Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie wykluczenia społecznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-TWS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teorie wykluczenia społecznego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Zjawisko wykluczenia społecznego – definicje, podstawowe pojęcia.

- Wybrane teorie wykluczenia społecznego.

- Obszary i symptomy wykluczenia społecznego.

- Podstawy procesu wykluczenia.

- Grupy defaworyzowane – charakterystyka.

- Przyczyny zagrożenia wykluczeniem społecznym.

- Konsekwencje wykluczenia edukacyjnego i społecznego.

- Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu w Polsce.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna terminologię związaną ze zjawiskiem wykluczenia społecznego (pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne, postawy społeczne – stereotypy, stygmaty, piętna; strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym).

Zna wybrane teorie wykluczenia społecznego.

Zna przyczyny i konsekwencje procesu wykluczania; zagadnienie grup defaworyzowanych; zagrożenia wykluczeniem.

Umiejętności

Potrafi identyfikować obszary wykluczenia społecznego oraz wskazywać ich przyczyny i symptomy w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych.

Potrafi dokonać charakterystyki grup defaworyzowanych w kontekście aktualnej wiedzy w zakresie pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych.

Potrafi wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi.

Kompetencje społeczne

Wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych społecznie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Wierzchowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Wierzchowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Miszewski, Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Kieszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Obecność na zajęciach. Posiadanie dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem

Dyskusja sprawdzająca znajomość zadanych lektur

Przygotowanie 3 prac zaliczeniowych

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Wykluczenie społeczne - przegląd pojęć i definicji

3. Wielowymiarowość wykluczenia społecznego

4. Teorie naukowe wyjaśniające zachowania patologiczne

5. Marginalizacja i wykluczenie społeczne, jako trwałe cechy rzeczywistości społecznej

6. Wykluczenie społeczne różnych grup społecznych - przyczyny i rozwiązania systemowe. Bezrobotni, bezdomni, chorzy na Covid-19, osoby starsze, z niepełnosprawnościami, uzależnione, pozostające w konflikcie z prawem, rodziny uwięzione, chorzy psychicznie, ubodzy

7. Wykluczenie społeczne w Polsce i wybranych krajach UE

8. Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a możliwości rozwiązania problemów społecznych

9. Skutki wykluczenia społecznego a kierunki działań w kraju i za granicą

10. Zaliczenie przedmiotu - omówienie realizacji celów i uzyskanych efektów kształcenia

Literatura:

Becker- Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. wybrane zadnienia. Wyd. Exante, Wrocław, 2017

jarosz M., (red.) Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa, 2008

Krzysztofiak D., Spętana J., Włodarczyk E., Od wykluczenia do wsparcia, Wyd. IMPULS. Kraków 2017

Klimczak W., Kubiński G., Sikora- Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. wyd. Exante, Wrocław 2017

Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa2006

Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006

Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013

Uwagi:

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Kod zespołu: 0747tcj

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Kieszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Obecność na zajęciach. Posiadanie dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem

Dyskusja sprawdzająca znajomość zadanych lektur

Przygotowanie 3 prac zaliczeniowych

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Wykluczenie społeczne - przegląd pojęć i definicji

3. Wielowymiarowość wykluczenia społecznego

4. Teorie naukowe wyjaśniające zachowania patologiczne

5. Marginalizacja i wykluczenie społeczne, jako trwałe cechy rzeczywistości społecznej

6. Wykluczenie społeczne różnych grup społecznych - przyczyny i rozwiązania systemowe. Bezrobotni, bezdomni, chorzy na Covid-19, osoby starsze, z niepełnosprawnościami, uzależnione, pozostające w konflikcie z prawem, rodziny uwięzione, chorzy psychicznie, ubodzy

7. Wykluczenie społeczne w Polsce i wybranych krajach UE

8. Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu a możliwości rozwiązania problemów społecznych

9. Skutki wykluczenia społecznego a kierunki działań w kraju i za granicą

10. Zaliczenie przedmiotu - omówienie realizacji celów i uzyskanych efektów kształcenia

Literatura:

Becker- Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. wybrane zadnienia. Wyd. Exante, Wrocław, 2017

jarosz M., (red.) Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa, 2008

Krzysztofiak D., Spętana J., Włodarczyk E., Od wykluczenia do wsparcia, Wyd. IMPULS. Kraków 2017

Klimczak W., Kubiński G., Sikora- Wiśniewska E., Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. wyd. Exante, Wrocław 2017

Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa2006

Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006

Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013

Uwagi:

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Kod zespołu: h0csnsu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Błażej Przybylski
Prowadzący grup: Błażej Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Problematyka zajęć dotyczy zagadnień związanych z marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Szczególny nacisk zostanie położony na różnorodnie zjawiska w obszarze edukacji.

Pełny opis:

Zakres zagadnień:

1. Wykluczenie społeczne i marginalizacja - przegląd pojęć i definicji

2. Obszary i przejawy wykluczenia społecznego

3. Uprzedzenia, dyskryminacja i stereotypy

4. Wygrani i przegrani. Zróżnicowania we współczesnym społeczeństwie polskim

5. Nierówności w edukacji: ubóstwo edukacyjne, odpad szkolny

6. Teorie wyjaśniające nierówności w edukacji

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mazur J., Kuć M., Marginalizacja. Ujęcie wielowymiarowe. Przejawy, skutki, przeciwdziałanie. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2019.

2. Jarosz M., Kozak M.W. (red.). Eksplozja nierówności? ISP PAN, Oficyna Naukowa, Warszawa 2015.

Literatura fakultatywna:

1. Standing G., Prekariat Nowa niebezpieczna klasa. PWN, Warszawa 2014.

2. Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa 2006

3. Wilkinson R., Pickett K., Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2011.

4. Bauman Z., Życie na przemiał, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.

5. Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006

6. Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013.

7. Jarosz M. (red.). Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa 2008.

8. Kwieciński Z., Bezbronni. Odpad szkolny na wsi, Wyd. Edytor, Toruń 2002.

9. Kwieciński Z., Wykluczanie, Wyd. UMK, Toruń 2002.

10. Kwiecińska-Zdrenka M. Aktywni czy bezradni wobec własnej przyszłości. Wyd. UMK, Toruń 2004

Uwagi:

kod zespołu: dbqx5th

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Błażej Przybylski
Prowadzący grup: Błażej Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Problematyka zajęć dotyczy zagadnień związanych z marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Szczególny nacisk zostanie położony na różnorodnie zjawiska w obszarze edukacji.

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Wykluczenie społeczne i marginalizacja - przegląd pojęć i definicji

2. Obszary i przejawy wykluczenia społecznego

3. Uprzedzenia, dyskryminacja i stereotypy

4. Wygrani i przegrani. Zróżnicowania we współczesnym społeczeństwie polskim

5. Nierówności w edukacji: ubóstwo edukacyjne, odpad szkolny

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mazur J., Kuć M., Marginalizacja. Ujęcie wielowymiarowe. Przejawy, skutki, przeciwdziałanie. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2019.

2. Jarosz M., Kozak M.W. (red.). Eksplozja nierówności? ISP PAN, Oficyna Naukowa, Warszawa 2015.

Literatura fakultatywna:

1. Standing G., Prekariat Nowa niebezpieczna klasa. PWN, Warszawa 2014.

2. Szarfenberg R., Marginalizacja i wykluczenie społeczne, IPS UW, Warszawa 2006

3. Wilkinson R., Pickett K., Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2011.

4. Bauman Z., Życie na przemiał, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.

5. Tarkowska E., Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Koncepcje i polskie problemy. [w:] J. Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Scholar, Warszawa 2006

6. Tarkowska E. (red.) Dyskurs ubóstwa i wykluczenia społecznego, Warszawa 2013.

7. Jarosz M. (red.). Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa 2008.

8. Kwieciński Z., Bezbronni. Odpad szkolny na wsi, Wyd. Edytor, Toruń 2002.

9. Kwieciński Z., Wykluczanie, Wyd. UMK, Toruń 2002.

10. Kwiecińska-Zdrenka M. Aktywni czy bezradni wobec własnej przyszłości. Wyd. UMK, Toruń 2004

Uwagi:

kod zespołu: fmagybj

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)