Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia: wykład monograficzny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2F-PDU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedeutologia: wykład monograficzny
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu obejmuje odniesienie do głównych treści pedeutologii w charakterze pogłębionym o źródła literaturowe, w tym badania empiryczne, wskazujące na aktualne przemiany zawodu nauczycielskiego i wyzwania przyszłości.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Miejsce pedeutologii wśród innych dyscyplin. Etymologia, ujęcia interpretacyjne, geneza, rozważania o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim. Takt pedagogiczny w szkole. Nietakt pedagogiczny nauczyciela i jego następstwa. Szkoła jako organizacja ucząca się. Współczesne dylematy zawodu nauczyciela. Nauczyciel we współpracy z rodzicami. Rozwój zawodowy nauczyciela. Stres i wypalenie zawodowe nauczyciela. Awans zawodowy nauczyciela. Przywództwo edukacyjne nauczycieli. Humor i optymizm w pracy zawodowej nauczyciela. Profesjonalizm nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne profesjonalizmu. Wizerunek nauczyciela w badaniach naukowych. Przydatność zawodowa nauczyciela. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kwiatkowska H., Pedeutologia WAiP, Warszawa 2008.

Szempruch J., Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008.

J.Michalski., Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021.

Literatura uzupełniająca:

Kwiatkowski S., Madalińska-Michalak J. (red. naukowa), Przywództwo edukacyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Hurst B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu, Wolters Kluwer, Warszawa

2011.

J.M. Łukasik, I,Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa); Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza 'Impuls", Kraków, 2021.

Schaefer K., Jak przeżyć szkołę, GWP, Gdańsk 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Zna genezę, kierunki rozwoju pedeutologii, jej terminologię oraz poglądy głównych przedstawicieli tej subdyscypliny.

- Prezentuje i porównuje koncepcje kształcenia nauczycieli.

- Objaśnia różne ujęcia roli nauczyciela, charakteryzuje swoistość jego działania pedagogicznego.

- Zna koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela, rozumie rolę profesjonalizmu nauczyciela, identyfikuje przyczyny nauczycielskich sukcesów i porażek.

- Jest zorientowany we współczesnych dylematach zawodu nauczyciela i w obszarze kontrowersji dotyczących szkoły, rozumie uwarunkowania przemian etosu nauczycielskiego

Umiejętności

- Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania informacji na temat działań nauczycielskich oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych.

- Przedstawia samodzielnie wyprowadzone wnioski wynikające z przeglądu badań empirycznych dotyczących pracy nauczycieli.

- Przedstawia własne uzasadnione stanowisko na temat sytuacji współczesnego nauczyciela, uwzględniając różne aspekty jego roli zawodowej.

Kompetencje społeczne

- Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umie-jętności nauczycielskich, posiada własną wizję „dobrego nauczyciela”, określa drogi osiągania skuteczności zawodowej.

- Dostrzega wagę odpowiedzialności w zawodzie nauczyciela i wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania pedagogiczne.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian testowy, aktywność na zajęciach

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Franciszek Szlosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Przedmiot badań i zainteresowań pedeutologii jako subdyscypliny pedagogiki. Związki pedeutologii z innymi dyscyplinami naukowymi, m.in. z socjologią, etyką, psychologią, polityką oświatową. Nurty badań nad zawodem nauczyciela. Moralny wymiar zawodu nauczyciela. Portrety wybitnych przedstawicieli pedeutologii.

Literatura:

H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008.

J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Ł. Kurdybacha, Zawód nauczycielski w ciągu wieków.

M. Grzegorzewska, Listy do Młodego Nauczyciela, Wyd. APS, Warszawa 2002.

A. Nowak (red), Przemiany zawodu nauczycielskiego.

Z. Wiatrowski, Nauczyciel szkoły zawodowej - wczoraj, dziś, jutro.

Uwagi:

Sprawdzian pisemny

Studiowanie podanej literatury

Studentom zostały przekazane prezentacje z zakresu omawianych zagadnień, a także informacje związane z egzaminem z przedmiotu.Ostateczne ustalenia będą podane w maju bieżącego roku. Kontakt jest możliwy drogą telefoniczną i mailową (prywatny adres wykładowcy).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Miejsce pedeutologii wśród innych dyscyplin. Nauczyciel XX?XI wieku. Takt i nietakt nauczyciela. Pasja nauczyciela. Przywództwo nauczycieli. Profesjonalizm nauczyciela. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego.

Literatura:

J. Szempruch, Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2013.

Y.N. Harari, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie. Kraków 2018.

J. Madlalińska-Michalak (red. naukowa). Przywództwo nauczycieli. Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2018.

Pedler M,. Aspinwall K, Przedsiębiorstwo uczące się. Wyd. PETIT, Warszawa 1999.

Uwagi:

Sprawdzian testowy

Czas na studia literatury (20 g).

W dniach zjazdów (4.04 i 26.04) przesłano materiały wykładowe: Nauczyciel z pasją oraz Takt pedagogiczny w Listach do Młodego Nauczyciela. Studenci mają podaną literaturę do studiowania, utrzymywany jest kontakt telefoniczny z przedstawicielem Grupy. Kolejne materiały zostaną przesłane 23 maja. Prowadzone są rozmowy z przedstawicielem Grupy odnośnie egzaminu z przedmiotu planowanego 20 czerwca.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Franciszek Szlosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu obejmuje odniesienie do głównych treści pedeutologii w charakterze pogłębionym o źródła literaturowe, w tym badania empiryczne, wskazujące na aktualne przemiany zawodu nauczycielskiego i wyzwania przyszłości.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Miejsce pedeutologii wśród innych dyscyplin. Etymologia, ujęcia interpretacyjne, geneza, rozważania o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim. Takt pedagogiczny w szkole. Nietakt pedagogiczny nauczyciela i jego następstwa. Nauczyciel we współpracy z rodzicami. Rozwój zawodowy nauczyciela. Stres i wypalenie zawodowe nauczyciela. Awans zawodowy nauczyciela. Humor i optymizm w pracy zawodowej nauczyciela. Profesjonalizm nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne profesjonalizmu. Wizerunek nauczyciela w badaniach naukowych. Przydatność zawodowa nauczyciela. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kwiatkowska H., Pedeutologia WAiP, Warszawa 2008.

Szempruch J., Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008.

Literatura uzupełniająca:

Kwiatkowski S., Madalińska-Michalak J. (red. naukowa), Przywództwo edukacyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Hurst B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

Schaefer K., Jak przeżyć szkołę, GWP, Gdańsk 2005.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się według planu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu obejmuje odniesienie do głównych treści pedeutologii w charakterze pogłębionym o źródła literaturowe, w tym badania empiryczne, wskazujące na aktualne przemiany zawodu nauczycielskiego i wyzwania przyszłości.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Miejsce pedeutologii wśród innych dyscyplin. Etymologia, ujęcia interpretacyjne, geneza, rozważania o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim. Takt pedagogiczny w szkole. Nietakt pedagogiczny nauczyciela i jego następstwa. Nauczyciel we współpracy z rodzicami. Rozwój zawodowy nauczyciela. Stres i wypalenie zawodowe nauczyciela. Awans zawodowy nauczyciela. Humor i optymizm w pracy zawodowej nauczyciela. Profesjonalizm nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne profesjonalizmu. Wizerunek nauczyciela w badaniach naukowych. Przydatność zawodowa nauczyciela. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kwiatkowska H., Pedeutologia WAiP, Warszawa 2008.

Szempruch J., Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008.

Literatura uzupełniająca:

Kwiatkowski S., Madalińska-Michalak J. (red. naukowa), Przywództwo edukacyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Hurst B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

Schaefer K., Jak przeżyć szkołę, GWP, Gdańsk 2005.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym według planu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu obejmuje odniesienie do głównych treści pedeutologii w charakterze pogłębionym o źródła literaturowe, w tym badania empiryczne, wskazujące na aktualne przemiany zawodu nauczycielskiego i wyzwania przyszłości.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Miejsce pedeutologii wśród innych dyscyplin. Etymologia, ujęcia interpretacyjne, geneza, rozważania o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim. Takt pedagogiczny w szkole. Nietakt pedagogiczny nauczyciela i jego następstwa. Szkoła jako organizacja ucząca się. Współczesne dylematy zawodu nauczyciela. Nauczyciel we współpracy z rodzicami. Rozwój zawodowy nauczyciela. Stres i wypalenie zawodowe nauczyciela. Awans zawodowy nauczyciela. Przywództwo edukacyjne nauczycieli. Humor i optymizm w pracy zawodowej nauczyciela. Profesjonalizm nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne profesjonalizmu. Wizerunek nauczyciela w badaniach naukowych. Przydatność zawodowa nauczyciela. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kwiatkowska H., Pedeutologia WAiP, Warszawa 2008.

Szempruch J., Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008.

J.Michalski., Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021.

Literatura uzupełniająca:

Kwiatkowski S., Madalińska-Michalak J. (red. naukowa), Przywództwo edukacyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Hurst B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu, Wolters Kluwer, Warszawa

2011.

J.M. Łukasik, I,Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa); Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza 'Impuls", Kraków, 2021.

Schaefer K., Jak przeżyć szkołę, GWP, Gdańsk 2005.

Uwagi:

Wykład 30 godzin w semestrze letnim

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Franciszek Szlosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu obejmuje odniesienie do głównych treści pedeutologii w charakterze pogłębionym o źródła literaturowe, w tym badania empiryczne, wskazujące na aktualne przemiany zawodu nauczycielskiego i wyzwania przyszłości.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Miejsce pedeutologii wśród innych dyscyplin. Etymologia, ujęcia interpretacyjne, geneza, rozważania o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim. Takt pedagogiczny w szkole. Nietakt pedagogiczny nauczyciela i jego następstwa. Szkoła jako organizacja ucząca się. Współczesne dylematy zawodu nauczyciela. Nauczyciel we współpracy z rodzicami. Rozwój zawodowy nauczyciela. Stres i wypalenie zawodowe nauczyciela. Awans zawodowy nauczyciela. Przywództwo edukacyjne nauczycieli. Humor i optymizm w pracy zawodowej nauczyciela. Profesjonalizm nauczyciela. Ujęcia interpretacyjne profesjonalizmu. Wizerunek nauczyciela w badaniach naukowych. Przydatność zawodowa nauczyciela. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kwiatkowska H., Pedeutologia WAiP, Warszawa 2008.

Szempruch J., Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008.

J.Michalski., Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021.

Literatura uzupełniająca:

Kwiatkowski S., Madalińska-Michalak J. (red. naukowa), Przywództwo edukacyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Hurst B., Reding G., Profesjonalizm w uczeniu, Wolters Kluwer, Warszawa

2011.

J.M. Łukasik, I,Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa); Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza 'Impuls", Kraków, 2021.

Schaefer K., Jak przeżyć szkołę, GWP, Gdańsk 2005.

Uwagi:

Zajęcia wykładowe na studiach stacjonarnych (30 godzin).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)