Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-TWY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowe pojęcia pedagogiczne: wychowanie, kształcenie, edukacja, samowychowanie. - Podstawowe teorie pedagogiczne, teorie, nurty i kierunki pedagogiczne, konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice, pedagogika autorytarna i nieautorytarna. - Emancypacja i krytyczność w naukach o wychowaniu, antypedagogika. - Wychowanie a rozwój, funkcje wychowania, proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika. - Przymus i swoboda w wychowaniu, wychowanie jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne. - Podmiotowość w wychowaniu. - Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła. - Style i postawy wychowawcze. - Konteksty wychowania - kultura i współczesne media. - Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania. - Niewłaściwe style wychowania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe pojęcia pedagogiczne, w tym wychowania, kształcenia, edukacji i samowychowania. Rozumie społeczne i kulturowe uwarunkowania procesu wychowania oraz relacje odrębności, współzależności i przenikania się socjalizacji, wychowania i inkulturacji. Zna podstawowe teorie pedagogiczne, w tym nurty i kierunki; konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice; zagadnienia pedagogiki autorytarnej i nieautorytarnej, emancypacji i krytyczności w naukach o wychowaniu oraz antypedagogiki; rozumie źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania. Opisuje podstawowe środowiska wychowawcze: rodzinę, grupę rówieśniczą, szkołę. Zna funkcje i style wychowania, opisuje proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę. Rozumie pojęcia: przymus i swoboda w wychowaniu, wychowanie jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne, podmiotowość w wychowaniu. Zna style i postawy wychowawcze; style wychowania. Analizuje współczesne konteksty wychowania: kultura i współczesne media. Umiejętności Rewiduje stopień szczegółowości lub ogólności formułowanych celów wychowania, w zależności od zmiennych osobowych i środowiskowych różnicujących przebieg oddziaływań pedagogicznych. Ukazuje różne obszary dysfunkcjonalności strategii wychowania oraz błędy wychowania. Rozpoznaje i identyfikuje style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy teoretycznej stanowiącej bazę projektowania i realizowania oddziaływań pedagogicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenie Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 4 Przygotowanie się do egzaminu 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenie Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 6 Przygotowanie się do egzaminu 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Zasoby elektroniczne w kształceniu zdalnym: Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenie Wykład - link do Zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aafadbe98c63d4db999f16282048edb4d%40thread.tacv2/conversations?groupId=d0f5cb26-2e01-413a-8745-2e02d10f6c57&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Egzamin: studenci za pośrednictwem usos otrzymują na skrzynki mailowe link do testu egzaminacyjnego w aplikacji Forms wraz z instrukcją uczestnictwa w egzaminie. Termin uzgadniany jest w porozumieniu ze studentami z 30 dniowym wyprzedzeniem. Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 4 Przygotowanie się do egzaminu 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Zasoby elektroniczne w kształceniu zdalnym: Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenie Wykład - link do Zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae901a358d70149d28e39c706469d558a%40thread.tacv2/conversations?groupId=2ad1c60f-5ebc-48f2-a925-1dd4fcb7f19e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Egzamin: studenci za pośrednictwem usos otrzymują na skrzynki mailowe link do testu egzaminacyjnego w aplikacji Forms wraz z instrukcją uczestnictwa w egzaminie. Termin uzgadniany jest w porozumieniu ze studentami z 30 dniowym wyprzedzeniem. Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 6 Przygotowanie się do egzaminu 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Zasoby elektroniczne: Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenie Wykład - link do Zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1oPM85xM_p2R3ciAQ5H94-hbg8VSlsFgdhrLYVXdZ681%40thread.tacv2/conversations?groupId=1484068f-ec40-4a75-acae-edd178948e92&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Egzamin: studenci za pośrednictwem usos otrzymują na skrzynki mailowe link do testu egzaminacyjnego w aplikacji Forms wraz z instrukcją uczestnictwa w egzaminie, zgodnie z ustalonym ze studentami uprzednio terminem. Termin z wyprzedzeniem uzgadniany jest w porozumieniu ze studentami. Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 4 Przygotowanie się do egzaminu 12 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Zasoby elektroniczne: Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenie Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Egzamin: Test sprawdzający wiedzę w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Forms, zgodnie z ustalonym ze studentami uprzednio (stacjonarnie) terminem. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 6 Przygotowanie się do egzaminu 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu egzaminacyjnego. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Zasoby elektroniczne: Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenie Wykład realizowany zdalnie - link do Zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afMfNvv6Qp5z_bTZFN-D5MqeBmlP5pdntJBLmt2VeTQg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=dc1e6b17-2cb0-4b4b-9012-b7343bed7942&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Egzamin: test egzaminacyjny. Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 4 Przygotowanie się do egzaminu 12 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu egzaminacyjnego. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Zasoby elektroniczne: Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenie https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqsZ9AizUT-WHrBA05r_qI1gx1z-h60FgaxyhV-C_a0g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b77606d-8973-4d02-a9ea-b39a4caf48e0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Egzamin: test egzaminacyjny. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 6 Przygotowanie się do egzaminu 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu egzaminacyjnego. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Zasoby elektroniczne: Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenie Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Egzamin: test egzaminacyjny. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 4 Przygotowanie się do egzaminu 12 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu egzaminacyjnego. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego. Kompetencje społeczne Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania. Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań. Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu. Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania. Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002. Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009. Zasoby elektroniczne: Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9 Uzupełniająca Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2. Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009. Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011. Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenie Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe. Egzamin: test egzaminacyjny. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład 9 Przygotowanie się do zajęć, lektury 6 Przygotowanie się do egzaminu 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.