Psychogenne zaburzenia mowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-PZM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychogenne zaburzenia mowy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Wyjaśnienie terminologiczne dotyczące zaburzeń psychogennych w świetle klasyfikacji ICD - 10 i DSM-V i psychogennych zaburzeń mowy (różnicowanie objawów, przyczyn). 2. Mutyzm jako psychogenne zablokowanie funkcji językowych. 3. Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym choroby i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących. 4. Afonia i dysfonia psychogenna. 5. Logofobia. 6. Zaburzenia mowy związane z depresją i nerwicą. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Czernikiewicz A., Woźniak T. - Diagnoza psychogennych zaburzeń mowy [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. (pod red.) Czaplewska E., Milewski S. GWP. Sopot 2012, s. 415-480. 2. Johnson M., Wintgens A. - Mutyzm wybiórczy. Kompedium wiedzy. Harmonia. Kraków 2019 (wstęp, strategie postępowania) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., (2004), „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9. 2.. Tandon, R., S.D. Targum, H.D. Nasralla, R. Ross, i Treatment Efectivness in Schizophrenia Consorcium. 2008. „Strategies of maximising clinical efectivness in the treathment of schizophrenia/Scizofrenia- sposoby zwiększania klinicznej efektywności leczenia”. Medycyna Praktyczna - Psychiatria, nr 1: 11–22. 3. Kazanecka E. - Zaburzenia komunikacji związane z zaburzeniami psychicznymi [w:] Logopedia - pytania i odpowiedzi (pod red.) Gałkowski T., Jastrzębowska G. Opole 2003. s. 285-308. 4. Bystrzanowska M. - Mutyzm wybiórczy". Harmonia, Kraków 2019. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi wymienić zaburzenia mowy o podłożu psychogennym. Zna psychologiczne podstawy logopedii. Zna podstawy psychopatologii i psychiatrii. Zna poglądy różnych autorów na temat mutyzmu. Zna zagadnienie mutyzmu wybiórczego. Zna obraz kliniczny schizofrenii i potrafi scharakteryzować schizofazję. Zna podstawy psychiatrii. Zna definicje afonii i dysfonii psychogennej. Zna zaburzenia głosu. Zna metody terapii w przypadku psychogennych zaburzeń mowy. Umiejętności Potrafi dokonać diagnozy różnicowej i odróżnić psychogenne zaburzenia mowy od zaburzeń mowy o innej etiologii. Potrafi przeprowadzać diagnozę, zgodnie z metodyką postępowania logopedycznego. Potrafi diagnozować i analizować mutyzm wybiórczy. Potrafi analizować i stosować podstawy psychopatologii i psychiatrii. Kompetencje społeczne Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z psychogennymi zaburzeniami mowy. Jest gotów do okazywania empatii pacjentom potrzebującym wsparcia i pomocy. Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z psychoterapeutą lub lekarzem psychiatrą w przypadku niektórych psychogennych zaburzeń mowy. Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Justyna Żulewska-Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Zaliczenie pisemne w formie testowej 2. Ocena ustnych wypowiedzi i aktywności studenta w trakcie zajęć (dyskusja w grupie) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: - Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-V - Mutyzm wybiórczy - Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych - Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym schizofrenii i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących - Afonia i dysfonia psychogenna - Logofobia |
|
Literatura: |
1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy". Gdańsk: Harmonia Universalis 2. Bystrzanowska M. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Poradnika dla rodziców, nauczycieli i specjalistów". Kraków: Impuls. 3. Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Skuteczne metody terapii". Kraków: Impuls. 4. "Mutyzm wybiórczy - o dzieciach, które milczą". [w:] "Strefa logopedy", 2020, nr 18. 5. Pruszewicz A. (red.) (1992). „Foniatria kliniczna”. Warszawa: PZWL. 6. Bilikiewicz A. (red.) (2002). „Psychiatria tom II – Psychiatria kliniczna”. Wrocław: Elsevier Urban&Partner. 7. Czernikiewicz A. (2004). „Przewodnik po zaburzeniach językowych w schizofrenii”. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. 8. Kępiński A. (2001). „Schizofrenia”. Kraków: Wydawnictwo Literackie. 9. Czernikiewicz A., Woźniak T. (2001). „Schizofazja” w „Logopedia” z. 26, s. 7-36. 10. Woźniak T. (2000). „Zaburzenia języka w schizofrenii”. Lublin: UMCS. 11. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B. (2004). „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, oglądanie filmów i nagrań. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - 15 (wykład - 10 godz., laboratoria 5 godzin) 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. 3. Przygotowanie się do zaliczenia - 20 godz. 4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez test pisemny podsumowujący treści realizowane na przedmiocie (pytania zamknięte i otwarte). Kryteria oceny - punktacja: 100 - 90% - bdb (5.0) 89 - 80% +db (4.5) 79 - 70 db (4.0) 69 - 60 +dst (3.5) 59 - 50 dst (3.0) 49% i mniej ndst poniżej 50% - ndst (2.0) Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. aktywności studenta w trakcie wykładu i warsztatów. 2. analizy próbki mowy pacjenta ze schizofazją (praca pisemna) 3. wykonywania przez studenta ćwiczeń praktycznych w grupie (w trakcie warsztatów dotczących afonii i dysfonii). Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów (dyskusja na zadane tematy) oraz mini - dyskusji w trakcie wykładów. Aktywność w czasie wykłady będzie premiowana, w czasie warsztatów - wymagana. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WKŁAD: 1. Wyjaśnienie terminologiczne dotyczące zaburzeń mowy o podłożu psychogennym (w tym, w świetle klasyfikacji ICD-10 i DSM-V). 2. Psychogenne zaburzenia mowy na tle zaburzeń o innej etiologii (różnicowanie objawów, przyczyn, metody terapii). 2. Mutyzm jako psychogenne zablokowanie funkcji językowych. 3. Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym choroby i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących. 4. Afonia i dysfonia psychogenna. 5. Logofobia. 6. Zaburzenia mowy związane z depresją i nerwicą. 7. Etyka zawodowa w kontakcie w chorymi, ich rodzinami. 8. Współpraca z innymi specjalistami (psychiatrą, psychoterapeutą, psychologiem, nauczycielem prowadzącym itp.). WARSZTATY: 1. Analiza lingwistyczna próbek mowy osób chorych na schizofrenię. 2. Dziesięć zasad postępowania w komunikowaniu się z osobami z mutyzmem. 3. Ćwiczenia ,,małej relaksacji" oraz fonacyjno - oddechowe dla osób z afonią. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Czernikiewicz A., Woźniak T. - Diagnoza psychogennych zaburzeń mowy [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. (pod red.) Czaplewska E., Milewski S. GWP. Sopot 2012, s. 415-480. 2. Johnson M., Wintgens A. - Mutyzm wybiórczy. Kompedium wiedzy. Harmonia. Kraków 2019 (s. 50 - 74; 147 - 165). 3. Film ,,Moje dziecko nie mówi" - https://www.youtube.com/watch?v=j8C7g_Hpb90&t=1s 4. Film ,,Przystanek Tworki" https://www.youtube.com/watch?v=Lr-g_iIfluw 5. Maniecka - ALeksandrowicz B., Domeradzka - KOłodziej A., Rehabilitacja w afonii psychogennej. Audiofonologia 2004, t. 25, s. 53 - 57. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., (2004), „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9. 2.. Tandon, R., S.D. Targum, H.D. Nasralla, R. Ross, i Treatment Efectivness in Schizophrenia Consorcium. 2008. „Strategies of maximising clinical efectivness in the treathment of schizophrenia/Scizofrenia- sposoby zwiększania klinicznej efektywności leczenia”. Medycyna Praktyczna - Psychiatria, nr 1: 11–22. 3. Kazanecka E. - Zaburzenia komunikacji związane z zaburzeniami psychicznymi [w:] Logopedia - pytania i odpowiedzi (pod red.) Gałkowski T., Jastrzębowska G. Opole 2003. s. 285-308. 4. Bystrzanowska M. - Mutyzm wybiórczy". Harmonia, Kraków 2019. 5. Śliwińska - Kowalska M. - Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu" Medycyna Pracy, Warszawa 2019. https://medycynapracyportal.pl/wp-content/uploads/wydawnictwa/poradnik_glos.pdf |
|
Uwagi: |
METODY PRACY: Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza lingwistyczna tekstu, ćwiczenia indywidualne i grupowe (fonacyjne, oddechowe, relaksacyjne) . NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe - wykład - 10 godz., warsztaty: 5 g. 2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 20 godz. 3. Przygotowanie się do egzaminu - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.