Metodyka kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-MUI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 7 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – charakterystyka funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej – zasady pracy. - Specyfika planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym etapie edukacyjnym. Cele, zadania i zasady pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Dostosowanie zajęć pod względem organizacyjnym, metodycznym i terapeutycznym. - Projektowanie zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zasady projektowania zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej. Zna zasady dostosowania warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Umiejętności Potrafi dobierać środki dydaktyczne do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Potrafi dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Potrafi motywować uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, rozwijać ich ciekawość i samodzielność. Potrafi zaprojektować zajęcia z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej. Kompetencje społeczne Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Beata Banasiak, Emilia Wojdyła, Sylwia Żebrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Test sprawdzający wiedzę. |
|
Pełny opis: |
- Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – obraz funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby, metody, zasady pracy w grupie zróżnicowanej z uwzględnieniem charakterystyki funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Specyfika planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym etapie edukacyjnym. - Cele, zadania i zasady pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie zajęć pod względem organizacyjnym, metodycznym i terapeutycznym. - Projektowanie zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Emilia Wojdyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Test sprawdzający wiedzę. |
|
Pełny opis: |
- Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – obraz funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby, metody, zasady pracy w grupie zróżnicowanej z uwzględnieniem charakterystyki funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Specyfika planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym etapie edukacyjnym. - Cele, zadania i zasady pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie zajęć pod względem organizacyjnym, metodycznym i terapeutycznym. - Projektowanie zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 12 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Prowadzący grup: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska, Emilia Wojdyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność, aktywność, praca na zajęciach. Kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
- Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – obraz funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby, metody, zasady pracy w grupie zróżnicowanej z uwzględnieniem charakterystyki funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Specyfika planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym etapie edukacyjnym. - Cele, zadania i zasady pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie zajęć pod względem organizacyjnym, metodycznym i terapeutycznym. - Projektowanie zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS - 1 Linki do zespołu dla grup - 3, 6, 7, 8, 9 (prowadzący - dr E. Wapiennik): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azEeoVDFDAtAaJGtAtw1dNj6WT9i8ayy9BboV6GvoXDE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=587ed1ff-7b36-402b-91e4-22d66864445c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Emilia Wojdyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność, aktywność, praca na zajęciach. Kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
- Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – obraz funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby, metody, zasady pracy w grupie zróżnicowanej z uwzględnieniem charakterystyki funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Specyfika planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym etapie edukacyjnym. - Cele, zadania i zasady pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie zajęć pod względem organizacyjnym, metodycznym i terapeutycznym. - Projektowanie zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Marta Kłódkiewicz, Emilia Wojdyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność, aktywność, praca na zajęciach. Kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
- Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – obraz funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby, metody, zasady pracy w grupie zróżnicowanej z uwzględnieniem charakterystyki funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Specyfika planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym etapie edukacyjnym. - Cele, zadania i zasady pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie zajęć pod względem organizacyjnym, metodycznym i terapeutycznym. - Projektowanie zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Emilia Wojdyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność, aktywność, praca na zajęciach. Kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
- Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – obraz funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby, metody, zasady pracy w grupie zróżnicowanej z uwzględnieniem charakterystyki funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Specyfika planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym etapie edukacyjnym. - Cele, zadania i zasady pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie zajęć pod względem organizacyjnym, metodycznym i terapeutycznym. - Projektowanie zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.