Usprawnianie po laryngektomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-UPL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Usprawnianie po laryngektomii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Wyjaśnienie pojęć: laryngektomia całkowita, laryngektomia częściowa, chordektomia. - Przyczyny laryngektomii, objawy raka krtani, diagnostyka i metody leczenia. - Skutki laryngektomii. - Porozumiewanie się po laryngektomii całkowitej. - Diagnozowanie logopedyczne osób po laryngektomii całkowitej – zapoznanie się z narzędziami i metodyką postępowania. - Zapoznanie się z zasadami i metodami usprawniania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej - Usprawnianie po laryngektomii: rehabilitacja głosu i mowy zastępczej, psychoterapia, fizjoterapia. - Ćwiczenia praktyczne z zakresu rehabilitacji głosu i mowy. - Oglądanie i analizowanie nagrań różnych sposobów komunikacji po laryngektomii całkowitej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi rozróżnić i wyjaśnić pojęcia: laryngektomia całkowita, laryngektomia częściowa, chordektomia. Zna zagadnienia onkologopedii. Umie wymienić przyczyny i objawy raka krtani. Zna zagadnienia onkologopedii i gerontologopedii. Potrafi opisać skutki laryngektomii całkowitej. Zna zagadnienia onkologopedii. Zapoznał się ze sposobami porozumiewania się po laryngektomii całkowitej. Zna zagadnienia onkologopedii. Zna logopedyczne narzędzia diagnostyczne do badania osób po laryngektomii całkowitej. Zna zagadnienia onkologopedii. Zna zasady diagnostyki logopedycznej. Zna zasady i metody usprawniania po laryngektomii całkowitej. Zna zagadnienia onkologopedii, z podstawami rehabilitacji głosu po laryngektomii. Umiejętności Posiada umiejętność oceny sposobu komunikacji osoby po laryngektomii całkowitej. Potrafi stosować onkologopedię z podstawami rehabilitacji głosu po laryngektomii. Potrafi przeprowadzić diagnozowanie logopedyczne osoby po laryngektomii całkowitej. Potrafi przeprowadzać diagnozę, zgodnie z metodyką postępowania logopedycznego. Umie stworzyć odpowiedni program terapii logopedycznej dla osoby po laryngektomii całkowitej. Potrafi przeprowadzać konstruować programy terapii logopedycznej, zgodnie z metodyką postępowania logopedycznego. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na kwestię niepełnosprawności oraz szczególnej sytuacji życiowej osób po laryngektomii, okazuje empatię w kontaktach z osobami potrzebującymi wsparcia. Jest gotów do okazywania empatii pacjentom potrzebującym wsparcia i pomocy. Ma potrzebę współpracy z innymi specjalistami (lekarzami, psychologami, fizjoterapeutami). Jest gotów do współpracy ze specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1.Zaliczenie pisemne w formie testowej 2. Ocena ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja wybranych artykułów naukowych) 3. Ocena aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Wyjaśnienie pojęcia: laryngektomia. 2. Przyczyny laryngektomii, objawy raka krtani, diagnostyka i metody leczenia. 3. Skutki laryngektomii. 4. Porozumiewanie się po laryngektomii całkowitej. ĆWICZENIA I WARSZTATY: 1. Usprawnianie po laryngektomii: diagnozowanie i terapia logopedyczna, psychoterapia, fizjoterapia. 2. Ćwiczenia praktyczne z zakresu wytwarzania pseudoszeptu ustno-gardłowego, głosu przełykowego i mówienia u pacjentów po laryngektomii całkowitej. 3 Oglądanie i analizowanie nagrań różnych sposobów komunikacji po laryngektomii całkowitej. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Pruszewicz A. (red.), (1992), „Foniatria kliniczna”, PZWL, Warszawa. 2. Sinkiewicz A. „Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów, lekarzy”, PTL, Bydgoszcz. 3. Kowalczuk A. M., (2001), „Zeszyt do ćwiczeń głosu i mowy dla osób po całkowitym usunięciu krtani”, PTL, Białystok 4. Fabczak-Kowalczuk A. M., (2005), „Twoje uczucia, twoja mowa po usunięciu krtani”,wyd. BUK, Białystok. 5. Lipiec D. (2016), "Karta badania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej” w czasopiśmie: „Studia Pragmalingwistyczne”, Wyd. UW, Warszawa, nr 8/2016, s. 105-115. 6. Lipiec D., (2008), „Głos i mowa osób po laryngektomii”. [w:] red. Porayski-Pomsta. J.. „Diagnoza i terapia w logopedii” Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Warszawa (str. 147-160). 7. Lipiec D. (2015), Wartość diagnostyczna wywiadu w badaniu logopedycznym osób po laryngektomii całkowitej, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Z Prac Towarzystwa Kultury Języka, tom XII, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa. 8. D. Lipiec „Kryteria oceny jakości głosu i mowy przełykowej u osób po laryngektomii całkowitej”. W: „Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej” (str. 27-43), red. K. Kokot. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2012. 9. Kamuda-Lewtak J. M., (2008), „Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych”. Logopedia, tom 37, PTL. 10. A. Sinkiewicz, H. Mackiewicz-Nartowicz „Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 149-154), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Seeman M., (1961), „Rehabilitacja głosu i mowy po usunięciu krtani”, Logopedia, z.2,. 2. Kowalczuk A. M., (1997), „Czy tylko... głos utracony i odzyskany?”, PTL, Białystok. 3. Kowalczuk A. M. (red.), (2000), „Humanitarny wymiar cierpienia”, PTL, Białystok. 4. Hamerlicka-Latecka a. (2013), "Onkologopedia – o potrzebie stworzenia nowej specjalności w logopedii”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 57-66), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk. 5. Okła S. ,(2007), „Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii”, PZWL, Warszawa,. 6. Owczarzak H., Sinkiewicz A. (2013), „Rehabilitacja głosu po operacjach mikrochirurgicznych krtani”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 155-163), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk. 7. Němec J., Vrtička K. (1962): Główne czynniki psychologiczne wpływające na rehabilitację głosu i mowy u bezkrtaniowców. Logopedia, 3. 8. Kowalczuk A. M. (1999): Rehabilitacja głosu i mowy u osób po operacji całkowitego wyłuszczenia krtani. Logopedia, 26. 9. Forum logopedy (2015), czasopismo, listopad, grudzień, nr 10. 10. Serkies K. (2017). "Choroby nowotworowe głowy i szyi a zaburzenia mowy". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 212-226), red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk. 11. Sinkiewicz A., Mackiewicz-Nartowicz H. (2017). "Rehabilitacja głosu i mowy po operacji krtani". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 227-239), red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk. 12. Pruszewicz A., Obrębowski A., Kraśny J. (2018). "Zasady rehabilitacji chorych po chirurgicznym leczeniu zmian nowotworowych (całkowite i częściowe laryngektomie)". W: "Wprowadzenie do neurologopedii" (s. 379-386), red. A. Obrębowski, Termedia, Poznań. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, ćwiczenia i warsztaty (zajęcia praktyczne), oglądanie filmów i nagrań dvd. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład (15 godzin), ćwiczenia (5 godzin), warsztaty (10 godzin)=30 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz. 3. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Lipiec | |
Prowadzący grup: | Dorota Lipiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny podsumowujący realizację przedmiotu (test jednokrotnego wyboru). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% odpowiedzi poprawnych. Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. ustnych wypowiedzi w trakcie zajęć (dyskusja w grupie w trakcie zajęć, dyskusja nt. oglądanych filmów, prezentacja wybranych artykułów naukowych) 2. aktywności studenta w czasie zajęć praktycznych. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Wyjaśnienie pojęć: laryngektomia całkowita, laryngektomia częściowa, chordektomia. 2. Przyczyny laryngektomii, objawy raka krtani, diagnostyka i metody leczenia. 3. Skutki laryngektomii. 4. Porozumiewanie się po laryngektomii całkowitej (pseudoszept ustno-gardłowy, mówienie przełykowe, mówienie przetokowe, mówienie gardłowe, mówienie przy użyciu elektronicznej zewnętrznej protezy krtaniowej, pismo, gesty). 5. Diagnozowanie logopedyczne osób po laryngektomii całkowitej – zapoznanie się z narzędziami i metodyką postępowania. ĆWICZENIA: 1. Zapoznanie się z zasadami i metodami usprawniania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej 2. Usprawnianie po laryngektomii: diagnozowanie i terapia logopedyczna, psychoterapia, fizjoterapia. WARSZTATY: 1. Oglądanie i analizowanie nagrań różnych sposobów komunikacji po laryngektomii całkowitej. 2. Ćwiczenia praktyczne z zakresu wytwarzania pseudoszeptu ustno-gardłowego, głosu przełykowego i mówienia u pacjentów po laryngektomii całkowitej. 3. Opracowanie przez studenta wybranego artykułu naukowego o tematyce dotyczącej pacjentów po laryngektomii całkowitej. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Pruszewicz A. (red.), (1992), „Foniatria kliniczna”, PZWL, Warszawa. 2. Sinkiewicz A. „Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów, lekarzy”, PTL, Bydgoszcz. 3. Kowalczuk A. M., (2001), „Zeszyt do ćwiczeń głosu i mowy dla osób po całkowitym usunięciu krtani”, PTL, Białystok 4. Fabczak-Kowalczuk A. M., (2005), „Twoje uczucia, twoja mowa po usunięciu krtani”,wyd. BUK, Białystok. 5. Lipiec D. (2016), "Karta badania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej” w czasopiśmie: „Studia Pragmalingwistyczne”, Wyd. UW, Warszawa, nr 8/2016, s. 105-115. 6. Lipiec D., (2008), „Głos i mowa osób po laryngektomii”. [w:] red. Porayski-Pomsta. J.. „Diagnoza i terapia w logopedii” Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Warszawa (str. 147-160). 7. Lipiec D. (2015), Wartość diagnostyczna wywiadu w badaniu logopedycznym osób po laryngektomii całkowitej, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Towarzystwo Kultury Języka Sekcja Logopedyczna, Z Prac Towarzystwa Kultury Języka, tom XII, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa. 8. D. Lipiec „Kryteria oceny jakości głosu i mowy przełykowej u osób po laryngektomii całkowitej”. W: „Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej” (str. 27-43), red. K. Kokot. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2012. 9. Kamuda-Lewtak J. M., (2008), „Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych”. Logopedia, tom 37, PTL. 10. A. Sinkiewicz, H. Mackiewicz-Nartowicz „Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 149-154), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Seeman M., (1961), „Rehabilitacja głosu i mowy po usunięciu krtani”, Logopedia, z.2,. 2. Kowalczuk A. M., (1997), „Czy tylko... głos utracony i odzyskany?”, PTL, Białystok. 3. Kowalczuk A. M. (red.), (2000), „Humanitarny wymiar cierpienia”, PTL, Białystok. 4. Hamerlicka-Latecka a. (2013), "Onkologopedia – o potrzebie stworzenia nowej specjalności w logopedii”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 57-66), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk. 5. Okła S. ,(2007), „Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii”, PZWL, Warszawa,. 6. Owczarzak H., Sinkiewicz A. (2013), „Rehabilitacja głosu po operacjach mikrochirurgicznych krtani”. W: „Medycyna w logopedii” (str. 155-163), red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk. 7. Němec J., Vrtička K. (1962): Główne czynniki psychologiczne wpływające na rehabilitację głosu i mowy u bezkrtaniowców. Logopedia, 3. 8. Kowalczuk A. M. (1999): Rehabilitacja głosu i mowy u osób po operacji całkowitego wyłuszczenia krtani. Logopedia, 26. 9. Forum logopedy (2015), czasopismo, listopad, grudzień, nr 10. 10. Serkies K. (2017). "Choroby nowotworowe głowy i szyi a zaburzenia mowy". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 212-226), red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk. 11. Sinkiewicz A., Mackiewicz-Nartowicz H. (2017). "Rehabilitacja głosu i mowy po operacji krtani". W: "Biomedyczne podstawy logopedii" (s. 227-239), red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk. 12. Pruszewicz A., Obrębowski A., Kraśny J. (2018). "Zasady rehabilitacji chorych po chirurgicznym leczeniu zmian nowotworowych (całkowite i częściowe laryngektomie)". W: "Wprowadzenie do neurologopedii" (s. 379-386), red. A. Obrębowski, Termedia, Poznań. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; oglądanie filmów i nagrań dvd. Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu rehabilitacji logopedycznej osób po laryngektomii całkowitej, oglądanie filmów i nagrań dvd; prezentacja przez studentów wybranego artykułu tematycznego. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład (15 godzin), ćwiczenia (5 godzin), warsztaty (10 godzin)=30 godz. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godz. 3. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.