Metody wspomagające pracę z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-MUT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody wspomagające pracę z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Move to Learn w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie pedagogiki zabawy w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Weroniki Sherborne w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie ortoptyki w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji sensorycznej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji bilateralnej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne terapii ręki. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie założenia teoretyczne metod wspomagających pracę z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Rozumie zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z wykorzystaniem wybranych metod wspomagających pracę z uczeniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Umiejętności Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, zgodnie z zasadami danej metody terapeutycznej. Potrafi łączyć i integrować wiedzę z zakresu specyficznych trudności w uczeniu się i zastosować odpowiednią metodę terapeutyczną. Kompetencje społeczne Wykazuje się refleksyjnością i odpowiedzialnością w planowaniu działań terapeutycznych wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Rozumie potrzebę okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym pomocy i wsparcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
FORMA ZALICZENIA: 1) obecność na zajęciach (dopuszczalna absencja na poziomie 15%) 2) aktywność na zajęciach – realizacja ćwiczeń i zadań projektowych w małej grupie w oparciu o znajomość rekomendowanej literatury Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę w oparciu o w/w kryteria oraz kolokwium - test jednokrotnego wyboru obejmujący tematykę zajęć; próg zaliczenia 51% Progi punktowe zaliczenia: 90-100% - ocena bardzo dobra 80-89% - ocena dobra plus 70-79% - ocena dobra 60-69% - ocena dostateczna plus 51-59% - ocena dostateczna |
|
Pełny opis: |
- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Move to Learn w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie pedagogiki zabawy w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Weroniki Sherborne w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie ortoptyki w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji sensorycznej oraz integracji odruchów w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji bilateralnej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne terapii ręki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Bartkiewicz W., Giczewska A. (2014). Terapia ręki. Warszawa: Wydawnictwo ACentrum. Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1994). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju, Warszawa: Wyd. WSiP. Domań, R. (2003). Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. Przedszkolak. Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa. Kephart N.C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kucharczyk, I., Gosk-Sobańska, U. (2022). Dysleksja a zaburzenia przedsionkowe, proprioceptywne oraz niedojrzałość neuromotoryczna. Konteksty Pedagogiczne, 2(19), 11-31. Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wyd. Harmonia. Maas V. (1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa: Wyd. WSiP. Literatura uzupełniająca: Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Piotrowska-Madej, K., Żychowsicz, A. (2017). Smart Hand. Model. Diagnoza I terapia ręki u dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Przyrowski, Z. (2021). Terapia ręki w teorii integracji sensorycznej. Warszawa: Wyd. Empis. Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, gry dydaktyczne, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30h Przygotowanie ćwiczeń/programu: 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
FORMA ZALICZENIA: 1) obecność na zajęciach (dopuszczalna absencja na poziomie 15%) 2) aktywność na zajęciach – realizacja ćwiczeń i zadań projektowych w małej grupie w oparciu o znajomość rekomendowanej literatury Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę w oparciu o w/w kryteria oraz kolokwium - test jednokrotnego wyboru obejmujący tematykę zajęć; ; próg zaliczenia 51% Progi punktowe zaliczenia: 90-100% - ocena bardzo dobra 80-89% - ocena dobra plus 70-79% - ocena dobra 60-69% - ocena dostateczna plus 51-59% - ocena dostateczna |
|
Pełny opis: |
- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Move to Learn w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie pedagogiki zabawy w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Weroniki Sherborne w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie ortoptyki w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji sensorycznej oraz integracji odruchów w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji bilateralnej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne terapii ręki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Bartkiewicz W., Giczewska A. (2014). Terapia ręki. Warszawa: Wydawnictwo ACentrum. Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1994). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju, Warszawa: Wyd. WSiP. Domań, R. (2003). Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. Przedszkolak. Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa. Kephart N.C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kucharczyk, I., Gosk-Sobańska, U. (2022). Dysleksja a zaburzenia przedsionkowe, proprioceptywne oraz niedojrzałość neuromotoryczna. Konteksty Pedagogiczne, 2(19), 11-31. Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wyd. Harmonia. Maas V. (1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa: Wyd. WSiP. Literatura uzupełniająca: Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Piotrowska-Madej, K., Żychowsicz, A. (2017). Smart Hand. Model. Diagnoza I terapia ręki u dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Przyrowski, Z. (2021). Terapia ręki w teorii integracji sensorycznej. Warszawa: Wyd. Empis. Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, gry dydaktyczne, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 18h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 37h Przygotowanie ćwiczeń/programu: 35h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
FORMA ZALICZENIA: 1) obecność na zajęciach (dopuszczalna absencja na poziomie 15%) 2) aktywność na zajęciach – realizacja ćwiczeń i zadań projektowych w małej grupie w oparciu o znajomość rekomendowanej literatury Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę w oparciu o w/w kryteria oraz kolokwium - test jednokrotnego wyboru obejmujący tematykę zajęć; próg zaliczenia 51% Progi punktowe zaliczenia: 90-100% - ocena bardzo dobra 80-89% - ocena dobra plus 70-79% - ocena dobra 60-69% - ocena dostateczna plus 51-59% - ocena dostateczna |
|
Pełny opis: |
- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Move to Learn w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie pedagogiki zabawy w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Weroniki Sherborne w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie ortoptyki w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji sensorycznej oraz integracji odruchów w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji bilateralnej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Założenia teoretyczne i praktyczne terapii ręki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Bartkiewicz W., Giczewska A. (2014). Terapia ręki. Warszawa: Wydawnictwo ACentrum. Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1994). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju, Warszawa: Wyd. WSiP. Domań, R. (2003). Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. Przedszkolak. Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa. Kephart N.C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kucharczyk, I., Gosk-Sobańska, U. (2022). Dysleksja a zaburzenia przedsionkowe, proprioceptywne oraz niedojrzałość neuromotoryczna. Konteksty Pedagogiczne, 2(19), 11-31. Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wyd. Harmonia. Maas V. (1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa: Wyd. WSiP. Literatura uzupełniająca: Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Piotrowska-Madej, K., Żychowsicz, A. (2017). Smart Hand. Model. Diagnoza I terapia ręki u dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Przyrowski, Z. (2021). Terapia ręki w teorii integracji sensorycznej. Warszawa: Wyd. Empis. Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, gry dydaktyczne, praca indywidualna i grupowa Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30h Przygotowanie ćwiczeń/programu: 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.