Podstawy metodyki kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-PKW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy metodyki kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Adaptacja dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania. - Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i jego wpływ na organizację zajęć w przedszkolu. - Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych. - Proces wychowawczo–dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. - Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III. - Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju małych uczniów. - Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej. - Gotowość szkolna dzieci a ich środowisko wychowawcze - czynniki sprzyjające i blokujące osiąganie gotowości szkolnej przez dzieci. Poziom gotowości szkolnej a przyszłe powodzenie w nauce - bariery i blokady w uczeniu się. - Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, odporność emocjonalna. - Edukacja zdrowotna. Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Współbycie z innymi, integracja. - Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa ─ dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych. - Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. Ma wiedzę o procesie adaptacji dziecka w przedszkolu i w szkole, dojrzałości szkolnej, przygotowaniu dziecka do nauki w szkole oraz do obowiązku szkolnego. Ma wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zna i rozumie istotę programu wychowawczego, zagadnienia edukacji zdrowotnej, bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i uczniów w szkole oraz poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki); potrzebę ochrony zdrowia dziecka; znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych, zna cele pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi w przedszkolu i uczniami w szkole na różnych etapach edukacyjnych. Umiejętności Posiada umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Potrafi posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z uczniem. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Kompetencje społeczne Jest przygotowany do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych i szkolnych w kontekście prawidłowości rozwojowych oraz pracy opiekuńczo-wychowawczej. Odnosi się do teoretycznych i metodycznych podstaw organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III, w tym metod i form pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym. Uwzględnia etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby ich realizacji oraz organizację procesu nauczania i wychowania w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Metody kształcenia/uczenia się: - zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami - wykład interaktywny, - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, - praca z tekstem, - prezentacja multimedialna, film; Zaliczenie przedmiotu będzie po uzyskaniu pozytywnej oceny z testu wykonanego w formie pisemnej lub prac projektowych wykonanych indywidualnie. |
|
Pełny opis: |
1. Adaptacja dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania. 2. Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i jego wpływ na organizację zajęć w przedszkolu. 3. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych. 4. Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. 5. Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III 6. Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju małych uczniów. 7.Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej: 8. Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000 2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005 3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005 4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011. 6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009 7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. 8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe 2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006. 3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006. 4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005. 5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. 6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018. 7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008. |
|
Uwagi: |
W okresie stanu epidemii zajęcia będą realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl) Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5c3a15169e88424da46b0630c2f92f1e%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ff9370f-242f-42b6-ad3c-99849e62ecb3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć - 20 godzin przygotowanie projektu - 15 godzin PUNKTY ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych i szkolnych w kontekście prawidłowości rozwojowych oraz pracy opiekuńczo-wychowawczej. Odnosi się do teoretycznych i metodycznych podstaw organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III, w tym metod i form pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym. Uwzględnia etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby ich realizacji oraz organizację procesu nauczania i wychowania w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Metody kształcenia/uczenia się: - zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami - wykład interaktywny, - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, - praca z tekstem, - prezentacja multimedialna, film; Zaliczenie przedmiotu będzie po uzyskaniu pozytywnej oceny z testu wykonanego w formie pisemnej lub prac projektowych wykonanych indywidualnie. |
|
Pełny opis: |
1. Adaptacja dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania. 2. Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i jego wpływ na organizację zajęć w przedszkolu. 3. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych. 4. Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. 5. Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III 6. Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju małych uczniów. 7.Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej: 8. Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000 2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005 3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005 4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011. 6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009 7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. 8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe 2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006. 3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006. 4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005. 5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. 6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018. 7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008. |
|
Uwagi: |
W okresie stanu epidemii zajęcia będą realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl) Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a03a8106ce2c34e65a9d6027bba55546f%40thread.tacv2/conversations?groupId=e77d5c67-e21b-429b-9227-afbe397a4d29&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć - 20 godzin przygotowanie projektu - 15 godzin PUNKTY ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Szurowska | |
Prowadzący grup: | Beata Szurowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych. - Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. - Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III - Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego). - Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. - Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. (Przygotowanie dziecka do warunków przedszkolnych i nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, odporność emocjonalna). |
|
Pełny opis: |
- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych. - Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. - Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III - Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego). - Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. - Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. (Przygotowanie dziecka do warunków przedszkolnych i nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, odporność emocjonalna). Zakres tematyczny poszczególnych zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne, podział na grupy, omówienie zadań do wykonania i formy zaliczenia, wspólne obejrzenie filmu na temat wczesnej edukacji w Stanach Zjednoczonych. Dyskusja. 2. Organizacja kształcenia w przedszkolu i w klasach I-III 3. Adaptacja do warunków przedszkolnych, dojrzałość szkolna i adaptacja do szkoły 4. Edukacja matematyczna w przedszkolu i w szkole 5. Edukacja polonistyczna w przedszkolu i w szkole 6. Edukacja społeczna i emocjonalna w przedszkolu i w szkole (wraz z obywatelską i wychowaniem patriotycznym) 7. Edukacja przyrodnicza i zdrowotna w przedszkolu i w szkole (wraz z ekologiczną i zasadami bezpieczeństwa) 8. Edukacja muzyczna, plastyczna i techniczna w przedszkolu i w szkole (wraz z rozwijaniem twórczości i kreatywności dziecięcej) 9. Omówienie eseju „Moje pierwsze doświadczenia edukacyjne” i zaliczenie na podstawie rozmowy indywidualnej kierowanej pytaniami oraz prac zaliczeniowych (indywidualnej - esej i grupowej - prezentacja): * Uwaga odnośnie treści oznaczonych punktami (4, 5,6,7,8): Podstawowe treści teoretyczne (pojęcia, definicje itp.), realizacja treści programowej (analiza podstawy programowej w wybranym zakresie tematycznym), przykłady realizacji treści – karty pracy, zadania, ćwiczenia, strony z podręczników, propozycje zabaw, zajęć w grupie (dla młodszych przedszkolaków, dla starszych przedszkolaków, dla ucznia w klasie I, II i III). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000 2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005 3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005 4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011. 6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009 7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. 8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe 2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006. 3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006. 4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005. 5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. 6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018. 7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008. |
|
Uwagi: |
godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 5 godzin przygotowanie projektu - 10 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Szurowska | |
Prowadzący grup: | Beata Szurowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych. - Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. - Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III - Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego). - Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. - Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. (Przygotowanie dziecka do warunków przedszkolnych i nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, odporność emocjonalna). |
|
Pełny opis: |
- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych. - Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. - Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III - Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego). - Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. - Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. (Przygotowanie dziecka do warunków przedszkolnych i nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, odporność emocjonalna). I. 26.02.2022 • Zajęcia organizacyjne, podział na grupy, omówienie zadań do wykonania i formy zaliczenia, wspólne obejrzenie filmu na temat wczesnej edukacji w Stanach Zjednoczonych. Dyskusja. II. 13.03.2022 • Organizacja kształcenia w przedszkolu i w klasach I-III • Adaptacja do warunków przedszkolnych, dojrzałość szkolna i adaptacja do szkoły III. 02.04.2022 • Edukacja matematyczna w przedszkolu i w szkole • Edukacja polonistyczna w przedszkolu i w szkole IV. 03.04.2022 • Edukacja społeczna i emocjonalna w przedszkolu i w szkole (wraz z obywatelską i wychowaniem patriotycznym) • Edukacja przyrodnicza i zdrowotna w przedszkolu i w szkole (wraz z ekologiczną i zasadami bezpieczeństwa) V. 08.05.2022 • Edukacja muzyczna, plastyczna i techniczna w przedszkolu i w szkole (wraz z rozwijaniem twórczości i kreatywności dziecięcej) • Zaliczenie *Podstawowe treści teoretyczne (pojęcia, definicje itp.), realizacja treści programowej (analiza podstawy programowej w wybranym zakresie tematycznym), przykłady realizacji treści – karty pracy, zadania, ćwiczenia, strony z podręczników, propozycje zabaw, zajęć w grupie (dla młodszych przedszkolaków, dla starszych przedszkolaków, dla ucznia w klasie I, II i III). „Moje pierwsze doświadczenia edukacyjne” – praca indywidualna/esej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000 2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005 3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005 4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011. 6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009 7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. 8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe 2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006. 3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006. 4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005. 5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. 6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018. 7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008. |
|
Uwagi: |
godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 5 godzin przygotowanie projektu - 10 godzin W okresie stanu epidemii zajęcia mogą być realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS. Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3agRZNjSj_drsLUkw0zfRFDxHWZ2yFMQuhOz_ed81ftJc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f7e1918-7a5b-4299-92fc-48bdcf4acc67&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 5 godzin przygotowanie projektu - 10 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Maria Staworzyńska-Grządziel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podstawą uzyskania zaliczenia na ocenę jest opanowanie treści programowych z przedmiotu, efekty których zostaną zweryfikowane poprzez pracę pisemną w formie eseju + prezentacja tematyczna. Studenci otrzymują materiały i literaturę oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania. |
|
Pełny opis: |
• Teoretyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III oraz Wychowaniu przedszkolnym; Proces wychowawczo –dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. • Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych. • Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich wpływ na organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych; • Proces adaptacji dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania Dojrzałość szkolna. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny.; • Gotowość szkolna dzieci a ich środowisko wychowawcze - czynniki sprzyjające i blokujące osiąganie gotowości szkolnej przez dzieci. Poziom gotowości szkolnej a przyszłe powodzenie w nauce - bariery i blokady w procesie uczenia się. • Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - metody rozwijające aktywność twórczą dziecka, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju; • Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Rozwijanie umiejętności prospołecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; • Edukacja zdrowotna; Dbałość o bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki); Ochrona zdrowia dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka, Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005; Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005; Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009 Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008. Literatura uzupełniająca: Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno, 2005. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008. l |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna. LICZBA GODZIN 15h wykład NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ECTS 2p ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: Wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, 30 Inne formy 15 Sumaryczna liczba punktów 2 ECTS =60h 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. - Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III - Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego). - Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. - Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. (Przygotowanie dziecka do warunków przedszkolnych i nauki w szkole. Obowiązek szkolny. |
|
Pełny opis: |
• Zajęcia organizacyjne, podział na grupy, omówienie zadań do wykonania i formy zaliczenia, wspólne obejrzenie filmu na temat wczesnej edukacji w w innych krajach europejskich. • Organizacja kształcenia w przedszkolu i w klasach I-III • Adaptacja do warunków przedszkolnych, dojrzałość szkolna i adaptacja do szkoły • Edukacja matematyczna w przedszkolu i w szkole • Edukacja polonistyczna w przedszkolu i w szkole • Edukacja społeczna i emocjonalna w przedszkolu i w szkole (wraz z obywatelską i wychowaniem patriotycznym) • Edukacja przyrodnicza i zdrowotna w przedszkolu i w szkole (wraz z ekologiczną i zasadami bezpieczeństwa) • Edukacja muzyczna, plastyczna i techniczna w przedszkolu i w szkole (wraz z rozwijaniem twórczości i kreatywności dziecięcej) • Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Rozwijanie umiejętności prospołecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000 2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005 3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005 4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011. 6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009 7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. 8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe 2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006. 3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006. 4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005. 5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. 6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018. 7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008. |
|
Uwagi: |
Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna. zaliczenia na ocenę - Egzamin pisemny NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 30 godzin przygotowanie projektu - 15 godzin Sumaryczna liczba punktów 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podstawą uzyskania zaliczenia na ocenę jest opanowanie treści programowych z przedmiotu, efekty których zostaną zweryfikowane poprzez pracę pisemną w formie egzaminu końcowego. |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III oraz wychowaniu przedszkolnym; Proces wychowawczo –dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika. 2. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej. 3. Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich wpływ na organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych. 4. Proces adaptacji dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania Dojrzałość szkolna. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. 5. Poziom gotowości szkolnej a przyszłe powodzenie w nauce - bariery i blokady w procesie uczenia się. 6. Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym. 7. Uspołecznienie dziecka. Rozwijanie umiejętności prospołecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka, Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005; Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005; Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009 Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008. Literatura uzupełniająca: Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno, 2005. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna. LICZBA GODZIN 15h wykład NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: Wykład 15 Przygotowanie się do zajęć : 30 Inne formy: 15 Sumaryczna liczba punktów 2 ECTS =60h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Maria Staworzyńska-Grządziel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu na ocenę jest opanowanie treści programowych, efekty których zostaną zweryfikowane poprzez pracę pisemną w formie eseju + prezentacja tematyczna. Studenci otrzymują materiały oraz literaturę i zagadnienia do samodzielnego opracowania. Treści przekazywane są w sposób strukturalizowany w gotowej do zapamiętania postaci, także z zastosowaniem prezentacji graficznych, multimedialnych oraz w sposób złożony i wieloaspektowy jako ilustracja wybranego problemu naukowego. |
|
Pełny opis: |
• Teoretyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I- III S.P. oraz Wychowaniu przedszkolnym; Proces wychowawczo –dydaktyczny w przedszkolu i szkole - jego istota i specyfika. • Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych. • Proces adaptacji dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania Dojrzałość szkolna. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny; • Gotowość szkolna dzieci a ich środowisko wychowawcze - czynniki sprzyjające i blokujące osiąganie gotowości szkolnej przez dzieci. Poziom gotowości szkolnej a przyszłe powodzenie w nauce - bariery i blokady w procesie uczenia się. • Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - metody rozwijające aktywność twórczą dziecka, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju; • Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Rozwijanie umiejętności prospołecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; • Edukacja zdrowotna; Dbałość o bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki); Ochrona zdrowia dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka, Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005; Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005; Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009 Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008. Literatura uzupełniająca: Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno, 2005. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: Wykład 15h Przygotowanie się do zajęć: 20 h Inne formy: 25 h Sumaryczna liczba punktów 2 ECTS ~ 60h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.