Metodyka edukacji przyrodniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-MPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji przyrodniczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Cele edukacji przyrodniczej. - Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska. - Edukacja przyrodnicza w książkach dla dzieci, programach nauczania, pakietach edukacyjnych, bajkach. - Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. - Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej. - Zajęcia terenowe jako przykład aktywnie zdobywanej wiedzy, umiejętności i kompetencji. - Projektowanie scenariuszy zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć w zakresie edukacji przyrodniczej. Umiejętności Potrafi planować i realizować zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej dzieci. Kompetencje społeczne Krytycznie ocenia własną wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy dydaktycznej z uczniem. Jest gotów do realizacji zadań zawodowych związanych z prowadzeniem edukacji przyrodniczej dzieci. Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska, Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zaliczenie przedmiotu, jego forma, sposób, prezentowana przez prowadzącego grupę, na pierwszym spotkaniu w ramach realizowanego przedmiotu i w zapisie szczegółowym dedykowanym dla grupy. |
|
Pełny opis: |
Wybrane, podstawowe treści przyrodnicze w obszarze przyrody ożywionej i nieożywionej. Eksperymenty, obserwacje, doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Poznanie wielozmysłowe w edukacji przyrodniczej w sali i w terenie. Rozwiązania dydaktyczne w edukacji przyrodniczej, z zastosowaniem zróżnicowanych metod dydaktycznych. Działania indywidualne studenta i zespołowe prowadzące do poznawania świata przyrody oraz do poszukiwania rozwiązań np. dydaktycznych i odpowiedzi na pojawiające się w procesie poznania pytania. Wykorzystywanie różnych źródeł wiedzy, w tym dedykowanych edukacji przyrodniczej stron internetowych. |
|
Literatura: |
• Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Warszawa: Wyd. K.E. Liber • Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, MSCDN Radom: Wyd. Meritum, 2, s. 48-52 • Elbanowska-Ciemuchowska, S. (2011) Doświadczenia małego odkrywcy, Warszawa: Wyd. Juka • Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego • Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: Wyd. WSiP • Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS • Nowak J. (2007) Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W: Dziecko: sukcesy i porażki. (red.) Piwowarski R. Warszawa: Wyd. IBE • Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wyd. PWN • Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody • Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, studenci uzyskali link do zajęć drogą mailową od prowadzącego 2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć oraz wykonanie przydzielonych zadań indywidualnych i grupowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zaliczenie przedmiotu, jego forma, sposób, prezentowana przez prowadzącego grupę, na pierwszym spotkaniu w ramach realizowanego przedmiotu i w zapisie szczegółowym dedykowanym dla grupy. |
|
Pełny opis: |
Wybrane, podstawowe treści przyrodnicze w obszarze przyrody ożywionej i nieożywionej. Eksperymenty, obserwacje, doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Poznanie wielozmysłowe w edukacji przyrodniczej w sali i w terenie. Rozwiązania dydaktyczne w edukacji przyrodniczej, z zastosowaniem zróżnicowanych metod dydaktycznych. Działania indywidualne studenta i zespołowe prowadzące do poznawania świata przyrody oraz do poszukiwania rozwiązań np. dydaktycznych i odpowiedzi na pojawiające się w procesie poznania pytania. Wykorzystywanie różnych źródeł wiedzy, w tym dedykowanych edukacji przyrodniczej stron internetowych. |
|
Literatura: |
• Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Warszawa: Wyd. K.E. Liber • Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, MSCDN Radom: Wyd. Meritum, 2, s. 48-52 • Elbanowska-Ciemuchowska, S. (2011) Doświadczenia małego odkrywcy, Warszawa: Wyd. Juka • Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego • Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: Wyd. WSiP • Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS • Nowak J. (2007) Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W: Dziecko: sukcesy i porażki. (red.) Piwowarski R. Warszawa: Wyd. IBE • Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wyd. PWN • Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody • Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, studenci uzyskali link do zajęć drogą mailową od prowadzącego 2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć oraz wykonanie przydzielonych zadań indywidualnych i grupowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska, Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia przedmiotu uzależniona od prowadzącego zajęcia. |
|
Pełny opis: |
1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej. 2. Edukacja przyrodnicza w książkach dla dzieci, programach nauczania, pakietach edukacyjnych, bajkach. Wzorce aktywności poznawczej. 3. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata. Model schodów przyrodniczych strategią zaangażowania w przyrodę i drogą do jej poznania. 4. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych. wykorzystanie multimediów w doświadczaniu i obserwowaniu świata przyrody. 5. Kształtowanie postaw proprzyrodniczych i proekologicznych. 6. Rola nauczyciela w procesie edukacyjnym. Nauczyciel jako obserwator, inicjator, moderator procesu edukacyjnego. Uczeń jako badacz, odkrywca, myśliciel, aktor społeczny. Konstruktywistyczna wizja edukacji. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: - Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce 2002. - Brown S.E., Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa 2005. - Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005 - Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, Kielce 2000 -Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. - Gąsecki K., Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej , red. A. Komorowska-Zielony, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008 - Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP. - Komorowska – Zielony A. red. Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej Wyd. UG, Gdańsk 2008 - Nowak J. Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W Dziecko: sukcesy i porażki. Red. Piwowarski R. Wyd. IBE, Warszawa 2007 - Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3. Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej Lublin 2005 - Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków 2006 inne przydatne: - Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wyd. PWN - Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć oraz wykonanie przydzielonych zadań indywidualnych i grupowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia przedmiotu uzależniona od prowadzącego zajęcia. |
|
Pełny opis: |
1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej. 2. Edukacja przyrodnicza w książkach dla dzieci, programach nauczania, pakietach edukacyjnych, bajkach. Wzorce aktywności poznawczej. 3. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata. Model schodów przyrodniczych strategią zaangażowania w przyrodę i drogą do jej poznania. 4. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych. wykorzystanie multimediów w doświadczaniu i obserwowaniu świata przyrody. 5. Kształtowanie postaw proprzyrodniczych i proekologicznych. 6. Rola nauczyciela w procesie edukacyjnym. Nauczyciel jako obserwator, inicjator, moderator procesu edukacyjnego. Uczeń jako badacz, odkrywca, myśliciel, aktor społeczny. Konstruktywistyczna wizja edukacji. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: - Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce 2002. - Brown S.E., Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa 2005. - Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005 - Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, Kielce 2000 -Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. - Gąsecki K., Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej , red. A. Komorowska-Zielony, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008 - Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP. - Komorowska – Zielony A. red. Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej Wyd. UG, Gdańsk 2008 - Nowak J. Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W Dziecko: sukcesy i porażki. Red. Piwowarski R. Wyd. IBE, Warszawa 2007 - Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3. Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej Lublin 2005 - Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków 2006 inne przydatne: - Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wyd. PWN - Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć oraz wykonanie przydzielonych zadań indywidualnych i grupowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska, Ligia Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Adamina Korwin-Szymanowska, Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie konspektu zajęć laboratoryjnych lub terenowych na podstawie wybranych tematów z podstawy programowej: Edukacja przyrodnicza w klasach I-III. Zastosowanie innowacji i metod aktywizujących. Zaliczenie końcowe na podstawie: przeprowadzenia - 20 minutowych zajęć uwzględniających pracę w grupach. Złożenia w "zadaniach zespołu" aplikacji Teams wersji elektronicznej scenariusza i karty pracy wypełnionej przez uczniów lub wykonanie jednego z trzech zaproponowanych zadań. |
|
Pełny opis: |
Organizacja ćwiczeń w edukacji przyrodniczej Przygotowanie scenariuszy zajęć przyrodniczych w terenie i doświadczeń przyrodniczych w klasie. (karty pracy, środki dydaktyczne, konspekt przebiegu ćwiczeń) Metody aktywizujące – innowacje dydaktyczne Aktywne poznawanie przyrody, ochrona środowiska Prowadzenie obserwacji przyrodniczych Doświadczenia i eksperymenty w domu i w szkole Ewaluacja zajęć |
|
Literatura: |
Chauvel, D., Michel, V. (1999). Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka. Warszawa: Wyd. Cyklady. Fiutowska, T. (2003). Smyk się bawi, smyk się śmieje... Autorski program kształcenia i wychowania sześciolatka. Warszawa: Oficyna "ADAM". Parczewska, T. Edukacja ekologiczna w przedszkolu, UMCS Wydawnictwo UM CS, 2009 Podstawa Programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Potyrała, K. (2001). Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Kraków: Wyd. Nauk. UP. Potyrała, K., Walosik, A. (2011). Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności, podręcznik akademicki. Kraków: Wyd. Kubajak. Stawiński, W. (2006). Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Kraków: PWN. Tuszyńska, L. (2006). Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa: Wyd. WSP-TWP. Życie szkoły, czasopismo dla nauczycieli. Korwin-Szymanowska, A., E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 |
|
Uwagi: |
nakład pracy studenta – 55 godz , - 2 punkty ECTS • Zajęcia + praca samodzielna nad przydzielonymi projektami zajęć. Kontakt z wykładowcą: poczta elektroniczna USOS oraz aplikacje Times - czat i wideo spotkania) . Komunikacja z wykładowcą w czasie dyżuru (poczta elektroniczna, Teams • Studenci prowadzą 20. minutowe zajęcia z podziałem na grupy. Konsultacje indywidualne w postaci korespondencji mailowej w wyznaczonych terminach dyżurów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Falkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Socha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metodyka edukacji przyrodniczej to sposobność do praktycznego zastosowania metod podających i aktywizujących wraz z technikami, dopasowanymi do potrzeb studentów. Dobrania innowacji edukacyjnych pozwoli wspierać dzieciom i młodzieży podnosić poziom wiedzy z edukacji przyrodniczej i dostrzegać zależność obcowania z naturą i rozwoju psychospołecznego. |
|
Pełny opis: |
Dobór odpowiednich metod, technik i formy prowadzenia edukacji przyrodniczej, umożliwia ukazanie zależności organizmów żyjących w ekosystemie. Różnorodność tematów zajęć z edukacji przyrodniczej, pozwala na obcowanie z naturą, jako włodarz, a nie eksplorator środowiska. Dzięki praktycznym wskazówkom w jaki sposób dobierać środki dydaktyczne, formy i narzędzia pracy według grupy odbiorców, Studenci mają okazję na do implementacji obowiązujących metod i zasad dydaktyki. Tworząc scenariusze zajęć z edukacji przyrodniczej istotne jest ukazanie wymiarów edukacji: w środowisku, dla środowiska i o środowisku. |
|
Literatura: |
• Jelinek J.A., Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. • Jelinek J.A., Dziecięca astronomia. Jak dzieci rozumieją swoje miejsce na Ziemi, kształt Ziemi i jej miejsce w przestrzeni kosmicznej, Bliżej Przedszkola nr 7-8.166-167/2015, s. 78-82 (wydanie specjalne) - Lelonek M. Proces poznawania i rozumienia świata przez uczniów w młodszym wieku szkolnym. Pabianice: Wydawnictwo WSHE 2006. • Muchacka B.: Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo AP, Kraków 2006 • Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010 - Rybska E. Przyroda w osobistych koncepcjach dziecięcych: implikacje dla jej nauczania z wykorzystaniem rysunku. Poznań: Wydawnictwo Kontekst, 2017 Literatura uzupełniająca • G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004, • Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa; • Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55. • Kozłowska-Rajewicz A., Hibszer A., Strategie nauczania przyrody, w: E. Arciszewska, S. Dylak, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005. • Louv R., Witamina N., Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2016. • Łomnicki A., Ekologia ewolucyjna, Warszawa 2013, Wydawnictwo Naukowe PWN. • Matoga K., Dbam o środowisko : ekologia, natura, ochrona • przyrody, Warszawa 2018, Wydawnictwo SBM. • Michałowski S. , Wollman – Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Wyd. Impuls, Kraków 2000. • Sampson, Scott D., Kalosze pełne kijanek : jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko, Wydawnictwo Vivante, Białystok 2016. Literatura uzupełniająca: • Frątczak E., Frątczak J.,Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1998. • Frątczak E. , Frątczak J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne. Bydgoszcz 1996. • Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. CEBP, Kraków 2014. • Kapusta P., Ekologia w Polsce i na świecie. Bielsko-Biała 2018, Wydawnictwo Dragon. • Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992. |
|
Uwagi: |
2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć oraz wykonanie przydzielonych zadań indywidualnych i grupowych. Metody pracy: aktywizujące: praca w grupach, praca projektowa, burza mózgów, debata, podające (prezentacja, film) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska, Ligia Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Adamina Korwin-Szymanowska, Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Metodyka edukacji przyrodniczej" koncentruje się na podstawowych aspektach edukacji przyrodniczej opartej na budowaniu relacji z przyrodą. Metody i kryteria oceniania zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach. Sposób pomiaru efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności, kompetencji obejmuje realizację zadania indywidualnego oraz projektu grupowego. |
|
Pełny opis: |
1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej. 2. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata. Model schodów przyrodniczych strategią zaangażowania w przyrodę i drogą do jej poznania. 3. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej. 4. Kształtowanie postaw proprzyrodniczych i proekologicznych. 5. Rola nauczyciela w procesie edukacyjnym. Nauczyciel jako obserwator, inicjator, moderator procesu edukacyjnego. Uczeń jako badacz, odkrywca, myśliciel, aktor społeczny. Konstruktywistyczna wizja edukacji. |
|
Literatura: |
1. Ligia Tuszyńska, Anna Witkowska-Tomaszewska, Zielona edukacja wczesnoszkolna. Wprowadzenie teoretyczne. T. 1. Do pobrania: https://www.aps.edu.pl/media/npjhirnj/plecak_1-popr-kolor-31-08.pdf 2. Anna Mikler-Chwastek, Jan Amos Jelinek, Adamina Korwin-Szymanowska Zielona edukacja i zrównoważony rozwój w nauczaniu początkowym w praktyce szkolnej. T. 2. Do pobrania: https://www.aps.edu.pl/media/wl4h4t11/plecak_2-150.pdf 3. Richard Louv, Ostatnie dziecko lasu. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: eksponujące, podające, praktyczne, aktywizujące, outdoorowe. Nakład pracy studenta: 1) Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15h 2) praca indywidualna: 10h 3) praca grupowa realizowana w formie projektu: 25h 4) literatura: 10h Będziemy wychodzić w teren. Proszę zadbać o adekwatny strój do pogody. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ligia Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza: Student potrafi opracować i postawić cele dydaktyczne prowadzonych zajęć przyrodniczych w terenie Umiejętności: stosuje regulamin bezpieczeństwa podczas zajęć, opiekuje się dziećmi, udziela pomocy wykonywaniu zadań w kontakcie z przyrodą Kompetencje: Organizuje i wspiera pracę w zespołach, działa na rzecz ochrony przyrody, prowadzi ewaluację zajęć wspólnie z uczniami. Forma sprawdzania efektów: Każdy student przygotowuje konspekt i prowadzi 20 minutowe zajęcia przyrodnicze w terenie. Otrzymuje ocenę za konspekt (wg. Wzoru zamieszczonego w Zespole Teams) I ocenę za prowadzenie zajęć – (osiągnięcie celu). Zaliczenie ocena średnia. |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym w aspekcie treści przyrodniczych. Akty prawne o charakterze nadrzędnym stanowiące podstawę prawną w nauczaniu. 2. Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. Kategoryzacja osiągnięć ucznia: wiedza, umiejętności i postawy. Kompetencje ucznia. Cele kognitywne, afektywne i behawioralne kształcenia przyrodniczego. 3. Zasady nauczania: dydaktycznej transformacja treści nauczania, strukturalnego nauczania, poglądowego nauczania, stopniowania trudności, samodzielności i aktywności ucznia, wiązania teorii z praktyką, efektywności kształcenia, nauczania problemowego. 4. Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna, operacyjna, problemowa. 5. Środki dydaktyczne w nauczaniu treści przyrodniczych. Funkcje podręcznika w nauczaniu. 6. Metody kształcenia w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym: klasyfikacje metod kształcenia. Metody podające, problemowe, eksponujące – percepcyjne na przykładzie dramy i pokazu połączonego z przeżyciem, programowane, praktyczne metody kierowania samodzielną pracą ucznia, metoda ćwiczeń, odtwarzania). Metody poszukujące - klasyczna metoda problemowa, metody aktywizujące. 7. Formy pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Praca indywidualna i grupowa. Praca grupowa jednolita i zróżnicowana. 8. Metodyka prowadzenia zajęć terenowych w nauczaniu treści przyrodniczych. 9. Ocenianie jako element metodyki prowadzenia zajęć przyrodniczych. Wymagania programowe. Elementy pomiaru dydaktycznego. 10. Ewaluacja metod kształcenia i form pracy z uczniem na przedszkolnym i wczesnoszkolnym etapie edukacyjnym. Elementy kontroli przebiegu zajęć edukacyjnych. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: linki do książek: L. Tuszyńska i A. Witkowska- Tomaszewska. Zielona edukacja wczesnoszkolna. Wprowadzenie teoretyczne T. I Wyd. APS Anna Mikler- Chwastek Jan Amos Jelinek. Adamina Korwin-Szymanowska. Zielona edukacja i zrównoważony rozwój w nauczaniu początkowym w praktyce szkolnej. Wydawnictwo APS. 2023 Zielony plecak szkolny dla klimatu Ziemi, 2023 wyd. APS https://www.aps.edu.pl/media/wl4h4t11/plecak_2-150.pdf https://www.aps.edu.pl/media/npjhirnj/plecak_1-popr-kolor-31-08.pdf Chauvel, D., Michel, V. (1999). Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka. Warszawa: Wyd. Cyklady. Fiutowska, T. (2003). Smyk się bawi, smyk się śmieje... Autorski program kształcenia i wychowania sześciolatka. Warszawa: Oficyna "ADAM". Podstawa Programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Potyrała, K. (2001). Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Kraków: Wyd. Nauk. UP. Potyrała, K., Walosik, A. (2011). Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności, podręcznik akademicki. Kraków: Wyd. Kubajak. Scenariusze zajęć Wydawnictwa Librus . PDF umieszczone w zespole Teams Uzupełniająca: Stawiński, W. (2006). Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Kraków: PWN. Tuszyńska, L. (2006). Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa: Wyd. WSP-TWP. Życie szkoły, czasopismo dla nauczycieli. |
|
Uwagi: |
Forma zajęć- praca w terenie – w okolicy szkoły, w parku w Ogrodzie Botanicznym UW Metody kształcenia: Metoda problemowa: Uczniowie rozwiązują realne problemy, co stawia ich przed wyzwaniami, które wymagają zastosowania zdobytej wiedzy. Kształcenie eksperymentalne: Uczniowie uczą się przez doświadczanie przyrody, eksperymentując i obserwując wyniki. Nakład pracy: godziny kontaktowe 12godz. – prowadzenie zajęć, praca samodzielna – 15godz. przygotowanie scenariusza zajęć, wykonanie środków dydaktycznych Zapoznanie się z literaturą – 15 godz. Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad2AddaO8A_9OqQoAWpI84pk8B9Wo5LyUoXM1sHxI5lg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b22a5fe1-ede9-412b-8e77-d25c62be8635&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.