Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody ekspresji plastycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-MEP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody ekspresji plastycznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Charakterystyka rozwoju plastycznego dziecka.

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju z wykorzystaniem metod ekspresji plastycznej i jego znaczenie w edukacji i terapii dziecka.

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć rozwijających ekspresję plastyczną.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji plastycznej podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć plastycznych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć plastycznych.

- Diagnostyczny i terapeutyczny aspekt ekspresji plastycznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Dulewicz, K. Kid’s Art. Program kreatywnej edukacji plastycznej. Wydawca CEBP. (Bliżej Przedszkola).

Dymara, B. (red.). Dziecko w świecie sztuki. Kraków: Impuls.

Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność.

Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls.

Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI.

Piszczek, M. (2009). Terapia zabawą, terapia przez sztukę. Warszawa: Centrum Metodyczne pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Impuls.

Sienkiewicz-Wilowska, A. (2009). Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. Gdańsk: GWP.

Literatura dodatkowa:

Dobrzańska-Piętkowska, S. (2006). Nikt nie powiedział, że ładnie rysuję. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res.

Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era.

Fleck-Bangert, R. (2004). O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków. Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Garda-Łukaszewska, J., Szperkowski, T. (1997). Współtworzenie. Zajęcia plastyczne z osobami upośledzonymi umysłowo. Warszawa: WSiP.

Kalbarczyk, A. (2007). Kolorowe szybki. Czyli jak małym dzieciom mówić o sztuce. Kraków: Impuls.

Mazepa-Domagała, B. (2009). Dziecięce spotkania ze sztuką. Katowice: „Śląsk”.

Michejda-Kowalska, K. (red.). (1987). Czy kolor różowy może być smutny? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Książki praktyczne z przykładami realizacji prac:

Bunkers, T., Durkin, K., Grimshaw, M., Walker, W. (2012). Zrób to sam. Księga pomysłów. Grupa Wydawnicza Foksal. Wilga.

Buszkowski, I., Michalec, K. (2010). Przedszkolaki robią zwierzaki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Dickins, R. (2007). Moja pierwsza Encyklopedia sztuki. Centrum Edukacji Dziecięcej.

Dickins, R. (2006). Skarbiec Sztuki. Artyści, dzieła, prace plastyczne do samodzielnego wykonania. Centrum Edukacji Dziecięcej.

Berger, U., Spickermann, C. (2014). Kolorowy zawrót głowy. Eksperymenty z farbami. Kielce: Wydawnictwo Jedność dla Dzieci.

Llimos Plomer A. Seria Wydawnictwa Jedność dla dzieci. : Tworzywa sztuczne (2006), Papier (2006), Dary natury (2009), Tektura (2009), Metale (2006), Drewno i korek (2006).

Michalec, K. (2011). Malujemy Palcami. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Michalec, K. (2011). Podnieś z ziemi i zrób. Prace z materiałów znalezionych w lesie na łące lub na plaży.

Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Sztuka nie tylko dla dzieci. (2005). (przekł. B. Kęsek). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Książki z serii Każde dziecko to potrafi.

Książeczki z serii Mały artysta. (2012): Rysowanie, Malowanie, Stemplowanie, Wycinanie. Wydawnictwo Olesiejuk.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć opierających się na ekspresji plastycznej.

Rozumie znaczenie polisensorycznego wspierania rozwoju ucznia z wykorzystaniem metod ekspresji plastycznej w edukacji i terapii dziecka z niepełnosprawnością.

Zna podstawy rozwoju plastycznego dziecka, rozumie znaczenie podejmowania działań w tym obszarze rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zna metody ekspresji plastycznej, ich przeznaczenie, zastosowanie, założenia metodyczne i organizacyjne, wie w jaki sposób zaadaptować je do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Umiejętności

Potrafi wybierać metody, łączyć je i adaptować do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wykorzystywać różnorodne materiały i pomoce dydaktyczne podczas zajęć.

Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia z wykorzystaniem metod ekspresji plastycznej, dokonywać ewaluacji zajęć, generować nowe sposoby rozwiązywania problemów podczas zajęć.

Potrafi analizować przebieg zajęć wykorzystujących aktywność plastyczną, potrafi dokonywać oceny zajęć i sytuacji edukacyjnych i terapeutycznych.

Potrafi analizować wytwory i zachowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w celu rozpoznania ich trudności i znalezienia dla nich odpowiednich rozwiązań metodycznych.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki w procesie wpierania rozwoju uczniów podczas zajęć plastycznych.

Jest gotów do podejmowania działań wykazując cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia podejmowanych przez siebie działań w edukacji i rehabilitacji i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jest gotów do podejmowania w swojej pracy różnorodnych działań opartych na ekspresji plastycznej, które mogą stanowić inspirację do organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jest gotów to podjęcia krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz postaw w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz oceny wykorzystania kreatywnych metod opartych na ekspresji we własnej pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Gałkowska
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Monika Gałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: praca zaliczeniowa pisemna wysłana na adres mailowy prowadzącego

Informacje o sposobie realizacji przedmiotu w nauczaniu zdalnym oraz wytyczne dotyczące zaliczenia przedmiotu umieszczone są w Informacjach o poszczególnych grupach.

Uwagi:

W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, platformy Teams (według możliwości obu stron).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Gałkowska
Prowadzący grup: Bożena Foder, Monika Gałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: praca zaliczeniowa wysłana na adres mailowy prowadzącego

Informacje o sposobie realizacji przedmiotu w nauczaniu zdalnym oraz wytyczne dotyczące zaliczenia przedmiotu umieszczone są Informacjach o poszczególnych grupach.

Uwagi:

W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, platformy Teams (według możliwości obu stron).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Gałkowska
Prowadzący grup: Ewa Detko, Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: praca zaliczeniowa wysłana na adres mailowy prowadzącego

Pełny opis:

- Charakterystyka rozwoju plastycznego dziecka.

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju z wykorzystaniem metod ekspresji plastycznej i jego znaczenie w edukacji i terapii dziecka.

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć rozwijających ekspresję plastyczną.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji plastycznej podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć plastycznych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć plastycznych.

- Diagnostyczny i terapeutyczny aspekt ekspresji plastycznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Dulewicz, K. Kid’s Art. Program kreatywnej edukacji plastycznej. Wydawca CEBP. (Bliżej Przedszkola).

Dymara, B. (red.). Dziecko w świecie sztuki. Kraków: Impuls.

Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność.

Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls.

Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI.

Piszczek, M. (2009). Terapia zabawą, terapia przez sztukę. Warszawa: Centrum Metodyczne pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Impuls.

Sienkiewicz-Wilowska, A. (2009). Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. Gdańsk: GWP.

Literatura dodatkowa:

Dobrzańska-Piętkowska, S. (2006). Nikt nie powiedział, że ładnie rysuję. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res.

Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era.

Fleck-Bangert, R. (2004). O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków. Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Garda-Łukaszewska, J., Szperkowski, T. (1997). Współtworzenie. Zajęcia plastyczne z osobami upośledzonymi umysłowo. Warszawa: WSiP.

Kalbarczyk, A. (2007). Kolorowe szybki. Czyli jak małym dzieciom mówić o sztuce. Kraków: Impuls.

Mazepa-Domagała, B. (2009). Dziecięce spotkania ze sztuką. Katowice: „Śląsk”.

Michejda-Kowalska, K. (red.). (1987). Czy kolor różowy może być smutny? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Książki praktyczne z przykładami realizacji prac:

Bunkers, T., Durkin, K., Grimshaw, M., Walker, W. (2012). Zrób to sam. Księga pomysłów. Grupa Wydawnicza Foksal. Wilga.

Buszkowski, I., Michalec, K. (2010). Przedszkolaki robią zwierzaki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Dickins, R. (2007). Moja pierwsza Encyklopedia sztuki. Centrum Edukacji Dziecięcej.

Dickins, R. (2006). Skarbiec Sztuki. Artyści, dzieła, prace plastyczne do samodzielnego wykonania. Centrum Edukacji Dziecięcej.

Berger, U., Spickermann, C. (2014). Kolorowy zawrót głowy. Eksperymenty z farbami. Kielce: Wydawnictwo Jedność dla Dzieci.

Llimos Plomer A. Seria Wydawnictwa Jedność dla dzieci. : Tworzywa sztuczne (2006), Papier (2006), Dary natury (2009), Tektura (2009), Metale (2006), Drewno i korek (2006).

Michalec, K. (2011). Malujemy Palcami. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Michalec, K. (2011). Podnieś z ziemi i zrób. Prace z materiałów znalezionych w lesie na łące lub na plaży.

Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Sztuka nie tylko dla dzieci. (2005). (przekł. B. Kęsek). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Książki z serii Każde dziecko to potrafi.

Książeczki z serii Mały artysta. (2012): Rysowanie, Malowanie, Stemplowanie, Wycinanie. Wydawnictwo Olesiejuk.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

pogadanka, dyskusja, działania praktyczne, metoda sytuacyjna, zdalna metoda pracy

Linki do Zespołów w Teams:

Gr1 (cykl II):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abd43e33f22d54184a8c3eeaef8725513%40thread.tacv2/conversations?groupId=aa5b285f-c6ed-4687-b976-48dc74d309e5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr2 (cykl II):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abe97dbd1fb4e45a4af127c6fed40be8a%40thread.tacv2/conversations?groupId=36da6883-eb72-46c5-91ea-5364b9cedcef&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr3 (cykl II):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a44162b50fb0c4dc1b27e7ce9988f7cdf%40thread.tacv2/conversations?groupId=bf4f795b-4b14-477d-96af-57526833b76e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr4 (cykl I):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac9f44cd83146434ba74b82f4253c8bf9%40thread.tacv2/conversations?groupId=c0940d7e-f17e-4015-968f-bbac6873a65f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr5 (cykl I):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad228d4870db341ab9922f94b919358c7%40thread.tacv2/conversations?groupId=e27d8d7f-8ced-497b-b289-e696777c7834&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr6 (cykl I):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0513bd48dc544004b85d813869cb44f3%40thread.tacv2/conversations?groupId=93fb04fd-208e-4677-b319-ee5083f3db70&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr7 (cykl II):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adc9cc59bf8014832a2035eaced21cfef%40thread.tacv2/conversations?groupId=589e2186-11e5-4312-aa3e-babc4968e85b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr8 (cykl I):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a85635cdd40e14b15862ee30123f6a584%40thread.tacv2/conversations?groupId=2cd5d59c-dd3c-4bb9-bd7f-40a6c54d7291&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr9 (cykl II):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a50e0dee76c664dc1abda3b9272291c10%40thread.tacv2/conversations?groupId=4847654b-ca0c-4cd6-83d7-485b86a08704&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr10 (cykl 1):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4545ca5264744d0bb77e1ec620c0f121%40thread.tacv2/conversations?groupId=a5bc5c36-cb4e-4378-b0ec-cf5864b770fd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr11 (cykl 1):

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1d32cc8f987f46799e98ca6002f738cf%40thread.tacv2/conversations?groupId=13af5b76-558b-4128-97bc-3286d77e855e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 8

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 2

Inne formy (prowadzenie i obserwacja zajęć) 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Gałkowska
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: praca zaliczeniowa wysłana na adres mailowy prowadzącego

Pełny opis:

- Charakterystyka rozwoju plastycznego dziecka.

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju z wykorzystaniem metod ekspresji plastycznej i jego znaczenie w edukacji i terapii dziecka.

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć rozwijających ekspresję plastyczną.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji plastycznej podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć plastycznych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć plastycznych.

- Diagnostyczny i terapeutyczny aspekt ekspresji plastycznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Dulewicz, K. Kid’s Art. Program kreatywnej edukacji plastycznej. Wydawca CEBP. (Bliżej Przedszkola).

Dymara, B. (red.). Dziecko w świecie sztuki. Kraków: Impuls.

Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność.

Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls.

Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI.

Piszczek, M. (2009). Terapia zabawą, terapia przez sztukę. Warszawa: Centrum Metodyczne pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Impuls.

Sienkiewicz-Wilowska, A. (2009). Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. Gdańsk: GWP.

Literatura dodatkowa:

Dobrzańska-Piętkowska, S. (2006). Nikt nie powiedział, że ładnie rysuję. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res.

Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era.

Fleck-Bangert, R. (2004). O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków. Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Garda-Łukaszewska, J., Szperkowski, T. (1997). Współtworzenie. Zajęcia plastyczne z osobami upośledzonymi umysłowo. Warszawa: WSiP.

Kalbarczyk, A. (2007). Kolorowe szybki. Czyli jak małym dzieciom mówić o sztuce. Kraków: Impuls.

Mazepa-Domagała, B. (2009). Dziecięce spotkania ze sztuką. Katowice: „Śląsk”.

Michejda-Kowalska, K. (red.). (1987). Czy kolor różowy może być smutny? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Książki praktyczne z przykładami realizacji prac:

Bunkers, T., Durkin, K., Grimshaw, M., Walker, W. (2012). Zrób to sam. Księga pomysłów. Grupa Wydawnicza Foksal. Wilga.

Buszkowski, I., Michalec, K. (2010). Przedszkolaki robią zwierzaki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Dickins, R. (2007). Moja pierwsza Encyklopedia sztuki. Centrum Edukacji Dziecięcej.

Dickins, R. (2006). Skarbiec Sztuki. Artyści, dzieła, prace plastyczne do samodzielnego wykonania. Centrum Edukacji Dziecięcej.

Berger, U., Spickermann, C. (2014). Kolorowy zawrót głowy. Eksperymenty z farbami. Kielce: Wydawnictwo Jedność dla Dzieci.

Llimos Plomer A. Seria Wydawnictwa Jedność dla dzieci. : Tworzywa sztuczne (2006), Papier (2006), Dary natury (2009), Tektura (2009), Metale (2006), Drewno i korek (2006).

Michalec, K. (2011). Malujemy Palcami. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Michalec, K. (2011). Podnieś z ziemi i zrób. Prace z materiałów znalezionych w lesie na łące lub na plaży.

Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Sztuka nie tylko dla dzieci. (2005). (przekł. B. Kęsek). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Książki z serii Każde dziecko to potrafi.

Książeczki z serii Mały artysta. (2012): Rysowanie, Malowanie, Stemplowanie, Wycinanie. Wydawnictwo Olesiejuk.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

pogadanka, dyskusja, działania praktyczne, metoda sytuacyjna, zdalna metoda pracy

Linki do Zespołów w Teams:

Gr1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aed6570283ee94234b0948dca93137437%40thread.tacv2/conversations?groupId=319987ef-9b39-410d-9ed1-eec995b959e5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a06caf90f442f4075a475ae0cfa9c1afc%40thread.tacv2/conversations?groupId=9bd7fc68-0898-4b26-afa0-4275478e781c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr3:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0019664c096b4a20a15df037a94733ce%40thread.tacv2/conversations?groupId=e65397a5-fb76-4c2f-ab6d-bd814e05fb0c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 8

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 2

Inne formy (prowadzenie i obserwacja zajęć) 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie opracowań pisemnych, realizacji praktycznych w wybranych technikach plastycznych oraz dokumentacji fotograficznej, przesłanych w ap. Teams.

Pełny opis:

- Terminologia przedmiotu, definiowanie pojęcia ekspresji swobodnej, inspirowanej i ukierunkowanej.

- Cele i treści kształcenia; rola i znaczenie wielokieunkowej ekspresji twórczej w rozwoju dziecka.

- Wykorzystanie metod ekspresji plastycznej podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Warsztat plastyczny, narzędzia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć rozwijających ekspresję plastyczną.

- Twórcze inspiracje, polisensoryczne wspomaganie i aktywizowanie ekspresji twórczej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka.

- Wykorzystanie metod ekspresji plastycznej w wybranych tematach, znajomość zagadnień plastycznych, wyróżnianie cech wizualnych takich jak różnorodność faktur, kształtów, barw, kontrastów.

- Metody ekspresji plastycznej, ich dobór i łączenie w oparciu o wybrane techniki plastyczne, adaptacja do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Planowanie zajęć jednostkowych, cyklów tematycznych, , etapy realizacji zadań, techniki proste i złożone, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni dla twórczych zajęć plastycznych.

Literatura:

Dulewicz, K. Kid’s Art. Program kreatywnej edukacji plastycznej. Wydawca CEBP. (Bliżej Przedszkola).

Dymara, B. (red.). Dziecko w świecie sztuki. Kraków: Impuls.

Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność.

Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls.

Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI.

Piszczek, M. (2009). Terapia zabawą, terapia przez sztukę. Warszawa: Centrum Metodyczne pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Impuls.

Sienkiewicz-Wilowska, A. (2009). Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. Gdańsk: GWP.

Literatura dodatkowa:

Dobrzańska-Piętkowska, S. (2006). Nikt nie powiedział, że ładnie rysuję. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res.

Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era.

Fleck-Bangert, R. (2004). O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków. Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Kalbarczyk, A. (2007). Kolorowe szybki. Czyli jak małym dzieciom mówić o sztuce. Kraków: Impuls.

Mazepa-Domagała, B. (2009). Dziecięce spotkania ze sztuką. Katowice: „Śląsk”.

Publikacje zawierające przykłady twórczych zadań praktycznych.

Bunkers, T., Durkin, K., Grimshaw, M., Walker, W. (2012). Zrób to sam. Księga pomysłów. Grupa Wydawnicza Foksal. Wilga.

Buszkowski, I., Michalec, K. (2010). Przedszkolaki robią zwierzaki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Dickins, R. (2007). Moja pierwsza Encyklopedia sztuki. Centrum Edukacji Dziecięcej.

Dickins, R. (2006). Skarbiec Sztuki. Artyści, dzieła, prace plastyczne do samodzielnego wykonania. Centrum Edukacji Dziecięcej.

Berger, U., Spickermann, C. (2014). Kolorowy zawrót głowy. Eksperymenty z farbami. Kielce: Wydawnictwo Jedność dla Dzieci.

Llimos Plomer A. Seria Wydawnictwa Jedność dla dzieci. : Tworzywa sztuczne (2006), Papier (2006), Dary natury (2009), Tektura (2009), Metale (2006), Drewno i korek (2006).

Michalec, K. (2011). Malujemy Palcami. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Michalec, K. (2011). Podnieś z ziemi i zrób. Prace z materiałów znalezionych w lesie na łące lub na plaży.

Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Sztuka nie tylko dla dzieci. (2005). (przekłł. B. Kęsek). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Książki z serii Każde dziecko to potrafi.

Książeczki z serii Mały artysta. (2012): Rysowanie, Malowanie, Stemplowanie, Wycinanie. Wydawnictwo Olesiejuk.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

pogadanka, dyskusja, działania praktyczne, metoda sytuacyjna.

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, materiały, warsztat 5

Przygotowanie prac do zaliczenia 5

Opracowania pisemne i praktyczne 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Kontakt przez e-mail /tel.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie opracowań pisemnych, realizacji praktycznych w wybranych technikach plastycznych oraz dokumentacji fotograficznej, przesłanych w ap. Teams.

Pełny opis:

- - Terminologia przedmiotu, definiowanie pojęcia ekspresji swobodnej, inspirowanej i ukierunkowanej.

- Cele i treści kształcenia; rola i znaczenie wielokieunkowej ekspresji twórczej w rozwoju dziecka.

- Wykorzystanie metod ekspresji plastycznej podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Warsztat plastyczny, narzędzia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć rozwijających ekspresję plastyczną.

- Twórcze inspiracje, polisensoryczne wspomaganie i aktywizowanie ekspresji twórczej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka.

- Wykorzystanie metod ekspresji plastycznej w wybranych tematach, znajomość zagadnień plastycznych, wyróżnianie cech wizualnych takich jak różnorodność faktur, kształtów, barw, kontrastów.

- Metody ekspresji plastycznej, ich dobór i łączenie w oparciu o wybrane techniki plastyczne, adaptacja do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Planowanie zajęć jednostkowych, cyklów tematycznych, , etapy realizacji zadań, techniki proste i złożone, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni dla twórczych zajęć plastycznych.

Literatura:

Dulewicz, K. Kid’s Art. Program kreatywnej edukacji plastycznej. Wydawca CEBP. (Bliżej Przedszkola).

Dymara, B. (red.). Dziecko w świecie sztuki. Kraków: Impuls.

Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność.

Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls.

Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI.

Piszczek, M. (2009). Terapia zabawą, terapia przez sztukę. Warszawa: Centrum Metodyczne pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Sienkiewicz-Wilowska, A. (2009). Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. Gdańsk: GWP.

Literatura dodatkowa:

Dobrzańska-Piętkowska, S. (2006). Nikt nie powiedział, że ładnie rysuję. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res.

Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era.

Fleck-Bangert, R. (2004). O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków. Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Kalbarczyk, A. (2007). Kolorowe szybki. Czyli jak małym dzieciom mówić o sztuce. Kraków: Impuls.

Mazepa-Domagała, B. (2009). Dziecięce spotkania ze sztuką. Katowice: „Śląsk”.

Publikacje zawierające przykłady twórczych zadań praktycznych.

Bunkers, T., Durkin, K., Grimshaw, M., Walker, W. (2012). Zrób to sam. Księga pomysłów. Grupa Wydawnicza Foksal. Wilga.

Buszkowski, I., Michalec, K. (2010). Przedszkolaki robią zwierzaki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Dickins, R. (2007). Moja pierwsza Encyklopedia sztuki. Centrum Edukacji Dziecięcej.

Dickins, R. (2006). Skarbiec Sztuki. Artyści, dzieła, prace plastyczne do samodzielnego wykonania. Centrum Edukacji Dziecięcej.

Berger, U., Spickermann, C. (2014). Kolorowy zawrót głowy. Eksperymenty z farbami. Kielce: Wydawnictwo Jedność dla Dzieci.

Llimos Plomer A. Seria Wydawnictwa Jedność dla dzieci. : Tworzywa sztuczne (2006), Papier (2006), Dary natury (2009), Tektura (2009), Metale (2006), Drewno i korek (2006).

Michalec, K. (2011). Malujemy Palcami. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Michalec, K. (2011). Podnieś z ziemi i zrób. Prace z materiałów znalezionych w lesie na łące lub na plaży.

Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Sztuka nie tylko dla dzieci. (2005). (przekłł. B. Kęsek). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Książki z serii Każde dziecko to potrafi.

Książeczki z serii Mały artysta. (2012): Rysowanie, Malowanie, Stemplowanie, Wycinanie. Wydawnictwo Olesiejuk.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

pogadanka, dyskusja, działania praktyczne, metoda sytuacyjna.

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie prac do zaliczenia 5

Opracowania pisemne i praktyczne 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Kontakt przez e- mail/ tel.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)