Metodologia badań nauk społecznych z elementami statystyki - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-MS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań nauk społecznych z elementami statystyki - 2 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do opracowania pracy magisterskiej na zaawansowanym poziomie z wykorzystaniem wnioskowania statystycznego o populacji |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Procedura badawcza pedagogiki w zastosowaniu do planowania prac magisterskich. Przegląd podstawowych informacji o stosowanych metodach i technikach badawczych (definicja, rodzaje, wady i zalety, sposób planowania, sposób przeprowadzania badań, sposób opracowywania wyników). Wprowadzenie do statystyki i opisu statystycznego Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wskaźniki położenia, rozproszenia dla danych nominalnych. Współzależność dla danych nominalnych - chi kwadrat i siła związku. Wskaźniki położenia, rozproszenia dla danych ilościowych. Współzależność dla danych ilościowych - współczynnik r Pearsona. Podstawowe testy statystyczne istotności różnic i niezależności dla danych nominalnych i ilościowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego. - Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników badań (obserwacji bezpośredniej, skal szacunkowych, ankiety, wywiadu, socjometrii, testów osiągnięć szkolnych, eksperymentu pedagogicznego). - Zna podstawowe metody opisu statystycznego i wnioskowania statystycznego. Umiejętności - Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego, dobierać metody badań i metody opracowania wyników adekwatne do sformułowanych problemów badawczych, potrafi opracować wyniki badań. - Potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki opisu statystycznego do opracowania badań, policzyć i zinterpretować wyniki wskaźników opisu statystycznego w celu analizy całościowej struktury zebranych danych. - Zna procedurę i sposób stosowania podstawowych testów statystycznych. Prawidłowo wyciąga wnioski dotyczące próby i populacji. Kompetencje społeczne - Ma pogłębioną świadomość poziom u swojej wiedzy z zakresu metodologii badań nauk społecznych, rozumie potrzebę wiedzy i umiejętności rozwoju w tym zakresie. - Dostrzega własną odpowiedzialność za podejmowane działania badawcze, dostrzega dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych, pozyskiwaniem danych, opracowaniem wyników badań i wykorzystywaniem cudzych opracowań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie kolokwiów i prac domowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
ŚR CW
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Grabowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest opanowanie wnioskowania statystycznego w zakresie potrzebnym do opracowania typowej pracy magisterskiej |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego: istota testów statystycznych, klasyfikacja testów, procedura testu 2. Testy istotności różnic: dla danych jakościowych -t. porównywania częstości Fp Góralskiego), dla danych porządkowych - t. Manna-Whitney'a, dla dnych ilościowych: t. F Fishera, t. t Studenta dla prób niezależnych i zależnych 3. Testy niezależności: dla danych jakościowych- t. chi kwadrat Pearsona w wersji uproszczonej i pełnej, dla danych porządkowych: t. szacowania istotności wsp. korelacji rang, dla danych ilościowych: t. szacowania istotności wsp. korelacji liniowej 4. Testy zgodności: dla danych jakościowych- t. zgodności chi kwadrat, dla danych porządkowych - t. serii, dla danych ilościowych t. Smirnowa i t. Kołmogorowa 5. Różne modele opracowywania wyników prac badawczych |
|
Literatura: |
A. Góralski Wiarygodne wnoskowanie z danych Poradnik humanisty Wyd. Universitas Rediviva Warszawa 2016 A.Krajewska Statystyka dla pedagogów Trans Humana Białystok 1997 P.Francuz, R.Mackiewicz Liczby nie wiedzą skąd pochodzą Wyd. KUL Lublin 2007 E.Babbie Podstawy badań społecznych PWN Warszawa 2009 od dn. 21 03 2020 zajęcia do odwołania będą prowadzone metodą zdalną. Wszystkie osoby prowadzące zajęcia , czyli dr E. Grabowska, dr B.Pilipczuk i mgr A.Zapiór przesyłają studentom pliki z materiałem do samodzielnego opracowania przez studentów ( procedury testowe i przykłady realizacji testów) oraz zadania kontrolne, które studenci muszą odesłać |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: - podające: elementy wykładu z prezentacją kluczowych przypadków - ćwiczenia praktyczne: liczenie i interpretacja testów i wskaźników dla konkretnych danych - dyskusja optymalnych sposobów opracowania danych Od dnia 21 03 2020 do odwołania zajęcia prowadzone są metodą zdalną. Studenci dostają pliki z materiałem do samodzielnego opracowania oraz dostają zadania kontrolne, które muszą odesłać do osoby prowadzącej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Grabowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena wiedzy i umiejętności na podstawie prac pisemnych oraz zaliczenia e- learningu Ocena kompetencji społecznych na podstawie wypowiedzi ustnych |
|
Pełny opis: |
!. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego: podstawowe pojęcia, rodzaje testów, procedura testowa 2. Istotność różnic dla danych ilościowych: test Studenta dla 1 średniej, test Fishera i Studenta dla 2 średnich niezależnych, test Studenta dla 2 średnich zależnych 3. Istotność różnic dla danych jakościowych: test porównywania częstości 4. Istotność różnic dla danych porządkowych: test Manna- Whitney'a 5. Zależność cech ilościowych: test szacowania istotności r Pearsona 6 Zależność cech jakościowych: test chi kwadrat w wersji 4-polowej i ogólnej 7.Rekapitulacja wiadomości odnośnie pełnej i poprawnej realizacji procedury badawczej pedagogiki |
|
Literatura: |
E.Babbie Podstawy badań społecznych PWN Warszawa 2009 P.Francuz, R.Mackiewicz Liczby nie wiedzą skąd przychodzą Wyd. KUL Lublin 2007 G.Wieczorkowska, J.Wierzbiński Statystyka. Analiza badań społecznych wyd. Scholar Warszawa 2007 A.Góralski Wiarygodne wnioskowanie z danych. Poradnik humanisty Wyd. Universitas Rediviva Warszawa 2016 od dn. 21 03 2020 zajęcia do odwołania będą prowadzone metodą zdalną dla grup prowadzonych przez mgr A. Zapiór PZL1 i ODW1 obowiązują linki: https://www.youtube.com/watch?v=rLPxu9GoaaQ https://www.youtube.com/watch?v=2-VEwB8n7Fo https://www.youtube.com/watch?v=OaQYP-F10k4 https://www.youtube.com/watch?v=bQWS21xrk4E oraz będą wysłane własne prezentacje test (procedur i przykładów testów) Dla grup prowadzonych przez dr B.Pilipczuk PEK1 i PEK2 będą wysyłane włsne prezentacje procedur i przykładów testów wraz z zadaniami kontrolnymi do odesłania Dla grup prowadzonych przez dr E.Grabowską ZOS1 są wysyłane prezentacje testów ( procedur i przykładów realizacji) wraz z zadaniami kontrolnymi do odesłania |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: - podające: elementy wykładu z prezentacją kluczowych przypadków - ćwiczenia praktyczne: liczenie i interpretacja testów i wskaźników dla konkretnych danych - dyskusja optymalnych sposobów opracowania danych Od dnia 21 03 2020 do odwołania zajęcia prowadzone są metodą zdalną. Studenci dostają pliki z materiałem do samodzielnego opracowania oraz dostają zadania kontrolne, które muszą odesłać do osoby prowadzącej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska, Ewa Jakimowska, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia z zakresu wnioskowania statystycznego, obejmujące m.in: procedurę wnioskowania statystycznego, rodzaje i kryteria wyboru testów statystycznych, procedury obliczania określonych testów statystycznych, najczęściej stosowanych w badaniach z obszaru nauk społecznych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy wnioskowania statystycznego. 2. Kryteria doboru testów statystycznych. 3. Procedury wykonywania wybranych testów statystycznych, m.in.: - testy istotności różnic (test porównywania częstości fp, test U Manna Whitney'a, test Wilcoxona, test Fishera, test t-Studenta w trzech wariantach, analiza wariancji). - testy niezależności (test chi kwadrat niezależności Pearsona, test szacowania istotności współczynnika korelacji rangowej Spearmana, test szacowania istotności współczynnika korelacji liniowej r Pearsona). - testy zgodności (test chi kwadrat zgodności, test serii Stevensa, test Kołmogorowa-Smirnowa, test Shapiro-Wilka). |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: - podające: elementy wykładu z prezentacją kluczowych przypadków - praktyczne: liczenie i interpretacja testów i wskaźników dla konkretnych danych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Aneta Gop, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia z zakresu wnioskowania statystycznego, obejmujące m.in: procedurę wnioskowania statystycznego, rodzaje i kryteria wyboru testów statystycznych, procedury obliczania określonych testów statystycznych, najczęściej stosowanych w badaniach z obszaru nauk społecznych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy wnioskowania statystycznego. 2. Kryteria doboru testów statystycznych. 3. Procedury wykonywania wybranych testów statystycznych, m.in.: - testy istotności różnic (test porównywania częstości fp, test U Manna Whitney'a, test Wilcoxona, test Fishera, test t-Studenta w trzech wariantach, analiza wariancji). - testy niezależności (test chi kwadrat niezależności Pearsona, test szacowania istotności współczynnika korelacji rangowej Spearmana, test szacowania istotności współczynnika korelacji liniowej r Pearsona). - testy zgodności (test chi kwadrat zgodności, test serii Stevensa, test Kołmogorowa-Smirnowa, test Shapiro-Wilka). |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: - podające: elementy wykładu z prezentacją kluczowych przypadków - praktyczne: liczenie i interpretacja testów i wskaźników dla konkretnych danych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korko, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia z zakresu wnioskowania statystycznego, obejmujące m.in: procedurę wnioskowania statystycznego, rodzaje i kryteria wyboru testów statystycznych, procedury obliczania określonych testów statystycznych, najczęściej stosowanych w badaniach z obszaru nauk społecznych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy wnioskowania statystycznego. 2. Kryteria doboru testów statystycznych. 3. Procedury wykonywania wybranych testów statystycznych, m.in.: - testy istotności różnic (test porównywania częstości fp, test U Manna Whitney'a, test Wilcoxona, test Fishera, test t-Studenta w trzech wariantach, analiza wariancji). - testy niezależności (test chi kwadrat niezależności Pearsona, test szacowania istotności współczynnika korelacji rangowej Spearmana, test szacowania istotności współczynnika korelacji liniowej r Pearsona). - testy zgodności (test chi kwadrat zgodności, test serii Stevensa, test Kołmogorowa-Smirnowa, test Shapiro-Wilka). |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: - podające: elementy wykładu z prezentacją kluczowych przypadków - praktyczne: liczenie i interpretacja testów i wskaźników dla konkretnych danych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Gop | |
Prowadzący grup: | Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Gop | |
Prowadzący grup: | Aneta Gop, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.