Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychogenne zaburzenia mowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-PZM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychogenne zaburzenia mowy
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Wyjaśnienie terminologiczne dotyczące zaburzeń psychogennych w świetle klasyfikacji ICD - 10 i DSM-V i psychogennych zaburzeń mowy (różnicowanie objawów, przyczyn).

2. Mutyzm jako psychogenne zablokowanie funkcji językowych.

3. Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym choroby i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących.

4. Afonia i dysfonia psychogenna.

5. Logofobia.

6. Zaburzenia mowy związane z depresją i nerwicą.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Czernikiewicz A., Woźniak T. - Diagnoza psychogennych zaburzeń mowy [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. (pod red.) Czaplewska E., Milewski S. GWP. Sopot 2012, s. 415-480.

2. Johnson M., Wintgens A. - Mutyzm wybiórczy. Kompedium wiedzy. Harmonia. Kraków 2019 (wstęp, strategie postępowania)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., (2004), „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.

2.. Tandon, R., S.D. Targum, H.D. Nasralla, R. Ross, i Treatment Efectivness in Schizophrenia Consorcium. 2008. „Strategies of maximising clinical efectivness in the treathment of schizophrenia/Scizofrenia- sposoby zwiększania klinicznej efektywności leczenia”. Medycyna Praktyczna - Psychiatria, nr 1: 11–22.

3. Kazanecka E. - Zaburzenia komunikacji związane z zaburzeniami psychicznymi [w:] Logopedia - pytania i odpowiedzi (pod red.) Gałkowski T., Jastrzębowska G. Opole 2003. s. 285-308.

4. Bystrzanowska M. - Mutyzm wybiórczy". Harmonia, Kraków 2019.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi wymienić zaburzenia mowy o podłożu psychogennym.

Zna psychologiczne podstawy logopedii.

Zna podstawy psychopatologii i psychiatrii.

Zna poglądy różnych autorów na temat mutyzmu.

Zna zagadnienie mutyzmu wybiórczego.

Zna obraz kliniczny schizofrenii i potrafi scharakteryzować schizofazję.

Zna podstawy psychiatrii.

Zna definicje afonii i dysfonii psychogennej.

Zna zaburzenia głosu.

Zna metody terapii w przypadku psychogennych zaburzeń mowy.

Umiejętności

Potrafi dokonać diagnozy różnicowej i odróżnić psychogenne zaburzenia mowy od zaburzeń mowy o innej etiologii.

Potrafi przeprowadzać diagnozę, zgodnie z metodyką postępowania logopedycznego.

Potrafi diagnozować i analizować mutyzm wybiórczy.

Potrafi analizować i stosować podstawy psychopatologii i psychiatrii.

Kompetencje społeczne

Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z psychogennymi zaburzeniami mowy.

Jest gotów do okazywania empatii pacjentom potrzebującym wsparcia i pomocy.

Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z psychoterapeutą lub lekarzem psychiatrą w przypadku niektórych psychogennych zaburzeń mowy.

Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Żulewska-Wrzosek
Prowadzący grup: Justyna Żulewska-Wrzosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie pisemne w formie testowej

2. Ocena ustnych wypowiedzi i aktywności studenta w trakcie zajęć (dyskusja w grupie)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Psychogenne zaburzenia mowy w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-V

- Mutyzm wybiórczy

- Zaburzenia mowy w chorobach psychiatrycznych

- Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym schizofrenii i

charakterystyka mowy osób na nią cierpiących

- Afonia i dysfonia psychogenna

- Logofobia

Literatura:

1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium

wiedzy". Gdańsk: Harmonia Universalis

2. Bystrzanowska M. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Poradnika dla rodziców,

nauczycieli i specjalistów". Kraków: Impuls.

3. Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (2019). "Mutyzm wybiórczy. Skuteczne

metody terapii". Kraków: Impuls.

4. "Mutyzm wybiórczy - o dzieciach, które milczą". [w:] "Strefa logopedy",

2020, nr 18.

5. Pruszewicz A. (red.) (1992). „Foniatria kliniczna”. Warszawa: PZWL.

6. Bilikiewicz A. (red.) (2002). „Psychiatria tom II – Psychiatria kliniczna”.

Wrocław: Elsevier Urban&Partner.

7. Czernikiewicz A. (2004). „Przewodnik po zaburzeniach językowych w

schizofrenii”. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

8. Kępiński A. (2001). „Schizofrenia”. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

9. Czernikiewicz A., Woźniak T. (2001). „Schizofazja” w „Logopedia” z. 26, s.

7-36.

10. Woźniak T. (2000). „Zaburzenia języka w schizofrenii”. Lublin: UMCS.

11. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B. (2004). „Dysfonia i

chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład, oglądanie filmów i nagrań.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - 15 (wykład - 10 godz., laboratoria 5 godzin)

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz.

3. Przygotowanie się do zaliczenia - 20 godz.

4. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez test pisemny podsumowujący treści realizowane na przedmiocie (pytania zamknięte i otwarte).

Kryteria oceny - punktacja:

100 - 90% - bdb (5.0)

89 - 80% +db (4.5)

79 - 70 db (4.0)

69 - 60 +dst (3.5)

59 - 50 dst (3.0)

49% i mniej ndst

poniżej 50% - ndst (2.0)

Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę:

1. aktywności studenta w trakcie wykładu i warsztatów.

2. analizy próbki mowy pacjenta ze schizofazją (praca pisemna)

3. wykonywania przez studenta ćwiczeń praktycznych w grupie (w trakcie warsztatów dotczących afonii i dysfonii).

Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie warsztatów (dyskusja na zadane tematy) oraz mini - dyskusji w trakcie wykładów. Aktywność w czasie wykłady będzie premiowana, w czasie warsztatów - wymagana.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

WKŁAD:

1. Wyjaśnienie terminologiczne dotyczące zaburzeń mowy o podłożu psychogennym (w tym, w świetle klasyfikacji ICD-10 i DSM-V).

2. Psychogenne zaburzenia mowy na tle zaburzeń o innej etiologii (różnicowanie objawów, przyczyn, metody terapii).

2. Mutyzm jako psychogenne zablokowanie funkcji językowych.

3. Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym choroby i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących.

4. Afonia i dysfonia psychogenna.

5. Logofobia.

6. Zaburzenia mowy związane z depresją i nerwicą.

7. Etyka zawodowa w kontakcie w chorymi, ich rodzinami.

8. Współpraca z innymi specjalistami (psychiatrą, psychoterapeutą, psychologiem, nauczycielem prowadzącym itp.).

WARSZTATY:

1. Analiza lingwistyczna próbek mowy osób chorych na schizofrenię.

2. Dziesięć zasad postępowania w komunikowaniu się z osobami z mutyzmem.

3. Ćwiczenia ,,małej relaksacji" oraz fonacyjno - oddechowe dla osób z afonią.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Czernikiewicz A., Woźniak T. - Diagnoza psychogennych zaburzeń mowy [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. (pod red.) Czaplewska E., Milewski S. GWP. Sopot 2012, s. 415-480.

2. Johnson M., Wintgens A. - Mutyzm wybiórczy. Kompedium wiedzy. Harmonia. Kraków 2019 (s. 50 - 74; 147 - 165).

3. Film ,,Moje dziecko nie mówi" - https://www.youtube.com/watch?v=j8C7g_Hpb90&t=1s

4. Film ,,Przystanek Tworki" https://www.youtube.com/watch?v=Lr-g_iIfluw

5. Maniecka - ALeksandrowicz B., Domeradzka - KOłodziej A., Rehabilitacja w afonii psychogennej. Audiofonologia 2004, t. 25, s. 53 - 57.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., (2004), „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.

2.. Tandon, R., S.D. Targum, H.D. Nasralla, R. Ross, i Treatment Efectivness in Schizophrenia Consorcium. 2008. „Strategies of maximising clinical efectivness in the treathment of schizophrenia/Scizofrenia- sposoby zwiększania klinicznej efektywności leczenia”. Medycyna Praktyczna - Psychiatria, nr 1: 11–22.

3. Kazanecka E. - Zaburzenia komunikacji związane z zaburzeniami psychicznymi [w:] Logopedia - pytania i odpowiedzi (pod red.) Gałkowski T., Jastrzębowska G. Opole 2003. s. 285-308.

4. Bystrzanowska M. - Mutyzm wybiórczy". Harmonia, Kraków 2019.

5. Śliwińska - Kowalska M. - Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu" Medycyna Pracy, Warszawa 2019. https://medycynapracyportal.pl/wp-content/uploads/wydawnictwa/poradnik_glos.pdf

Uwagi:

METODY PRACY:

Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza lingwistyczna tekstu, ćwiczenia indywidualne i grupowe (fonacyjne, oddechowe, relaksacyjne) .

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe - wykład - 10 godz., warsztaty: 5 g.

2. Przygotowanie się do zajęć, lektury , filmy - 20 godz.

3. Przygotowanie się do egzaminu - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)