Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-PDR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Dylematy współczesnej cywilizacji.

- Wprowadzenie w problematykę ochrony środowiska.

- Działania na rzecz społeczności lokalnej.

- Działania na rzecz ochrony środowiska.

- Wprowadzenie w problematykę pracy metodą projektów.

- Praca nad projektem związanym z działalnością na rzecz środowisk lokalnych lub ochrony środowiska.

- Prezentacje i ocena projektów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji.

Umiejętności

Potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i problemy społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych.

Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań.

Potrafi analizować własne działania na rzecz środowisk społecznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego.

Jest gotów do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Anna Falkowska, Larysa Lukianova, Katarzyna Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Anna Falkowska, Katarzyna Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Larysa Lukianova, Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Falkowska
Prowadzący grup: Anna Falkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektywności kształcenia:

Wiedza – udzielenie odpowiedzi na 2 pytania otwarte dotyczące dylematów współczesnej cywilizacji wraz ze wskazaniem refleksji jak można naprawić problemy społeczne z wykorzystaniem wiedzy pedagogiki specjalnej i nauk społecznych, humanistycznych i medycznych.

Umiejętności z zakresu analizy działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody są weryfikowane na podstawie analizy kampanii społecznych , wskazując obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrożenia działań innowacyjnych.

Kompetencje społeczne - Przygotowanie plakatu oraz nagranie filmu wskazującego gotowość do podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego.

Przedstawienie swoich efektów pracy na przedostatnich zajęciach jako potwierdzenie gotowości do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Ocena będzie zależna od kreatywności Studenta

Pełny opis:

Problematyka cywilizacji XXI wieku – ubóstwo, postęp technologiczny, choroby cywilizacyjne, konsumpcyjny styl życia, ograniczenia i możliwości edukacji

Kapitał społeczny – cel, efekty w wymiarze społeczeństwa globalnego, krajowego i lokalnego

Partycypacja społeczna na rzecz edukacji dla zrównoważonego rozwoju w ujęciu pedagogiki społecznej

Zmiany klimatyczne jako wezwanie do partycypacji społeczności APS

Metoda projektów jako forma diagnozy i zmian społecznych

Zasady uniwersalnego projektowania zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju (Universal Design for Learning (Uniwersalne Projektowanie w Edukacji)

Projektowanie działań na rzecz środowisk lokalnych oraz ochrony środowiska w społecznościach lokalnych (Przebieg projektowania edukacyjnego)

Prezentacja i ocena innowacyjnych projektów studenckich z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych

Literatura:

Obowiązkowa:

Alvyra Galkienė (red.), Universalne Projektowanie w Edukacji DOŚWIADCZENIA NAUCZYCIELI: Austria, Litwa, Polska, Finlandia, 2021 Alvyra Galkien https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf

Anna Karpińska Katarzyna Borawska-Kalbarczyk Alina Szwarc (red.), EDUKACJA W PRZESTRZENI SPOŁECZNEJ – paradygmaty zmian, Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11246/1/Edukacja_w_przestrzeni_spolecznej.pdf

DĘBCZYŃSKI J., 2000: Rola partycypacji społecznej w tworzeniu wieloletnich planów inwestycyjnych przez samorządy. http://www.resmanagement.pl/artykuly.htm, pobrano 02.06.2010.

DŁUGOSZ D., WYGNAŃSKI J.J., 2005: Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej. Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa

GIORDANO K., 2006: Planowanie zrównoważonego rozwoju gminy w praktyce. Wyd. KUL, Lublin. Jakość konsultacji społecznych w Polsce. Krajowa praktyka a uwarunkowania prawne. Raport WWF Polska 2007.

Uzupełniająca:

 Olech A., (red.), Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokal‑ nej. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 83–99. Kołodziejczyk, J. (2011). Partycypacja uczniów, rodziców i nauczycieli w zarządzaniu szkołą. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym, Refleksje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 179–199

Uwagi:

Obecność na zajęciach

aktywny udział w realizacji zadań wskazanych na ćwiczeniach (grupowe i indywidualne)

Forma zaliczenia:

1. Przygotowanie plakatu w wersji cyfrowej, promującego 1 z wybranych celów zrównoważonego rozwoju związany z przyrodą

2. Nagranie film (bez twarzy) w przestrzeni APS, w której można pokazać działalność APS na rzecz problematyki społecznej (edukacja włączająca/zjawiska społeczne, promocja zdrowia, stop przemocy, lub na inny wybrany temat)

Pomiar efektywności kształcenia:

Wiedza – udzielenie odpowiedzi na 2 pytania otwarte dotyczące dylematów współczesnej cywilizacji wraz ze wskazaniem refleksji jak można naprawić problemy społeczne z wykorzystaniem wiedzy pedagogiki specjalnej i nauk społecznych, humanistycznych i medycznych.

Umiejętności z zakresu analizy działań na rzecz środowisk społecznych i ochrony przyrody są weryfikowane na podstawie analizy kampanii społecznych , wskazując obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrożenia działań innowacyjnych.

Kompetencje społeczne - Przygotowanie plakatu oraz nagranie filmu wskazującego gotowość do podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego.

Przedstawienie swoich efektów pracy na przedostatnich zajęciach jako potwierdzenie gotowości do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

aktywizujące: burza mózgów, praca w grupach, metoda stolików eksperckich,

podająca: wprowadzenie do zagadnień, które będą podstawą do realizacji zadań na ćwiczeniach oraz projektu plakatu oraz filmu

1 punkt ECTS

12 h kontaktowe

10 h przygotowanie plakatu i nagranie filmu

8 h zapoznanie się z literaturą

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)