Funkcjonalna ocena wzroku i usprawnianie widzenia dzieci słabowidzących
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-FOS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Funkcjonalna ocena wzroku i usprawnianie widzenia dzieci słabowidzących |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 8 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Warunki i specyfika rozwoju widzenia. - Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dzieci słabowidzących. - Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym. - Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci. - Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci. - Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia, tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci. - Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna specyfikę rozwoju funkcji wzrokowych i potrafi opisać poszczególne etapy rozwoju widzenia. Zna specyfikę zaburzeń w rozwoju widzenia i rozumie, jak one mogą wpływać na rozwój dzieci słabowidzących. Zna metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju dziecka, a w tym cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci słabowidzących. Zna wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci słabowidzących. Zna teoretyczne założenia stymulowania wzroku oraz rodzaje i formy oddziaływań usprawniających widzenie u dzieci. Umiejętności Potrafi stosować metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju dziecka. Potrafi ocenić poziom rozwoju widzenia oraz rozpoznać zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci. Potrafi wnioskować w jaki sposób zaburzenia funkcji wzrokowych mogą wpływać na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dziecka słabowidzącego. Potrafi opisać sposób oceny poszczególnych funkcji wzrokowych u małych dzieci i przeprowadzić funkcjonalną ocenę widzenia małego dziecka. Potrafi przygotować indywidualny program usprawniania widzenia dla dziecka słabowidzącego w oparciu o wyniki funkcjonalnej oceny widzenia i inne informacje na temat funkcjonowania dziecka. Kompetencje społeczne Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka. Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób niewidomych i słabowidzących. Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem słabowidzącym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia, wykonanie prac zaliczeniowych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Warunki i specyfika rozwoju widzenia. - Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dzieci słabowidzących. - Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym. - Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci. - Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci. - Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia - Tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci. - Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS. Literatura uzupełniająca: Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Walkiewicz, M. (2005). Model programu wspomagania rozwoju widzenia dzieci z zaburzeniami widzenia. W: Szkoła specjalna nr 2/2005, Warszawa, APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia symulowane, analiza materiału filmowego, analiza treści diagnoz widzenia i programów usprawniania widzenia Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia cząstkowe, egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Warunki i specyfika rozwoju widzenia. - Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dzieci słabowidzących. - Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym. - Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci. - Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci. - Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia - Tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci. - Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS. Literatura uzupełniająca: Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia symulowane, analiza materiału filmowego, analiza treści diagnoz widzenia i programów usprawniania widzenia Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Warunki i specyfika rozwoju widzenia. - Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dzieci słabowidzących. - Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym. - Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci. - Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci. - Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia - Tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci. - Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS. Literatura uzupełniająca: Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia symulowane, analiza materiału filmowego, analiza treści diagnoz widzenia i programów usprawniania widzenia Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie się do egzaminu: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 37h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.