Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody wspomagające terapię i edukację osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-MSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody wspomagające terapię i edukację osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PC, eduk. i terapia osób z zab. ze spektrum autyzmu, (5-l) stacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia i eduk. osób ze spektrum autyzmu, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia i eduk. osób ze spektrum autyzmu, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Metody wspomagające terapię osób z ASD: trening uwagi słuchowej Johansena; trening słuchowy Tomatisa; programy Aktywności Knill; metoda Dobrego Startu; metoda Domana; modelowanie z użyciem nagrań wideo w nauczaniu dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu; metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne; metoda Kepharta; metoda symultaniczno-sekwencyjna; metoda Frostig; metoda malowania dziesięcioma palcami; metody oparte na kontakcie ze zwierzętami; metody oparte na kontakcie ze sztuką.

- Programowanie pracy z dzieckiem – scenariusze zajęć z wykorzystaniem wspomagających metod terapii i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

- Komputer, media i nowe technologie w terapii osób z ASD.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna w pogłębionym stopniu koncepcje terapii wspomagającej edukację i terapię osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań terapeutycznych.

Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia działań terapeutycznych z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Umiejętności

Potrafi projektować oraz prowadzić zajęcia terapeutyczne dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć oraz generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów terapeutycznych.

Analizować własne działania terapeutyczne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną i resocjalizacyjną, w tym:

- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;

- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie prezentacji

Aktywność na zajęciach

Pełny opis:

1. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych.

a. ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności oddziaływań edukacyjno – terapeutycznych.

2. Metody wspomagające terapię osób z ASD:

a. Trening uwagi słuchowej Johansena,

b. Trening słuchowy Tomatisa,

c. Programy Aktywności Knill,

d. Metoda Dobrego Startu,

e. Metoda Domana,

f. Modelowanie z użyciem nagrań wideo w nauczaniu dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu,

g. Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,

h. Metoda Kepharta,

i. Metoda symultaniczno-sekwencyjna,

j. Metoda Frostig,

k. Metoda malowania dziesięcioma palcami,

l. Metody oparte na kontakcie ze zwierzętami,

ł. Metody oparte na kontakcie ze sztuką.

2. Programowanie pracy z dzieckiem – scenariusze zajęć z wykorzystaniem wspomagających metod terapii i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Literatura:

1.Bogdanowicz M. (1996)."Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziec", WSiP, Warszawa.

2. Dykcik, W., Szychowiak, B. (red.). (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Poznań: WNUAM

3. Kaja B. (1995) „ Zarys terapii dziecka” Bydgoszcz WSP.

4. Kephart, N. C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

5. Knill, Ch. (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P.

6. Twardowski, A. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

7. Zwolańska. J. (2002).Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego” Wybór i redakcja merytoryczna: Joanna Zwoleńska Warszawa Kined.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

-wykład,

-dyskusja,

-praca z tekstem,

-działania praktyczne,

-metoda sytuacyjna.

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

liczba godzin kontaktowych:

-ćwiczenia - 15

-liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

-liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie prezentacji,

Aktywność na zajęciach

Pełny opis:

1. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych.

a. ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności oddziaływań edukacyjno – terapeutycznych.

2. Metody wspomagające terapię osób z ASD:

a. Trening uwagi słuchowej Johansena,

b. Trening słuchowy Tomatisa,

c. Programy Aktywności Knill,

d. Metoda Dobrego Startu,

e. Metoda Domana,

f. Modelowanie z użyciem nagrań wideo w nauczaniu dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu,

g. Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,

h. Metoda Kepharta,

i. Metoda symultaniczno-sekwencyjna,

j. Metoda Frostig,

k. Metoda malowania dziesięcioma palcami,

l. Metody oparte na kontakcie ze zwierzętami,

ł. Metody oparte na kontakcie ze sztuką.

2. Programowanie pracy z dzieckiem – scenariusze zajęć z wykorzystaniem wspomagających metod terapii i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Literatura:

1.Bogdanowicz M. (1996)."Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziec", WSiP, Warszawa.

2. Dykcik, W., Szychowiak, B. (red.). (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Poznań: WNUAM

3. Kaja B. (1995) „ Zarys terapii dziecka” Bydgoszcz WSP.

4. Kephart, N. C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

5. Knill, Ch. (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P.

6. Twardowski, A. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

7. Zwolańska. J. (2002).Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego” Wybór i redakcja merytoryczna: Joanna Zwoleńska Warszawa Kined.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

-wykład,

-dyskusja,

-praca z tekstem,

-działania praktyczne,

-metoda sytuacyjna.

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

liczba godzin kontaktowych:

-ćwiczenia - 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Test wielokrotnego wyboru,

Aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

1. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych.

a. ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności oddziaływań edukacyjno – terapeutycznych.

2. Metody wspomagające terapię osób z ASD:

a. Trening Umiejętności Społecznych,

b. Trening uwagi słuchowej Johansena i Tomatisa

c. Programy Aktywności Knill,

d. Metoda Dobrego Startu,

e. Metoda Domana,

f. Modelowanie z użyciem nagrań wideo w nauczaniu dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu,

g. Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,

h. Metoda Kepharta,

i. Metoda symultaniczno-sekwencyjna,

j. Metoda Frostig,

k. Metoda malowania dziesięcioma palcami,

l. Metody oparte na kontakcie ze zwierzętami,

ł. Metody oparte na kontakcie ze sztuką.

2. Programowanie pracy z dzieckiem – scenariusze zajęć z wykorzystaniem wspomagających metod terapii i edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Literatura:

1.Bogdanowicz M. (1996)."Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziec", WSiP, Warszawa.

2. Dykcik, W., Szychowiak, B. (red.). (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Poznań: WNUAM

3. Kaja B. (1995) „ Zarys terapii dziecka” Bydgoszcz WSP.

4. Kephart, N. C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

5. Knill, Ch. (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P.

6. Twardowski, A. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

7. Zwolańska. J. (2002).Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego” Wybór i redakcja merytoryczna: Joanna Zwoleńska Warszawa Kined.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

-wykład,

-dyskusja,

-praca z tekstem,

-działania praktyczne,

-metoda sytuacyjna.

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

liczba godzin kontaktowych:

-ćwiczenia - 15

Zaplanowano hospitacje w przedszkolu ogólnodostępnym/integracyjnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)