Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interwencja kryzysowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-IKT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interwencja kryzysowa
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Pojęcie kryzysu psychologicznego.

- Zespół stresu pourazowego.

- Wybrane typy kryzysów psychologicznych – kryzys sytuacyjny, rozwojowy i chroniczny.

- Poradnictwo terapia i interwencja kryzysowa – różnorodne formy wsparcia w sytuacjach trudnych – podobieństwa i różnice.

- Typy interwencji – interwencja dyrektywna, niedyrektywna i kooperatywna.

- Interwencje w sytuacji kryzysów specyficznych: w sytuacji przemocy w rodzinie, gwałtu, próby samobójczej, śmierci bliskiej osoby, choroby nieuleczalnej.

- Ośrodek interwencji kryzysowej w systemie oddziaływań wspierających dziecko i rodzinę.

- Umiejętności komunikacyjne w interwencji kryzysowej.

- Stres i wypalenie zawodowe osób zajmujących się wspieraniem dziecka i rodziny oraz pedagogów resocjalizacyjnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozumie pojęcie kryzysu psychologicznego i jego wpływ na funkcjonowanie społeczne człowieka.

Zna podstawowe metody i formy wspierających działań interwencyjnych.

Zna dostępne w Polsce instytucjonalne formy wsparcia młodzieży i osób dorosłych w kryzysie psychologicznym.

Umiejętności

Identyfikuje objawy świadczące o rozwoju kryzysu psychologicznego.

Potrafi zaplanować działania wspierające dla osób znajdujących się w stanie kryzysu emocjonalnego.

Potrafi określać przyczyny i skutki stresu i wypalenia zawodowego osób zajmujących się wsparciem człowieka w trudnych sytuacjach życiowych i pedagogów resocjalizacyjnych.

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy i reaguje empatycznie na potrzeby osób borykających się z konsekwencjami kryzysów psychologicznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

- frekwencja

- aktywny udział w zajęciach

- przygotowanie pracy zaliczeniowej w grupach (ćwiczenia)

- egzamin końcowy (wykład)

Pełny opis:

- Pojęcie kryzysu psychologicznego.

- Zespół stresu pourazowego.

- Wybrane typy kryzysów psychologicznych – kryzys sytuacyjny, rozwojowy i chroniczny.

- Poradnictwo terapia i interwencja kryzysowa – różnorodne formy wsparcia w sytuacjach trudnych – podobieństwa i różnice.

- Typy interwencji – interwencja dyrektywna, niedyrektywna i kooperatywna.

- Interwencje w sytuacji kryzysów specyficznych: w sytuacji przemocy w rodzinie, gwałtu, próby samobójczej, śmierci bliskiej osoby, choroby nieuleczalnej.

- Ośrodek interwencji kryzysowej w systemie oddziaływań wspierających dziecko i rodzinę.

- Umiejętności komunikacyjne w interwencji kryzysowej.

- Stres i wypalenie zawodowe osób zajmujących się wspieraniem dziecka i rodziny oraz pedagogów resocjalizacyjnych.

- Interwencja w kryzysach wywołanych wybranymi doświadczeniami traumatycznymi: w sytuacji przemocy w rodzinie, napaści seksualnej, próby samobójczej, śmierci bliskiej osoby, choroby nieuleczalnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. James, R. K., Gilliland, B. E., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2005.

2. Kubacka-Jasiecka, D., Interwencja kryzysowa. Warszawa, 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Lis-Turlejska, M., Stres traumatyczny. Warszawa 2002.

2. Kübler-Ross, E., Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań, 1998

3. Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A., Przemoc w rodzinie. Kraków, 2000.

Uwagi:

Metody pracy: wykład, prezentacja, praca w grupach, dyskusja

Godziny kontaktowe: 30 (15 wykład, 15 ćwiczenia)

Przygotowanie do zaliczenia: 20

Przygotowanie do zajęć: 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska
Prowadzący grup: Ewa Bilska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób sprawdzenia efektów kształcenia w zakresie:

- wiedzy - egzamin pisemny,

- umiejętności - ocena sposobu realizacji zadań na ćwiczeniach,

- kompetencji społecznych – ocena aktywnego uczestnictwa w zajęciach ćwiczeniowych.

Pełny opis:

- Pojęcie kryzysu psychologicznego.

- Zespół stresu pourazowego.

- Wybrane typy kryzysów psychologicznych – kryzys sytuacyjny, rozwojowy i chroniczny.

- Poradnictwo terapia i interwencja kryzysowa – różnorodne formy wsparcia w sytuacjach trudnych – podobieństwa i różnice.

- Typy interwencji – interwencja dyrektywna, niedyrektywna i kooperatywna.

- Interwencje w sytuacji kryzysów specyficznych: w sytuacji przemocy w rodzinie, gwałtu, próby samobójczej, śmierci bliskiej osoby, choroby nieuleczalnej.

- Ośrodek interwencji kryzysowej w systemie oddziaływań wspierających dziecko i rodzinę.

- Umiejętności komunikacyjne w interwencji kryzysowej.

- Stres i wypalenie zawodowe osób zajmujących się wspieraniem dziecka i rodziny oraz pedagogów resocjalizacyjnych.

- Interwencja w kryzysach wywołanych wybranymi doświadczeniami traumatycznymi: w sytuacji przemocy w rodzinie, napaści seksualnej, próby samobójczej, śmierci bliskiej osoby, choroby nieuleczalnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. James, R. K., Gilliland, B. E., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2005.

2. Kubacka-Jasiecka, D., Interwencja kryzysowa. Warszawa, 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Lis-Turlejska, M., Stres traumatyczny. Warszawa 2002.

2. Kübler-Ross, E., Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań, 1998

3. Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A., Przemoc w rodzinie. Kraków, 2000.

Uwagi:

Metody pracy: wykład, prezentacja, praca w grupach, dyskusja

Godziny kontaktowe: 30 (15 wykład, 15 ćwiczenia)

Przygotowanie do zaliczenia: 20

Przygotowanie do zajęć: 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)