Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do komunikacji alternatywnej i wspomagającej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-WKA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do komunikacji alternatywnej i wspomagającej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).

- Poziomy komunikacji wspomagającej i alternatywnej w aspekcie procesu uczenia.

- Systemy komunikacji AAC.

- Profil komunikacyjny ucznia - ocena predyspozycji dziecka do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji.

- Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji.

- Porozumiewanie się z użyciem AAC- zasady pracy z dzieckiem.

- Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna założenia metodyczne procesu komunikacji wspomagającej i alternatywnej.

Zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ukierunkowanego na dobór strategii komunikacyjnych.

Umiejętności

Potrafi właściwie scharakteryzować strategie komunikacji na poszczególnych poziomach AAC.

Potrafi scharakteryzować metody i formy AAC.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość potrzeby dostosowywania technik informacyjno-komunikacyjnych do zróżnicowanych potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Przestrzega zasad własności intelektualnej i praw autorskich.

Dostrzega potrzebę ciągłego samokształcenia się w zakresie korzystania z technologii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Iwona Konieczna, Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa).

- zdalny kontakt za pomocą aplikacji MS Teams.

- obecność na zajęciach/ zdalny kontakt, przygotowanie zadań, realizacja zadań na odległość poprzez planowane spotkania w aplikacji MS Teasms

Pełny opis:

Treści ćwiczeń:

1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat).

2. Funkcje mowy i języka.

3. Kompetencja językowa i komunikacyjna.

4. Zastępcze metody komunikacji.

5. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)

6. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające).

7. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się.

Literatura:

1. Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls.

3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia.

4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls.

5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290.

6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS.

7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5

liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5

sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Informacje dla gr. ćwiczeniowa dla II DM PC 1 - 4 prowadzący dr I. Konieczna znajdują się w zakładce informacje dla grupy od 1 do

Informacje dla gr. ćwiczeniowa dla II DMPC 5-9 prowadzący dr K. Smolińska znajdują się w zakładce informacje dla grupy od 5-9

Zajęcia odbywają się na platformie MS zgodnie z planem.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Iwona Konieczna, Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa).

- zdalny kontakt za pomocą aplikacji MS Teams.

- obecność na zajęciach/ zdalny kontakt, przygotowanie zadań, realizacja zadań na odległość poprzez planowane spotkania w aplikacji MS Teasms

Pełny opis:

Treści ćwiczeń:

1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat).

2. Funkcje mowy i języka.

3. Zastępcze metody komunikacji.

4. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)

5. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające).

6. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się.

Literatura:

1. Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls.

3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia.

4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls.

5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290.

6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS.

7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5

liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5

sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Informacje dla gr. ćwiczeniowa dla II ZUDM PC 1 prowadzący dr I. Konieczna znajdują się w zakładce informacje dla grupy 1.

Informacje dla gr. ćwiczeniowa dla II ZUDMPC 2-3 prowadzący dr K. Smolińska znajdują się w zakładce informacje dla grupy od 2-3.

Zajęcia odbywają się na platformie MS zgodnie z planem.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Iwona Konieczna, Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa).

- kolokwium.

- obecność na zajęciach, przygotowanie zadań.

Pełny opis:

Treści ćwiczeń:

1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat).

2. Funkcje mowy i języka.

3. Kompetencja językowa i komunikacyjna.

4. Zastępcze metody komunikacji.

5. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)

6. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające).

7. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się.

Literatura:

1. Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls.

3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia.

4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls.

5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290.

6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS.

7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5

liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5

sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa).

- kolokwium.

- obecność na zajęciach, przygotowanie zadań.

Pełny opis:

Treści ćwiczeń:

1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat).

2. Funkcje mowy i języka.

3. Kompetencja językowa i komunikacyjna.

4. Zastępcze metody komunikacji.

5. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)

6. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające).

7. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się.

Literatura:

Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls.

3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia.

4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls.

5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290.

6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS.

7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5

liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5

sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Iwona Konieczna, Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa).

- kolokwium.

- obecność na zajęciach, przygotowanie zadań.

Pełny opis:

Treści ćwiczeń:

1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat).

2. Funkcje mowy i języka.

3. Kompetencja językowa i komunikacyjna.

4. Zastępcze metody komunikacji.

5. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)

6. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające).

7. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się.

Literatura:

1. Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls.

3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia.

4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls.

5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290.

6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS.

7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5

liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5

sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- przygotowanie zestawu ćwiczeń do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- przygotowanie arkusza do oceny możliwości komunikacyjnych dziecka (praca zaliczeniowa).

- kolokwium.

- obecność na zajęciach, przygotowanie zadań.

Pełny opis:

Treści ćwiczeń:

1. Pojęcie komunikacji (nadawca-odbiorca-komunikat).

2. Funkcje mowy i języka.

3. Kompetencja językowa i komunikacyjna.

4. Zastępcze metody komunikacji.

5. Użytkownicy wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)

6. Pomoce komunikacyjne (tablice komunikacyjne, systemy wspomagające).

7. Dziecko niemówiące w szkole - budzenie świadomości indywidualizacji doboru metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej do możliwości psychofizycznych uczniów z zaburzeniami porozumiewania się.

Literatura:

1. Błeszyński J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

2.Grycman M., Kaczmarek B. (2017). Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej): Kraków: Impuls.

3.Goszczycka - Nosko, M. (2019). AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów: Gdańsk: Harmonia.

4.Kaczmarek B., Wojciechowska A. (2015). Autyzm i ACC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem: Kraków: Impuls.

5. Konieczna,I., Cichocka-Segiet, K. (2016) Proces wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. W: Szkoła specjalna, nr 4 (285), tom LXXVII, s. 279-290.

6. Konieczna, I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Studium teoretyczno - empiryczne z udziałem dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS.

7.Tetzchner S., Martinsen H., (2002), „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5

liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5

sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- zaliczenie z oceną

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)