Podstawy języka migowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-PJM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy języka migowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Językowe, kulturowe i społeczne aspekty komunikacji głuchych. - Znaki daktylograficzne (alfabet palcowy, liczebniki w tym liczebniki inkorporowane). - Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, zdrowie, określanie miejsca, państwa, miasta, urzędy administracji publicznej. - Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych. - Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). - Użycie przestrzeni migowej w podwójnej roli: topograficznej i lingwistycznej. - Rozwijanie umiejętności użycia regulatorów niezbędnych do komunikacji wizualnej (np. nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, zwracanie na siebie uwagi, naprzemienność ról). - Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę na temat języka (fonicznego oraz wizualno-przestrzennego: migowego) i jego funkcji. Zna terminologię z zakresu przedmiotu: daktylografia, ideografia, polski język migowy (PJM); język narodowy. Ma elementarną wiedzę na temat językowych, społecznych i kulturowych aspektów komunikacji głuchych. Umiejętności Umie posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami, w tym liczebnikami inkorporowanymi. Umie rozpocząć rozmowę z głuchym użytkownikiem języka migowego, przedstawić się oraz wyrazić prośbę, podziękowanie oraz przeprosiny. Umie posługiwać się słownictwem języka migowego w zakresie podstawowym w następujących zakresach tematycznych: przedstawianie się, rodzina, dom, szkoła, kalendarz, określanie miejsca, państwa, miasta, pogoda, podróż, zdrowie, urzędy administracji publicznej. Umie tworzyć proste zdania twierdzące, przeczące i pytające z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy i ciała. Kompetencje społeczne Prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz użytkowników języka migowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, Małgorzata Jedynak, Marta Lewandowska, Ewelina Opioła, Małgorzata Skuza, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących. Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne). Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu. Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni –gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. - gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać). Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja, wypowiedzi na podany temat). |
|
Pełny opis: |
Kształcenie na odległość odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej w domenie APS; WYKŁADY: Na czas edukacji on-line systematycznie przesyła się studentom prezentacje ćwiczeń w Power Point, w aplikacji Teams, Whatsapp oraz Messenger z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zadania zrealizowane przez studentów sprawdzano podczas videokonferencji z użyciem w/w komunikatorów. Do 9.03 zajęcia były prowadzone w siedzibie uczelni ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ polegała na systematycznym sukcesywnym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów w terminach od 16.03.04.2020 do 8.06.2020 – uzyskiwaniu potwierdzenia odebrania materiałów przez studentów oraz udzielaniu konsultacji na bieżąco, w poniedziałki w godzinach zajęć. Ćwiczenia: 14.03. 2020 (prezentację ćwiczeń i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 17.03.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów). Temat: Witanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Ćwiczenia: 23.03. 2020 - prezentację ćwiczeń i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 20.03.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów). Temat: Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową Ćwiczenia 30.03 – prezentację ćwiczeń i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 20.03.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów). Temat: Odpowiedzi na pytania o sobie. Części ciała– prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Ćwiczenia 6.04. 2020 – prezentację ćwiczeń i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 7.04.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów). Temat: Powtórzenie alfabetu palcowego, zwrotów grzecznościowych, liczebników, nazw miesięcy https://www.youtube.com/watch?v=0KqQZyrPYQg https://www.youtube.com/watch?v=756gu9EITZU https://www.youtube.com/watch?v=gSKfj0wPD3I https://www.youtube.com/watch?v=CjeulMYhg7s Ćwiczenia 20.04. 2020 - prezentację ćwiczeń i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 22.03.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów). Temat: Części ciała, wygląd zewnętrzny. prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje ZDALNA KONTYNUACJA ZAJĘĆ polega na systematycznym, sukcesywnym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów do kolejnych tematów. Ćwiczenia 27.04. 2020 – Ubrania, cech charakteru, uczucia, choroby Ćwiczenia 4.05. 2020 – Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta Ćwiczenia 11.05. 2020 – Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Marta Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących. Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne). Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, rachuba czasu, administracja. Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja, wypowiedzi na podany temat). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dn. 14.03., 19.04, 26.04,10.05, 21.06., 27.06.2020 r 14.03. Teoretyczne podstawy komunikowania się osób z wadą słuchu . Alfabet palcowy (daktylografia) 19.04. Ćwiczenia w przekazywaniu i odczytywaniu wyrazów. Liczebniki główne i porządkowe w zakresie 1-1000. Podstawowe zwroty: Przywitanie i pożegnanie. Podstawowe informacje o sobie. 26.04. Przedstawianie się. Mój dom i rodzina 10.05. Rachuba czasu- kalendarz 21.06. Edukacja. Zdrowie. Administracja. 27.06. Powtórzenie wiadomości. Zaliczenie. |
|
Literatura: |
B. Szczepankowski "Język migany w szkole", cz.1, WSiP, Warszawa, 1988 J. K. Hendzel "Słownik języka miganego", Warszawa, 1995 W nauczaniu wykorzystuje się także materiały wideo dostępne w Internecie na kanale You Tube oraz na platformie/ aplikacji Migaj.eu. |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane w całości trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dn. 14.03., 19.04, 26.04,10.05, 21.06., 27.06.2020 r Informacje przekazywane początkowo za pomocą poczty elektronicznej, a następnie za pomocą platformy Teams. Przesyłane materiały: zakres słownictwa, materiały video do nauki, materiały pomocnicze (linki, grafiki). Na zajęciach on- line sprawdzenie stopnia przyswojenia wiedzy i umiejętności nabytych w toku samodzielnej analizy przesyłanych materiałów oraz utrwalenie wiadomości, sprawdzenie poprawności wykonania zadań powerzonych studentom oraz wprowadzenie w nowy temat. Po zajęciach on-line przesłanie materiałów do nauki na kolejne zajęcia przez zamieszczenie ich na platformie Teams w zakładce Pliki lub Ogłoszenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, Elwira Haszcz-Wardziak, Marta Lewandowska, Ewelina Opioła, Małgorzata Skuza, Małgorzata Słupek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w podstawy teoretyczne i praktyczne języka migowego. Kultura Głuchych. Metody porozumiewania się między z osobami niesłyszącymi. Weryfikacja efektów kształcenia na podstawie kolokwium w formie ustnej- ocena zdolności odczytywania i przekazywania znaków daktylograficznych i ideograficznych, a także umiejętności tworzenia prostych dialogów migowych. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących. Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne). Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu. Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni –gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. - gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać). Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja, wypowiedzi na podany temat). |
|
Literatura: |
B. Szczepankowski "Język migany w szkole", cz.1, WSiP, Warszawa, 1988 J. K. Hendzel "Słownik języka miganego", Warszawa, 1995 W nauczaniu wykorzystuje się autorskie materiały wideo a także materiały dostępne w Internecie na kanale You Tube oraz na platformie/ aplikacji Migaj.eu. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacja, pokaz, metody warsztatowe (praca w parach i małych grupach) punkty ECTS: 2 godziny kontaktowe: 30 przygotowanie studenta do zajęć: 7 przygotowanie do zaliczenia: 15 przygotowanie prac zaliczeniowych: 8 Linki do zajęć w Ms Teams znajdują się na stronach poszczególnych grup zajęciowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Marta Lewandowska, Małgorzata Słupek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Teoretyczne i praktyczne podstawy komunikowania się z osobami niesłyszącymi. Weryfikacja efektów kształcenia na podstawie kolokwium w formie ustnej- ocena zdolności odczytywania i przekazywania znaków daktylograficznych i ideograficznych, a także umiejętności tworzenia prostych dialogów migowych. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących. Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne). Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, rachuba czasu, administracja. Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja, wypowiedzi na podany temat). |
|
Literatura: |
B. Szczepankowski "Język migany w szkole", cz.1, WSiP, Warszawa, 1988 J. K. Hendzel "Słownik języka miganego", Warszawa, 1995 W nauczaniu wykorzystuje się autorskie materiały wideo a także materiały dostępne w Internecie na kanale You Tube oraz na platformie/ aplikacji Migaj.eu. |
|
Uwagi: |
LINK DO ZESPOŁU: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1ad99c23144340eb98024d1e8011c880%40thread.tacv2/conversations?groupId=67786434-87f8-4783-ae27-2bf24a892b05&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 godziny kontaktowe: 18 godz. przygotowanie studenta do zajęć: 6 godz. przygotowanie studenta do zaliczenia (kolokwium ustne): 8 przygotowanie prac zaliczeniowych: 4 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ LAB
LAB
PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, Elwira Haszcz-Wardziak, Marta Lewandowska, Ewelina Opioła, Małgorzata Skuza, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących. Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne). Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu. Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni –gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. - gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać). Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja, wypowiedzi na podany temat). |
|
Pełny opis: |
Na czas edukacji on-line systematycznie przesyła się studentom prezentacje ćwiczeń w Power Point, w aplikacji Teams, Whatsapp oraz Messenger z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zadania zrealizowane przez studentów sprawdzano podczas videokonferencji z użyciem w/w komunikatorów. Do 26.02 zajęcia były prowadzone zdalnie ZDALNA edukacja polegała na systematycznym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów w wyznaczonych terminach Temat: Witanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Temat: Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową Temat: Odpowiedzi na pytania o sobie. Części ciała– prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Temat: Powtórzenie alfabetu palcowego, zwrotów grzecznościowych, liczebników, nazw miesięcy https://www.youtube.com/watch?v=0KqQZyrPYQg https://www.youtube.com/watch?v=756gu9EITZU https://www.youtube.com/watch?v=gSKfj0wPD3I https://www.youtube.com/watch?v=CjeulMYhg7s . Temat: Części ciała, wygląd zewnętrzny. prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Temat: – Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby Temat – Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta Temat: – Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności |
|
Literatura: |
Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS 2 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie do zajęć - 15 Przygotowanie do zaliczenia - 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Elwira Haszcz-Wardziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie dialogów i wypowiedzi w PJM |
|
Pełny opis: |
Powitanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane Odpowiedzi na pytania o sobie. Części ciała Alfabet palcowy, zwroty grzecznościowe, liczebniki, nazwy miesięcy https://www.youtube.com/watch?v=0KqQZyrPYQg https://www.youtube.com/watch?v=756gu9EITZU https://www.youtube.com/watch?v=gSKfj0wPD3I https://www.youtube.com/watch?v=CjeulMYhg7s Części ciała, wygląd zewnętrzny. prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności Po każdych zajęciach – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje |
|
Literatura: |
Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne Punkty ECTS 2 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie do zajęć - 15 Przygotowanie do zaliczenia - 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, Ewelina Opioła, Małgorzata Skuza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie dialogó, autoprezentacji i wypowiedzi w PJM |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących. Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne). Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu. Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni –gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. - gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać). Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań Powitanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane Odpowiedzi na pytania o sobie. Części ciała, wygląd zewnętrzny Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności Po każdych zajęciach – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje |
|
Literatura: |
Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne Punkty ECTS 2 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie do zajęć - 15 Przygotowanie do zaliczenia - 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Skuza, Marta Światłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie dialogów i wypowiedzi w PJM |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących. Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne). Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu. Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni –gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. - gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać). Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań Powitanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane Odpowiedzi na pytania o sobie. Części ciała, wygląd zewnętrzny Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności Po każdych zajęciach – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje |
|
Literatura: |
Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne Punkty ECTS 2 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 18 Przygotowanie do zajęć - 30 Przygotowanie do zaliczenia - 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ LAB
LAB
LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, Ewelina Opioła, Małgorzata Skuza, Marta Światłowska, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie dialogó, autoprezentacji i wypowiedzi w PJM |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących. Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne). Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu. Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni –gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. - gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać). Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań Powitanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane Odpowiedzi na pytania o sobie. Części ciała, wygląd zewnętrzny Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności Po każdych zajęciach – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje |
|
Literatura: |
Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne Punkty ECTS 2 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie do zajęć - 15 Przygotowanie do zaliczenia - 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Marta Światłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie dialogów i wypowiedzi w PJM |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących. Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne). Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu. Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni –gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. - gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać). Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań Powitanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane Odpowiedzi na pytania o sobie. Części ciała, wygląd zewnętrzny Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności Po każdych zajęciach – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje |
|
Literatura: |
Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne Punkty ECTS 2 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 18 Przygotowanie do zajęć - 30 Przygotowanie do zaliczenia - 30 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.