Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-MSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji społecznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Cele edukacji społecznej.

- Podejmowanie działań zmierzających do rozumienia środowiska społecznego.

- Strategie kształtowania u uczniów przynależności do grupy rówieśniczej, społecznej, środowiska życia.

- Poznawanie i wyjaśnianie znaczenie wybranych zwyczajów i tradycji polskich.

- Tworzenie projektów wspierających rozwój umiejętności i kompetencji niezbędnych do uczestniczenia w życiu społecznym dzieci.

- Projektowanie scenariuszy zajęć w zakresie edukacji społecznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć w zakresie edukacji społecznej.

Umiejętności

Potrafi planować i realizować zajęcia z zakresu edukacji społecznej dzieci.

Kompetencje społeczne

Jest w stanie krytycznie oceniać własną wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy dydaktycznej z uczniem.

Jest gotów do realizacji zadań zawodowych związanych z prowadzeniem edukacji społecznej dzieci.

Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska
Prowadzący grup: Natalia Bednarska, Zuzanna Narkun-Jakubińska, Magdalena Roszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student w wyniku systematycznej pracy na zajęciach i realizowaniu zadanych zadań przez osoby realizujące ćwiczenia.

Studenci otrzymali adres mailowy z kodem dostępu do zespołów teams

Pełny opis:

1. Cele i treści edukacji społecznej

2. Potrzeba edukacji społecznej we współczesnym świecie

3. Podstawy metodyki prowadzenia lekcji (w tym lekcji zdalnej)

• Planowanie dydaktyczne na poziomie formalnym i na poziomie

• Formułowanie celów kształcenia edukacji społecznej

• Wybór treści i metod kształcenia edukacji społecznej

• Prowadzenie zajęć

4. Strategie kształtowania kompetencji społecznych

Literatura:

Jaskulska S., Poleszak W., (2015):Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, Łódź: theQ studio, http://hdl.handle.net/10593/14003

Pilch T., (1995): Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze W: Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 1995. – s. 174- 186

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – s. 209- 213: Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze

Uwagi:

Zajęcia są prowadzone w formie zdalnej, z pośrednictwem platformy Teams:

GR.ĆWICZENIOWA II DMPC 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a18b8ad2a3b394558b161c05c88eb3b05%40thread.tacv2/conversations?groupId=4eb04c88-4456-46bf-86eb-610b0dabcfca&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GR. ĆWICZENIOWA II DMPC 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9e89587b704c4362bd7412a3d11e6b8e%40thread.tacv2/conversations?groupId=c9adff91-ead5-4c44-91f3-069e457bc64d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GR.ĆWICZENIOWA II DMPC 3

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ada7f253d6c62452e8dcb6586ed84ead0%40thread.tacv2/conversations?groupId=bcfb588b-86e1-4c2d-a8d6-824ee65e6f73&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr ćwiczeniowa dla II DMPC 4

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aeffe5d9c4aec4e8ebf71b0875a01234b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b941e270-eca5-4545-9b9e-99a324009ad4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr ćwiczeniowa dla II DMPC 5

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a202fa59fd4fb4e93bcba35e9c5260423%40thread.tacv2/conversations?groupId=8c815f8c-cf3e-463e-a48a-5714432114d9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr ćwiczeniowa dla II DMPC 6

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3b9e3a140f324f55bcd0964eb7b3e207%40thread.tacv2/conversations?groupId=7f52ae17-6e21-4b55-a718-2f60958339b9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr ćwiczeniowa dla II DMPC 7

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1d35fd6e455c42eca400e717d1fdc548%40thread.tacv2/conversations?groupId=0be11a6e-c131-4a7f-9c55-75b1d0e30e2e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c8

gr ćwiczeniowa dla II DMPC 8

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af3553cc28a354a259c0a31cb6083770e%40thread.tacv2/conversations?groupId=14a53c2a-a2e8-4b1d-8a93-f217d962afb5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr ćwiczeniowa dla II DMPC 9

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a22e48b6b97ff4099acf7fe6030284d1d%40thread.tacv2/conversations?groupId=c695b8ac-4f92-4388-bee8-b23d846e643c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: prezentacja, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, prowadzenie zajęć i hospitacje koleżeńskie;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska
Prowadzący grup: Zuzanna Narkun-Jakubińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student w wyniku systematycznej pracy na zajęciach i realizowaniu zadanych zadań przez osoby realizujące ćwiczenia.

Studenci otrzymali adres mailowy z kodem dostępu do zespołów teams

Pełny opis:

1. Cele i treści edukacji społecznej

2. Potrzeba edukacji społecznej we współczesnym świecie

3. Podstawy metodyki prowadzenia lekcji (w tym lekcji zdalnej)

• Planowanie dydaktyczne na poziomie formalnym i na poziomie

• Formułowanie celów kształcenia edukacji społecznej

• Wybór treści i metod kształcenia edukacji społecznej

• Prowadzenie zajęć

4. Strategie kształtowania kompetencji społecznych

Literatura:

Jaskulska S., Poleszak W., (2015):Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, Łódź: theQ studio, http://hdl.handle.net/10593/14003

Pilch T., (1995): Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze W: Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 1995. – s. 174- 186

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – s. 209- 213: Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze

Uwagi:

Zajęcia są prowadzone w formie zdalnej, z pośrednictwem platformy Teams:

GR.ĆWICZENIOWA II ZM/PC 1

Grupa 1

Link

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9a461e9c58bf4f819bc5381a8576e767%40thread.tacv2/conversations?groupId=45977ebb-1a30-4f32-b7a2-f9a04e24769c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kod

ag4cxut

GR.ĆWICZENIOWA II ZM/PC 2

Grupa 2

Link

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb7d63ad19144e47b1e7d4cb40cf8e97%40thread.tacv2/conversations?groupId=99960da5-f68c-41cc-b418-8f75698a2e21&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kod

jypz6f4

GR.ĆWICZENIOWA II ZM/PC 3

Link

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a81f9ebab31e64f129f41c4c2be2f6112%40thread.tacv2/conversations?groupId=d6c23d4e-dfec-4b6d-b1e3-3a95c26d7ff6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Kod

x2tm4kc

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosława Lach
Prowadzący grup: Jarosława Lach, Maria Pielichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

- aktywny udział na zajęciach,

- napisanie scenariusza zajęć z edukacji społecznej.

Pełny opis:

Treści przedmiotu:

1. Cele i treści edukacji społecznej.

2. Przynależność do grupy rówieśniczej i środowiska społecznego.

3. Rozwój kompetencji społecznych uczniów.

4. Kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu.

5. Planowanie zajęć z edukacji społecznej.

6. Formułowanie celów, dobór treści oraz metod kształcenia.

7. Projektowanie scenariuszy zajęć w zakresie edukacji społecznej.

Literatura:

Literatura:

Jaskulska S., Poleszak W., Wykluczenie rówieśnicze. w: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, the Q studio, Łódź 2015.

Pilch T., Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze w: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1995.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej - klasy I-III.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- dyskusja,

- wykład,

- metody aktywizujące.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosława Lach
Prowadzący grup: Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

- aktywny udział na zajęciach,

- napisanie scenariusza zajęć z edukacji społecznej.

Pełny opis:

Treści przedmiotu:

1. Cele i treści edukacji społecznej.

2. Przynależność do grupy rówieśniczej i środowiska społecznego.

3. Rozwój kompetencji społecznych uczniów.

4. Kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu.

5. Planowanie zajęć z edukacji społecznej.

6. Formułowanie celów, dobór treści oraz metod kształcenia.

7. Projektowanie scenariuszy zajęć w zakresie edukacji społecznej.

Literatura:

Literatura:

Jaskulska S., Poleszak W., Wykluczenie rówieśnicze. w: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, the Q studio, Łódź 2015.

Pilch T., Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze w: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1995.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej - klasy I-III.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- dyskusja,

- wykład,

- metody aktywizujące.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska
Prowadzący grup: Agnieszka Kolek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student w wyniku systematycznej pracy na zajęciach i realizowaniu zadanych zadań przez osoby realizujące ćwiczenia.

Pełny opis:

1. Cele i treści edukacji społecznej

2. Potrzeba edukacji społecznej we współczesnym świecie

3. Podstawy metodyki prowadzenia lekcji (w tym lekcji zdalnej)

• Planowanie dydaktyczne na poziomie formalnym i na poziomie

• Formułowanie celów kształcenia edukacji społecznej

• Wybór treści i metod kształcenia edukacji społecznej

• Prowadzenie zajęć

4. Strategie kształtowania kompetencji społecznych

Literatura:

Jaskulska S., Poleszak W., (2015):Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, Łódź: theQ studio, http://hdl.handle.net/10593/14003

Pilch T., (1995): Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze W: Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 1995. – s. 174- 186

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – s. 209- 213: Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacja, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, prowadzenie zajęć i hospitacje koleżeńskie;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska
Prowadzący grup: Agnieszka Kolek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student w wyniku systematycznej pracy na zajęciach i realizowaniu zadanych zadań przez osoby realizujące ćwiczenia.

Pełny opis:

1. Cele i treści edukacji społecznej

2. Potrzeba edukacji społecznej we współczesnym świecie

3. Podstawy metodyki prowadzenia lekcji (w tym lekcji zdalnej)

• Planowanie dydaktyczne na poziomie formalnym i na poziomie

• Formułowanie celów kształcenia edukacji społecznej

• Wybór treści i metod kształcenia edukacji społecznej

• Prowadzenie zajęć

4. Strategie kształtowania kompetencji społecznych

Literatura:

Jaskulska S., Poleszak W., (2015):Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, Łódź: theQ studio, http://hdl.handle.net/10593/14003

Pilch T., (1995): Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze W: Pedagogika społeczna : człowiek w zmieniającym się świecie T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 1995. – s. 174- 186

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. , Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – s. 209- 213: Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacja, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, prowadzenie zajęć i hospitacje koleżeńskie;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji) na wskazany temat w oparciu o literaturę przedmiotu (część teoretyczna) oraz przygotowanie scenariusza zajęć (część praktyczna)

-kolokwium z całości materiału zrealizowanego na zajęciach

Pełny opis:

Bloki tematyczne realizowane podczas zajęć:

Blok I

Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia

Rozwój społeczno- emocjonalny dziecka w pierwszym roku życia

Rozwój społeczno- emocjonalny dziecka w wieku poniemowlęcym

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka w wieku szkolnym

Blok II

Emocje w życiu dziecka ich istota i funkcje. Wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowalny. Perspektywa dziecka, rodzica i nauczyciela

Blok III

Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym

Blok IV

Komunikacja w duchu empatii – jako płaszczyzna do budowania porozumienia pomiędzy ludźmi.

Praktyczne zastosowanie koncepcji M. Rosenberga „Porozumienie bez przemocy” w pracy z dzieckiem i współpracy z rodzicami

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty)

Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty)

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty)

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010

Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty)

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Literatura uzupełniająca:

Baum, H. Małe dzieci – duże uczucia. Dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Jedność, Kielce, 2003

Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M., Michalewska, K., Uczę się rozumieć innych. Emocje

i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Schelling, D. Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2008

Schwarz, A. Świetnie sobie poradziłeś. Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie. Wyd. Jedność, Kielce, 2004

Skwark, D. Skarbnica zabaw. Ponad 650 zabaw na różne okazje. Jedność, Kielce, 2007

Weston, D. Ch., Weston, M. S. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, praca z tekstem, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, warsztaty, scenki, filmy

Nakład pracy Studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h

Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 20 h

Przygotowanie się do zaliczenia: 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji) na wskazany temat w oparciu o literaturę przedmiotu (część teoretyczna) oraz przygotowanie scenariusza zajęć (część praktyczna)

-kolokwium z całości materiału zrealizowanego na zajęciach

Pełny opis:

Bloki tematyczne realizowane podczas zajęć:

Blok I

Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia

Rozwój społeczno- emocjonalny dziecka w pierwszym roku życia

Rozwój społeczno- emocjonalny dziecka w wieku poniemowlęcym

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka w wieku szkolnym

Blok II

Emocje w życiu dziecka ich istota i funkcje. Wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowalny. Perspektywa dziecka, rodzica i nauczyciela

Blok III

Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym

Blok IV

Komunikacja w duchu empatii – jako płaszczyzna do budowania porozumienia pomiędzy ludźmi.

Praktyczne zastosowanie koncepcji M. Rosenberga „Porozumienie bez przemocy” w pracy z dzieckiem i współpracy z rodzicami

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty)

Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty)

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty)

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010

Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty)

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Literatura uzupełniająca:

Baum, H. Małe dzieci – duże uczucia. Dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Jedność, Kielce, 2003

Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M., Michalewska, K., Uczę się rozumieć innych. Emocje

i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Schelling, D. Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2008

Schwarz, A. Świetnie sobie poradziłeś. Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie. Wyd. Jedność, Kielce, 2004

Skwark, D. Skarbnica zabaw. Ponad 650 zabaw na różne okazje. Jedność, Kielce, 2007

Weston, D. Ch., Weston, M. S. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, praca z tekstem, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, warsztaty, scenki, filmy

Nakład pracy Studenta:

Godziny kontaktowe: 12 h

Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 20 h

Przygotowanie się do zaliczenia: 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)