Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie wykluczenia społecznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-TWS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teorie wykluczenia społecznego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Na wykładzie zostaną omówione problemy dotyczące uprzedzeń społecznych, wyznaczniki procesu wykluczenia społecznego, zostaną scharakteryzowane grupy największego ryzyka wykluczenia, uwarunkowania, w tym: wybrane teorie wykluczenia,( m.in. Teoria stygmatyzacji, Teoria kozła ofiarnego, Teoria usprawiedliwiania systemu) psychospołeczne skutki, oraz możliwości przeciwdziałania zjawisku wykluczenia społecznego.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Zjawisko wykluczenia społecznego – definicje, podstawowe pojęcia.

- Wybrane teorie wykluczenia społecznego.

- Obszary i symptomy wykluczenia społecznego.

- Podstawy procesu wykluczenia.

- Grupy defaworyzowane – charakterystyka.

- Przyczyny zagrożenia wykluczeniem społecznym.

- Konsekwencje wykluczenia edukacyjnego i społecznego.

- Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu w Polsce i na świecie.

Literatura:

I. Pospiszyl (2021) " Patologie społeczne i problemy społeczne", Warszawa , wyd. Scholar

I. Pospiszyl (2003) Ofiary chroniczne, przypadek czy konieczność" , Warszawa, wyd. APS

Heatherton T.F., Kleck R.E., Herbl M.R., Hull J.G. (2008) "Psychologia piętna", Warszawa, PWN

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna terminologię związaną ze zjawiskiem wykluczenia społecznego

(postawy społeczne – stereotypy, stygmaty, piętna; strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym).

Zna podstawy i konsekwencje procesu wykluczania; zagadnienie grup defaworyzowanych; zagrożenia wykluczeniem.

Zna polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej.

Umiejętności

Potrafi identyfikować obszary wykluczenia społecznego oraz wskazywać ich przyczyny i symptomy w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych.

Potrafi wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi.

Kompetencje społeczne

Wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych społecznie. Świadomie podejmuje zobowiązania społeczne związane z funkcją pedagoga specjalnego.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny- test jednego wyboru

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Irena Pospiszyl
Prowadzący grup: Irena Pospiszyl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Obecność na zajęciach

Aktywność

Egzamin pisemny- test

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Wykluczenie społeczne - przegląd pojęć i definicji

3. Wielowymiarowość wykluczenia społecznego

4. Teorie naukowe wyjaśniające zachowania patologiczne

5. Marginalizacja i wykluczenie społeczne, jako trwałe cechy rzeczywistości społecznej

6. Wykluczenie społeczne różnych grup społecznych - przyczyny i rozwiązania systemowe. Bezrobotni, bezdomni, chorzy na Covid-19, osoby starsze, z niepełnosprawnościami, uzależnione, pozostające w konflikcie z prawem, rodziny uwięzione, chorzy psychicznie, ubodzy

7. Wykluczenie społeczne w Polsce i wybranych krajach UE

8. Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a możliwości rozwiązania problemów społecznych

9. Skutki wykluczenia społecznego a kierunki działań w kraju i za granicą

10. Zaliczenie przedmiotu - omówienie realizacji celów i uzyskanych efektów kształcenia

Literatura:

Becker- Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. wybrane zadnienia. Wyd. Exante, Wrocław, 2017

Jarosz M., (red.) Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa, 2008

Krzysztofiak D., Spętana J., Włodarczyk E., Od wykluczenia do wsparcia, Wyd. IMPULS. Kraków 2017

Klimczak W., Kubiński G., Sikora- Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. wyd. Exante, Wrocław 2017

Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa2006

Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006

Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 15

Przygotowanie do zajęć 5

Przygotowanie do egzaminu 10

Punkty ECTS-1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Irena Pospiszyl
Prowadzący grup: Irena Pospiszyl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Obecność na zajęciach

Aktywność

Egzamin pisemny- test

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Wykluczenie społeczne - przegląd pojęć i definicji

3. Wielowymiarowość wykluczenia społecznego

4. Teorie naukowe wyjaśniające zachowania patologiczne

5. Marginalizacja i wykluczenie społeczne, jako trwałe cechy rzeczywistości społecznej

6. Wykluczenie społeczne różnych grup społecznych - przyczyny i rozwiązania systemowe. Bezrobotni, bezdomni, chorzy na Covid-19, osoby starsze, z niepełnosprawnościami, uzależnione, pozostające w konflikcie z prawem, rodziny uwięzione, chorzy psychicznie, ubodzy

7. Wykluczenie społeczne w Polsce i wybranych krajach UE

8. Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a możliwości rozwiązania problemów społecznych

9. Skutki wykluczenia społecznego a kierunki działań w kraju i za granicą

10. Zaliczenie przedmiotu - omówienie realizacji celów i uzyskanych efektów kształcenia

Literatura:

Becker- Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. wybrane zadnienia. Wyd. Exante, Wrocław, 2017

Jarosz M., (red.) Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa, 2008

Krzysztofiak D., Spętana J., Włodarczyk E., Od wykluczenia do wsparcia, Wyd. IMPULS. Kraków 2017

Klimczak W., Kubiński G., Sikora- Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. wyd. Exante, Wrocław 2017

Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa2006

Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006

Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013

Uwagi:

Metody pracy: prezentacja, wykład, dyskusja, praca w grupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 15

Przygotowanie do zajęć 15

Przygotowanie do egzaminu 20

Punkty ECTS-2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Obecność na zajęciach

Aktywność

Egzamin pisemny- test

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Wykluczenie społeczne - przegląd pojęć i definicji

3. Wielowymiarowość wykluczenia społecznego

4. Teorie naukowe wyjaśniające zachowania patologiczne

5. Marginalizacja i wykluczenie społeczne, jako trwałe cechy rzeczywistości społecznej

6. Wykluczenie społeczne różnych grup społecznych - przyczyny i rozwiązania systemowe. Bezrobotni, bezdomni, chorzy na Covid-19, osoby starsze, z niepełnosprawnościami, uzależnione, pozostające w konflikcie z prawem, rodziny uwięzione, chorzy psychicznie, ubodzy

7. Wykluczenie społeczne w Polsce i wybranych krajach UE

8. Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a możliwości rozwiązania problemów społecznych

9. Skutki wykluczenia społecznego a kierunki działań w kraju i za granicą

10. Zaliczenie przedmiotu - omówienie realizacji celów i uzyskanych efektów kształcenia

Literatura:

Becker- Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. wybrane zadnienia. Wyd. Exante, Wrocław, 2017

Jarosz M., (red.) Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa, 2008

Krzysztofiak D., Spętana J., Włodarczyk E., Od wykluczenia do wsparcia, Wyd. IMPULS. Kraków 2017

Klimczak W., Kubiński G., Sikora- Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. wyd. Exante, Wrocław 2017

Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa2006

Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006

Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013

Uwagi:

Metody pracy: prezentacja, wykład, dyskusja, praca w grupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 12

Przygotowanie do zajęć 15

Przygotowanie do egzaminu 20

Punkty ECTS-2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)