Badania jakościowe w naukach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-BJS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania jakościowe w naukach społecznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Specyfika przedmiotowa i metodologiczna nauk społecznych. Naturalizm i antynaturalizm metodologiczny jako dwa możliwe podejścia badawcze. Geneza badań jakościowych jako sprzeciw wobec epistemologii postpozytywistycznej. Różnice między ilościowym i jakościowym paradygmatem badań w zakresie podstawowych operacji poznawczych. Rozumienie i interpretacja jako podstawowe operacje poznawcze w badaniach jakościowych: geneza, ewolucja pojęć, zastosowanie w badaniach. Specyfika procedury badań jakościowych. Badania terenowe w perspektywie etycznej i pragmatycznej. Rola notatek terenowych. Podstawowe techniki (obserwacja; wywiad; analiza dokumentów) i kompleksowe metody badań jakościowych: studium przypadku; badania etnograficzne; teoria ugruntowana. Charakterystyka tych metod, planowanie, zalety i trudności w stosowaniu. Rodzaje analizy danych jakościowych. Kategoryzacja danych jakościowych. Opracowanie wyników badania jakościowego: różne style i warianty raportu z badań. Zagadnienie publikacji raportu: struktura, forma i etyka ujawniania informacji o badanych w raportach. |
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009 Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021 Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010 Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011. Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012 Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010 Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007 Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,. Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007. Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki pedagogiki jako jednej z nauk społecznych; rozumie i charakteryzuje złożoność ich metodologii. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych paradygmatach metodologicznych w naukach społecznych: ilościowym i jakościowym; zna genezę i różnice obu podejść w kwestii: formułowania i konceptualizacji problematyki badań, metod, wyznaczania próby, relacji badacz - badani, prowadzenia notatek z badań i opracowania wyników. Ma rozszerzoną wiedzę metodologiczną na temat projektowania i prowadzenia badań jakościowych w pedagogice; zna specyfikę tej procedury, jej procesualny i kolisty charakter, potrafi wytłumaczyć sensowność poszczególnych kroków; zna podstawowe techniki badań jakościowych; zna zasady i normy etyczne związane z realizacją badań jakościowych. Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności obserwowania zjawisk społecznych w terenie i ich interpretowania w oparciu o pogłębione rozumienie narracji utrwalonych w trakcie badań; potrafi krytycznie analizować sporządzone dokumenty/notatki i odróżniać opis od interpretacji; zna zasady pozyskiwania tzw. gatekeeperów w celu wejścia w badaną grupę i umie pozyskiwać potrzebne informacje od tzw. informatorów terenowych; umie wykorzystywać techniki kodowania materiału i jego opracowania. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych (ilościowe i jakościowe); umie zaplanować badanie jakościowe z użyciem różnorodnych metod jakościowych i dostosować plan do terenu badań; zna zasady „wejścia badacza w teren” i umie je zastosować w praktyce; umie konstruować różne narzędzia analizy badań jakościowych); umie napisać raport z badań jako ostateczny wynik interpretacji; potrafi przeprowadzić adekwatną argumentację z wykorzystaniem materiału z badań i sprawdzić jej trafność. Kompetencje społeczne Odznacza się rozwagą i dojrzałością w wyborze tematu, terenu i osób do badań. Rozumie związane z tym etyczne uwarunkowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych; Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jakimowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektu kształcenia Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych; Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, |
|
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009 Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021 Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010 Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011. Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012 Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010 Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007 Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,. Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007. Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do zaliczenia 10h Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Gop | |
Prowadzący grup: | Aneta Gop, Konrad Kuźma, Małgorzata Łukianow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
|
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009 Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021 Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010 Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011. Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012 Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010 Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007 Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,. Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007. Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 30 h zajęć 2. Przygotowanie projektu badawczego: - 25 h 3. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Szlosek | |
Prowadzący grup: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Franciszek Szlosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku Warunki zaliczenia: - aktywność studenta na zajęciach - przygotowanie i prezentacja projektu badawczego - test z zakresu wiedzy metodologicznej Liczba punktów wymagana do zaliczenia kolokwium: min. 51% |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
|
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009 Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021 Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010 Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011. Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012 Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010 Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007 Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007. Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - wykład interaktywny - ćwiczenia podczas zajęć (indywidualnie, w parach, w grupach) - przygotowanie projektu badawczego (w zespołach) NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 15 h zajęć 2. Przygotowanie projektu badawczego: - 25 h 3. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Szlosek | |
Prowadzący grup: | Franciszek Szlosek, Ewelina Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Opracowanie założeń metodologicznych badań własnych łącznie z narzędziem badań, aktywność i kreatywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Paradygmat badań jakościowych, a paradygmat badań ilościowych, Triangulacja a badania mieszane. Zasady projektowania badań jakościowych w pedagogice. Typowa struktura koncepcji badań jakościowych. Metody i techniki stosowane w badaniach jakościowych. Metoda biograficzna. Rodzaje wywiadów i sposoby ich przeprowadzania. Wywiad narracyjny i fokusowy. Zasady konstruowania kwestionariusza (arkusza) wywiadu. Metoda etnograficzna w badaniach pedagogicznych. Metody analizy danych jakościowych. |
|
Literatura: |
Altheit P.(2002), Wywiad narracyjny, ,,Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja" nr2 Barbour R.(2011), Badania fokusowe. Warszawa Borowska -Besztaa B.(2005), Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych) - szkice metodologiczne. Kraków Flick U.(2010), ProjekAtowanie badań jakościowych. Warszawa Kubinowski D.(2013), Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin Urbaniak -Zając D.(2013), Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa Wodak R., Krzyżanowski M.(red.),Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa 2011 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Ćwiczenie praktyczne, dyskusja panelowa, metoda przypadków, gra dydaktyczna. Zajęć naocznych - 30 godz. Opracowanie założeń metodologicznych badań własnych - 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 20 godz. Wykonanie zadań indywidualnych - 10 godz. Łącznie punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Łukianow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia: Obecność i aktywność na zajęciach Wykonywanie prac domowych Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 5 punktów za projekt zespołowy (5 punktów to minimum, aby projekt został uznany za zaliczony) oraz zaliczenie kolokwium (co najmniej 5/10 pkt) 0-10 punktów kolokwium 0-2 punkty (dodatkowe) za aktywność na zajęciach 0-10 punktów za realizację projektu końcowego (realizowanego w grupach 2-3 osobowych), polegającego na zaprojektowaniu narzędzia badawczego i na opisie wybranego zjawiska społecznego. Skala ocen końcowych: Dostateczny (3): 10-12 punktów Dostateczny plus (3+): 13-14 punktów Dobry (4): 15-16 punktów Dobry plus (4+): 17-18 punktów Bardzo dobry (5): 19-22 punkty |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013 Literatura uzupełniająca: Angrosino, M. (2015). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: PWN. Banks, M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Warszawa: PWN. Denzin, N., & Lincoln, Y. (2021). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN. Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: PWN. Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: PWN. Golczyńska-Grondas, A., & Waniek, K. (2022). Superwizja w jakościowych badaniach społecznych. O radzeniu sobie z trudnymi emocjami badających i badanych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 18(4), 6–33. ICC/ESOMAR (n.d.). Międzynarodowy kodeks badań rynku i opinii, badań społecznych oraz analityki danych. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Warszawa: PWN. Kaufmann, J.-C. (2010). Wywiad rozumiejący. Warszawa: Oficyna Naukowa. Krüger, H.-H. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: GWP. Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN. Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa. Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. Surmiak, A. (2022). Etyka badań jakościowych w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Szymaniak, J. (2013). Metoda biograficzna w pedagogice. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 10, 365–381. Urbaniak-Zając, D. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - Praca zespołowa - Samodzielne analizy na podstawie danych dostarczonych przez prowadzącą - Obsługa programów multimedialnych do analizy - Lekcja odwrócona - Elementy wykładowe i prezentacje NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 15 h zajęć 2. Przygotowanie projektu badawczego: - 25 h 3. Przygotowanie się do zajęć: - 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.