Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy języka migowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-PJM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy języka migowego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Językowe, kulturowe i społeczne aspekty komunikacji głuchych.

- Znaki daktylograficzne (alfabet palcowy, liczebniki w tym liczebniki inkorporowane).

- Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, zdrowie, określanie miejsca, państwa, miasta, urzędy administracji publicznej.

- Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących

i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych.

- Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać).

- Użycie przestrzeni migowej w podwójnej roli: topograficznej i lingwistycznej.

- Rozwijanie umiejętności użycia regulatorów niezbędnych do komunikacji wizualnej (np. nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, zwracanie na siebie uwagi, naprzemienność ról).

- Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę na temat języka (fonicznego oraz wizualno-przestrzennego: migowego) i jego funkcji.

Zna terminologię z zakresu przedmiotu: daktylografia, ideografia, polski język migowy (PJM); język narodowy.

Ma elementarną wiedzę na temat językowych, społecznych i kulturowych aspektów komunikacji głuchych.

Umiejętności

Umie posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami, w tym liczebnikami inkorporowanymi.

Umie rozpocząć rozmowę z głuchym użytkownikiem języka migowego, przedstawić się oraz wyrazić prośbę, podziękowanie oraz przeprosiny.

Umie posługiwać się słownictwem języka migowego w zakresie podstawowym w następujących zakresach tematycznych: przedstawianie się, rodzina, dom, szkoła, kalendarz, określanie miejsca, państwa, miasta, pogoda, podróż, zdrowie, urzędy administracji publicznej.

Umie tworzyć proste zdania twierdzące, przeczące i pytające z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy i ciała.

Kompetencje społeczne

Prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz użytkowników języka migowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, Małgorzata Jedynak, Marta Lewandowska, Ewelina Opioła, Małgorzata Skuza, Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.

Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne).

Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu.

Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni

–gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy.

- gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać).

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja, wypowiedzi na podany temat).

Pełny opis:

Kształcenie na odległość odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej w domenie APS; WYKŁADY:

Na czas edukacji on-line systematycznie przesyła się studentom prezentacje ćwiczeń w Power Point, w aplikacji Teams, Whatsapp oraz Messenger z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zadania zrealizowane przez studentów sprawdzano podczas videokonferencji z użyciem w/w komunikatorów.

Do 9.03 zajęcia były prowadzone w siedzibie uczelni

ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ polegała na systematycznym sukcesywnym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów w terminach od 16.03.04.2020 do 8.06.2020 – uzyskiwaniu potwierdzenia odebrania materiałów przez studentów oraz udzielaniu konsultacji na bieżąco, w poniedziałki w godzinach zajęć.

Ćwiczenia: 14.03. 2020 (prezentację ćwiczeń i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 17.03.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów).

Temat: Witanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Ćwiczenia: 23.03. 2020 - prezentację ćwiczeń i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 20.03.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów).

Temat: Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową

Ćwiczenia 30.03 – prezentację ćwiczeń i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 20.03.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów).

Temat: Odpowiedzi na pytania o sobie. Części ciała– prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Ćwiczenia 6.04. 2020 – prezentację ćwiczeń i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 7.04.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów).

Temat: Powtórzenie alfabetu palcowego, zwrotów grzecznościowych, liczebników, nazw miesięcy https://www.youtube.com/watch?v=0KqQZyrPYQg

https://www.youtube.com/watch?v=756gu9EITZU https://www.youtube.com/watch?v=gSKfj0wPD3I

https://www.youtube.com/watch?v=CjeulMYhg7s

Ćwiczenia 20.04. 2020 - prezentację ćwiczeń i materiały pomocnicze przesłano studentom na adres grupy, 22.03.2020, uzyskano informacje o odebraniu poczty przez studentów).

Temat: Części ciała, wygląd zewnętrzny. prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

ZDALNA KONTYNUACJA ZAJĘĆ polega na systematycznym, sukcesywnym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów do kolejnych tematów.

Ćwiczenia 27.04. 2020 – Ubrania, cech charakteru, uczucia, choroby

Ćwiczenia 4.05. 2020 – Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta

Ćwiczenia 11.05. 2020 – Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Lewandowska
Prowadzący grup: Marta Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.

Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne).

Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, rachuba czasu, administracja.

Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja, wypowiedzi na podany temat).

Pełny opis:

Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dn. 14.03., 19.04, 26.04,10.05, 21.06., 27.06.2020 r

14.03. Teoretyczne podstawy komunikowania się osób z wadą słuchu . Alfabet palcowy (daktylografia)

19.04. Ćwiczenia w przekazywaniu i odczytywaniu wyrazów. Liczebniki główne i porządkowe w zakresie 1-1000. Podstawowe zwroty: Przywitanie i pożegnanie. Podstawowe informacje o sobie.

26.04. Przedstawianie się. Mój dom i rodzina

10.05. Rachuba czasu- kalendarz

21.06. Edukacja. Zdrowie. Administracja.

27.06. Powtórzenie wiadomości. Zaliczenie.

Literatura:

B. Szczepankowski "Język migany w szkole", cz.1, WSiP, Warszawa, 1988

J. K. Hendzel "Słownik języka miganego", Warszawa, 1995

W nauczaniu wykorzystuje się także materiały wideo dostępne w Internecie na kanale You Tube oraz na platformie/ aplikacji Migaj.eu.

Uwagi:

Zajęcia realizowane w całości trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dn. 14.03., 19.04, 26.04,10.05, 21.06., 27.06.2020 r

Informacje przekazywane początkowo za pomocą poczty elektronicznej, a następnie za pomocą platformy Teams. Przesyłane materiały: zakres słownictwa, materiały video do nauki, materiały pomocnicze (linki, grafiki). Na zajęciach on- line sprawdzenie stopnia przyswojenia wiedzy i umiejętności nabytych w toku samodzielnej analizy przesyłanych materiałów oraz utrwalenie wiadomości, sprawdzenie poprawności wykonania zadań powerzonych studentom oraz wprowadzenie w nowy temat. Po zajęciach on-line przesłanie materiałów do nauki na kolejne zajęcia przez zamieszczenie ich na platformie Teams w zakładce Pliki lub Ogłoszenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Lewandowska
Prowadzący grup: Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, Elwira Haszcz-Wardziak, Marta Lewandowska, Ewelina Opioła, Małgorzata Skuza, Małgorzata Słupek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wprowadzenie w podstawy teoretyczne i praktyczne języka migowego. Kultura Głuchych. Metody porozumiewania się między z osobami niesłyszącymi.

Weryfikacja efektów kształcenia na podstawie kolokwium w formie ustnej- ocena zdolności odczytywania i przekazywania znaków daktylograficznych i ideograficznych, a także umiejętności tworzenia prostych dialogów migowych.

Pełny opis:

Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.

Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne).

Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu.

Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni

–gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy.

- gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać).

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja, wypowiedzi na podany temat).

Literatura:

B. Szczepankowski "Język migany w szkole", cz.1, WSiP, Warszawa, 1988

J. K. Hendzel "Słownik języka miganego", Warszawa, 1995

W nauczaniu wykorzystuje się autorskie materiały wideo a także materiały dostępne w Internecie na kanale You Tube oraz na platformie/ aplikacji Migaj.eu.

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacja, pokaz, metody warsztatowe (praca w parach i małych grupach)

punkty ECTS: 2

godziny kontaktowe: 30

przygotowanie studenta do zajęć: 7

przygotowanie do zaliczenia: 15

przygotowanie prac zaliczeniowych: 8

Linki do zajęć w Ms Teams znajdują się na stronach poszczególnych grup zajęciowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Lewandowska
Prowadzący grup: Marta Lewandowska, Małgorzata Słupek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Teoretyczne i praktyczne podstawy komunikowania się z osobami niesłyszącymi.

Weryfikacja efektów kształcenia na podstawie kolokwium w formie ustnej- ocena zdolności odczytywania i przekazywania znaków daktylograficznych i ideograficznych, a także umiejętności tworzenia prostych dialogów migowych.

Pełny opis:

Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.

Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne).

Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, rachuba czasu, administracja.

Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja, wypowiedzi na podany temat).

Literatura:

B. Szczepankowski "Język migany w szkole", cz.1, WSiP, Warszawa, 1988

J. K. Hendzel "Słownik języka miganego", Warszawa, 1995

W nauczaniu wykorzystuje się autorskie materiały wideo a także materiały dostępne w Internecie na kanale You Tube oraz na platformie/ aplikacji Migaj.eu.

Uwagi:

LINK DO ZESPOŁU:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1ad99c23144340eb98024d1e8011c880%40thread.tacv2/conversations?groupId=67786434-87f8-4783-ae27-2bf24a892b05&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

godziny kontaktowe: 18 godz.

przygotowanie studenta do zajęć: 6 godz.

przygotowanie studenta do zaliczenia (kolokwium ustne): 8

przygotowanie prac zaliczeniowych: 4 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, Elwira Haszcz-Wardziak, Marta Lewandowska, Ewelina Opioła, Małgorzata Skuza, Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.

Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne).

Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu.

Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni

–gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy.

- gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać).

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja, wypowiedzi na podany temat).

Pełny opis:

Na czas edukacji on-line systematycznie przesyła się studentom prezentacje ćwiczeń w Power Point, w aplikacji Teams, Whatsapp oraz Messenger z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Udzielano konsultacji indywidualnych za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zadania zrealizowane przez studentów sprawdzano podczas videokonferencji z użyciem w/w komunikatorów.

Do 26.02 zajęcia były prowadzone zdalnie

ZDALNA edukacja polegała na systematycznym udostępnianiu autorskich prezentacji i materiałów w wyznaczonych terminach

Temat: Witanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Temat: Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową

Temat: Odpowiedzi na pytania o sobie. Części ciała– prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Temat: Powtórzenie alfabetu palcowego, zwrotów grzecznościowych, liczebników, nazw miesięcy https://www.youtube.com/watch?v=0KqQZyrPYQg

https://www.youtube.com/watch?v=756gu9EITZU https://www.youtube.com/watch?v=gSKfj0wPD3I

https://www.youtube.com/watch?v=CjeulMYhg7s

.

Temat: Części ciała, wygląd zewnętrzny. prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Temat: – Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby

Temat – Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta

Temat: – Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności

Literatura:

Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową

Uwagi:

Punkty ECTS 2

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie do zajęć - 15

Przygotowanie do zaliczenia - 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Elwira Haszcz-Wardziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie dialogów i wypowiedzi w PJM

Pełny opis:

Powitanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie

Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane

Odpowiedzi na pytania o sobie. Części ciała

Alfabet palcowy, zwroty grzecznościowe, liczebniki, nazwy miesięcy https://www.youtube.com/watch?v=0KqQZyrPYQg

https://www.youtube.com/watch?v=756gu9EITZU https://www.youtube.com/watch?v=gSKfj0wPD3I

https://www.youtube.com/watch?v=CjeulMYhg7s

Części ciała, wygląd zewnętrzny. prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby

Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta

Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności

Po każdych zajęciach – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Literatura:

Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne

Punkty ECTS 2

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie do zajęć - 15

Przygotowanie do zaliczenia - 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, Ewelina Opioła, Małgorzata Skuza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie dialogó, autoprezentacji i wypowiedzi w PJM

Pełny opis:

Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.

Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne).

Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu.

Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni

–gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy.

- gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać).

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań

Powitanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie

Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane

Odpowiedzi na pytania o sobie.

Części ciała, wygląd zewnętrzny

Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby

Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta

Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności

Po każdych zajęciach – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Literatura:

Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne

Punkty ECTS 2

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie do zajęć - 15

Przygotowanie do zaliczenia - 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Małgorzata Skuza, Marta Światłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie dialogów i wypowiedzi w PJM

Pełny opis:

Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.

Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne).

Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu.

Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni

–gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy.

- gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać).

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań

Powitanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie

Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane

Odpowiedzi na pytania o sobie.

Części ciała, wygląd zewnętrzny

Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby

Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta

Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności

Po każdych zajęciach – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Literatura:

Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne

Punkty ECTS 2

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 18

Przygotowanie do zajęć - 30

Przygotowanie do zaliczenia - 30

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, Ewelina Opioła, Małgorzata Skuza, Marta Światłowska, Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie dialogó, autoprezentacji i wypowiedzi w PJM

Pełny opis:

Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.

Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne).

Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu.

Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni

–gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy.

- gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać).

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań

Powitanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie

Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane

Odpowiedzi na pytania o sobie.

Części ciała, wygląd zewnętrzny

Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby

Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta

Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności

Po każdych zajęciach – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Literatura:

Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne

Punkty ECTS 2

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie do zajęć - 15

Przygotowanie do zaliczenia - 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Marta Światłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, tworzenie dialogów i wypowiedzi w PJM

Pełny opis:

Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych, savoir vivre w komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.

Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników (znaki daktylograficzne- statyczne i dynamiczne).

Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideografczne) z zakresu : pierwszy kontakt, dom i rodzina, zdrowie, edukacja, sport i wypoczynek, rachuba czasu.

Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni

–gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy.

- gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać).

Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań

Powitanie i pożegnanie, Podstawowe zwroty o sobie

Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu. Przedstawienie się. Podstawowe dane

Odpowiedzi na pytania o sobie.

Części ciała, wygląd zewnętrzny

Ubrania, cechy charakteru, uczucia, choroby

Członkowie rodziny, życie rodzinne, uroczystości i święta

Przedmioty codziennego użytku. Codzienne czynności

Po każdych zajęciach – prezentacja zajęć oraz link do korpusowego słownika migowego z zadaniami autorskimi pisemnymi przesłana na adresy mailowy grupy; http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Literatura:

Słownik Polskiego Języka Migowego: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl/list, https://migam.org/pl/nauka-jezyka-migowego/lekcje

Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski: Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych – artykuł przesłany studentom w wersji elektronicznej – streszczenie artykułu i przesłanie drogą mailową

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne

Punkty ECTS 2

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 18

Przygotowanie do zajęć - 30

Przygotowanie do zaliczenia - 30

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)