Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji przyrodniczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-MPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji przyrodniczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Cele edukacji przyrodniczej.

- Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska.

- Edukacja przyrodnicza w książkach dla dzieci, programach nauczania, pakietach edukacyjnych, bajkach.

- Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia.

- Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej.

- Zajęcia terenowe jako przykład aktywnie zdobywanej wiedzy, umiejętności i kompetencji.

- Projektowanie scenariuszy zajęć.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć w zakresie edukacji przyrodniczej.

Umiejętności

Potrafi planować i realizować zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej dzieci.

Kompetencje społeczne

Krytycznie ocenia własną wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy dydaktycznej z uczniem.

Jest gotów do realizacji zadań zawodowych związanych z prowadzeniem edukacji przyrodniczej dzieci.

Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Maria Pielichowska, Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zaliczenie przedmiotu, jego forma, sposób, prezentowana przez prowadzącego grupę, na pierwszym spotkaniu w ramach realizowanego przedmiotu i w zapisie szczegółowym dedykowanym dla grupy.

Pełny opis:

Wybrane, podstawowe treści przyrodnicze w obszarze przyrody ożywionej i nieożywionej.

Eksperymenty, obserwacje, doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej.

Poznanie wielozmysłowe w edukacji przyrodniczej w sali i w terenie.

Rozwiązania dydaktyczne w edukacji przyrodniczej, z zastosowaniem zróżnicowanych metod dydaktycznych.

Działania indywidualne studenta i zespołowe prowadzące do poznawania świata przyrody oraz do poszukiwania rozwiązań np. dydaktycznych i odpowiedzi na pojawiające się w procesie poznania pytania.

Wykorzystywanie różnych źródeł wiedzy, w tym dedykowanych edukacji przyrodniczej stron internetowych.

Literatura:

• Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Warszawa: Wyd. K.E. Liber

• Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, MSCDN Radom: Wyd. Meritum, 2, s. 48-52

• Elbanowska-Ciemuchowska, S. (2011) Doświadczenia małego odkrywcy, Warszawa: Wyd. Juka

• Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego

• Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: Wyd. WSiP

• Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS

• Nowak J. (2007) Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W: Dziecko: sukcesy i porażki. (red.) Piwowarski R. Warszawa: Wyd. IBE

• Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wyd. PWN

• Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

• Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Uwagi:

zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, studenci uzyskali link do zajęć drogą mailową od prowadzącego

2ECTS

15h- godziny kontaktowe

45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć oraz wykonanie przydzielonych zadań indywidualnych i grupowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Maria Pielichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zaliczenie przedmiotu, jego forma, sposób, prezentowana przez prowadzącego grupę, na pierwszym spotkaniu w ramach realizowanego przedmiotu i w zapisie szczegółowym dedykowanym dla grupy.

Pełny opis:

Wybrane, podstawowe treści przyrodnicze w obszarze przyrody ożywionej i nieożywionej.

Eksperymenty, obserwacje, doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej.

Poznanie wielozmysłowe w edukacji przyrodniczej w sali i w terenie.

Rozwiązania dydaktyczne w edukacji przyrodniczej, z zastosowaniem zróżnicowanych metod dydaktycznych.

Działania indywidualne studenta i zespołowe prowadzące do poznawania świata przyrody oraz do poszukiwania rozwiązań np. dydaktycznych i odpowiedzi na pojawiające się w procesie poznania pytania.

Wykorzystywanie różnych źródeł wiedzy, w tym dedykowanych edukacji przyrodniczej stron internetowych.

Literatura:

• Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Warszawa: Wyd. K.E. Liber

• Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, MSCDN Radom: Wyd. Meritum, 2, s. 48-52

• Elbanowska-Ciemuchowska, S. (2011) Doświadczenia małego odkrywcy, Warszawa: Wyd. Juka

• Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego

• Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: Wyd. WSiP

• Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS

• Nowak J. (2007) Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W: Dziecko: sukcesy i porażki. (red.) Piwowarski R. Warszawa: Wyd. IBE

• Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wyd. PWN

• Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

• Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Uwagi:

zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, studenci uzyskali link do zajęć drogą mailową od prowadzącego

2ECTS

15h- godziny kontaktowe

45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć oraz wykonanie przydzielonych zadań indywidualnych i grupowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Maria Pielichowska, Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia przedmiotu uzależniona od prowadzącego zajęcia.

Pełny opis:

1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej.

2. Edukacja przyrodnicza w książkach dla dzieci, programach nauczania, pakietach edukacyjnych, bajkach. Wzorce aktywności poznawczej.

3. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata. Model schodów przyrodniczych strategią zaangażowania w przyrodę i drogą do jej poznania.

4. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych. wykorzystanie multimediów w doświadczaniu i obserwowaniu świata przyrody.

5. Kształtowanie postaw proprzyrodniczych i proekologicznych.

6. Rola nauczyciela w procesie edukacyjnym. Nauczyciel jako obserwator, inicjator, moderator procesu edukacyjnego. Uczeń jako badacz, odkrywca, myśliciel, aktor społeczny. Konstruktywistyczna wizja edukacji.

Literatura:

Obowiązkowa:

- Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce 2002.

- Brown S.E., Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa 2005.

- Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005

- Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, Kielce 2000

-Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

- Gąsecki K., Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej , red. A. Komorowska-Zielony, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008

- Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP.

- Komorowska – Zielony A. red. Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej Wyd. UG, Gdańsk 2008

- Nowak J. Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W Dziecko: sukcesy i porażki. Red. Piwowarski R. Wyd. IBE, Warszawa 2007

- Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3. Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej Lublin 2005

- Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków 2006

inne przydatne:

- Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wyd.

PWN

- Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

- Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Uwagi:

2ECTS

15h- godziny kontaktowe

45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć oraz wykonanie przydzielonych zadań indywidualnych i grupowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Maria Pielichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia przedmiotu uzależniona od prowadzącego zajęcia.

Pełny opis:

1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej.

2. Edukacja przyrodnicza w książkach dla dzieci, programach nauczania, pakietach edukacyjnych, bajkach. Wzorce aktywności poznawczej.

3. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata. Model schodów przyrodniczych strategią zaangażowania w przyrodę i drogą do jej poznania.

4. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych. wykorzystanie multimediów w doświadczaniu i obserwowaniu świata przyrody.

5. Kształtowanie postaw proprzyrodniczych i proekologicznych.

6. Rola nauczyciela w procesie edukacyjnym. Nauczyciel jako obserwator, inicjator, moderator procesu edukacyjnego. Uczeń jako badacz, odkrywca, myśliciel, aktor społeczny. Konstruktywistyczna wizja edukacji.

Literatura:

Obowiązkowa:

- Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce 2002.

- Brown S.E., Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa 2005.

- Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005

- Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, Kielce 2000

-Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

- Gąsecki K., Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej , red. A. Komorowska-Zielony, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008

- Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP.

- Komorowska – Zielony A. red. Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej Wyd. UG, Gdańsk 2008

- Nowak J. Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W Dziecko: sukcesy i porażki. Red. Piwowarski R. Wyd. IBE, Warszawa 2007

- Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3. Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej Lublin 2005

- Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków 2006

inne przydatne:

- Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wyd.

PWN

- Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

- Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls

Uwagi:

2ECTS

15h- godziny kontaktowe

45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć oraz wykonanie przydzielonych zadań indywidualnych i grupowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adamina Korwin-Szymanowska, Ligia Tuszyńska
Prowadzący grup: Adamina Korwin-Szymanowska, Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przygotowanie konspektu zajęć laboratoryjnych lub terenowych na podstawie wybranych tematów z podstawy programowej: Edukacja przyrodnicza w klasach I-III. Zastosowanie innowacji i metod aktywizujących. Zaliczenie końcowe na podstawie: przeprowadzenia - 20 minutowych zajęć uwzględniających pracę w grupach. Złożenia w "zadaniach zespołu" aplikacji Teams wersji elektronicznej scenariusza i karty pracy wypełnionej przez uczniów lub wykonanie jednego z trzech zaproponowanych zadań.

Pełny opis:

Organizacja ćwiczeń w edukacji przyrodniczej

Przygotowanie scenariuszy zajęć przyrodniczych w terenie i doświadczeń przyrodniczych w klasie. (karty pracy, środki dydaktyczne, konspekt przebiegu ćwiczeń)

Metody aktywizujące – innowacje dydaktyczne

Aktywne poznawanie przyrody, ochrona środowiska

Prowadzenie obserwacji przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty w domu i w szkole

Ewaluacja zajęć

Literatura:

Chauvel, D., Michel, V. (1999). Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka. Warszawa: Wyd. Cyklady.

Fiutowska, T. (2003). Smyk się bawi, smyk się śmieje... Autorski program kształcenia i wychowania sześciolatka. Warszawa: Oficyna "ADAM".

Parczewska, T. Edukacja ekologiczna w przedszkolu, UMCS Wydawnictwo UM CS, 2009

Podstawa Programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna.

Potyrała, K. (2001). Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Kraków: Wyd. Nauk. UP.

Potyrała, K., Walosik, A. (2011). Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności, podręcznik akademicki. Kraków: Wyd. Kubajak.

Stawiński, W. (2006). Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Kraków: PWN.

Tuszyńska, L. (2006). Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa: Wyd. WSP-TWP.

Życie szkoły, czasopismo dla nauczycieli.

Korwin-Szymanowska, A., E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015

A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016

Uwagi:

nakład pracy studenta – 55 godz , - 2 punkty ECTS

• Zajęcia + praca samodzielna nad przydzielonymi projektami zajęć. Kontakt z wykładowcą: poczta elektroniczna USOS oraz aplikacje Times - czat i wideo spotkania) . Komunikacja z wykładowcą w czasie dyżuru (poczta elektroniczna, Teams

• Studenci prowadzą 20. minutowe zajęcia z podziałem na grupy.

Konsultacje indywidualne w postaci korespondencji mailowej w wyznaczonych terminach dyżurów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Falkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metodyka edukacji przyrodniczej to sposobność do praktycznego zastosowania metod podających i aktywizujących wraz z technikami, dopasowanymi do potrzeb studentów.

Dobrania innowacji edukacyjnych pozwoli wspierać dzieciom i młodzieży podnosić poziom wiedzy z edukacji przyrodniczej i dostrzegać zależność obcowania z naturą i rozwoju psychospołecznego.

Pełny opis:

Dobór odpowiednich metod, technik i formy prowadzenia edukacji przyrodniczej, umożliwia ukazanie zależności organizmów żyjących w ekosystemie.

Różnorodność tematów zajęć z edukacji przyrodniczej, pozwala na obcowanie z naturą, jako włodarz, a nie eksplorator środowiska.

Dzięki praktycznym wskazówkom w jaki sposób dobierać środki dydaktyczne, formy i narzędzia pracy według grupy odbiorców, Studenci mają okazję na do implementacji obowiązujących metod i zasad dydaktyki.

Tworząc scenariusze zajęć z edukacji przyrodniczej istotne jest ukazanie wymiarów edukacji: w środowisku, dla środowiska i o środowisku.

Literatura:

• Jelinek J.A., Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

• Jelinek J.A., Dziecięca astronomia. Jak dzieci rozumieją swoje miejsce na Ziemi, kształt Ziemi i jej miejsce w przestrzeni kosmicznej, Bliżej Przedszkola nr 7-8.166-167/2015, s. 78-82 (wydanie specjalne)

- Lelonek M. Proces poznawania i rozumienia świata przez uczniów w młodszym wieku szkolnym. Pabianice: Wydawnictwo WSHE 2006.

• Muchacka B.: Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo AP, Kraków 2006

• Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010

- Rybska E. Przyroda w osobistych koncepcjach dziecięcych: implikacje dla jej nauczania z wykorzystaniem

rysunku. Poznań: Wydawnictwo Kontekst, 2017

Literatura uzupełniająca

• G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

• Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

• Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55.

• Kozłowska-Rajewicz A., Hibszer A., Strategie nauczania przyrody, w: E. Arciszewska, S. Dylak, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005.

• Louv R., Witamina N., Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2016.

• Łomnicki A., Ekologia ewolucyjna, Warszawa 2013, Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Matoga K., Dbam o środowisko : ekologia, natura, ochrona

• przyrody, Warszawa 2018, Wydawnictwo SBM.

• Michałowski S. , Wollman – Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Wyd. Impuls, Kraków 2000.

• Sampson, Scott D., Kalosze pełne kijanek : jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko, Wydawnictwo Vivante, Białystok 2016.

Literatura uzupełniająca:

• Frątczak E., Frątczak J.,Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1998.

• Frątczak E. , Frątczak J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne. Bydgoszcz 1996.

• Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. CEBP, Kraków 2014.

• Kapusta P., Ekologia w Polsce i na świecie. Bielsko-Biała 2018, Wydawnictwo Dragon.

• Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

Uwagi:

2ECTS

15h- godziny kontaktowe

45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć oraz wykonanie przydzielonych zadań indywidualnych i grupowych.

Metody pracy: aktywizujące: praca w grupach, praca projektowa, burza mózgów, debata, podające (prezentacja, film)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adamina Korwin-Szymanowska, Ligia Tuszyńska
Prowadzący grup: Adamina Korwin-Szymanowska, Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot "Metodyka edukacji przyrodniczej" koncentruje się na podstawowych aspektach edukacji przyrodniczej opartej na budowaniu relacji

z przyrodą.

Metody i kryteria oceniania zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.

Sposób pomiaru efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności, kompetencji obejmuje realizację zadania indywidualnego oraz projektu grupowego.

Pełny opis:

1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej.

2. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata. Model schodów przyrodniczych strategią zaangażowania w przyrodę i drogą do jej poznania.

3. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej.

4. Kształtowanie postaw proprzyrodniczych i proekologicznych.

5. Rola nauczyciela w procesie edukacyjnym. Nauczyciel jako obserwator, inicjator, moderator procesu edukacyjnego. Uczeń jako badacz, odkrywca, myśliciel, aktor społeczny. Konstruktywistyczna wizja edukacji.

Literatura:

1. Ligia Tuszyńska, Anna Witkowska-Tomaszewska, Zielona edukacja wczesnoszkolna. Wprowadzenie teoretyczne. T. 1.

Do pobrania: https://www.aps.edu.pl/media/npjhirnj/plecak_1-popr-kolor-31-08.pdf

2. Anna Mikler-Chwastek, Jan Amos Jelinek, Adamina Korwin-Szymanowska

Zielona edukacja i zrównoważony rozwój w nauczaniu początkowym w praktyce szkolnej. T. 2.

Do pobrania: https://www.aps.edu.pl/media/wl4h4t11/plecak_2-150.pdf

3. Richard Louv, Ostatnie dziecko lasu.

Uwagi:

Metody dydaktyczne: eksponujące, podające, praktyczne, aktywizujące, outdoorowe.

Nakład pracy studenta:

1) Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15h

2) praca indywidualna: 10h

3) praca grupowa realizowana w formie projektu: 25h

4) literatura: 10h

Będziemy wychodzić w teren.

Proszę zadbać o adekwatny strój do pogody.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ligia Tuszyńska
Prowadzący grup: Ligia Tuszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza: Student potrafi opracować i postawić cele dydaktyczne prowadzonych zajęć przyrodniczych w terenie

Umiejętności: stosuje regulamin bezpieczeństwa podczas zajęć, opiekuje się dziećmi, udziela pomocy wykonywaniu zadań w kontakcie z przyrodą

Kompetencje: Organizuje i wspiera pracę w zespołach, działa na rzecz ochrony przyrody, prowadzi ewaluację zajęć wspólnie z uczniami.

Forma sprawdzania efektów: Każdy student przygotowuje konspekt i prowadzi 20 minutowe zajęcia przyrodnicze w terenie. Otrzymuje ocenę za konspekt (wg. Wzoru zamieszczonego w Zespole Teams)

I ocenę za prowadzenie zajęć – (osiągnięcie celu). Zaliczenie ocena średnia.

Pełny opis:

Podstawa programowa kształcenia ogólnego w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym w aspekcie treści przyrodniczych. Akty prawne o charakterze nadrzędnym stanowiące podstawę prawną w nauczaniu.

2. Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. Kategoryzacja osiągnięć ucznia: wiedza, umiejętności i postawy. Kompetencje ucznia. Cele kognitywne, afektywne i behawioralne kształcenia przyrodniczego.

3. Zasady nauczania: dydaktycznej transformacja treści nauczania, strukturalnego nauczania, poglądowego nauczania, stopniowania trudności, samodzielności i aktywności ucznia, wiązania teorii z praktyką, efektywności kształcenia, nauczania problemowego.

4. Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna, operacyjna, problemowa.

5. Środki dydaktyczne w nauczaniu treści przyrodniczych. Funkcje podręcznika w nauczaniu.

6. Metody kształcenia w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym: klasyfikacje metod kształcenia. Metody podające, problemowe, eksponujące – percepcyjne na przykładzie dramy i pokazu połączonego z przeżyciem, programowane, praktyczne metody kierowania samodzielną pracą ucznia, metoda ćwiczeń, odtwarzania). Metody poszukujące - klasyczna metoda problemowa, metody aktywizujące.

7. Formy pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Praca indywidualna i grupowa. Praca grupowa jednolita i zróżnicowana.

8. Metodyka prowadzenia zajęć terenowych w nauczaniu treści przyrodniczych.

9. Ocenianie jako element metodyki prowadzenia zajęć przyrodniczych. Wymagania programowe. Elementy pomiaru dydaktycznego.

10. Ewaluacja metod kształcenia i form pracy z uczniem na przedszkolnym i wczesnoszkolnym etapie edukacyjnym. Elementy kontroli przebiegu zajęć edukacyjnych.

Literatura:

Obowiązkowa:

linki do książek:

L. Tuszyńska i A. Witkowska- Tomaszewska. Zielona edukacja wczesnoszkolna. Wprowadzenie teoretyczne T. I Wyd. APS

Anna Mikler- Chwastek Jan Amos Jelinek. Adamina Korwin-Szymanowska. Zielona edukacja i zrównoważony rozwój w nauczaniu początkowym w praktyce szkolnej. Wydawnictwo APS. 2023

Zielony plecak szkolny dla klimatu Ziemi, 2023 wyd. APS

https://www.aps.edu.pl/media/wl4h4t11/plecak_2-150.pdf

https://www.aps.edu.pl/media/npjhirnj/plecak_1-popr-kolor-31-08.pdf

Chauvel, D., Michel, V. (1999). Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka. Warszawa: Wyd. Cyklady.

Fiutowska, T. (2003). Smyk się bawi, smyk się śmieje... Autorski program kształcenia i wychowania sześciolatka. Warszawa: Oficyna "ADAM".

Podstawa Programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna.

Potyrała, K. (2001). Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Kraków: Wyd. Nauk. UP.

Potyrała, K., Walosik, A. (2011). Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności, podręcznik akademicki. Kraków: Wyd. Kubajak.

Scenariusze zajęć Wydawnictwa Librus . PDF umieszczone w zespole Teams

Uzupełniająca:

Stawiński, W. (2006). Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Kraków: PWN.

Tuszyńska, L. (2006). Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa: Wyd. WSP-TWP.

Życie szkoły, czasopismo dla nauczycieli.

Uwagi:

Forma zajęć- praca w terenie – w okolicy szkoły, w parku w Ogrodzie Botanicznym UW

Metody kształcenia: Metoda problemowa: Uczniowie rozwiązują realne problemy, co stawia ich przed wyzwaniami, które wymagają zastosowania zdobytej wiedzy.

Kształcenie eksperymentalne: Uczniowie uczą się przez doświadczanie przyrody, eksperymentując i obserwując wyniki.

Nakład pracy: godziny kontaktowe 12godz. – prowadzenie zajęć,

praca samodzielna – 15godz. przygotowanie scenariusza zajęć, wykonanie środków dydaktycznych

Zapoznanie się z literaturą – 15 godz.

Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad2AddaO8A_9OqQoAWpI84pk8B9Wo5LyUoXM1sHxI5lg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b22a5fe1-ede9-412b-8e77-d25c62be8635&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-21 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)