Metody wspomagające terapię i edukację osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-MSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody wspomagające terapię i edukację osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, eduk. i terapia osób z zab. ze spektrum autyzmu, (5-l) stacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia i eduk. osób ze spektrum autyzmu, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia i eduk. osób ze spektrum autyzmu, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Metody wspomagające terapię osób z ASD: trening uwagi słuchowej Johansena; trening słuchowy Tomatisa; programy Aktywności Knill; metoda Dobrego Startu; metoda Domana; modelowanie z użyciem nagrań wideo w nauczaniu dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu; metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne; metoda Kepharta; metoda symultaniczno-sekwencyjna; metoda Frostig; metoda malowania dziesięcioma palcami; metody oparte na kontakcie ze zwierzętami; metody oparte na kontakcie ze sztuką. - Programowanie pracy z dzieckiem – scenariusze zajęć z wykorzystaniem wspomagających metod terapii i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Komputer, media i nowe technologie w terapii osób z ASD. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna w pogłębionym stopniu koncepcje terapii wspomagającej edukację i terapię osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań terapeutycznych. Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia działań terapeutycznych z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Umiejętności Potrafi projektować oraz prowadzić zajęcia terapeutyczne dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć oraz generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów terapeutycznych. Analizować własne działania terapeutyczne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych. Kompetencje społeczne Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną i resocjalizacyjną, w tym: - przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki; - wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji Aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych. a. ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności oddziaływań edukacyjno – terapeutycznych. 2. Metody wspomagające terapię osób z ASD: a. Trening uwagi słuchowej Johansena, b. Trening słuchowy Tomatisa, c. Programy Aktywności Knill, d. Metoda Dobrego Startu, e. Metoda Domana, f. Modelowanie z użyciem nagrań wideo w nauczaniu dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu, g. Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, h. Metoda Kepharta, i. Metoda symultaniczno-sekwencyjna, j. Metoda Frostig, k. Metoda malowania dziesięcioma palcami, l. Metody oparte na kontakcie ze zwierzętami, ł. Metody oparte na kontakcie ze sztuką. 2. Programowanie pracy z dzieckiem – scenariusze zajęć z wykorzystaniem wspomagających metod terapii i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. |
|
Literatura: |
1.Bogdanowicz M. (1996)."Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziec", WSiP, Warszawa. 2. Dykcik, W., Szychowiak, B. (red.). (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Poznań: WNUAM 3. Kaja B. (1995) „ Zarys terapii dziecka” Bydgoszcz WSP. 4. Kephart, N. C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 5. Knill, Ch. (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P. 6. Twardowski, A. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 7. Zwolańska. J. (2002).Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego” Wybór i redakcja merytoryczna: Joanna Zwoleńska Warszawa Kined. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: -wykład, -dyskusja, -praca z tekstem, -działania praktyczne, -metoda sytuacyjna. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: liczba godzin kontaktowych: -ćwiczenia - 15 -liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 -liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji, Aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych. a. ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności oddziaływań edukacyjno – terapeutycznych. 2. Metody wspomagające terapię osób z ASD: a. Trening uwagi słuchowej Johansena, b. Trening słuchowy Tomatisa, c. Programy Aktywności Knill, d. Metoda Dobrego Startu, e. Metoda Domana, f. Modelowanie z użyciem nagrań wideo w nauczaniu dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu, g. Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, h. Metoda Kepharta, i. Metoda symultaniczno-sekwencyjna, j. Metoda Frostig, k. Metoda malowania dziesięcioma palcami, l. Metody oparte na kontakcie ze zwierzętami, ł. Metody oparte na kontakcie ze sztuką. 2. Programowanie pracy z dzieckiem – scenariusze zajęć z wykorzystaniem wspomagających metod terapii i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. |
|
Literatura: |
1.Bogdanowicz M. (1996)."Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziec", WSiP, Warszawa. 2. Dykcik, W., Szychowiak, B. (red.). (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Poznań: WNUAM 3. Kaja B. (1995) „ Zarys terapii dziecka” Bydgoszcz WSP. 4. Kephart, N. C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 5. Knill, Ch. (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P. 6. Twardowski, A. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 7. Zwolańska. J. (2002).Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego” Wybór i redakcja merytoryczna: Joanna Zwoleńska Warszawa Kined. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: -wykład, -dyskusja, -praca z tekstem, -działania praktyczne, -metoda sytuacyjna. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: liczba godzin kontaktowych: -ćwiczenia - 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Test wielokrotnego wyboru, Aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
1. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych. a. ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności oddziaływań edukacyjno – terapeutycznych. 2. Metody wspomagające terapię osób z ASD: a. Trening Umiejętności Społecznych, b. Trening uwagi słuchowej Johansena i Tomatisa c. Programy Aktywności Knill, d. Metoda Dobrego Startu, e. Metoda Domana, f. Modelowanie z użyciem nagrań wideo w nauczaniu dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu, g. Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, h. Metoda Kepharta, i. Metoda symultaniczno-sekwencyjna, j. Metoda Frostig, k. Metoda malowania dziesięcioma palcami, l. Metody oparte na kontakcie ze zwierzętami, ł. Metody oparte na kontakcie ze sztuką. 2. Programowanie pracy z dzieckiem – scenariusze zajęć z wykorzystaniem wspomagających metod terapii i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. |
|
Literatura: |
1.Bogdanowicz M. (1996)."Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziec", WSiP, Warszawa. 2. Dykcik, W., Szychowiak, B. (red.). (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Poznań: WNUAM 3. Kaja B. (1995) „ Zarys terapii dziecka” Bydgoszcz WSP. 4. Kephart, N. C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 5. Knill, Ch. (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P. 6. Twardowski, A. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 7. Zwolańska. J. (2002).Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego” Wybór i redakcja merytoryczna: Joanna Zwoleńska Warszawa Kined. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: -wykład, -dyskusja, -praca z tekstem, -działania praktyczne, -metoda sytuacyjna. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: liczba godzin kontaktowych: -ćwiczenia - 15 Zaplanowano hospitacje w przedszkolu ogólnodostępnym/integracyjnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.