Studia nad niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-SNN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Studia nad niepełnosprawnością |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 6 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 6 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Konceptualizacja niepełnosprawności i modele (medyczny, rozwojowy, kulturowy, relacyjny, społeczny, obywatelski, afirmujący). - Współczesny wizerunek osób z niepełnosprawnością: normalizacja, self-adwokatura, integracja, inkluzja a marginalizacja i społeczne wykluczenie. - Disability Studies jako interdyscyplinarny nurt teoretyczno-badawczy w perspektywie osobistej, społecznej, kulturowej, ekonomicznej, historycznej i literackiej. - Disability Studies jako obszar dydaktyczny, przygotowujący specjalistów, liderów, badaczy. - Wybrane ujęcia fenomenu niepełnosprawności z uwzględnieniem m.in. koncepcji Innego, koncepcja spotkania i dialogu, teoria piętna, koncepcja stygmatu społecznego. - Wybrana problematyka badania niepełnosprawności: postawy społeczne, autonomia, samostanowienie, zasoby osobowe, dobrostan, systemy rodzinne, systemy wsparcia. - Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością w rożnych przejawach życia społecznego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę o źródłach i rozwoju Disability Studies jako akademickiego obszaru naukowego i dydaktycznego. Zna modele niepełnosprawności i istotne koncepcje z nimi związane ujmujące niepełnosprawność w wymiarze indywidualnym, międzyludzkim i ogólnospołecznym. Zna tradycyjne i współczesne kierunki badań nad niepełnosprawnością oraz ich historyczne i społeczne uwarunkowania. Ma wiedzę na temat wykluczania, stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością w życiu osobowym, społecznym, kulturowym, prawnym i ekonomicznym. Umiejętności Potrafi zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych. Potrafi podejmować krytyczny dyskurs nad miejscem Innego w społeczeństwie i rolą społeczeństwa w zapewnieniu wszystkim jego obywatelom równych szans. Potrafi formułować rekomendacje do konstruowania systemów wsparcia osób niepełnosprawnych w społeczeństwie. Kompetencje społeczne Jest gotowy do dostrzegania i analizowania dylematów etycznych i problemów społecznych związanych z działaniami na rzecz osób z niepełnosprawnościami i ich środowiskiem. Jest gotowy do prezentowania wrażliwości etycznej oraz refleksyjnej i odpowiedzialnej postawy wobec problemów związanych z niepełnosprawnością. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Głodkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Głodkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. Tradycja i współczesne ruchy społeczne na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Społeczno-demograficzna sytuacji osób z niepełnosprawnościami w Polsce i na świecie, Historyczne uwarunkowania badań nad niepełnosprawnością, aktualne tendencje i czołowi przedstawiciele. Teoretyczne konstrukty do projektowania systemów wsparcia osób z niepełnosprawnościami i ich środowisk oraz inicjowania badań nad określoną problematyką niepełnosprawności. Zagadnienia kreatywności osób z niepełnosprawnościami, jakości i stylu życia dobrostanu Polska i świat w realizacji założeń normalizacyjnych w perspektywie inkluzji społecznej. |
|
Literatura: |
Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (red.). (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo “Żak”. Głodkowska, J. (2014a). Autorstwo życia a niepełnosprawność- ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(23), 131–153. Głodkowska, J. (2014b). Być podmiotem i stawać się autorem własnego życia- paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do egzystencji podmiotowej. Człowiek –Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), 29–44. Głodkowska, J. (2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. (W:) Głodkowska, J. (red.), Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 110–134. Głodkowska, J. (2021). Disability Studies – Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością – jest w nich ukryty skarb. Pedagogika Społeczna, 1-2 (79-80), s. 41-66. Głodkowska, J. (red.) (2022). Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Akceptacja, Partycypacja, Solidarność społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (w druku). |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład, dyskusja Nakład pracy studentów Godziny kontaktowe Wykład - 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Głodkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Głodkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. Tradycja i współczesne ruchy społeczne na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Społeczno-demograficzna sytuacji osób z niepełnosprawnościami w Polsce i na świecie, Historyczne uwarunkowania badań nad niepełnosprawnością, aktualne tendencje i czołowi przedstawiciele. Teoretyczne konstrukty do projektowania systemów wsparcia osób z niepełnosprawnościami i ich środowisk oraz inicjowania badań nad określoną problematyką niepełnosprawności. Zagadnienia kreatywności osób z niepełnosprawnościami, jakości i stylu życia dobrostanu Polska i świat w realizacji założeń normalizacyjnych w perspektywie inkluzji społecznej. |
|
Literatura: |
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! Giedrojć M. (2022). Niepełnosprawność w Polsce w wymiarze politycznym i społecznym. Warszwa: Delfin, 2022 Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (red.). (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo “Żak”. Głodkowska, J. (2014a). Autorstwo życia a niepełnosprawność- ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(23), 131–153. Głodkowska, J. (2014b). Być podmiotem i stawać się autorem własnego życia- paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do egzystencji podmiotowej. Człowiek –Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), 29–44. Głodkowska, J. (2021). Disability Studies – Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością – jest w nich ukryty skarb. Pedagogika Społeczna, 1-2 (79-80), s. 41‒66. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład, dyskusja Nakład pracy studentów Godziny kontaktowe Wykład - 9 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Głodkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Głodkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. Tradycja i współczesne ruchy społeczne na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Społeczno-demograficzna sytuacji osób z niepełnosprawnościami w Polsce i na świecie, Historyczne uwarunkowania badań nad niepełnosprawnością, aktualne tendencje i czołowi przedstawiciele. Teoretyczne konstrukty do projektowania systemów wsparcia osób z niepełnosprawnościami i ich środowisk oraz inicjowania badań nad określoną problematyką niepełnosprawności. Zagadnienia kreatywności osób z niepełnosprawnościami, jakości i stylu życia dobrostanu Polska i świat w realizacji założeń normalizacyjnych w perspektywie inkluzji społecznej. |
|
Literatura: |
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! Giedrojć M. (2022). Niepełnosprawność w Polsce w wymiarze politycznym i społecznym. Warszwa: Delfin, 2022 Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (red.). (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo “Żak”. Głodkowska, J. (2014a). Autorstwo życia a niepełnosprawność- ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(23), 131–153. Głodkowska, J. (2014b). Być podmiotem i stawać się autorem własnego życia- paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do egzystencji podmiotowej. Człowiek –Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), 29–44. Głodkowska, J. (2021). Disability Studies – Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością – jest w nich ukryty skarb. Pedagogika Społeczna, 1-2 (79-80), s. 41‒66. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład, dyskusja Nakład pracy studentów Godziny kontaktowe Wykład - 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Głodkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Głodkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. Tradycja i współczesne ruchy społeczne na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Społeczno-demograficzna sytuacji osób z niepełnosprawnościami w Polsce i na świecie, Historyczne uwarunkowania badań nad niepełnosprawnością, aktualne tendencje i czołowi przedstawiciele. Teoretyczne konstrukty do projektowania systemów wsparcia osób z niepełnosprawnościami i ich środowisk oraz inicjowania badań nad określoną problematyką niepełnosprawności. Zagadnienia kreatywności osób z niepełnosprawnościami, jakości i stylu życia dobrostanu Polska i świat w realizacji założeń normalizacyjnych w perspektywie inkluzji społecznej. |
|
Literatura: |
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! Giedrojć M. (2022). Niepełnosprawność w Polsce w wymiarze politycznym i społecznym. Warszwa: Delfin, 2022 Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (red.). (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo “Żak”. Głodkowska, J. (2014a). Autorstwo życia a niepełnosprawność- ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(23), 131–153. Głodkowska, J. (2014b). Być podmiotem i stawać się autorem własnego życia- paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do egzystencji podmiotowej. Człowiek –Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), 29–44. Głodkowska, J. (2021). Disability Studies – Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością – jest w nich ukryty skarb. Pedagogika Społeczna, 1-2 (79-80), s. 41‒66. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład, dyskusja Nakład pracy studentów Godziny kontaktowe Wykład - 9 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Głodkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Głodkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. Tradycja i współczesne ruchy społeczne na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Społeczno-demograficzna sytuacji osób z niepełnosprawnościami w Polsce i na świecie, Historyczne uwarunkowania badań nad niepełnosprawnością, aktualne tendencje i czołowi przedstawiciele. Teoretyczne konstrukty do projektowania systemów wsparcia osób z niepełnosprawnościami i ich środowisk oraz inicjowania badań nad określoną problematyką niepełnosprawności. Zagadnienia kreatywności osób z niepełnosprawnościami, jakości i stylu życia dobrostanu Polska i świat w realizacji założeń normalizacyjnych w perspektywie inkluzji społecznej. |
|
Literatura: |
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! Giedrojć M. (2022). Niepełnosprawność w Polsce w wymiarze politycznym i społecznym. Warszwa: Delfin, 2022 Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (red.). (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo “Żak”. Głodkowska, J. (2014a). Autorstwo życia a niepełnosprawność- ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(23), 131–153. Głodkowska, J. (2014b). Być podmiotem i stawać się autorem własnego życia- paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do egzystencji podmiotowej. Człowiek –Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), 29–44. Głodkowska, J. (2021). Disability Studies – Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością – jest w nich ukryty skarb. Pedagogika Społeczna, 1-2 (79-80), s. 41‒66. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład, dyskusja Nakład pracy studentów Godziny kontaktowe Wykład - 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Głodkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Głodkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością w kontekście nauk humanistycznych, społecznych, prawnych i medycznych. Tradycja i współczesne ruchy społeczne na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Społeczno-demograficzna sytuacji osób z niepełnosprawnościami w Polsce i na świecie, Historyczne uwarunkowania badań nad niepełnosprawnością, aktualne tendencje i czołowi przedstawiciele. Teoretyczne konstrukty do projektowania systemów wsparcia osób z niepełnosprawnościami i ich środowisk oraz inicjowania badań nad określoną problematyką niepełnosprawności. Zagadnienia kreatywności osób z niepełnosprawnościami, jakości i stylu życia dobrostanu Polska i świat w realizacji założeń normalizacyjnych w perspektywie inkluzji społecznej. |
|
Literatura: |
Barnes, C., Marcel, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic! Giedrojć M. (2022). Niepełnosprawność w Polsce w wymiarze politycznym i społecznym. Warszwa: Delfin, 2022 Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (red.). (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo “Żak”. Głodkowska, J. (2014a). Autorstwo życia a niepełnosprawność- ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(23), 131–153. Głodkowska, J. (2014b). Być podmiotem i stawać się autorem własnego życia- paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do egzystencji podmiotowej. Człowiek –Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), 29–44. Głodkowska, J. (2021). Disability Studies – Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością – jest w nich ukryty skarb. Pedagogika Społeczna, 1-2 (79-80), s. 41‒66. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład, dyskusja Nakład pracy studentów Godziny kontaktowe Wykład - 9 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 21 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.