Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-TWY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria wychowania
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Podstawowe pojęcia pedagogiczne: wychowanie, kształcenie, edukacja, samowychowanie.

- Podstawowe teorie pedagogiczne, teorie, nurty i kierunki pedagogiczne, konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice, pedagogika autorytarna i nieautorytarna.

- Emancypacja i krytyczność w naukach o wychowaniu, antypedagogika.

- Wychowanie a rozwój, funkcje wychowania, proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika.

- Przymus i swoboda w wychowaniu, wychowanie jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne.

- Podmiotowość w wychowaniu.

- Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła.

- Style i postawy wychowawcze.

- Konteksty wychowania - kultura i współczesne media.

- Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania.

- Niewłaściwe style wychowania.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawowe pojęcia pedagogiczne, w tym wychowania, kształcenia, edukacji i samowychowania.

Rozumie społeczne i kulturowe uwarunkowania procesu wychowania oraz relacje odrębności, współzależności i przenikania się socjalizacji, wychowania i inkulturacji.

Zna podstawowe teorie pedagogiczne, w tym nurty i kierunki; konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice; zagadnienia pedagogiki autorytarnej i nieautorytarnej, emancypacji

i krytyczności w naukach o wychowaniu oraz antypedagogiki; rozumie źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania.

Opisuje podstawowe środowiska wychowawcze: rodzinę, grupę rówieśniczą, szkołę.

Zna funkcje i style wychowania, opisuje proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę.

Rozumie pojęcia: przymus i swoboda w wychowaniu, wychowanie jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne

i emancypacyjne, podmiotowość w wychowaniu.

Zna style i postawy wychowawcze; style wychowania.

Analizuje współczesne konteksty wychowania: kultura i współczesne media.

Umiejętności

Rewiduje stopień szczegółowości lub ogólności formułowanych celów wychowania, w zależności od zmiennych osobowych

i środowiskowych różnicujących przebieg oddziaływań pedagogicznych.

Ukazuje różne obszary dysfunkcjonalności strategii wychowania oraz błędy wychowania.

Rozpoznaje i identyfikuje style i nurty wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych.

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy teoretycznej stanowiącej bazę projektowania i realizowania oddziaływań pedagogicznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 4

Przygotowanie się do egzaminu 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 9

Przygotowanie się do zajęć, lektury 6

Przygotowanie się do egzaminu 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Zasoby elektroniczne w kształceniu zdalnym:

Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf

Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Wykład - link do Zespołu Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aafadbe98c63d4db999f16282048edb4d%40thread.tacv2/conversations?groupId=d0f5cb26-2e01-413a-8745-2e02d10f6c57&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Egzamin: studenci za pośrednictwem usos otrzymują na skrzynki mailowe link do testu egzaminacyjnego w aplikacji Forms wraz z instrukcją uczestnictwa w egzaminie. Termin uzgadniany jest w porozumieniu ze studentami z 30 dniowym wyprzedzeniem.

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 4

Przygotowanie się do egzaminu 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Zasoby elektroniczne w kształceniu zdalnym:

Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf

Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Wykład - link do Zespołu Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae901a358d70149d28e39c706469d558a%40thread.tacv2/conversations?groupId=2ad1c60f-5ebc-48f2-a925-1dd4fcb7f19e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Egzamin: studenci za pośrednictwem usos otrzymują na skrzynki mailowe link do testu egzaminacyjnego w aplikacji Forms wraz z instrukcją uczestnictwa w egzaminie. Termin uzgadniany jest w porozumieniu ze studentami z 30 dniowym wyprzedzeniem.

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 9

Przygotowanie się do zajęć, lektury 6

Przygotowanie się do egzaminu 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Zasoby elektroniczne:

Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf

Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Wykład - link do Zespołu Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1oPM85xM_p2R3ciAQ5H94-hbg8VSlsFgdhrLYVXdZ681%40thread.tacv2/conversations?groupId=1484068f-ec40-4a75-acae-edd178948e92&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Egzamin: studenci za pośrednictwem usos otrzymują na skrzynki mailowe link do testu egzaminacyjnego w aplikacji Forms wraz z instrukcją uczestnictwa w egzaminie, zgodnie z ustalonym ze studentami uprzednio terminem. Termin z wyprzedzeniem uzgadniany jest w porozumieniu ze studentami.

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 4

Przygotowanie się do egzaminu 12

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Zasoby elektroniczne:

Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf

Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Egzamin: Test sprawdzający wiedzę w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Forms, zgodnie z ustalonym ze studentami uprzednio (stacjonarnie) terminem.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 9

Przygotowanie się do zajęć, lektury 6

Przygotowanie się do egzaminu 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu egzaminacyjnego.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Zasoby elektroniczne:

Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf

Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Wykład realizowany zdalnie - link do Zespołu Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afMfNvv6Qp5z_bTZFN-D5MqeBmlP5pdntJBLmt2VeTQg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=dc1e6b17-2cb0-4b4b-9012-b7343bed7942&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Egzamin: test egzaminacyjny.

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 4

Przygotowanie się do egzaminu 12

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu egzaminacyjnego.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Zasoby elektroniczne:

Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf

Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqsZ9AizUT-WHrBA05r_qI1gx1z-h60FgaxyhV-C_a0g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b77606d-8973-4d02-a9ea-b39a4caf48e0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Egzamin: test egzaminacyjny.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 9

Przygotowanie się do zajęć, lektury 6

Przygotowanie się do egzaminu 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu egzaminacyjnego.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Zasoby elektroniczne:

Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf

Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Egzamin: test egzaminacyjny.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 4

Przygotowanie się do egzaminu 12

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu egzaminacyjnego.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu egzaminacyjnego.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Zasoby elektroniczne:

Gara J., Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna natura wiedzy pedagogicznej, „Forum Pedagogiczne” 2014 nr 1, s. 35-54. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54/Forum_Pedagogiczne-r2014-t1-s35-54.pdf

Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2, s. 9-33. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-93bdee2a-f53a-457b-b985-21aeafe0c1c9

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Egzamin: test egzaminacyjny.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 9

Przygotowanie się do zajęć, lektury 6

Przygotowanie się do egzaminu 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)