Rehabilitacja społeczna osób dorosłych z niepełnosprawnościami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-RSN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rehabilitacja społeczna osób dorosłych z niepełnosprawnościami |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. - Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania problemu - Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. - Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełno-sprawnością. - Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz osób z niepełnosprawnością. - Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania. - Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. - Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych. - Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie. - Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie. - Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych. - Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych. - Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. - Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista). - Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością. - Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością. - Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi opisać potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością: wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia, a także możliwości i ograniczenia w realizacji autonomii, potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnościami – formy realizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania problemu, potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnościami, w tym w zakresie zdrowia seksualnego, oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. Potrafi opisać znacznie aktywności kulturalnej i sportowej osób z niepełnosprawnościami: ich osiągnięcia w zakresie kultury, sztuki i sportu, rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie, osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie do udziału w kulturze, sztuce i sporcie. Potrafi opisać znaczenie udziału osób z niepełnosprawnościami w życiu obywatelskim i projektowania przestrzeni informacyjnej i materialnej zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych. Rozumie indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnościami; zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością; rolę rodziny w realizacji specjalnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Posługuje się usystematyzowaną terminologią z zakresu procesu kompleksowej rehabilitacji oraz rehabilitacji społecznej. Zna i rozumie współczesne tendencje w rehabilitacji społecznej w świetle wybranych koncepcji teoretycznych i badań naukowych. W pogłębionym stopniu zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne podstawy oddziaływań w zakresie rehabilitacji społecznej. Potrafi scharakteryzować instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych z niepełnosprawnościami, opisać instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych państwach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista); scharakteryzować przykładowe programy realizowane w Polsce i w innych państwach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnościami, przedstawia zadania realizowane przez główne stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych państwach na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Zna problematykę związaną z funkcjonowaniem osób niepełnosprawnych w rodzinie generacyjnej i prokreacyjnej, rozumie znaczenie rodziny generacyjnej i prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością; zna osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnościami, potrafi opisać trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Zna system wsparcia rodzin generacyjnych i prokreacyjnych osób z niepełnosprawnościami, uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach prokreacyjnych i generacyjnych. Umiejętności Trafnie wypowiada się na temat kluczowych zagadnień dotyczących rehabilitacji społecznej. Umie zaprezentować własne rozwiązania w kontekście znanych teorii rehabilitacji społecznej. Uznaje i ocenia dorobek naukowy i praktyczny w dziedzinie rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością. Zaprojektować działania wspierające dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Kompetencje społeczne Uznaje konieczność zachowania zasad etyki zawodowej. Uznaje znaczenie ciągłego poszerzania wiedzy dla własnego rozwoju zawodowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu) Prace zaliczeniowe (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
Wykład nr 1 Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje. Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. - Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością. Wykład nr 2 Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej. Wykład nr 3 Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością. -Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością. Wykład nr 4 Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania. Wykład nr 5 - Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych. -Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie. - Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie. Wykład nr 6 -Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu Wykład nr 7-8 - Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych. - Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista). Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
|
Literatura: |
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Literatura uzupełniająca: Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!; Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56 Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia -30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 Linki do zespołów w TEAMS: wykłady: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a458ae37091fe4f81ae887c9322000d1b%40thread.tacv2/conversations?groupId=7f64f136-4776-428a-91b1-2281dd0bac5c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćwiczenia: gr. 1.: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2cb3349a26164519a89de99057eb94c7%40thread.tacv2/conversations?groupId=29b9ad93-156d-4bd6-958a-c83b3e71ec2f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0f4b8d076be2429fb1f91e5d8e6d7e6b%40thread.tacv2/conversations?groupId=32646cae-9d81-4309-8883-faf5bff1636a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a530a9908448449ad9bca7e965245f7f6%40thread.tacv2/conversations?groupId=6f2691b6-b6cd-4143-8d05-439604820465&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr.4: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af3fd1816b82844d698b3570aed32f98b%40thread.tacv2/conversations?groupId=b4891593-fd0a-409d-971b-a1628c9ade65&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. 5 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7f2dac59d7084dc0b5e4f8c8dcb852ed%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b0e2aba-8ce8-4652-8698-ac72a20114dd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. 6 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afb117e87a5a6485f8bd8da105dd43922%40thread.tacv2/conversations?groupId=033da250-2f6f-4824-9c8b-b05b2490a682&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. 7 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5d56e5ff5ab04ac4865fe48a36db5255%40thread.tacv2/conversations?groupId=b4daaca9-9cde-4b91-b308-b885c3b669dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. 8 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a398dfbbedb064540a8cd9e745e73b71b%40thread.tacv2/conversations?groupId=d30de036-57f0-47cf-889e-0db2f34cb525&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. 9 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a200f4546d02d4fdb89178659a7a47827%40thread.tacv2/conversations?groupId=528e7c0d-921e-4bb6-9ddf-63c72852a895&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Prowadzący grup: | Monika Gałkowska, Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu) Prace zaliczeniowe (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
Wykład nr 1 Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje. Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. - Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością. Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej. Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością. -Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością. Wykład nr 2 Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania. - Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych. -Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie. - Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie. Wykład nr 3 -Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu - Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych. - Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista). Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
|
Literatura: |
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Literatura uzupełniająca: Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!; Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56 Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 9 ćwiczenia - 18 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15 sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 Linki do zespołów w TEAMS: Wykłady: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0cdcf9d636f94c29b8675a5ae5f89c2b%40thread.tacv2/conversations?groupId=97b4b9f5-6670-4c20-9f08-128703fad082&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr. 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afebdee285f09425abcdc343446a59b9e%40thread.tacv2/conversations?groupId=5161787b-828a-4c0c-ab6a-f486b92162eb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad049274d16f0419da5c67dcdcc0759d7%40thread.tacv2/conversations?groupId=9256ee1a-dc5d-47be-b83d-3d6fdc60c2d7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5052097a82bb4de2af99e2c1691a37e3%40thread.tacv2/conversations?groupId=bdf94054-82cf-40a9-bb3b-6d0c892178eb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu) Prace zaliczeniowe (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
Wykład nr 1 Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje. Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. - Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością. Wykład nr 2 Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej. Wykład nr 3 Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością. -Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością. Wykład nr 4 Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania. Wykład nr 5 - Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych. -Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie. - Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie. Wykład nr 6 -Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu Wykład nr 7-8 - Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych. - Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista). Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
|
Literatura: |
hrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Literatura uzupełniająca: Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!; Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56 Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia -30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 Linki do zespołów w Teams: WYKŁADY: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awpxVAHN3PpsZOWK_NrMQvAxixwmNXRgFdLIJlUMq0mg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d03f01ab-562a-4e81-be64-49d2673ff896&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ĆWICZENIA: GRUPA 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLMnaNd_eN-o9ru3aRWI9T1T8S6woxgJTR9VMQ6ZHDWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bbadae13-58de-48a8-88c7-73b3cad5b6aa&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ablGPCFJ0m7T-Gt-6gZ__dPKFQXBv8O2AYcD_lPea91w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1e5c66b0-1151-45d1-a9c1-92b217b82a68&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apQqZnjT8sLQLKYRa6eEB9vraMSvccuDpDAW1iNfQHVY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=55a24b95-7ae0-4787-ae4c-8165bc985ae0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 4: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae9e0lsOU5SSJTLp5qG8la3oa4XvkGCrRb1T6eLpICoE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=676c5c15-1159-451f-802d-7459e93b8d1c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 5: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3awN_WPFaoKiAKZLvdZ1CQgWjOHHHKcZ6bilp-zLt97vc1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=06c21b73-21da-4c56-bcab-0f4343f60dc1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 6: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3akatUzZ3wp6KJCZxeeZA9ZgwV5P-8UBPkbO6qALGS7LU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d0a68979-0d86-43e7-90fc-c458144b4b99&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 7: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aGJxHnwrkbmFLkrq58N_cuC-yPN__LoItwjxf56-CDR41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9e40af54-085f-4e4e-9548-7b31d99ced3d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA 8: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeeFMqhAZPXKxtbmFino03cqyqcZPbrZIrw_Bb9eXfhU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4f670187-ba5c-4e2e-a00f-d245bba43563&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu) Prace zaliczeniowe (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
Wykład nr 1 Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje. Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. - Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością. Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej. Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością. -Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością. Wykład nr 2 Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania. - Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych. -Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie. - Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie. Wykład nr 3 -Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu - Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych. - Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista). Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
|
Literatura: |
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Literatura uzupełniająca: Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!; Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56 Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 9 ćwiczenia - 18 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15 sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 Linki do zespołów w TEAMS: Wykłady: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUo2qR1iktgH5ooXGaf4Bn4vUErpM-MIx4UxICPs4oHA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ebd6a4f2-c65b-480d-bf86-8fec7d216551&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr. 1 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3auQzlxFPX79LEcIDPptUAIKnm4uoiZQMqP_7cQjdjgG81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7d75fbb5-fbc2-4a7c-8ecf-8a362bc47467&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3avNe-zALIpCg6dzdgNuBMNwRlk7qa47L4En36y0Ww6PE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=275ef629-1b53-4b12-aee9-a0633f84289c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3: wkrótce! |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu) Prace zaliczeniowe (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
Wykład nr 1 Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje. Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. - Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością. Wykład nr 2 Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej. Wykład nr 3 Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością. -Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością. Wykład nr 4 Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania. Wykład nr 5 - Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych. -Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie. - Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie. Wykład nr 6 -Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu Wykład nr 7-8 - Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych. - Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista). Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk. |
|
Literatura: |
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Literatura uzupełniająca: Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!; Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56 Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia -30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte (po zakończeniu pełnego cyklu przedmiotu) Prace zaliczeniowe (ćwiczenia) |
|
Pełny opis: |
Wykład nr 1 Rehabilitacja społeczna - podstawowe definicje. Potrzeby człowieka dorosłego z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste potrzeby osób z niepełnosprawnością w zakresie opieki, pielęgnacji i wsparcia. - Indywidualne i społeczne znaczenie normalizacji i społecznego uczestnictwa życia dorosłych z niepełnosprawnością. - Zagrożenia procesu normalizacji z perspektywy osoby z niepełnosprawnością. Systemy wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością: rodzina, grupy samopomocowe i wolontariusze, system pomocy pozarządowej, formalny system pomocy, system edukacji i rehabilitacji, pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej. Stowarzyszenia i organizacje działające w Polsce i w innych krajach (narodowe oraz międzynarodowe) na rzecz rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością. -Projekty i programy realizowane w Polsce i w innych krajach ukierunkowane na realizację potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością. Wykład nr 2 Autonomia oraz możliwości i ograniczenia w jej realizacji. Rozwiązania związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania. Koncepcja wspieranego podejmowania decyzji. Udział osób z niepełnosprawnością w życiu obywatelskim. Self-adwokatura osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście indywidualnym i społecznym. Znaczenie badań partycypacyjnych oraz możliwości i ograniczenia ich podejmowania. - Projektowanie przestrzeni informacyjnej i materialnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ograniczeń intelektualnych, sensorycznych i ruchowych. -Aktywność kulturalna i sportowa osób z niepełnosprawnością. Osiągnięcia osób z niepełnosprawnością w zakresie kultury, sztuki i sportu. Rehabilitacyjne znaczenie udziału w kulturze, sztuce i sporcie. - Osobowe, środowiskowe i prawno-organizacyjne bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do udziału w kulturze, sztuce i sporcie. Wykład nr 3 -Rodzina prokreacji osoby z niepełnosprawnością - Znaczenie rodziny prokreacji w kontekście normalizacji życia osoby z niepełnosprawnością. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań. Wsparcie rodzin prokreacyjnych osób z niepełnosprawnością. Osobiste i społeczne uwarunkowania ról rodzicielskich i małżeńskich osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne warunkowania problemu - Szczególne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. - Potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością (w tym potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego) oraz osobowe i strukturalne uwarunkowania ich realizacji. Przemoc wobec dorosłych osób z niepełnosprawnością (w tym starszych). Przemoc w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych. - Potrzeby rodzin generacyjnych dorosłych osób z niepełnosprawnością. Uwarunkowania i znaczenie procesu planowania opieki w rodzinach generacyjnych. - Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki i wsparcia osób dorosłych starzejących się i starych z niepełnosprawnością. Instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce oraz w innych krajach (domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista). Opieka i wsparcie osób starszych z niepełnosprawnością. Ćwiczenia: Praktyczne aspekty zagadnień teoretycznych omawianych na wykładach wraz z szeregiem przykładów dobrych praktyk |
|
Literatura: |
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ Literatura uzupełniająca: Barners, C., Mercers, G. (2014). "Niepełnosprawność". Warszawa: Wydawnictwo Sic!; Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56 Dodatkowe materiały będą udostępniane w trakcie zajęć przez prowadzących. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 9 ćwiczenia - 18 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15 sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.