Metodyka edukacji plastycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-MPL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji plastycznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Charakterystyka rozwoju plastycznego dziecka i znaczenie ekspresji plastycznej. - Środki wyrazu plastycznego, techniki plastyczne, źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia. - Analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji plastycznej na I etapie edukacyjnym. - Rozwijanie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń. - Stymulowanie twórczej aktywności i ekspresji plastycznej dziecka z wykorzystaniem różnych technik, mediów, pomocy dydaktycznych. - Wprowadzenie do recepcji sztuk plastycznych. - Warunki i sposoby realizacji edukacji plastycznej. - Projektowanie zajęć plastycznych w edukacji wczesnoszkolnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada merytoryczne i metodyczne podstawy do prowadzenia zajęć w zakresie edukacji plastycznej. Umiejętności Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia z edukacji plastycznej. Potrafi stymulować twórczą aktywność dziecka. Kompetencje społeczne Jest gotów do kreatywnego korzystania z wiedzy z zakresu metodyki edukacji plastycznej. Jest gotów do realizacji zadań w zakresie wspierania aktywności plastycznej dzieci. Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder, Barbara Trochimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywna obecność podczas zajęć, - zaliczenie wymaganych prac. |
|
Pełny opis: |
1. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka/ucznia – rozwijanie percepcji wizualnej i ekspresji plastycznej z wykorzystaniem różnych technik i mediów: - środki formalne wyrazu plastycznego; - rysunkowe, graficzne i malarskie technik plastyczne; - techniki formowania przestrzennego; - źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia – synektyka a zdolności twórcze. 2. Etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka (ucznia) – zasady budowy konspektu zajęć. 3. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej: - zagadnienia plastyczne do zrealizowania w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej uwzględnione w podstawie programowej kształcenia; - projektowanie zajęć plastycznych – konstruowanie autorskiego konspektu zajęć. 4. Metody i techniki diagnozowania dziecka (ucznia) w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze. - znaczenie ekspresji plastycznej w rozwoju dziecka; - wybrane sposoby diagnozowania ucznia, wykorzystujące jego aktywność plastyczną. 5. Omówienie prac studentów i zaliczenie ćwiczeń. |
|
Literatura: |
UWAGA: osoby prowadzące zastrzegają sobie prawo do zmian w literaturze z uwagi na edukację zdalną. 1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. 2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK. 4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji. 6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66. 7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”. 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Ms Teams --------------------------------------------------------------------------------------------- Grupy ćwiczeniowe mgr Bożeny Foder, e-mail: bfoder@aps.edu.pl GR. 1. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Wtorek g.11.40-13.15 Metodyka edukacji plastycznej Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a02f4169c2e3945758ab44b24cd0d10e7%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ebdafce-fe73-4a1d-9b54-7263eb978fd7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 2. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Środa g.13.30-15.05 Metodyka edukacji plastycznej Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a88c82aa9bd154d7799b033fdbdaada88%40thread.tacv2/conversations?groupId=d5e3b521-6111-4262-969c-8305269f5328&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 3. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Wtorek g.13.30-15.05 Metodyka edukacji plastycznej Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a46543b4431fa4d228bacf2bce74943c9%40thread.tacv2/conversations?groupId=f5568967-0126-4de4-91d8-945f8a8ea92f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 7. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Środa g.15.20-16.55 Metodyka edukacji plastycznej Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5e303b2f9bfa4c5f8ddec4a357687568%40thread.tacv2/conversations?groupId=329a92fa-f028-4bf9-8e8f-d6719c00c709&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ------------------------------------------------------------------------------------------ Grupy ćwiczeniowe dr Barbary Trochimiak, e-mail: btrochimiak@aps.edu.pl GR. 4. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Ćw. gr. 4. Wt. 9:50 Metodyka edukacji plastycznej 2020/21 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac1193563e5164f74bd0106c267abcf93%40thread.tacv2/conversations?groupId=a6b5ddfc-def2-4e13-8a94-e26c7f5a4321&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 5. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Ćw. gr. 5. Wt. 11:40 Metodyka edukacji plastycznej 2020/21 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab430d913f5ac4cb0bf5955634d313395%40thread.tacv2/conversations?groupId=90952938-4531-496c-9693-8e99917a4eb2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 6. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Ćw. gr. 6. Wt. 8:00 Metodyka edukacji plastycznej 2020/21 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7bc59278c6e14992b2f17aa755cff889%40thread.tacv2/conversations?groupId=ccd0b140-b7fd-4651-a54a-90a77efac525&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 8. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Ćw. gr. 8. Śr. 8:00 Metodyka edukacji plastycznej 2020/21 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a08bd9f2562174c95af74f7d94f3d7b8a%40thread.tacv2/conversations?groupId=f4a16acf-3073-4fb4-b07f-a2863dc6d173&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 9. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Ćw. gr. 9. Śr. 9:50 Metodyka edukacji plastycznej 2020/21 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abf1c28d9b0b14740ac159bb50e6f9f21%40thread.tacv2/conversations?groupId=0fb82325-4836-40bf-a13e-e5c6b4cf6e0d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ---------------------------------------------------------------------------------------- Metody kształcenia: instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa, edukacja zdalna z wykorzystaniem przesłanych materiałów dydaktycznych, zadań do wykonania. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 15 godz. - przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 35 godz.; Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywna obecność podczas zajęć, - zaliczenie wymaganych prac. |
|
Pełny opis: |
1. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka/ucznia – rozwijanie percepcji wizualnej i ekspresji plastycznej z wykorzystaniem różnych technik i mediów: - środki formalne wyrazu plastycznego; - rysunkowe, graficzne i malarskie technik plastyczne; - techniki formowania przestrzennego; - źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia – synektyka a zdolności twórcze. 2. Etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka (ucznia) – zasady budowy konspektu zajęć. 3. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej: - zagadnienia plastyczne do zrealizowania w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej uwzględnione w podstawie programowej kształcenia; - projektowanie zajęć plastycznych – konstruowanie autorskiego konspektu zajęć. 4. Metody i techniki diagnozowania dziecka (ucznia) w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze. - znaczenie ekspresji plastycznej w rozwoju dziecka; - wybrane sposoby diagnozowania ucznia, wykorzystujące jego aktywność plastyczną. 5. Omówienie prac studentów i zaliczenie ćwiczeń. |
|
Literatura: |
UWAGA: osoba prowadząca zastrzega sobie prawo do zmian w literaturze z uwagi na edukację zdalną. 1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. 2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK. 4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji. 6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66. 7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”. 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Ms Teams Kontakt: mgr Bożena Foder, e-mail: bfoder@aps.edu.pl --------------------------------------------------------------------------------------------- GR. 1. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Metodyka edukacji plastycznej, Gr1 s.niestac. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab470817a344848c3ac4c075a810e2948%40thread.tacv2/conversations?groupId=eb0c61d8-c329-49f9-861a-cfc4d865eb5a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 2. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Metodyka edukacji plastycznej, Gr.2 s.niestac. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab0b2b8123d38493090d80301bf32115b%40thread.tacv2/conversations?groupId=d5d8bdf6-ab35-4390-99b4-a974c9613706&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR. 3. Nazwa zespołu w aplikacji Ms Teams: Metodyka edukacji plastycznej, Gr.3 s.niestac. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a772d338f951d405e898a269f93134e2f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3c32757f-da81-4d26-9cde-0aabdc1940e3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ------------------------------------------------------------------------------------------- Metody kształcenia: instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa, edukacja zdalna z wykorzystaniem przesłanych materiałów dydaktycznych, zadań do wykonania. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 9 godz. - przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 41 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywność podczas zajęć, - zaliczenie wymaganych prac. |
|
Pełny opis: |
I. Analiza rozwoju rysunkowego dziecka, jego diagnozowanie i monitorowanie: - etapy rozwoju rysunkowego; - znaczenie ekspresji plastycznej w rozwoju dziecka. II. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka/ucznia – rozwijanie percepcji wizualnej i ekspresji plastycznej z wykorzystaniem różnych technik i mediów: - środki formalne wyrazu plastycznego; - techniki plastyczne - rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego i inne; - źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia. III. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej: - zagadnienia plastyczne do zrealizowania w klasach I-III szkoły podstawowej uwzględnione w podstawie programowej kształcenia; - etapy, metody i formy pracy z uczniem; - planowanie autorskich zajęć plastycznych. IV. Omówienie prac studentów i zaliczenie ćwiczeń. |
|
Literatura: |
1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. 2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK. 4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji. 6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66. 7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”. 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 15 godz. - przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 35 godz.; Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. EDUKACJA ZDALNA PRZEZ APLIKACJĘ MS TEAMS GRUPY MGR BOŻENY FODER - zespół Metodyka eduk. plastycznej II DMPC gr 3,4,5,7,8. Link do zespołu dla grup 3,4,5,7,8: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ak8MeDiEbo9Lzo4kZ3lANhuxAUFXQuUCnaf3HGEEAaf01%40thread.tacv2/conversations?groupId=da94b19f-855f-405c-8bed-3d2be4b14258&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GRUPA DR AGNIESZKI ŻABIŃSKIEJ - grupa ćwiczeniowa 6, II DMPC Link do zespołu dla grupy 6: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aoA8jVvn1xldvaLkgbQNUY2gvRL4sY6Q3vtCvnZhahSQ1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3b507e7b-cc7a-4a7c-9b2b-697f9694acca&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywność podczas zajęć, - zaliczenie wymaganych prac - przesłanie prac pisemnych oraz dokumentacji fotograficznej prac praktycznych przez ap. Teams Kontakt przez e-mail/tel. |
|
Pełny opis: |
I. Analiza rozwoju rysunkowego dziecka, jego diagnozowanie i monitorowanie: - etapy rozwoju rysunkowego; - znaczenie ekspresji plastycznej w rozwoju dziecka. II. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka/ucznia – rozwijanie percepcji wizualnej i ekspresji plastycznej z wykorzystaniem różnych technik i mediów: - środki formalne wyrazu plastycznego; - techniki plastyczne - rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego i inne; - źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia. III. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej: - zagadnienia plastyczne do zrealizowania w klasach I-III szkoły podstawowej uwzględnione w podstawie programowej kształcenia; - etapy, metody i formy pracy z uczniem; - planowanie autorskich zajęć plastycznych. IV. Podsumowanie i mówienie realizowanych zadań, zaliczenie ćwiczeń. |
|
Literatura: |
1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. 2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK. 4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji. 6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66. 7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”. 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 9 godz. - przygotowanie się do zajęć, literatura, , prace zaliczeniowe - 25 godz.; Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder, Agnieszka Żabińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywność podczas zajęć, - zaliczenie wymaganych prac. |
|
Pełny opis: |
I. Analiza rozwoju rysunkowego dziecka, jego diagnozowanie i monitorowanie: - etapy rozwoju rysunkowego; - znaczenie ekspresji plastycznej w rozwoju dziecka. II. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka/ucznia – rozwijanie percepcji wizualnej i ekspresji plastycznej z wykorzystaniem różnych technik i mediów: - środki formalne wyrazu plastycznego; - techniki plastyczne - rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego i inne; - źródła inspiracji twórczej aktywności dziecka/ucznia. III. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej: - zagadnienia plastyczne do zrealizowania w klasach I-III szkoły podstawowej uwzględnione w podstawie programowej kształcenia; - etapy, metody i formy pracy z uczniem; - planowanie autorskich zajęć plastycznych. IV. Omówienie prac studentów i zaliczenie ćwiczeń. |
|
Literatura: |
1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. 2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK. 4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji. 6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66. 7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”. 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 15 godz. - przygotowanie się do zajęć, lektury, prace zaliczeniowe - 35 godz.; Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywna obecność podczas zajęć, - opracowanie zadań pisemnych. - zaliczenie wymaganych prac praktycznych |
|
Pełny opis: |
1.Znaczenie ekspresji plastycznej w edukacji, terapii i rozwoju osobowym dziecka/ucznia. Stymulowanie twórczej aktywności – rozwijanie percepcji wizualnej z wykorzystaniem różnych technik i mediów: - analiza środków wyrazu w twórczości plastycznej. - techniki plastyczne : rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego, mieszane. - źródła inspiracji do twórczej aktywności dziecka/ucznia, integracja przedmiotowa, inspiracja twórczością poza plastyczną. 2. Analiza etapów rozwoju rysunkowego dziecka, wybrane metody diagnozowania dziecka/ucznia w zakresie zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym zakresie, z wykorzystaniem aktywności plastycznej dziecka. 3.. Metody projektowania oraz formy i etapy realizacji działań plastycznych dla dziecka (ucznia) – zasady budowy i konstruowania autorskiego konspektu zajęć plastycznych - opracowanie cyklu artystycznych zajęć tematycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej: - zagadnienia plastyczne przedstawione do realizacji w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, uwzględnione w podstawie programowej kształcenia. 4. Podsumowanie, omówienie wykonanych zadań, zaliczenie ćwiczeń. |
|
Literatura: |
1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. 2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK. 4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji. 6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66. 7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „ Delta W-Z”. 8. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej |
|
Uwagi: |
Kontakt: e-mail: bfoder@aps.edu.pl, ; kontakt tel. oraz przed i po zajęciach. Metody kształcenia :wprowadzenie teoretyczne, instruktaż, opis prezentowanych modeli prac, szkice autorskie, realizacje praktyczne, dyskusja, metoda problemowa. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (ćwiczenia) :9 g. - przygotowanie się do zajęć, literatura : 15 g. -opracowanie prac zaliczeniowych: 15 g. - prezentacja zadań praktycznych z opisem; 11 g. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywna obecność podczas zajęć, - opracowanie zadań pisemnych. - zaliczenie wymaganych prac praktycznych |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: 1.Znaczenie ekspresji plastycznej w edukacji, terapii i rozwoju osobowym dziecka/ucznia. Stymulowanie twórczej aktywności – rozwijanie percepcji wizualnej z wykorzystaniem różnych technik i mediów: - analiza środków wyrazu w twórczości plastycznej. - techniki plastyczne : rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego, mieszane. - źródła inspiracji do twórczej aktywności dziecka/ucznia, integracja przedmiotowa, inspiracja twórczością poza plastyczną. 2. Analiza etapów rozwoju rysunkowego dziecka, wybrane metody diagnozowania dziecka/ucznia w zakresie zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym zakresie, z wykorzystaniem aktywności plastycznej dziecka. 3.. Metody projektowania oraz formy i etapy realizacji działań plastycznych dla dziecka (ucznia) – zasady budowy i konstruowania autorskiego konspektu zajęć plastycznych - opracowanie cyklu artystycznych zajęć tematycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej: - zagadnienia plastyczne przedstawione do realizacji w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, uwzględnione w podstawie programowej kształcenia. |
|
Literatura: |
1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. 2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK. 4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji. 6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty MEP 30 g.Pedagogiczne 1(6), s. 57-66. 7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „ Delta W-Z”. 8. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej |
|
Uwagi: |
Kontakt: tel., e-mail: bfoder@aps.edu.pl. oraz przed i po zajęciach. Metody kształcenia :wprowadzenie teoretyczne, analiza podstawy programowej, instruktaż, opis prezentowanych modeli prac, szkice autorskie, realizacje praktyczne, dyskusja, metoda problemowa. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 30 g. - przygotowanie się do zajęć, literatura ,materiały - 15 g. - opracowania pisemne, przygotowanie do zaliczeń - 15 g. Sumaryczna liczba punktów ECTS- 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywna obecność podczas zajęć, - opracowanie zadań pisemnych. - zaliczenie wymaganych prac praktycznych |
|
Pełny opis: |
1.Znaczenie ekspresji plastycznej w edukacji, terapii i rozwoju osobowym dziecka/ucznia. Stymulowanie twórczej aktywności – rozwijanie percepcji wizualnej z wykorzystaniem różnych technik i mediów: - analiza środków wyrazu w twórczości plastycznej. - techniki plastyczne : rysunkowe, graficzne, malarskie, formowania przestrzennego, mieszane. - źródła inspiracji do twórczej aktywności dziecka/ucznia, integracja przedmiotowa, inspiracja twórczością poza plastyczną. 2. Analiza etapów rozwoju rysunkowego dziecka, wybrane metody diagnozowania dziecka/ucznia w zakresie zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym zakresie, z wykorzystaniem aktywności plastycznej dziecka. 3.. Metody projektowania oraz formy i etapy realizacji działań plastycznych dla dziecka (ucznia) – zasady budowy i konstruowania autorskiego konspektu zajęć plastycznych - opracowanie cyklu artystycznych zajęć tematycznych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej: - zagadnienia plastyczne przedstawione do realizacji w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, uwzględnione w podstawie programowej kształcenia. |
|
Literatura: |
1. Cybis, N., Drop,E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2013). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE. 2. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 3. Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK. 4. Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Warszawa: Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji. 6. Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia. Konteksty Pedagogiczne 1(6), s. 57-66. 7. Watt, F. (2000). Zabawy plastyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „ Delta W-Z”. 8. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej |
|
Uwagi: |
Kontakt: tel., e-mail: bfoder@aps.edu.pl, oraz przed i po zajęciach. Metody kształcenia :wprowadzenie teoretyczne, analiza podstawy programowej, oraz modeli prac ,instruktaż , szkice autorskie, realizacje praktyczne, dyskusja, metoda problemowa. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 9 g. - przygotowanie się do zajęć, literatura - 15 g. -opracowanie prac zaliczeniowych - 15 g. - prezentacja zadań praktycznych z opisem - 11 g. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.