Wprowadzenie do komunikacji alternatywnej i wspomagającej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-WKA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do komunikacji alternatywnej i wspomagającej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). - Poziomy komunikacji wspomagającej i alternatywnej w aspekcie procesu uczenia. - Systemy komunikacji AAC. - Profil komunikacyjny ucznia - ocena predyspozycji dziecka do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. - Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji. - Porozumiewanie się z użyciem AAC- zasady pracy z dzieckiem. - Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna założenia metodyczne procesu komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ukierunkowanego na dobór strategii komunikacyjnych. Umiejętności Potrafi właściwie scharakteryzować strategie komunikacji na poszczególnych poziomach AAC. Potrafi scharakteryzować metody i formy AAC. Kompetencje społeczne Ma świadomość potrzeby dostosowywania technik informacyjno-komunikacyjnych do zróżnicowanych potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przestrzega zasad własności intelektualnej i praw autorskich. Dostrzega potrzebę ciągłego samokształcenia się w zakresie korzystania z technologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Smolińska | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna, Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa). - zdalny kontakt za pomocą aplikacji MS Teams. - obecność na zajęciach/ zdalny kontakt, przygotowanie zadań, realizacja zadań na odległość poprzez planowane spotkania w aplikacji MS Teasms |
|
Pełny opis: |
Treści ćwiczeń: 1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat). 2. Funkcje mowy i języka. 3. Kompetencja językowa i komunikacyjna. 4. Zastępcze metody komunikacji. 5. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) 6. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające). 7. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się. |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls. 3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia. 4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls. 5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290. 6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. 7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 Informacje dla gr. ćwiczeniowa dla II DM PC 1 - 4 prowadzący dr I. Konieczna znajdują się w zakładce informacje dla grupy od 1 do Informacje dla gr. ćwiczeniowa dla II DMPC 5-9 prowadzący dr K. Smolińska znajdują się w zakładce informacje dla grupy od 5-9 Zajęcia odbywają się na platformie MS zgodnie z planem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Smolińska | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna, Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa). - zdalny kontakt za pomocą aplikacji MS Teams. - obecność na zajęciach/ zdalny kontakt, przygotowanie zadań, realizacja zadań na odległość poprzez planowane spotkania w aplikacji MS Teasms |
|
Pełny opis: |
Treści ćwiczeń: 1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat). 2. Funkcje mowy i języka. 3. Zastępcze metody komunikacji. 4. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) 5. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające). 6. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się. |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls. 3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia. 4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls. 5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290. 6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. 7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 12 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 Informacje dla gr. ćwiczeniowa dla II ZUDM PC 1 prowadzący dr I. Konieczna znajdują się w zakładce informacje dla grupy 1. Informacje dla gr. ćwiczeniowa dla II ZUDMPC 2-3 prowadzący dr K. Smolińska znajdują się w zakładce informacje dla grupy od 2-3. Zajęcia odbywają się na platformie MS zgodnie z planem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Smolińska | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna, Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa). - kolokwium. - obecność na zajęciach, przygotowanie zadań. |
|
Pełny opis: |
Treści ćwiczeń: 1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat). 2. Funkcje mowy i języka. 3. Kompetencja językowa i komunikacyjna. 4. Zastępcze metody komunikacji. 5. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) 6. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające). 7. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się. |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls. 3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia. 4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls. 5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290. 6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. 7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Smolińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa). - kolokwium. - obecność na zajęciach, przygotowanie zadań. |
|
Pełny opis: |
Treści ćwiczeń: 1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat). 2. Funkcje mowy i języka. 3. Kompetencja językowa i komunikacyjna. 4. Zastępcze metody komunikacji. 5. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) 6. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające). 7. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się. |
|
Literatura: |
Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls. 3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia. 4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls. 5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290. 6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. 7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 12 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Smolińska | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna, Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa). - kolokwium. - obecność na zajęciach, przygotowanie zadań. |
|
Pełny opis: |
Treści ćwiczeń: 1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat). 2. Funkcje mowy i języka. 3. Kompetencja językowa i komunikacyjna. 4. Zastępcze metody komunikacji. 5. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) 6. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające). 7. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się. |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls. 3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia. 4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls. 5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290. 6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. 7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Smolińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; - przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa). - kolokwium. - obecność na zajęciach, przygotowanie zadań. |
|
Pełny opis: |
Treści ćwiczeń: 1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat). 2. Funkcje mowy i języka. 3. Kompetencja językowa i komunikacyjna. 4. Zastępcze metody komunikacji. 5. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) 6. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające). 7. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się. |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls. 3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia. 4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls. 5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290. 6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. 7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 12 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.