Interwencja kryzysowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-IKT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interwencja kryzysowa |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Pojęcie kryzysu psychologicznego. - Zespół stresu pourazowego. - Wybrane typy kryzysów psychologicznych – kryzys sytuacyjny, rozwojowy i chroniczny. - Poradnictwo terapia i interwencja kryzysowa – różnorodne formy wsparcia w sytuacjach trudnych – podobieństwa i różnice. - Typy interwencji – interwencja dyrektywna, niedyrektywna i kooperatywna. - Interwencje w sytuacji kryzysów specyficznych: w sytuacji przemocy w rodzinie, gwałtu, próby samobójczej, śmierci bliskiej osoby, choroby nieuleczalnej. - Ośrodek interwencji kryzysowej w systemie oddziaływań wspierających dziecko i rodzinę. - Umiejętności komunikacyjne w interwencji kryzysowej. - Stres i wypalenie zawodowe osób zajmujących się wspieraniem dziecka i rodziny oraz pedagogów resocjalizacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozumie pojęcie kryzysu psychologicznego i jego wpływ na funkcjonowanie społeczne człowieka. Zna podstawowe metody i formy wspierających działań interwencyjnych. Zna dostępne w Polsce instytucjonalne formy wsparcia młodzieży i osób dorosłych w kryzysie psychologicznym. Umiejętności Identyfikuje objawy świadczące o rozwoju kryzysu psychologicznego. Potrafi zaplanować działania wspierające dla osób znajdujących się w stanie kryzysu emocjonalnego. Potrafi określać przyczyny i skutki stresu i wypalenia zawodowego osób zajmujących się wsparciem człowieka w trudnych sytuacjach życiowych i pedagogów resocjalizacyjnych. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy i reaguje empatycznie na potrzeby osób borykających się z konsekwencjami kryzysów psychologicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: - frekwencja - aktywny udział w zajęciach - przygotowanie pracy zaliczeniowej w grupach (ćwiczenia) - egzamin końcowy (wykład) |
|
Pełny opis: |
- Pojęcie kryzysu psychologicznego. - Zespół stresu pourazowego. - Wybrane typy kryzysów psychologicznych – kryzys sytuacyjny, rozwojowy i chroniczny. - Poradnictwo terapia i interwencja kryzysowa – różnorodne formy wsparcia w sytuacjach trudnych – podobieństwa i różnice. - Typy interwencji – interwencja dyrektywna, niedyrektywna i kooperatywna. - Interwencje w sytuacji kryzysów specyficznych: w sytuacji przemocy w rodzinie, gwałtu, próby samobójczej, śmierci bliskiej osoby, choroby nieuleczalnej. - Ośrodek interwencji kryzysowej w systemie oddziaływań wspierających dziecko i rodzinę. - Umiejętności komunikacyjne w interwencji kryzysowej. - Stres i wypalenie zawodowe osób zajmujących się wspieraniem dziecka i rodziny oraz pedagogów resocjalizacyjnych. - Interwencja w kryzysach wywołanych wybranymi doświadczeniami traumatycznymi: w sytuacji przemocy w rodzinie, napaści seksualnej, próby samobójczej, śmierci bliskiej osoby, choroby nieuleczalnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. James, R. K., Gilliland, B. E., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2005. 2. Kubacka-Jasiecka, D., Interwencja kryzysowa. Warszawa, 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Lis-Turlejska, M., Stres traumatyczny. Warszawa 2002. 2. Kübler-Ross, E., Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań, 1998 3. Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A., Przemoc w rodzinie. Kraków, 2000. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład, prezentacja, praca w grupach, dyskusja Godziny kontaktowe: 30 (15 wykład, 15 ćwiczenia) Przygotowanie do zaliczenia: 20 Przygotowanie do zajęć: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób sprawdzenia efektów kształcenia w zakresie: - wiedzy - egzamin pisemny, - umiejętności - ocena sposobu realizacji zadań na ćwiczeniach, - kompetencji społecznych – ocena aktywnego uczestnictwa w zajęciach ćwiczeniowych. |
|
Pełny opis: |
- Pojęcie kryzysu psychologicznego. - Zespół stresu pourazowego. - Wybrane typy kryzysów psychologicznych – kryzys sytuacyjny, rozwojowy i chroniczny. - Poradnictwo terapia i interwencja kryzysowa – różnorodne formy wsparcia w sytuacjach trudnych – podobieństwa i różnice. - Typy interwencji – interwencja dyrektywna, niedyrektywna i kooperatywna. - Interwencje w sytuacji kryzysów specyficznych: w sytuacji przemocy w rodzinie, gwałtu, próby samobójczej, śmierci bliskiej osoby, choroby nieuleczalnej. - Ośrodek interwencji kryzysowej w systemie oddziaływań wspierających dziecko i rodzinę. - Umiejętności komunikacyjne w interwencji kryzysowej. - Stres i wypalenie zawodowe osób zajmujących się wspieraniem dziecka i rodziny oraz pedagogów resocjalizacyjnych. - Interwencja w kryzysach wywołanych wybranymi doświadczeniami traumatycznymi: w sytuacji przemocy w rodzinie, napaści seksualnej, próby samobójczej, śmierci bliskiej osoby, choroby nieuleczalnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. James, R. K., Gilliland, B. E., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2005. 2. Kubacka-Jasiecka, D., Interwencja kryzysowa. Warszawa, 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Lis-Turlejska, M., Stres traumatyczny. Warszawa 2002. 2. Kübler-Ross, E., Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań, 1998 3. Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A., Przemoc w rodzinie. Kraków, 2000. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład, prezentacja, praca w grupach, dyskusja Godziny kontaktowe: 30 (15 wykład, 15 ćwiczenia) Przygotowanie do zaliczenia: 20 Przygotowanie do zajęć: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.