Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodyki kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-PKW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy metodyki kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Adaptacja dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania.

- Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i jego wpływ na organizację zajęć

w przedszkolu.

- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych.

- Proces wychowawczo–dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika.

- Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III.

- Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie

z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju małych uczniów.

- Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej.

- Gotowość szkolna dzieci a ich środowisko wychowawcze - czynniki sprzyjające

i blokujące osiąganie gotowości szkolnej przez dzieci. Poziom gotowości szkolnej a przyszłe powodzenie w nauce - bariery i blokady w uczeniu się.

- Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, odporność emocjonalna.

- Edukacja zdrowotna. Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Współbycie z innymi, integracja.

- Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa ─ dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.

- Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.

Ma wiedzę o procesie adaptacji dziecka w przedszkolu i w szkole, dojrzałości szkolnej, przygotowaniu dziecka do nauki w szkole oraz do obowiązku szkolnego.

Ma wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Zna i rozumie istotę programu wychowawczego, zagadnienia edukacji zdrowotnej, bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i uczniów w szkole oraz poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki); potrzebę ochrony zdrowia dziecka; znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych, zna cele pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi w przedszkolu i uczniami w szkole na różnych etapach edukacyjnych.

Umiejętności

Posiada umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Potrafi posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z uczniem.

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii

i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.

Kompetencje społeczne

Jest przygotowany do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu.

Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku szkolnym

i pozaszkolnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Rola
Prowadzący grup: Beata Rola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych i szkolnych w kontekście prawidłowości rozwojowych oraz pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Odnosi się do teoretycznych i metodycznych podstaw organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III, w tym metod i form pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym.

Uwzględnia etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby ich realizacji oraz organizację procesu nauczania i wychowania w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Metody kształcenia/uczenia się:

- zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami

- wykład interaktywny,

- dyskusja dydaktyczna, burza mózgów,

- praca z tekstem,

- prezentacja multimedialna, film;

Zaliczenie przedmiotu będzie po uzyskaniu pozytywnej oceny z testu wykonanego w formie pisemnej lub prac projektowych wykonanych indywidualnie.

Pełny opis:

1. Adaptacja dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania.

2. Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i jego wpływ na organizację zajęć w przedszkolu.

3. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych.

4. Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika.

5. Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III

6. Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju małych uczniów.

7.Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej:

8. Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000

2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005

3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005

4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011.

6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009

7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.

8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe

2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006.

3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006.

4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005.

5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007.

6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018.

7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008.

Uwagi:

W okresie stanu epidemii zajęcia będą realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl)

Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5c3a15169e88424da46b0630c2f92f1e%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ff9370f-242f-42b6-ad3c-99849e62ecb3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe - 30 godzin

przygotowanie do zajęć - 20 godzin

przygotowanie projektu - 15 godzin

PUNKTY ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Rola
Prowadzący grup: Beata Rola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych i szkolnych w kontekście prawidłowości rozwojowych oraz pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Odnosi się do teoretycznych i metodycznych podstaw organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III, w tym metod i form pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym.

Uwzględnia etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby ich realizacji oraz organizację procesu nauczania i wychowania w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Metody kształcenia/uczenia się:

- zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami

- wykład interaktywny,

- dyskusja dydaktyczna, burza mózgów,

- praca z tekstem,

- prezentacja multimedialna, film;

Zaliczenie przedmiotu będzie po uzyskaniu pozytywnej oceny z testu wykonanego w formie pisemnej lub prac projektowych wykonanych indywidualnie.

Pełny opis:

1. Adaptacja dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania.

2. Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i jego wpływ na organizację zajęć w przedszkolu.

3. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych.

4. Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika.

5. Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III

6. Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju małych uczniów.

7.Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej:

8. Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000

2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005

3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005

4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011.

6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009

7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.

8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe

2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006.

3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006.

4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005.

5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007.

6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018.

7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008.

Uwagi:

W okresie stanu epidemii zajęcia będą realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl)

Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a03a8106ce2c34e65a9d6027bba55546f%40thread.tacv2/conversations?groupId=e77d5c67-e21b-429b-9227-afbe397a4d29&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe - 30 godzin

przygotowanie do zajęć - 20 godzin

przygotowanie projektu - 15 godzin

PUNKTY ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Szurowska
Prowadzący grup: Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych.

- Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika.

- Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III

- Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego).

- Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

- Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. (Przygotowanie dziecka do warunków przedszkolnych i nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, odporność emocjonalna).

Pełny opis:

- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych.

- Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika.

- Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III

- Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego).

- Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

- Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. (Przygotowanie dziecka do warunków przedszkolnych i nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, odporność emocjonalna).

Zakres tematyczny poszczególnych zajęć:

1. Zajęcia organizacyjne, podział na grupy, omówienie zadań do wykonania i formy zaliczenia, wspólne obejrzenie filmu na temat wczesnej edukacji w Stanach Zjednoczonych. Dyskusja.

2. Organizacja kształcenia w przedszkolu i w klasach I-III

3. Adaptacja do warunków przedszkolnych, dojrzałość szkolna i adaptacja do szkoły

4. Edukacja matematyczna w przedszkolu i w szkole

5. Edukacja polonistyczna w przedszkolu i w szkole

6. Edukacja społeczna i emocjonalna w przedszkolu i w szkole (wraz z obywatelską i wychowaniem patriotycznym)

7. Edukacja przyrodnicza i zdrowotna w przedszkolu i w szkole (wraz z ekologiczną i zasadami bezpieczeństwa)

8. Edukacja muzyczna, plastyczna i techniczna w przedszkolu i w szkole (wraz z rozwijaniem twórczości i kreatywności dziecięcej)

9. Omówienie eseju „Moje pierwsze doświadczenia edukacyjne” i zaliczenie na podstawie rozmowy indywidualnej kierowanej pytaniami oraz prac zaliczeniowych (indywidualnej - esej i grupowej - prezentacja):

* Uwaga odnośnie treści oznaczonych punktami (4, 5,6,7,8): Podstawowe treści teoretyczne (pojęcia, definicje itp.), realizacja treści programowej (analiza podstawy programowej w wybranym zakresie tematycznym), przykłady realizacji treści – karty pracy, zadania, ćwiczenia, strony z podręczników, propozycje zabaw, zajęć w grupie (dla młodszych przedszkolaków, dla starszych przedszkolaków, dla ucznia w klasie I, II i III).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000

2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005

3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005

4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011.

6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009

7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.

8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe

2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006.

3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006.

4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005.

5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007.

6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018.

7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008.

Uwagi:

godziny kontaktowe - 15 godzin

przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 5 godzin

przygotowanie projektu - 10 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Szurowska
Prowadzący grup: Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych.

- Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika.

- Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III

- Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego).

- Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

- Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. (Przygotowanie dziecka do warunków przedszkolnych i nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, odporność emocjonalna).

Pełny opis:

- Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych.

- Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika.

- Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III

- Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego).

- Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

- Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. (Przygotowanie dziecka do warunków przedszkolnych i nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, odporność emocjonalna).

I. 26.02.2022

• Zajęcia organizacyjne, podział na grupy, omówienie zadań do wykonania i formy zaliczenia, wspólne obejrzenie filmu na temat wczesnej edukacji w Stanach Zjednoczonych. Dyskusja.

II. 13.03.2022

• Organizacja kształcenia w przedszkolu i w klasach I-III

• Adaptacja do warunków przedszkolnych, dojrzałość szkolna i adaptacja do szkoły

III. 02.04.2022

• Edukacja matematyczna w przedszkolu i w szkole

• Edukacja polonistyczna w przedszkolu i w szkole

IV. 03.04.2022

• Edukacja społeczna i emocjonalna w przedszkolu i w szkole (wraz z obywatelską i wychowaniem patriotycznym)

• Edukacja przyrodnicza i zdrowotna w przedszkolu i w szkole (wraz z ekologiczną i zasadami bezpieczeństwa)

V. 08.05.2022

• Edukacja muzyczna, plastyczna i techniczna w przedszkolu i w szkole (wraz z rozwijaniem twórczości i kreatywności dziecięcej)

• Zaliczenie

*Podstawowe treści teoretyczne (pojęcia, definicje itp.), realizacja treści programowej (analiza podstawy programowej w wybranym zakresie tematycznym), przykłady realizacji treści – karty pracy, zadania, ćwiczenia, strony z podręczników, propozycje zabaw, zajęć w grupie (dla młodszych przedszkolaków, dla starszych przedszkolaków, dla ucznia w klasie I, II i III).

„Moje pierwsze doświadczenia edukacyjne” – praca indywidualna/esej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000

2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005

3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005

4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011.

6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009

7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.

8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe

2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006.

3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006.

4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005.

5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007.

6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018.

7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008.

Uwagi:

godziny kontaktowe - 15 godzin

przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 5 godzin

przygotowanie projektu - 10 godzin

W okresie stanu epidemii zajęcia mogą być realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS.

Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3agRZNjSj_drsLUkw0zfRFDxHWZ2yFMQuhOz_ed81ftJc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f7e1918-7a5b-4299-92fc-48bdcf4acc67&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe - 15 godzin

przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 5 godzin

przygotowanie projektu - 10 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Maria Staworzyńska-Grządziel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawą uzyskania zaliczenia na ocenę jest opanowanie treści programowych z przedmiotu, efekty których zostaną zweryfikowane poprzez pracę pisemną w formie eseju + prezentacja tematyczna. Studenci otrzymują materiały i literaturę oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania.

Pełny opis:

• Teoretyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III oraz Wychowaniu przedszkolnym; Proces wychowawczo –dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika.

• Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych.

• Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich wpływ na organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych;

• Proces adaptacji dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania Dojrzałość szkolna. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny.;

• Gotowość szkolna dzieci a ich środowisko wychowawcze - czynniki sprzyjające

i blokujące osiąganie gotowości szkolnej przez dzieci. Poziom gotowości szkolnej a przyszłe powodzenie w nauce - bariery i blokady w procesie uczenia się.

• Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie

z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - metody rozwijające aktywność twórczą dziecka, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju;

• Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Rozwijanie umiejętności prospołecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji;

• Edukacja zdrowotna; Dbałość o bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki); Ochrona zdrowia dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006.

Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka, Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005;

Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005;

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011.

Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009

Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.

Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008.

Literatura uzupełniająca:

Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006.

Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno, 2005.

Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007.

Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018.

Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008.

l

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna.

LICZBA GODZIN 15h wykład

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ECTS 2p

ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe: Wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, 30

Inne formy 15

Sumaryczna liczba punktów 2 ECTS =60h 60

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Rola
Prowadzący grup: Beata Rola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika.

- Teoretyczne i metodyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III

- Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego).

- Etapy osiągania umiejętności kluczowych i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

- Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Dojrzałość szkolna. (Przygotowanie dziecka do warunków przedszkolnych i nauki w szkole. Obowiązek szkolny.

Pełny opis:

• Zajęcia organizacyjne, podział na grupy, omówienie zadań do wykonania i formy zaliczenia, wspólne obejrzenie filmu na temat wczesnej edukacji w w innych krajach europejskich.

• Organizacja kształcenia w przedszkolu i w klasach I-III

• Adaptacja do warunków przedszkolnych, dojrzałość szkolna i adaptacja do szkoły

• Edukacja matematyczna w przedszkolu i w szkole

• Edukacja polonistyczna w przedszkolu i w szkole

• Edukacja społeczna i emocjonalna w przedszkolu i w szkole (wraz z obywatelską i wychowaniem patriotycznym)

• Edukacja przyrodnicza i zdrowotna w przedszkolu i w szkole (wraz z ekologiczną i zasadami bezpieczeństwa)

• Edukacja muzyczna, plastyczna i techniczna w przedszkolu i w szkole (wraz z rozwijaniem twórczości i kreatywności dziecięcej)

• Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Rozwijanie umiejętności prospołecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo: ZW SFS, Kielce 2000

2. Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005

3. Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005

4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

5. Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011.

6. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009

7. Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.

8. Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wydawnictwo: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Aktualne programy edukacyjne i przewodniki metodyczne z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego – zasoby internetowe

2. Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006.

3. Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006.

4. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno 2005.

5. Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007.

6. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018.

7. Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008.

Uwagi:

Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna.

zaliczenia na ocenę - Egzamin pisemny

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe - 15 godzin

przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 30 godzin

przygotowanie projektu - 15 godzin

Sumaryczna liczba punktów 2 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Rola
Prowadzący grup: Beata Rola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawą uzyskania zaliczenia na ocenę jest opanowanie treści programowych z przedmiotu, efekty których zostaną zweryfikowane poprzez pracę pisemną w formie egzaminu końcowego.

Pełny opis:

1. Teoretyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I-III oraz wychowaniu przedszkolnym; Proces wychowawczo –dydaktyczny w przedszkolu i szkole, jego istota i specyfika.

2. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej.

3. Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich wpływ na organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

4. Proces adaptacji dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania Dojrzałość szkolna. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole.

5. Poziom gotowości szkolnej a przyszłe powodzenie w nauce - bariery i blokady w procesie uczenia się.

6. Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym.

7. Uspołecznienie dziecka. Rozwijanie umiejętności prospołecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006.

Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka, Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005;

Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005;

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011.

Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009

Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.

Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008.

Literatura uzupełniająca:

Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006.

Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno, 2005.

Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007.

Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018.

Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008.

Uwagi:

Metody kształcenia: Wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna.

LICZBA GODZIN 15h wykład

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: Wykład 15

Przygotowanie się do zajęć : 30

Inne formy: 15

Sumaryczna liczba punktów 2 ECTS =60h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Rola
Prowadzący grup: Maria Staworzyńska-Grządziel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu na ocenę jest opanowanie treści programowych, efekty których zostaną zweryfikowane poprzez pracę pisemną w formie eseju + prezentacja tematyczna. Studenci otrzymują materiały oraz literaturę i zagadnienia do samodzielnego opracowania.

Treści przekazywane są w sposób strukturalizowany w gotowej do zapamiętania postaci, także z zastosowaniem prezentacji graficznych, multimedialnych oraz w sposób złożony i wieloaspektowy jako ilustracja wybranego problemu naukowego.

Pełny opis:

• Teoretyczne podstawy organizowania procesu edukacyjnego w klasach I- III S.P. oraz Wychowaniu przedszkolnym; Proces wychowawczo –dydaktyczny w przedszkolu i szkole - jego istota i specyfika.

• Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole na różnych etapach edukacyjnych.

• Proces adaptacji dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania Dojrzałość szkolna. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny;

• Gotowość szkolna dzieci a ich środowisko wychowawcze - czynniki sprzyjające i blokujące osiąganie gotowości szkolnej przez dzieci. Poziom gotowości szkolnej a przyszłe powodzenie w nauce - bariery i blokady w procesie uczenia się.

• Metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu i w młodszym wieku szkolnym (zgodnie z koncepcją kształcenia zintegrowanego) - metody rozwijające aktywność twórczą dziecka, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju;

• Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka. Rozwijanie umiejętności prospołecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji;

• Edukacja zdrowotna; Dbałość o bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki); Ochrona zdrowia dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, Wydawnictwo: WSP, Warszawa 2006.

Brzezińska A. I., Psychologiczne portrety człowieka, Wydawnictwo: GWP, Gdańsk 2005;

Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Wydawnictwo: Trans Humana, Białystok 2005;

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowo problemy i rozwiązania, Wydawnictwo: Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

Klim - Klimaszewska A,. Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo: Erika, Warszawa 2011.

Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Gandalf, Warszawa 2009

Laska E. I., Piątek T., Wokół zintegrowanego kształcenia uczniów w młodszym wieku, szkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.

Wlaźnik B., Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2008.

Literatura uzupełniająca:

Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wydawnictwom: PZWL Wydawnictw: Lekarskie, Warszawa 2006.

Denek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo: Akapit, Toruń–Leszno, 2005.

Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007.

Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo: Impuls, Kraków 2018.

Stańczak I., Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo: ZNP, Kielce 2008.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: Wykład 15h

Przygotowanie się do zajęć: 20 h

Inne formy: 25 h

Sumaryczna liczba punktów 2 ECTS ~ 60h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)