Metodyka edukacji społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-MSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji społecznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Cele edukacji społecznej. - Podejmowanie działań zmierzających do rozumienia środowiska społecznego. - Strategie kształtowania u uczniów przynależności do grupy rówieśniczej, społecznej, środowiska życia. - Poznawanie i wyjaśnianie znaczenie wybranych zwyczajów i tradycji polskich. - Tworzenie projektów wspierających rozwój umiejętności i kompetencji niezbędnych do uczestniczenia w życiu społecznym dzieci. - Projektowanie scenariuszy zajęć w zakresie edukacji społecznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć w zakresie edukacji społecznej. Umiejętności Potrafi planować i realizować zajęcia z zakresu edukacji społecznej dzieci. Kompetencje społeczne Jest w stanie krytycznie oceniać własną wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy dydaktycznej z uczniem. Jest gotów do realizacji zadań zawodowych związanych z prowadzeniem edukacji społecznej dzieci. Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska, Zuzanna Narkun-Jakubińska, Magdalena Roszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student w wyniku systematycznej pracy na zajęciach i realizowaniu zadanych zadań przez osoby realizujące ćwiczenia. Studenci otrzymali adres mailowy z kodem dostępu do zespołów teams |
|
Pełny opis: |
1. Cele i treści edukacji społecznej 2. Potrzeba edukacji społecznej we współczesnym świecie 3. Podstawy metodyki prowadzenia lekcji (w tym lekcji zdalnej) • Planowanie dydaktyczne na poziomie formalnym i na poziomie • Formułowanie celów kształcenia edukacji społecznej • Wybór treści i metod kształcenia edukacji społecznej • Prowadzenie zajęć 4. Strategie kształtowania kompetencji społecznych |
|
Literatura: |
Jaskulska S., Poleszak W., (2015):Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, Łódź: theQ studio, http://hdl.handle.net/10593/14003 Pilch T., (1995): Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze W: Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 1995. – s. 174- 186 Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – s. 209- 213: Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze |
|
Uwagi: |
Zajęcia są prowadzone w formie zdalnej, z pośrednictwem platformy Teams: GR.ĆWICZENIOWA II DMPC 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a18b8ad2a3b394558b161c05c88eb3b05%40thread.tacv2/conversations?groupId=4eb04c88-4456-46bf-86eb-610b0dabcfca&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. ĆWICZENIOWA II DMPC 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9e89587b704c4362bd7412a3d11e6b8e%40thread.tacv2/conversations?groupId=c9adff91-ead5-4c44-91f3-069e457bc64d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR.ĆWICZENIOWA II DMPC 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ada7f253d6c62452e8dcb6586ed84ead0%40thread.tacv2/conversations?groupId=bcfb588b-86e1-4c2d-a8d6-824ee65e6f73&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr ćwiczeniowa dla II DMPC 4 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeffe5d9c4aec4e8ebf71b0875a01234b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b941e270-eca5-4545-9b9e-99a324009ad4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr ćwiczeniowa dla II DMPC 5 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a202fa59fd4fb4e93bcba35e9c5260423%40thread.tacv2/conversations?groupId=8c815f8c-cf3e-463e-a48a-5714432114d9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr ćwiczeniowa dla II DMPC 6 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3b9e3a140f324f55bcd0964eb7b3e207%40thread.tacv2/conversations?groupId=7f52ae17-6e21-4b55-a718-2f60958339b9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr ćwiczeniowa dla II DMPC 7 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1d35fd6e455c42eca400e717d1fdc548%40thread.tacv2/conversations?groupId=0be11a6e-c131-4a7f-9c55-75b1d0e30e2e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c8 gr ćwiczeniowa dla II DMPC 8 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af3553cc28a354a259c0a31cb6083770e%40thread.tacv2/conversations?groupId=14a53c2a-a2e8-4b1d-8a93-f217d962afb5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr ćwiczeniowa dla II DMPC 9 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a22e48b6b97ff4099acf7fe6030284d1d%40thread.tacv2/conversations?groupId=c695b8ac-4f92-4388-bee8-b23d846e643c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: prezentacja, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, prowadzenie zajęć i hospitacje koleżeńskie; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Narkun-Jakubińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student w wyniku systematycznej pracy na zajęciach i realizowaniu zadanych zadań przez osoby realizujące ćwiczenia. Studenci otrzymali adres mailowy z kodem dostępu do zespołów teams |
|
Pełny opis: |
1. Cele i treści edukacji społecznej 2. Potrzeba edukacji społecznej we współczesnym świecie 3. Podstawy metodyki prowadzenia lekcji (w tym lekcji zdalnej) • Planowanie dydaktyczne na poziomie formalnym i na poziomie • Formułowanie celów kształcenia edukacji społecznej • Wybór treści i metod kształcenia edukacji społecznej • Prowadzenie zajęć 4. Strategie kształtowania kompetencji społecznych |
|
Literatura: |
Jaskulska S., Poleszak W., (2015):Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, Łódź: theQ studio, http://hdl.handle.net/10593/14003 Pilch T., (1995): Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze W: Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 1995. – s. 174- 186 Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – s. 209- 213: Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze |
|
Uwagi: |
Zajęcia są prowadzone w formie zdalnej, z pośrednictwem platformy Teams: GR.ĆWICZENIOWA II ZM/PC 1 Grupa 1 Link https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9a461e9c58bf4f819bc5381a8576e767%40thread.tacv2/conversations?groupId=45977ebb-1a30-4f32-b7a2-f9a04e24769c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod ag4cxut GR.ĆWICZENIOWA II ZM/PC 2 Grupa 2 Link https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb7d63ad19144e47b1e7d4cb40cf8e97%40thread.tacv2/conversations?groupId=99960da5-f68c-41cc-b418-8f75698a2e21&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod jypz6f4 GR.ĆWICZENIOWA II ZM/PC 3 Link https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a81f9ebab31e64f129f41c4c2be2f6112%40thread.tacv2/conversations?groupId=d6c23d4e-dfec-4b6d-b1e3-3a95c26d7ff6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod x2tm4kc Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - aktywny udział na zajęciach, - napisanie scenariusza zajęć z edukacji społecznej. |
|
Pełny opis: |
Treści przedmiotu: 1. Cele i treści edukacji społecznej. 2. Przynależność do grupy rówieśniczej i środowiska społecznego. 3. Rozwój kompetencji społecznych uczniów. 4. Kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu. 5. Planowanie zajęć z edukacji społecznej. 6. Formułowanie celów, dobór treści oraz metod kształcenia. 7. Projektowanie scenariuszy zajęć w zakresie edukacji społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura: Jaskulska S., Poleszak W., Wykluczenie rówieśnicze. w: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, the Q studio, Łódź 2015. Pilch T., Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze w: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1995. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej - klasy I-III. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - dyskusja, - wykład, - metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - aktywny udział na zajęciach, - napisanie scenariusza zajęć z edukacji społecznej. |
|
Pełny opis: |
Treści przedmiotu: 1. Cele i treści edukacji społecznej. 2. Przynależność do grupy rówieśniczej i środowiska społecznego. 3. Rozwój kompetencji społecznych uczniów. 4. Kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu. 5. Planowanie zajęć z edukacji społecznej. 6. Formułowanie celów, dobór treści oraz metod kształcenia. 7. Projektowanie scenariuszy zajęć w zakresie edukacji społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura: Jaskulska S., Poleszak W., Wykluczenie rówieśnicze. w: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, the Q studio, Łódź 2015. Pilch T., Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze w: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1995. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej - klasy I-III. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - dyskusja, - wykład, - metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kolek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student w wyniku systematycznej pracy na zajęciach i realizowaniu zadanych zadań przez osoby realizujące ćwiczenia. |
|
Pełny opis: |
1. Cele i treści edukacji społecznej 2. Potrzeba edukacji społecznej we współczesnym świecie 3. Podstawy metodyki prowadzenia lekcji (w tym lekcji zdalnej) • Planowanie dydaktyczne na poziomie formalnym i na poziomie • Formułowanie celów kształcenia edukacji społecznej • Wybór treści i metod kształcenia edukacji społecznej • Prowadzenie zajęć 4. Strategie kształtowania kompetencji społecznych |
|
Literatura: |
Jaskulska S., Poleszak W., (2015):Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, Łódź: theQ studio, http://hdl.handle.net/10593/14003 Pilch T., (1995): Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze W: Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 1995. – s. 174- 186 Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – s. 209- 213: Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacja, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, prowadzenie zajęć i hospitacje koleżeńskie; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kolek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student w wyniku systematycznej pracy na zajęciach i realizowaniu zadanych zadań przez osoby realizujące ćwiczenia. |
|
Pełny opis: |
1. Cele i treści edukacji społecznej 2. Potrzeba edukacji społecznej we współczesnym świecie 3. Podstawy metodyki prowadzenia lekcji (w tym lekcji zdalnej) • Planowanie dydaktyczne na poziomie formalnym i na poziomie • Formułowanie celów kształcenia edukacji społecznej • Wybór treści i metod kształcenia edukacji społecznej • Prowadzenie zajęć 4. Strategie kształtowania kompetencji społecznych |
|
Literatura: |
Jaskulska S., Poleszak W., (2015):Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, Łódź: theQ studio, http://hdl.handle.net/10593/14003 Pilch T., (1995): Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze W: Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 1995. – s. 174- 186 Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – s. 209- 213: Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacja, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, prowadzenie zajęć i hospitacje koleżeńskie; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: -opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji) na wskazany temat w oparciu o literaturę przedmiotu (część teoretyczna) oraz przygotowanie scenariusza zajęć (część praktyczna) -kolokwium z całości materiału zrealizowanego na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Bloki tematyczne realizowane podczas zajęć: Blok I Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny dziecka w pierwszym roku życia Rozwój społeczno- emocjonalny dziecka w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka w wieku szkolnym Blok II Emocje w życiu dziecka ich istota i funkcje. Wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowalny. Perspektywa dziecka, rodzica i nauczyciela Blok III Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym Blok IV Komunikacja w duchu empatii – jako płaszczyzna do budowania porozumienia pomiędzy ludźmi. Praktyczne zastosowanie koncepcji M. Rosenberga „Porozumienie bez przemocy” w pracy z dzieckiem i współpracy z rodzicami |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty) Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty) Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty) Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010 Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty) Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: Baum, H. Małe dzieci – duże uczucia. Dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Jedność, Kielce, 2003 Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M., Michalewska, K., Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013 Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP. Schelling, D. Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2008 Schwarz, A. Świetnie sobie poradziłeś. Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie. Wyd. Jedność, Kielce, 2004 Skwark, D. Skarbnica zabaw. Ponad 650 zabaw na różne okazje. Jedność, Kielce, 2007 Weston, D. Ch., Weston, M. S. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, praca z tekstem, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, warsztaty, scenki, filmy Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 20 h Przygotowanie się do zaliczenia: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: -opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji) na wskazany temat w oparciu o literaturę przedmiotu (część teoretyczna) oraz przygotowanie scenariusza zajęć (część praktyczna) -kolokwium z całości materiału zrealizowanego na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Bloki tematyczne realizowane podczas zajęć: Blok I Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny dziecka w pierwszym roku życia Rozwój społeczno- emocjonalny dziecka w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka w wieku szkolnym Blok II Emocje w życiu dziecka ich istota i funkcje. Wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowalny. Perspektywa dziecka, rodzica i nauczyciela Blok III Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym Blok IV Komunikacja w duchu empatii – jako płaszczyzna do budowania porozumienia pomiędzy ludźmi. Praktyczne zastosowanie koncepcji M. Rosenberga „Porozumienie bez przemocy” w pracy z dzieckiem i współpracy z rodzicami |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty) Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty) Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty) Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010 Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty) Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: Baum, H. Małe dzieci – duże uczucia. Dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Jedność, Kielce, 2003 Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M., Michalewska, K., Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013 Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP. Schelling, D. Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2008 Schwarz, A. Świetnie sobie poradziłeś. Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie. Wyd. Jedność, Kielce, 2004 Skwark, D. Skarbnica zabaw. Ponad 650 zabaw na różne okazje. Jedność, Kielce, 2007 Weston, D. Ch., Weston, M. S. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, praca z tekstem, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, warsztaty, scenki, filmy Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 12 h Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 20 h Przygotowanie się do zaliczenia: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.