Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Funkcjonalna ocena wzroku i usprawnianie widzenia dzieci słabowidzących

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-FOS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Funkcjonalna ocena wzroku i usprawnianie widzenia dzieci słabowidzących
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Warunki i specyfika rozwoju widzenia.

- Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dzieci słabowidzących.

- Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym.

- Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci.

- Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci.

- Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci.

- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.

- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia, tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci.

- Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna specyfikę rozwoju funkcji wzrokowych i potrafi opisać poszczególne etapy rozwoju widzenia.

Zna specyfikę zaburzeń w rozwoju widzenia i rozumie, jak one mogą wpływać na rozwój dzieci słabowidzących.

Zna metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju dziecka, a w tym cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci słabowidzących.

Zna wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci słabowidzących.

Zna teoretyczne założenia stymulowania wzroku oraz rodzaje i formy oddziaływań usprawniających widzenie u dzieci.

Umiejętności

Potrafi stosować metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju dziecka. Potrafi ocenić poziom rozwoju widzenia oraz rozpoznać zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci.

Potrafi wnioskować w jaki sposób zaburzenia funkcji wzrokowych mogą wpływać na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dziecka słabowidzącego.

Potrafi opisać sposób oceny poszczególnych funkcji wzrokowych u małych dzieci i przeprowadzić funkcjonalną ocenę widzenia małego dziecka.

Potrafi przygotować indywidualny program usprawniania widzenia dla dziecka słabowidzącego w oparciu o wyniki funkcjonalnej oceny widzenia i inne informacje na temat funkcjonowania dziecka.

Kompetencje społeczne

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.

Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób niewidomych i słabowidzących.

Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem słabowidzącym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia, wykonanie prac zaliczeniowych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Warunki i specyfika rozwoju widzenia.

- Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dzieci słabowidzących.

- Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym.

- Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci.

- Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci.

- Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci.

- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.

- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia

- Tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci.

- Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Literatura uzupełniająca:

Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi.

Walkiewicz, M. (2005). Model programu wspomagania rozwoju widzenia dzieci z zaburzeniami widzenia. W: Szkoła specjalna nr 2/2005, Warszawa, APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia symulowane, analiza materiału filmowego, analiza treści diagnoz widzenia i programów usprawniania widzenia

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia cząstkowe, egzamin pisemny.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Warunki i specyfika rozwoju widzenia.

- Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dzieci słabowidzących.

- Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym.

- Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci.

- Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci.

- Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci.

- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.

- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia

- Tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci.

- Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Literatura uzupełniająca:

Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia symulowane, analiza materiału filmowego, analiza treści diagnoz widzenia i programów usprawniania widzenia

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: egzamin pisemny.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Warunki i specyfika rozwoju widzenia.

- Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dzieci słabowidzących.

- Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym.

- Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci.

- Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci.

- Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci.

- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.

- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia

- Tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci.

- Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Literatura uzupełniająca:

Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia symulowane, analiza materiału filmowego, analiza treści diagnoz widzenia i programów usprawniania widzenia

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 37h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)