksty badań nad agresją interpersonalną i prospołecznością 7. Uwarunkowania procesu akulturacji |
|
Literatura: |
Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały) Wojciszke, B. (2019). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (wybrane rozdziały) Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Crisp, R.J., Turner, R.N.(2018). Psychologia społeczna. Warszawa: PWN Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 30 godz. Przeczytanie literatury - 15 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 2 Materiały do zajęć będą znajdować się w plikach zespołu na Teamsach https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axdAO6Kyt1nKKatO3vRGHtwGLjewZoWnqE0LPgNUp9FY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=314f0fc7-9233-4423-b245-c459554e3ec7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
test jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Problematyka płci w psychologii, tożsamość płci Seksizm i jego formy, zjawisko homofobii i transfobii Psychologiczne konsekwencje zagrożenia stereotypem. Psychologiczne wymiary kultury. Uwarunkowania psychologiczne i makrosystemowe procesu akulturacji, asymilacji i integracji. Współczesne teorie agresji. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych Podstawowe założenia i ustalenia empiryczne z obszaru psychologii pozytywnej. Nietypowe rodziny w świetle badań psychologicznych. Seksualność w ujęciu psychologii rozwoju. Społeczne i psychologiczne wymiary starzenia się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN Bem, S. (2000). Męskość i kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: GWP Czapiński, J. (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN (rozdz. Część II i III) Tomalski, P. Nietypowe rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Farnicka, M., Liberska, H., Niewiedział, D. (2016). Psychologia agresji. Wybrane problemy. Literatura uzupełniająca: Berry, J. W., Poortinga, Y. H., Segall, M. H., & Dasen, P. R. (2002). Cross-cultural psychology: research and application. Cambridge: Cambridge University Press Crick, N.R, Dodge, K.A. (1996). Social information-processing mechanisms in reactive and proactive aggression. Child Development, 67(3), 993–1002. Glick, P. & Fiske, S. T. (2001). An ambivalent alliance: Hostile and benevolent sexism as complementary justifications for gender inequality. American Psychologist, 56(2), 109–118. Warszawa: WN PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 godzin. Przygotowanie się do zaliczenia - 45 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 75. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
test jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Problematyka płci w psychologii, tożsamość płci Seksizm i jego formy, zjawisko homofobii i transfobii Psychologiczne konsekwencje zagrożenia stereotypem. Psychologiczne wymiary kultury. Uwarunkowania psychologiczne i makrosystemowe procesu akulturacji, asymilacji i integracji. Współczesne teorie agresji. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych Podstawowe założenia i ustalenia empiryczne z obszaru psychologii pozytywnej. Nietypowe rodziny w świetle badań psychologicznych. Seksualność w ujęciu psychologii rozwoju. Społeczne i psychologiczne wymiary starzenia się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN Bem, S. (2000). Męskość i kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: GWP Czapiński, J. (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN (rozdz. Część II i III) Tomalski, P. Nietypowe rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Farnicka, M., Liberska, H., Niewiedział, D. (2016). Psychologia agresji. Wybrane problemy. Literatura uzupełniająca: Anderson, C. A., Bushman, B. J. (2002b). Human aggression. Annual Review of Psychology, 53(1), 27–51. Nolen_Hoeksema, S., Wisco, B.E., Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking Rumination. Perspectives on Psychilogical Sicence, 3, 400-424. Jonason, P.K., Luevano, V.X., Adams, H.M. (2012). How the Dark Triad traits predict relationship choices. Journal of Personality and Indiwidual Differences, 53(3), 180-184 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 godzin. Przygotowanie się do zaliczenia - 45 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 75. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
test jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Problematyka płci w psychologii, tożsamość płci Seksizm i jego formy, zjawisko homofobii i transfobii Psychologiczne wymiary kultury. Uwarunkowania psychologiczne i makrosystemowe procesu akulturacji, asymilacji i integracji. Współczesne teorie agresji. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych Podstawowe założenia i ustalenia empiryczne z obszaru psychologii pozytywnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN Bem, S. (2000). Męskość i kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: GWP Czapiński, J. (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN (rozdz. Część II i III) Farnicka, M., Liberska, H., Niewiedział, D. (2016). Psychologia agresji. Wybrane problemy. Literatura uzupełniająca: Anderson, C. A., Bushman, B. J. (2002b). Human aggression. Annual Review of Psychology, 53(1), 27–51. Nolen_Hoeksema, S., Wisco, B.E., Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking Rumination. Perspectives on Psychilogical Sicence, 3, 400-424. Jonason, P.K., Luevano, V.X., Adams, H.M. (2012). How the Dark Triad traits predict relationship choices. Journal of Personality and Indiwidual Differences, 53(3), 180-184 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 15 godzin. Przygotowanie się do zaliczenia - 60 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 75. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.