Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-MPL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji plastycznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Charakterystyka rozwoju plastycznego dziecka i znaczenie ekspresji plastycznej.

- Środki wyrazu plastycznego, techniki plastyczne, źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia.

- Analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji plastycznej na I etapie edukacyjnym.

- Rozwijanie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń.

- Stymulowanie twórczej aktywności i ekspresji plastycznej dziecka z wykorzystaniem różnych technik, mediów, pomocy dydaktycznych.

- Wprowadzenie do recepcji sztuk plastycznych.

- Warunki i sposoby realizacji edukacji plastycznej.

- Projektowanie zajęć plastycznych w edukacji wczesnoszkolnej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada merytoryczne i metodyczne podstawy do prowadzenia zajęć w zakresie edukacji plastycznej.

Umiejętności

Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia z edukacji plastycznej.

Potrafi stymulować twórczą aktywność dziecka.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do kreatywnego korzystania z wiedzy z zakresu metodyki edukacji plastycznej.

Jest gotów do realizacji zadań w zakresie wspierania aktywności plastycznej dzieci.

Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Trochimiak
Prowadzący grup: Bożena Foder, Barbara Trochimiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria zaliczenia ćwiczeń:

- aktywna obecność podczas zajęć,

- zaliczenie wymaganych prac.

Pełny opis:

1. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka/ucznia – rozwijanie percepcji wizualnej i ekspresji plastycznej z wykorzystaniem różnych technik i mediów:

- środki formalne wyrazu plastycznego;

- rysunkowe, graficzne i malarskie technik plastyczne;

- techniki formowania przestrzennego;

- źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia – synektyka a zdolności twórcze.

2. Etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka (ucznia) – zasady budowy konspektu zajęć.

3. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej:

- zagadnienia plastyczne do zrealizowania w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej uwzględnione w podstawie programowej kształcenia;

- projektowanie zajęć plastycznych – konstruowanie autorskiego konspektu zajęć.

4. Metody i techniki diagnozowania dziecka (ucznia) w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze.

- znaczenie ekspresji plastycznej w rozwoju dziecka;

- wybrane sposoby diagnozowania ucznia, wykorzystujące jego aktywność plastyczną.

5. Omówienie prac studentów i zaliczenie ćwiczeń.

Literatura:

UWAGA: osoby prowadzące zastrzegają sobie prawo do zmian w literaturze z uwagi na edukację zdalną.

1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE.

2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK.

4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji.

6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66.

7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”.

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Uwagi:

Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Ms Teams

---------------------------------------------------------------------------------------------

Grupy ćwiczeniowe mgr Bożeny Foder,

e-mail: bfoder@aps.edu.pl

GR. 1.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Wtorek g.11.40-13.15 Metodyka edukacji plastycznej

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a02f4169c2e3945758ab44b24cd0d10e7%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ebdafce-fe73-4a1d-9b54-7263eb978fd7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GR. 2.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Środa g.13.30-15.05 Metodyka edukacji plastycznej

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a88c82aa9bd154d7799b033fdbdaada88%40thread.tacv2/conversations?groupId=d5e3b521-6111-4262-969c-8305269f5328&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GR. 3.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Wtorek g.13.30-15.05 Metodyka edukacji plastycznej

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a46543b4431fa4d228bacf2bce74943c9%40thread.tacv2/conversations?groupId=f5568967-0126-4de4-91d8-945f8a8ea92f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GR. 7.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Środa g.15.20-16.55 Metodyka edukacji plastycznej

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5e303b2f9bfa4c5f8ddec4a357687568%40thread.tacv2/conversations?groupId=329a92fa-f028-4bf9-8e8f-d6719c00c709&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

------------------------------------------------------------------------------------------

Grupy ćwiczeniowe dr Barbary Trochimiak,

e-mail: btrochimiak@aps.edu.pl

GR. 4.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Ćw. gr. 4. Wt. 9:50 Metodyka edukacji plastycznej 2020/21

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac1193563e5164f74bd0106c267abcf93%40thread.tacv2/conversations?groupId=a6b5ddfc-def2-4e13-8a94-e26c7f5a4321&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GR. 5.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Ćw. gr. 5. Wt. 11:40 Metodyka edukacji plastycznej 2020/21

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab430d913f5ac4cb0bf5955634d313395%40thread.tacv2/conversations?groupId=90952938-4531-496c-9693-8e99917a4eb2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GR. 6.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Ćw. gr. 6. Wt. 8:00 Metodyka edukacji plastycznej 2020/21

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7bc59278c6e14992b2f17aa755cff889%40thread.tacv2/conversations?groupId=ccd0b140-b7fd-4651-a54a-90a77efac525&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GR. 8.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Ćw. gr. 8. Śr. 8:00 Metodyka edukacji plastycznej 2020/21

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a08bd9f2562174c95af74f7d94f3d7b8a%40thread.tacv2/conversations?groupId=f4a16acf-3073-4fb4-b07f-a2863dc6d173&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GR. 9.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Ćw. gr. 9. Śr. 9:50 Metodyka edukacji plastycznej 2020/21

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abf1c28d9b0b14740ac159bb50e6f9f21%40thread.tacv2/conversations?groupId=0fb82325-4836-40bf-a13e-e5c6b4cf6e0d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

----------------------------------------------------------------------------------------

Metody kształcenia: instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa, edukacja zdalna z wykorzystaniem przesłanych materiałów dydaktycznych, zadań do wykonania.

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 15 godz.

- przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 35 godz.;

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Trochimiak
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria zaliczenia ćwiczeń:

- aktywna obecność podczas zajęć,

- zaliczenie wymaganych prac.

Pełny opis:

1. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka/ucznia – rozwijanie percepcji wizualnej i ekspresji plastycznej z wykorzystaniem różnych technik i mediów:

- środki formalne wyrazu plastycznego;

- rysunkowe, graficzne i malarskie technik plastyczne;

- techniki formowania przestrzennego;

- źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia – synektyka a zdolności twórcze.

2. Etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka (ucznia) – zasady budowy konspektu zajęć.

3. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej:

- zagadnienia plastyczne do zrealizowania w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej uwzględnione w podstawie programowej kształcenia;

- projektowanie zajęć plastycznych – konstruowanie autorskiego konspektu zajęć.

4. Metody i techniki diagnozowania dziecka (ucznia) w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze.

- znaczenie ekspresji plastycznej w rozwoju dziecka;

- wybrane sposoby diagnozowania ucznia, wykorzystujące jego aktywność plastyczną.

5. Omówienie prac studentów i zaliczenie ćwiczeń.

Literatura:

UWAGA: osoba prowadząca zastrzega sobie prawo do zmian w literaturze z uwagi na edukację zdalną.

1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE.

2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK.

4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji.

6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66.

7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”.

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Uwagi:

Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Ms Teams

Kontakt: mgr Bożena Foder, e-mail: bfoder@aps.edu.pl

---------------------------------------------------------------------------------------------

GR. 1.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Metodyka edukacji plastycznej, Gr1 s.niestac.

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab470817a344848c3ac4c075a810e2948%40thread.tacv2/conversations?groupId=eb0c61d8-c329-49f9-861a-cfc4d865eb5a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GR. 2.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Metodyka edukacji plastycznej, Gr.2 s.niestac.

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab0b2b8123d38493090d80301bf32115b%40thread.tacv2/conversations?groupId=d5d8bdf6-ab35-4390-99b4-a974c9613706&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GR. 3.

Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Metodyka edukacji plastycznej, Gr.3 s.niestac.

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a772d338f951d405e898a269f93134e2f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3c32757f-da81-4d26-9cde-0aabdc1940e3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

-------------------------------------------------------------------------------------------

Metody kształcenia: instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa, edukacja zdalna z wykorzystaniem przesłanych materiałów dydaktycznych, zadań do wykonania.

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 9 godz.

- przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 41 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Trochimiak
Prowadzący grup: Bożena Foder, Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria zaliczenia ćwiczeń:

- aktywność podczas zajęć,

- zaliczenie wymaganych prac.

Pełny opis:

I. Analiza rozwoju rysunkowego dziecka, jego diagnozowanie i monitorowanie:

- etapy rozwoju rysunkowego;

- znaczenie ekspresji plastycznej w rozwoju dziecka.

II. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka/ucznia – rozwijanie percepcji wizualnej i ekspresji plastycznej z wykorzystaniem różnych technik i mediów:

- środki formalne wyrazu plastycznego;

- techniki plastyczne - rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego i inne;

- źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia.

III. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej:

- zagadnienia plastyczne do zrealizowania w klasach I-III szkoły podstawowej uwzględnione w podstawie programowej kształcenia;

- etapy, metody i formy pracy z uczniem;

- planowanie autorskich zajęć plastycznych.

IV. Omówienie prac studentów i zaliczenie ćwiczeń.

Literatura:

1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE.

2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK.

4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji.

6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66.

7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”.

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Uwagi:

Metody kształcenia: instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa.

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 15 godz.

- przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 35 godz.;

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

EDUKACJA ZDALNA PRZEZ APLIKACJĘ MS TEAMS

GRUPY MGR BOŻENY FODER - zespół Metodyka eduk. plastycznej II DMPC gr 3,4,5,7,8.

Link do zespołu dla grup 3,4,5,7,8:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ak8MeDiEbo9Lzo4kZ3lANhuxAUFXQuUCnaf3HGEEAaf01%40thread.tacv2/conversations?groupId=da94b19f-855f-405c-8bed-3d2be4b14258&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

GRUPA DR AGNIESZKI ŻABIŃSKIEJ - grupa ćwiczeniowa 6, II DMPC

Link do zespołu dla grupy 6:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aoA8jVvn1xldvaLkgbQNUY2gvRL4sY6Q3vtCvnZhahSQ1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3b507e7b-cc7a-4a7c-9b2b-697f9694acca&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria zaliczenia ćwiczeń:

- aktywność podczas zajęć,

- zaliczenie wymaganych prac

- przesłanie prac pisemnych oraz dokumentacji fotograficznej prac praktycznych przez ap. Teams

Kontakt przez e-mail/tel.

Pełny opis:

I. Analiza rozwoju rysunkowego dziecka, jego diagnozowanie i monitorowanie:

- etapy rozwoju rysunkowego;

- znaczenie ekspresji plastycznej w rozwoju dziecka.

II. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka/ucznia – rozwijanie percepcji wizualnej i ekspresji plastycznej z wykorzystaniem różnych technik i mediów:

- środki formalne wyrazu plastycznego;

- techniki plastyczne - rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego i inne;

- źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia.

III. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej:

- zagadnienia plastyczne do zrealizowania w klasach I-III szkoły podstawowej uwzględnione w podstawie programowej kształcenia;

- etapy, metody i formy pracy z uczniem;

- planowanie autorskich zajęć plastycznych.

IV. Podsumowanie i mówienie realizowanych zadań, zaliczenie ćwiczeń.

Literatura:

1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE.

2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK.

4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji.

6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66.

7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”.

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Uwagi:

Metody kształcenia: instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa.

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 9 godz.

- przygotowanie się do zajęć, literatura, , prace zaliczeniowe - 25 godz.;

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder, Agnieszka Żabińska
Prowadzący grup: Bożena Foder, Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria zaliczenia ćwiczeń:

- aktywność podczas zajęć,

- zaliczenie wymaganych prac.

Pełny opis:

I. Analiza rozwoju rysunkowego dziecka, jego diagnozowanie i monitorowanie:

- etapy rozwoju rysunkowego;

- znaczenie ekspresji plastycznej w rozwoju dziecka.

II. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka/ucznia – rozwijanie percepcji wizualnej i ekspresji plastycznej z wykorzystaniem różnych technik i mediów:

- środki formalne wyrazu plastycznego;

- techniki plastyczne - rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego i inne;

- źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia.

III. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej:

- zagadnienia plastyczne do zrealizowania w klasach I-III szkoły podstawowej uwzględnione w podstawie programowej kształcenia;

- etapy, metody i formy pracy z uczniem;

- planowanie autorskich zajęć plastycznych.

IV. Omówienie prac studentów i zaliczenie ćwiczeń.

Literatura:

1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE.

2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK.

4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji.

6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66.

7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”.

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Uwagi:

Metody kształcenia: instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa.

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 15 godz.

- przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 35 godz.;

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria zaliczenia ćwiczeń:

- aktywna obecność podczas zajęć,

- opracowanie zadań pisemnych.

- zaliczenie wymaganych prac praktycznych

Pełny opis:

1.Znaczenie ekspresji plastycznej w edukacji, terapii i rozwoju osobowym dziecka/ucznia. Stymulowanie twórczej aktywności – rozwijanie percepcji wizualnej z wykorzystaniem różnych technik i mediów:

- analiza środków wyrazu w twórczości plastycznej.

- techniki plastyczne : rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego, mieszane.

- źródła inspiracji do twórczej aktywności dziecka/ucznia, integracja przedmiotowa, inspiracja twórczością poza plastyczną.

2. Analiza etapów rozwoju rysunkowego dziecka, wybrane metody diagnozowania dziecka/ucznia w zakresie zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym zakresie, z wykorzystaniem aktywności plastycznej dziecka.

3.. Metody projektowania oraz formy i etapy realizacji działań plastycznych dla dziecka (ucznia) – zasady budowy i konstruowania autorskiego konspektu zajęć plastycznych

- opracowanie cyklu artystycznych zajęć tematycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej:

- zagadnienia plastyczne przedstawione do realizacji w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, uwzględnione w podstawie programowej kształcenia.

4. Podsumowanie, omówienie wykonanych zadań, zaliczenie ćwiczeń.

Literatura:

1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE.

2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK.

4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji.

6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66.

7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „

Delta W-Z”.

8. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Uwagi:

Kontakt: e-mail: bfoder@aps.edu.pl, ; kontakt tel. oraz przed i po zajęciach.

Metody kształcenia :wprowadzenie teoretyczne, instruktaż, opis prezentowanych modeli prac, szkice autorskie, realizacje praktyczne, dyskusja, metoda problemowa.

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (ćwiczenia) :9 g.

- przygotowanie się do zajęć, literatura : 15 g.

-opracowanie prac zaliczeniowych: 15 g.

- prezentacja zadań praktycznych z opisem; 11 g.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria zaliczenia ćwiczeń:

- aktywna obecność podczas zajęć,

- opracowanie zadań pisemnych.

- zaliczenie wymaganych prac praktycznych

Pełny opis:

Pełny opis: 1.Znaczenie ekspresji plastycznej w edukacji, terapii i rozwoju osobowym dziecka/ucznia. Stymulowanie twórczej aktywności – rozwijanie percepcji wizualnej z wykorzystaniem różnych technik i mediów:

- analiza środków wyrazu w twórczości plastycznej.

- techniki plastyczne : rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego, mieszane.

- źródła inspiracji do twórczej aktywności dziecka/ucznia, integracja przedmiotowa, inspiracja twórczością poza plastyczną.

2. Analiza etapów rozwoju rysunkowego dziecka, wybrane metody diagnozowania dziecka/ucznia w zakresie zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym zakresie, z wykorzystaniem aktywności plastycznej dziecka.

3.. Metody projektowania oraz formy i etapy realizacji działań plastycznych dla dziecka (ucznia) – zasady budowy i konstruowania autorskiego konspektu zajęć plastycznych

- opracowanie cyklu artystycznych zajęć tematycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej:

- zagadnienia plastyczne przedstawione do realizacji w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, uwzględnione w podstawie programowej kształcenia.

Literatura:

1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE.

2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK.

4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji.

6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty MEP 30 g.Pedagogiczne 1(6), s. 57-66.

7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „

Delta W-Z”.

8. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Uwagi:

Kontakt: tel., e-mail: bfoder@aps.edu.pl. oraz przed i po zajęciach.

Metody kształcenia :wprowadzenie teoretyczne, analiza podstawy programowej, instruktaż, opis prezentowanych modeli prac, szkice autorskie, realizacje praktyczne, dyskusja, metoda problemowa.

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 30 g.

- przygotowanie się do zajęć, literatura ,materiały - 15 g.

- opracowania pisemne, przygotowanie do zaliczeń - 15 g.

Sumaryczna liczba punktów ECTS- 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria zaliczenia ćwiczeń:

- aktywna obecność podczas zajęć,

- opracowanie zadań pisemnych.

- zaliczenie wymaganych prac praktycznych

Pełny opis:

1.Znaczenie ekspresji plastycznej w edukacji, terapii i rozwoju osobowym dziecka/ucznia. Stymulowanie twórczej aktywności – rozwijanie percepcji wizualnej z wykorzystaniem różnych technik i mediów:

- analiza środków wyrazu w twórczości plastycznej.

- techniki plastyczne : rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego, mieszane.

- źródła inspiracji do twórczej aktywności dziecka/ucznia, integracja przedmiotowa, inspiracja twórczością poza plastyczną.

2. Analiza etapów rozwoju rysunkowego dziecka, wybrane metody diagnozowania dziecka/ucznia w zakresie zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym zakresie, z wykorzystaniem aktywności plastycznej dziecka.

3.. Metody projektowania oraz formy i etapy realizacji działań plastycznych dla dziecka (ucznia) – zasady budowy i konstruowania autorskiego konspektu zajęć plastycznych

- opracowanie cyklu artystycznych zajęć tematycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej:

- zagadnienia plastyczne przedstawione do realizacji w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, uwzględnione w podstawie programowej kształcenia.

Literatura:

1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE.

2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK.

4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji.

6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66.

7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „

Delta W-Z”.

8. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Uwagi:

Kontakt: tel., e-mail: bfoder@aps.edu.pl, oraz przed i po zajęciach.

Metody kształcenia :wprowadzenie teoretyczne, analiza podstawy programowej, oraz modeli prac ,instruktaż , szkice autorskie, realizacje praktyczne, dyskusja, metoda problemowa.

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 9 g.

- przygotowanie się do zajęć, literatura - 15 g.

-opracowanie prac zaliczeniowych - 15 g.

- prezentacja zadań praktycznych z opisem - 11 g.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)