Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-MMA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji matematycznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Cele edukacji matematycznej.

- Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie.

- Monografia liczby naturalnej.

- Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania.

- Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia.

- Kształtowanie pojęć geometrycznych.

- Mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne, kalendarzowe.

- Rozwiązywanie prostych i złożonych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań problemowych.

- Projektowanie scenariuszy zajęć.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć w zakresie edukacji matematycznej.

Umiejętności

Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia edukacyjne rozwijające umiejętności matematyczne.

Kompetencje społeczne

Jest w stanie krytycznie oceniać własną wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy dydaktycznej z uczniem.

Jest gotów do realizacji zadań zawodowych związanych z prowadzeniem edukacji matematycznej dzieci.

Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska, Małgorzata Makiewicz
Prowadzący grup: Monika Czajkowska, Jan Jelinek, Małgorzata Makiewicz, Joanna Zalewska, Małgorzata Zambrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kody lub linki aktywacyjne do założonych przez prowadzących Zespoły w aplikacji Microsoft Teams zostaną przesłane studentkom i studentom przez pocztę USOS. Szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą przekazywane na zajęciach. Kontakt ze studentami będzie odbywał się również drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie APS. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- projekt indywidualny lub grupowy

- zadania domowe

- aktywność na zajęciach

Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studentek lub studentów na rzecz edukacji matematycznej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki.

Treści:

1. Cele edukacji matematycznej.

2. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd.

3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd.

4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz).

5. Edukacja matematyczna przez sztukę.

6. Dziecko jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

7. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne.

8. Metodyka rozwiązywania zadań tekstowych. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych przez dzieci.

9. Treści szczegółowe:

a) Orientacja w przestrzeni.

b) Rytmy, regularności.

c) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne.

d) Liczenie. Systemy liczenia.

e) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania.

f) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia.

g) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań.

h) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury.

i) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe.

j) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne.

k) Pola i objętości figur.

l) Klasyfikowanie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

2. E. Gruszczyk Kolczyńska. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

3. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin.

4. M. Makiewicz:2010, Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja

wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Netografia:

1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt, 2016: Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61

2. M. Czajkowska, M. Zambrowska, 2016: Analysis of students' solutions to geometry questions forming a bundle. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria V. Didactica Mathematicae vol.38, s. 57–86. 2353-0960. EUDML | Analysis of students’ solutions to geometry questions forming a bundle https://eudml.org/doc/292917

3. E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

4. M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin, 10-Małgorzata Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077

5. M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s. 187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl

6. M. Makiewicz: 2014, Photography in elementary education. Constructing the meaning of the concept of symmetry in the process of interiorization and exteriorization, Problemy Wczesnej Edukacji - Tom 10, Numer 1(24) (2014) - Biblioteka Nauki - Yadda (icm.edu.pl), http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-4a29e70a-40dd-4c39-8849-3fa23ebe51d8

7. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

8. M. Makiewicz: 2019, Opinia w przedmiocie diagnozy problemów związanych z procesem nauczania matematyki w szkole (począwszy od IV klasy szkoły podstawowej) wraz z odpowiednimi rekomendacjami, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf

9. A. Nowakowska i in.: 2014, Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. Instytut Badań Edukacyjnych - Bąbel Bydgoski (ibe.edu.pl), https://www.ibe.edu.pl/pl/babel

10. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2(18)2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf

11. Raport z badania "Szkoła samodzielnego myślenia" http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/420-szkola-samodzielnego-myslenia-2.html

12. Raport z badania "Nauczanie matematyki w szkole podstawowej" http://eduentuzjasci.pl/zespoly/30-zespo/75-pracownia-matematyki.html

13. https://podstawaprogramowa.pl/, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000356

Literatura uzupełniająca:

1. M. Dąbrowski M, 2007: Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa.

2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, 2004: Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

3. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, 2019: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Harmonia. Gdańsk.

4. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

Uwagi:

Linki do zespołów w aplikacji TEAMS:

grupa 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afaa07f14c04543a4ae863a94df2863d4%40thread.tacv2/conversations?groupId=a3be3c2d-6548-4372-9477-a644fa4fc37a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0ac48e74e88249eb8d102808cddfcda6%40thread.tacv2/conversations?groupId=687498e5-b547-40ec-90c1-68373628a98a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 3:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2c608b9c78b14ceda521b30988d82226%40thread.tacv2/conversations?groupId=7da28c83-b02c-49c7-8a18-97c5d29a93b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 4:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7b2782149dec4bca9e180c888f03af12%40thread.tacv2/conversations?groupId=62fccc03-5203-420d-9f67-627a6b1d7af9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 5:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6f9d2298f8e54b5bb83c020b4417f13c%40thread.tacv2/conversations?groupId=3dafb576-de67-40d3-ba69-d301926b5358&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 6:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a66e6bee95a8246acb64580099cffd706%40thread.tacv2/conversations?groupId=141712af-f8a9-459a-971e-6b6f32ca531c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 7:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af99a5b96dd4a4bd7815564643279523b%40thread.tacv2/conversations?groupId=22fc138c-935c-400d-bcf4-2794131ac861&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 8:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8d837853731f485da569c3f8d80ee933%40thread.tacv2/conversations?groupId=565b3b71-6d6b-4f5d-8052-fd7068030a63&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 9:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af99a5b96dd4a4bd7815564643279523b%40thread.tacv2/conversations?groupId=22fc138c-935c-400d-bcf4-2794131ac861&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, projekt, rozwiązywanie zadań, praca z tekstem, pokaz, prezentacja, film, gra dydaktyczna

Nakład pracy Studenta:

Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej):

ćwiczenia 30 h

Liczba godzin niekontaktowych:

Przygotowanie do zajęć – 10 h

Przygotowanie projektu/projektów – 8 h

Czytanie literatury - 6 h

Przygotowanie zadań domowych – 6 h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kody lub linki aktywacyjne do założonych przez prowadzących Zespoły w aplikacji Microsoft Teams zostaną przesłane studentkom i studentom przez pocztę USOS. Szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą przekazywane na zajęciach. Kontakt ze studentami będzie odbywał się również drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie APS. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- projekt indywidualny lub grupowy

- zadania domowe

- aktywność na zajęciach

Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studentek lub studentów na rzecz edukacji matematycznej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki.

Treści:

1. Cele edukacji matematycznej.

2. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd.

3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd.

4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz).

5. Edukacja matematyczna przez sztukę.

6. Dziecko jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

7. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne.

8. Metodyka rozwiązywania zadań tekstowych. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych przez dzieci.

9. Treści szczegółowe:

a) Orientacja w przestrzeni.

b) Rytmy, regularności.

c) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne.

d) Liczenie. Systemy liczenia.

e) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania.

f) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia.

g) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań.

h) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury.

i) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe.

j) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne.

k) Pola i objętości figur.

l) Klasyfikowanie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

2. E. Gruszczyk Kolczyńska. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

3. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin.

4. M. Makiewicz:2010, Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja

wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Netografia:

1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt, 2016: Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61

2. M. Czajkowska, M. Zambrowska, 2016: Analysis of students' solutions to geometry questions forming a bundle. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria V. Didactica Mathematicae vol.38, s. 57–86. 2353-0960. EUDML | Analysis of students’ solutions to geometry questions forming a bundle https://eudml.org/doc/292917

3. E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

4. M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin, 10-Małgorzata Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077

5. M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s. 187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl

6. M. Makiewicz: 2014, Photography in elementary education. Constructing the meaning of the concept of symmetry in the process of interiorization and exteriorization, Problemy Wczesnej Edukacji - Tom 10, Numer 1(24) (2014) - Biblioteka Nauki - Yadda (icm.edu.pl), http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-4a29e70a-40dd-4c39-8849-3fa23ebe51d8

7. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

8. M. Makiewicz: 2019, Opinia w przedmiocie diagnozy problemów związanych z procesem nauczania matematyki w szkole (począwszy od IV klasy szkoły podstawowej) wraz z odpowiednimi rekomendacjami, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf

9. A. Nowakowska i in.: 2014, Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. Instytut Badań Edukacyjnych - Bąbel Bydgoski (ibe.edu.pl), https://www.ibe.edu.pl/pl/babel

10. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2(18)2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf

11. Raport z badania "Szkoła samodzielnego myślenia" http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/420-szkola-samodzielnego-myslenia-2.html

12. Raport z badania "Nauczanie matematyki w szkole podstawowej" http://eduentuzjasci.pl/zespoly/30-zespo/75-pracownia-matematyki.html

13. https://podstawaprogramowa.pl/, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000356

Literatura uzupełniająca:

1. M. Dąbrowski M, 2007: Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa.

2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, 2004: Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

3. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, 2019: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Harmonia. Gdańsk.

4. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

Uwagi:

Linki do zespołów w aplikacji TEAMS:

grupa 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a805f2c47707648be86739658d1d430cf%40thread.tacv2/conversations?groupId=81fd6321-b474-49d3-acb5-640354cc02a6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a807fe26fbd104306991dd5883c07dec7%40thread.tacv2/conversations?groupId=42761783-63d1-4cc9-a3d4-b94ffb7cb069&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 3:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab6befc79642246dca3f809427902b7e8%40thread.tacv2/conversations?groupId=784ec6bf-63e5-45ca-83ab-04e134e96bca&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, projekt, rozwiązywanie zadań, praca z tekstem, pokaz, prezentacja, film, gra dydaktyczna

Nakład pracy Studenta:

Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej):

ćwiczenia 18 h

Liczba godzin niekontaktowych:

Przygotowanie do zajęć – 10 h

Przygotowanie projektu/projektów – 8 h

Czytanie literatury - 12 h

Przygotowanie zadań domowych – 12 h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Artur Stachura, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Ocena (zaliczenie):

• projekt indywidualny lub grupowy ( przygotowywanie prezentacji wybranego zagadnienia oraz środka dydaktycznego potrzebnego do zajęć matematycznych wraz z metryczką);

• praca indywidualna lub grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, rozwiązywanie zadań w aplikacji Microsoft Teams);

• aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej.

Pełny opis:

Treści zajęć:

1. Cele edukacji matematycznej.

2. Treści elementarnej edukacji matematycznej:

2.1. Arytmetyka:

a) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne.

b) Liczenie. Systemy liczenia.

c) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania.

d) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia.

e) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań.

2.2. Geometria:

a) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne.

b) Pola i objętości figur.

2.3. Logika:

a) Definiowanie pojęć.

b)Zbiory i operacje na zbiorach.

c) Klasyfikowanie.

2.4. Praktyczne zastosowania matematyki:

a) Orientacja w przestrzeni.

b) Rytmy, regularności.

c) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury.

d) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe.

3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd.

4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz).

5. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd.

5.1. Edukacja matematyczna przez sztukę.

5.2. Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

5.3. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.:

- zabawy arytmetyczne,

- matematyczne zabawy z kostkami,

- zabawy z klockami,

- gry z wykorzystaniem kart,

- gry planszowe.

6. Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych. Układanie i rozwiązywanie zadań.

7. Specyfika edukacji matematycznej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)

8. Diagnozowanie wyników kształcenia. Ocenianie kształtujące.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

2. E. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Bliżej Przedszkola, Kraków.

3. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

4. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin.

5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Netografia:

1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61

2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

3. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

4. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa;

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

5. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

6. J. Stańdo, M. Spławska - Murmyło: 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo ORE, Warszawa;

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=999&from=&dirids=1&ver_id=&lp=4&QI=

7. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf

8. https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa

Literatura uzupełniająca:

1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole.

3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole.

4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa.

6. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

7. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

8. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

9. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice.

10. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu.

Metody:

- stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż,metoda praktycznego działania;

- zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams.

Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania".

W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS.

Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams.

- zdalnie: prezentacja w Power Point , materiały przesłane elektronicznie, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań przesłanych on-line.

Nakład pracy Studenta:

Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej):

Ćwiczenia - 30 h

Liczba godzin niekontaktowych:

Przygotowanie do zajęć – 10 h

Przygotowanie projektu/projektów – 8 h

Czytanie literatury - 6 h

Przygotowanie zadań domowych – 6 h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Link do zespołu w Teamsach

- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHgLUrm0J-MMKzCoKjVuN9TpCkqGtSA3Bbcd_HdFEsSU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=213a0192-52c6-4394-a16f-eca88174c3ff&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

-https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1H1EX4ezIcO5ujsj-tCgZR-2gTlGOsOEZGCoYbR5psQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=79baed86-7c0d-41d8-8cb4-8c2f5af8b6cd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeTwK53rmbCynlTsVw5YHBr43oOp0ji1R0D1ubqafLsI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=877ef2d9-e584-4f3d-b97f-33f375b4c4c8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

-https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWHP2CEnO3J-DRaDeqzat_gYCHNBR9jjzaae8mrzsAeA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=af6caa4e-7a1a-4347-bb16-d29383d6e286&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Duda
Prowadzący grup: Ewa Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Ocena (zaliczenie):

• projekt indywidualny lub grupowy ( przygotowywanie prezentacji wybranego zagadnienia oraz środka dydaktycznego potrzebnego do zajęć matematycznych wraz z metryczką);

• praca indywidualna lub grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia);

• aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej.

Pełny opis:

Treści:

1. Cele edukacji matematycznej.

2. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd.

3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd.

4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz).

5. Edukacja matematyczna przez sztukę.

6. Dziecko jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

7. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne.

8. Metodyka rozwiązywania zadań tekstowych. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych przez dzieci.

Literatura:

1. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

2. E. Gruszczyk Kolczyńska. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

3. Z. Semadeni, E. Gruszczyk Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu.

Metody:

- stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż, metoda praktycznego działania.

Nakład pracy Studenta:

Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej):

Ćwiczenia - 18 h

Liczba godzin niekontaktowych:

Przygotowanie do zajęć – 10 h

Przygotowanie projektu/projektów – 8 h

Czytanie literatury - 6 h

Przygotowanie zadań domowych – 6 h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Małgorzata Makiewicz, Artur Stachura, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

• projekt indywidualny / grupowy (max 4 osoby) - kryteria oceny projektu ( 20 pkt): wartość merytoryczna - omówienie zagadnienia oraz obowiązkowe powołanie się na źródło np. zawartych w prezentacji informacji, materiałów, filmików, zdjęć itp. - 5 pkt; trafność wyboru środków dydaktycznych do omawianego zagadnienia, realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych -5pkt; podstawa programowa, dostosowanie do wieku dzieci: uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka - 5 pkt; sposób prezentacji przygotowanego materiału- 5pkt;

• praca indywidualna / grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, działalność praktyczna: rozwiązywanie zadań, eksperymentowanie, symulacja sytuacji dydaktycznej (zadaniowej) aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych metod, form i środków dydaktycznych);

• aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Ocena (zaliczenie):

Kolokwium ustne/pisemne. Jest możliwość uzyskania zwolnienia z kolokwium (ocena bdb). Wystarczy podczas ćwiczeń uzyskać min. 95% PUNKTÓW MOŻLIWYCH DO UZYSKANIA z w/w aktywności. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS.

Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej*.

* Zaświadczenia student/studentka przedstawia na ostatnich zajęciach.

Pełny opis:

Treści zajęć:

1. Cele edukacji matematycznej.

2. Treści elementarnej edukacji matematycznej:

2.1. Arytmetyka:

a) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne.

b) Liczenie. Systemy liczenia.

c) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania.

d) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia.

e) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań.

2.2. Geometria:

a) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne.

b) Pola i objętości figur.

2.3. Logika:

a) Definiowanie pojęć.

b)Zbiory i operacje na zbiorach.

c) Klasyfikowanie.

2.4. Praktyczne zastosowania matematyki:

a) Orientacja w przestrzeni.

b) Rytmy, regularności.

c) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury.

d) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe.

3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd.

4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz).

5. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd.

5.1. Edukacja matematyczna przez sztukę.

5.2. Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

5.3. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.:

- zabawy arytmetyczne,

- matematyczne zabawy z kostkami,

- zabawy z klockami,

- gry z wykorzystaniem kart,

- gry planszowe.

6. Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych. Układanie i rozwiązywanie zadań.

7. Specyfika edukacji matematycznej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)

8. Diagnozowanie wyników kształcenia. Ocenianie kształtujące.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

2. E. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Bliżej Przedszkola, Kraków.

3. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

4. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin.

5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Netografia:

1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61

2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

3. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

4. B. Nawolska: 2017, Rytmy i regularności w matematyce, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Kraków;

https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/2385/PM585--07--Rytmy-i-regularnosci-w-matematyce--Nawolska.pdf

5. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa;

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

6. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

7. J. Stańdo, M. Spławska - Murmyło: 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo ORE, Warszawa;

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=999&from=&dirids=1&ver_id=&lp=4&QI=

8. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf

9. https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa

Literatura uzupełniająca:

1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole.

3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole.

4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

5. M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa.

6. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

7. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

8. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

9. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice.

10. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu.

Metody:

- stacjonarnie: praca z tekstem, prezentacja, dyskusja panelowa, pokaz, instruktaż, metoda praktycznego działania;

- zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams.

Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania".

W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS.

Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams.

- zdalnie: prezentacja w Power Point , materiały przesłane elektronicznie, opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań przesłanych on-line.

Nakład pracy Studenta:

Liczba godzin kontaktowych:

Ćwiczenia - 30 h

Liczba godzin niekontaktowych:

Przygotowanie do zajęć – 10 h

Przygotowanie projektu/projektów – 8 h

Czytanie literatury - 6 h

Przygotowanie zadań domowych – 6 h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

• projekt indywidualny / grupowy (max 4 osoby) - kryteria oceny projektu ( 20 pkt): wartość merytoryczna - omówienie zagadnienia oraz obowiązkowe powołanie się na źródło np. zawartych w prezentacji informacji, materiałów, filmików, zdjęć itp. - 5 pkt; trafność wyboru środków dydaktycznych do omawianego zagadnienia, realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych -5pkt; podstawa programowa, dostosowanie do wieku dzieci: uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka - 5 pkt; sposób prezentacji przygotowanego materiału- 5pkt;

• praca indywidualna / grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, działalność praktyczna: rozwiązywanie zadań, eksperymentowanie, symulacja sytuacji dydaktycznej (zadaniowej) aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych metod, form i środków dydaktycznych);

• aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Ocena (zaliczenie):

Kolokwium ustne/pisemne. Jest możliwość uzyskania zwolnienia z kolokwium (ocena bdb). Wystarczy podczas ćwiczeń uzyskać min. 95% PUNKTÓW MOŻLIWYCH DO UZYSKANIA z w/w aktywności. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS.

Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej*.

* Zaświadczenia student/studentka przedstawia na ostatnich zajęciach.

Pełny opis:

Treści zajęć:

1. Cele edukacji matematycznej.

2. Treści elementarnej edukacji matematycznej:

2.1. Arytmetyka:

a) Pojęcie liczby i mocy zbiorów, zbiory równoliczne.

b) Liczenie. Systemy liczenia.

c) Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania.

d) Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia.

e) Zależności między czterema działaniami, kolejność wykonywania działań.

2.2. Geometria:

a) Kształtowanie intuicji geometrycznych, figury płaskie i przestrzenne.

b) Pola i objętości figur.

2.3. Logika:

a) Definiowanie pojęć.

b)Zbiory i operacje na zbiorach.

c) Klasyfikowanie.

2.4. Praktyczne zastosowania matematyki:

a) Orientacja w przestrzeni.

b) Rytmy, regularności.

c) Pomiary długości, masy, czasu, temperatury.

d) Obliczenia pieniężne, zegarowe, kalendarzowe.

3. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej – przegląd.

4. Planowanie pracy nauczyciela (roczne: podstawa programowa a program, bieżące: konspekt a scenariusz).

5. Metody i formy zajęć matematycznych – przegląd.

5.1. Edukacja matematyczna przez sztukę.

5.2. Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

5.3. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.:

- zabawy arytmetyczne,

- matematyczne zabawy z kostkami,

- zabawy z klockami,

- gry z wykorzystaniem kart,

- gry planszowe.

6. Metodyka rozwiązywania zadań matematycznych. Układanie i rozwiązywanie zadań.

7. Specyfika edukacji matematycznej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)

8. Diagnozowanie wyników kształcenia. Ocenianie kształtujące.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.M. Dąbrowski: 2008, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa.

2.E. Gruszczyk-Kolczyńska: 2021, Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

3. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska: 2004, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

4. B. Nawolska, J. Żądło- Treder: 2020, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

5. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Netografia:

1. M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt: 2016, Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61

2. M. Jaworska, M. Jędrzejewska, K. Nawrocka - Skolimowska: 2019, Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku, Warszawa, https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

3. M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

4. B. Nawolska, J. Żądło-Treder :2017, (Nie)profesjonalizm matematyczny adeptów do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Kraków;

https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/PPIW-9-Nawolska-zadlo_int.pdf

5. B. Nawolska: 2017, Rytmy i regularności w matematyce, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Kraków;

https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/2385/PM585--07--Rytmy-i-regularnosci-w-matematyce--Nawolska.pdf

6. M. Pisarski: 2017, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Wydawnictwo ORE, Warszawa;

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

7. Z. Semadeni: 2016, Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3, Wydawnictwo ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

8 J. Stańdo, M. Spławska - Murmyło: 2017, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo ORE, Warszawa;

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=999&from=&dirids=1&ver_id=&lp=4&QI=

9. J. Zalewska 2020, Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf

10. https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawa-programowa

Literatura uzupełniająca:

1. M. Dąbrowski: 2020, Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

2. M. Dąbrowski: 2017, Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole.

3. M. Dąbrowski: 2016, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wyd. Nowik, Opole.

4. M. Dąbrowski: 2015, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

5. E. Gruszczyk Kolczyńska, E. Zielińska: 2015, Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

6. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

7. M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin.

8. M. Skura, M. Lisicki: 2018, 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice.

9. M. Skura, M. Lisicki: 2016, Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu.

Nakład pracy Studenta:

Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej):

Ćwiczenia - 18 h

Liczba godzin niekontaktowych:

Przygotowanie do zajęć – 10 h

Przygotowanie projektu/projektów – 8 h

Czytanie literatury - 6 h

Przygotowanie zadań domowych – 6 h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Małgorzata Makiewicz, Artur Stachura, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena (zaliczenie):

• projekt grupowy,

• praca projektowa indywidualna,

• aktywność podczas zajęć,

• aktywność dodatkowa.

Za w/w aktywności przyznawane są punkty. Łączna liczba otrzymanych punktów z w/w aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Treści zajęć:

1. Cele edukacji matematycznej z uwzględnieniem specyfiki pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. Przygotowanie nauczyciela do zajęć. Środki dydaktyczne wspomagające edukację matematyczną.

3. Kształtowanie orientacji przestrzennej.

4. Liczenie. Wprowadzenie liczby naturalnej. Pojęcie mocy zbiorów, zbiory równoliczne.

5. Liczba zero i prawidłowości pozycyjnego systemu liczenia.

6. Rachowanie. Kształtowanie umiejętności dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.

7. Kształtowanie rozumienia pojęć geometrycznych przestrzennych i płaskich.

8. Porządkowanie i klasyfikowanie.

9. Mierzenie odległości, masy, objętości, czasu, temperatury.

10. Obliczenia pieniężne i kalendarzowe.

11. Rozwiązywanie zadań tekstowych.

12. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne. Matematyka w lesie, w kuchni, na podwórku.

13. Rozwiązywanie zadań problemowych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bilewicz-Kuźnia, B. (2014). Edukacja geometryczna dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2021). Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka. Kraków: Wydawnictwo CEBP.

3. Makiewicz, M. (2018). Math & art. Reprezentacje enaktywne w edukacji matematycznej – badania w działaniu. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

4. Makiewicz, M. (2022). Math & art. Wizualne drogi do reprezentacji symbolicznych pojęć matematycznych. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

5. Siwek, H. (1998). Czynnościowe nauczanie matematyki. Warszawa: WSiP.

Netografia:

1.Czajkowska, M., Bugajska-Jaszczołt, B. ( 2016). Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji. Nr 2 (33), Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61

2. Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku. https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

3. Makiewicz, M. (2023). Math&Art. Patrz, to matematyka. Katowice: Wydawnictwo Naukowe STUDIO NOA. https://doi.org/10.34916/ma.p-tm.pl.01

4.Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf.

5. Pintal, D. (2022). Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej. https://www.ore.edu.pl/2022/11/ocenianie-ksztaltujace-od-koncepcji-do-praktycznej-realizacji-w-klasie-zroznicowanej.pdf

6. Pisarski, M.( 2017). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

7. Semadeni, Z. (2016). Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

8. Zalewska, J. (2020). Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, http://dzien-nikustaw.gov.pl/du/2017/356/1. https://podstawaprogramowa.pl/

Literatura uzupełniająca:

1. Cackowska, M. (1993). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I – III. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP.

2. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Zambrowska, M. (2019). Klocki Dienesa. Jak wspomagać rozwój logicznego myślenia uczniów? Przewodnik metodyczny. Lublin. Wydawnictwo: EPIDEIXIS.

3. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Skura, M. (2009). Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny klasa O i klasy I-III. Warszawa: Nowa Era.

4. Guz, S. (2016). Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom 1 i 2. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

5. Makiewicz, M. (2011), Elementy kultury matematycznej w fotografii. Szczecin: KMDM US.

6. Nawolska, B., Żądło - Treder, J. (2020). Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

7. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK.

8. Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński, G. i in. (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

9. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.

10. Skura, M., Lisicki, M. (2018). 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę. Gliwice: Wydawnictwo HELION.

11. Skura, M., Lisicki, M. (2016). Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

12. Wojciechowska, K. (2009). Zadania testowe w kształceniu zintegrowanym. Jak pomagać dzieciom budować i rozwiązywać zadania testowe w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK.

13. Zaremba, D. (2014). Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gliwice: Wydawnictwo HELION

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA - podające (informacyjne): prelekcja, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu, metoda kapeluszy E.de Bono.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontaktowych: Ćwiczenia - 30 h

Liczba godzin niekontaktowych:

Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury - 10 h

Przygotowanie projektów: grupowy/indywidualny – 16 h

Przygotowanie prezentacji, rozwiązywanie zadań – 4 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena (zaliczenie):

• projekt grupowy,

• praca projektowa indywidualna,

• aktywność podczas zajęć,

• aktywność dodatkowa.

Za w/w aktywności przyznawane są punkty. Łączna liczba otrzymanych punktów z w/w aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Treści zajęć:

1. Cele edukacji matematycznej z uwzględnieniem specyfiki pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. Przygotowanie nauczyciela do zajęć. Środki dydaktyczne wspomagające edukację matematyczną.

3. Kształtowanie orientacji przestrzennej.

4. Liczenie. Wprowadzenie liczby naturalnej. Pojęcie mocy zbiorów, zbiory równoliczne.

5. Liczba zero i prawidłowości pozycyjnego systemu liczenia.

6. Rachowanie. Kształtowanie umiejętności dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.

7. Kształtowanie rozumienia pojęć geometrycznych przestrzennych i płaskich.

8. Porządkowanie i klasyfikowanie.

9. Mierzenie odległości, masy, objętości, czasu, temperatury.

10. Obliczenia pieniężne i kalendarzowe.

11. Rozwiązywanie zadań tekstowych.

12. Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne. Matematyka w lesie, w kuchni, na podwórku.

13. Rozwiązywanie zadań problemowych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bilewicz-Kuźnia, B. (2014). Edukacja geometryczna dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

2. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2021). Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka. Kraków: Wydawnictwo CEBP.

3. Makiewicz, M. (2018). Math & art. Reprezentacje enaktywne w edukacji matematycznej – badania w działaniu. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

4. Makiewicz, M. (2022). Math & art. Wizualne drogi do reprezentacji symbolicznych pojęć matematycznych. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

5. Semadeni, Z., Gruszczyk-Kolczyńska, E., Treliński, G. i in. (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

6. Siwek, H. (1998). Czynnościowe nauczanie matematyki. Warszawa: WSiP.

Netografia:

1.Czajkowska, M., Bugajska-Jaszczołt, B. ( 2016). Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji. Nr 2 (33), Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61

2. Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku. https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

3. Makiewicz, M. (2023). Math&Art. Patrz, to matematyka. Katowice: Wydawnictwo Naukowe STUDIO NOA. https://math-art.pl/mathart/

4.Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf.

5. Pisarski, M.( 2017). Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

6. Semadeni, Z. (2016). Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/846/Semadeni_Ocenianie_matematycznych_umiejetnosci.pdf

7. Zalewska, J. (2020). Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, http://dzien-nikustaw.gov.pl/du/2017/356/1. https://podstawaprogramowa.pl/

Literatura uzupełniająca:

1. Cackowska, M. (1993). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I – III. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP.

2. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Zambrowska, M. (2019). Klocki Dienesa. Jak wspomagać rozwój logicznego myślenia uczniów? Przewodnik metodyczny. Lublin. Wydawnictwo: EPIDEIXIS.

3. Gruszczyk – Kolczyńska, E., Skura, M. (2009). Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny klasa O i klasy I-III. Warszawa: Nowa Era.

4. Guz, S. (2016). Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom 1 i 2. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

5. Makiewicz, M. (2011), Elementy kultury matematycznej w fotografii. Szczecin: KMDM US.

6. Nawolska, B., Żądło - Treder, J. (2020). Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

7. Nowik, J. (2011). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela. Opole: wydawnictwo NOWIK.

8. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.

9. Skura, M., Lisicki, M. (2018). 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę. Gliwice: Wydawnictwo HELION.

10. Skura, M., Lisicki, M. (2016). Matematyka w działaniu. Edukacja wczesnoszkolna. Metody wprowadzania pojęć matematycznych- scenariusze zajęć. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

11.Skura, M., Lisicki, M. (2015). Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Warszawa: ORE

12. Wojciechowska, K. (2009). Zadania testowe w kształceniu zintegrowanym. Jak pomagać dzieciom budować i rozwiązywać zadania testowe w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK.

13. Zaremba, D. (2014). Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gliwice: Wydawnictwo HELION

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA - podające (informacyjne): prelekcja, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, metoda projektu, metoda kapeluszy E.de Bono.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontaktowych: Ćwiczenia - 18 h

Liczba godzin niekontaktowych:

Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury - 10 h

Przygotowanie projektów: grupowy/indywidualny – 22 h

Przygotowanie prezentacji, rozwiązywanie zadań – 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)