Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody ekspresji muzyczno-ruchowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-MEM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody ekspresji muzyczno-ruchowej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka,

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć muzyczno-ruchowych.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji muzyczno-ruchowych podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć muzyczno-ruchowych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć.

- Diagnostyczny, terapeutyczny aspekt ekspresji muzyczno-ruchowej.

- Etyczne aspekty zajęć, których podstawą jest ekspresja muzyczno-ruchowa.

Pełny opis:

- Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka, wzajemne powiązania sfer rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju z wykorzystaniem metod ekspresji muzyczno-plastyczno-ruchowych i jego znaczenie w edukacji i terapii dziecka.

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć muzyczno-ruchowych.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji muzyczno-ruchowych podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć muzyczno-ruchowych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć.

- Diagnostyczny, terapeutyczny aspekt ekspresji muzyczno-ruchowej.

- Etyczne aspekty zajęć, których podstawą jest ekspresja muzyczno-ruchowa.

Literatura:

Kalendarz muzyczny w przedszkolu - Urszula Smoczyńska

Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. - Edwin E. Gordon

Laworowska R.: Muzyka i ruch. WSiP. Warszawa 1988

3. Gierczak A.: Ekspresja ruchowa na lekcjach muzyki. „ Nauczanie Początkowe” ZNP. Kielce 1993/94 (1-2)

Z uwagi na pandemię zaleca się korzystanie z sieci internet.

Przykładowy link:

https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

Link do Zajęć :

Linki do konkretnych zajęć ( Aplikacja MTeams) znajdują się w informacjach szczegółowych dla poszczególnych grup . Każda grupa zajęciowa, w ramach przedmiotu, ma swój osobny zespół w aplikacji MTeams

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć opierających się na ekspresji muzyczno-ruchowej

Rozumie znaczenie polisensorycznego wspierania rozwoju ucznia z wykorzystaniem metod ekspresji muzyczno-ruchowej w edukacji i terapii dziecka z niepełnosprawnością.

Zna podstawy rozwoju muzyczno-ruchowego dziecka, rozumie znaczenie podejmowania działań w tym obszarze rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zna metody ekspresji muzyczno-ruchowej, jej przeznaczenie, zastosowanie, założenia metodyczne i organizacyjne, wie w jaki sposób zaadaptować ją do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Umiejętności

Potrafi wybierać metody, łączyć je i adaptować do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wykorzystywać różnorodne materiały i pomoce dydaktyczne podczas zajęć.

Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia z wykorzystaniem metod ekspresji, muzyczno-ruchowej, dokonywać ewaluacji zajęć, generować nowe sposoby rozwiązywania problemów podczas zajęć.

Potrafi analizować przebieg zajęć wykorzystujących aktywność muzyczno-ruchową, potrafi dokonywać oceny zajęć i sytuacji edukacyjnych i terapeutycznych.

Potrafi analizować wytwory i zachowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w celu rozpoznania ich trudności i znalezienia dla nich odpowiednich rozwiązań metodycznych.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki w procesie wpierania rozwoju uczniów podczas zajęć muzyczno-ruchowych.

Jest gotów do podejmowania działań wykazując cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia podejmowanych przez siebie działań w edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jest gotów do podejmowania w swojej pracy różnorodnych działań opartych na ekspresji muzyczno-ruchowej, które mogą stanowić inspirację do organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jest gotów to podjęcia krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz postaw w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz oceny wykorzystania kreatywnych metod opartych na ekspresji we własnej pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności na zajęciach - również w trybie on- line !!

Konspekt i przeprowadzenie zajęć muzyczno - ruchowych

Przygotowanie i przeprowadzenie jednego z ćwiczeń

słuchanie muzyki metodą Batti Strauss.

Linki do konkretnych zajęć ( Aplikacja MTeams) znajdują się w informacjach szczegółowych dla poszczególnych grup . Każda grupa zajęciowa, w ramach przedmiotu, ma swój osobny zespół w aplikacji MTeams

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Chróściak
Prowadzący grup: Piotr Chróściak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Chróściak
Prowadzący grup: Piotr Chróściak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Zajęcia prowadzone online za pośrednictwem platformy teams, mail i telefonicznie.

Zajęcia w czasie rzeczywistym ( platforma teams ), 3 zajęcia grupowe po 1,5 h w rytmie tygodniowym. Indywidualne konsultacje ( mail, telefon ).

Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności online oraz przesłanych drogą mailową konspektów zajęć najpóźniej dwa tygodnie przed zakończeniem cyklu.

Warunki zaliczenia objaśnione w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Pietruszka
Prowadzący grup: Piotr Chróściak, Adam Pietruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka,

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć muzyczno-ruchowych.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji muzyczno-ruchowych podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć muzyczno-ruchowych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć.

- Diagnostyczny, terapeutyczny aspekt ekspresji muzyczno-ruchowej.

- Etyczne aspekty zajęć, których podstawą jest ekspresja muzyczno-ruchowa.

Pełny opis:

Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka, wzajemne powiązania sfer rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju z wykorzystaniem metod ekspresji muzyczno-plastyczno-ruchowych i jego znaczenie w edukacji i terapii dziecka.

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć muzyczno-ruchowych.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji muzyczno-ruchowych podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć muzyczno-ruchowych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć.

- Diagnostyczny, terapeutyczny aspekt ekspresji muzyczno-ruchowej.

- Etyczne aspekty zajęć, których podstawą jest ekspresja muzyczno-ruchowa.

Literatura:

Kalendarz muzyczny w przedszkolu - Urszula Smoczyńska

Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. - Edwin E. Gordon

Laworowska R.: Muzyka i ruch. WSiP. Warszawa 1988

3. Gierczak A.: Ekspresja ruchowa na lekcjach muzyki. „ Nauczanie Początkowe” ZNP. Kielce 1993/94 (1-2)

Z uwagi na pandemię zaleca się korzystanie z sieci internet.

Przykładowy link:

https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

Uwagi:

Z uwagi na pandemię zaleca się korzystanie z sieci internet.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Pietruszka
Prowadzący grup: Adam Pietruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka,

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć muzyczno-ruchowych.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji muzyczno-ruchowych podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć muzyczno-ruchowych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć.

- Diagnostyczny, terapeutyczny aspekt ekspresji muzyczno-ruchowej.

- Etyczne aspekty zajęć, których podstawą jest ekspresja muzyczno-ruchowa.

Pełny opis:

Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka, wzajemne powiązania sfer rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju z wykorzystaniem metod ekspresji muzyczno-plastyczno-ruchowych i jego znaczenie w edukacji i terapii dziecka.

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć muzyczno-ruchowych.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji muzyczno-ruchowych podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć muzyczno-ruchowych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć.

- Diagnostyczny, terapeutyczny aspekt ekspresji muzyczno-ruchowej.

- Etyczne aspekty zajęć, których podstawą jest ekspresja muzyczno-ruchowa.

Literatura:

Kalendarz muzyczny w przedszkolu - Urszula Smoczyńska

Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. - Edwin E. Gordon

Laworowska R.: Muzyka i ruch. WSiP. Warszawa 1988

3. Gierczak A.: Ekspresja ruchowa na lekcjach muzyki. „ Nauczanie Początkowe” ZNP. Kielce 1993/94 (1-2)

Z uwagi na pandemię zaleca się korzystanie z sieci internet.

Przykładowy link:

https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

Uwagi:

Z uwagi na pandemię zaleca się korzystanie z sieci internet.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Pietruszka
Prowadzący grup: Piotr Chróściak, Adam Pietruszka, Agnieszka Szymańska-Kierlandczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka,

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć muzyczno-ruchowych.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji muzyczno-ruchowych podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć muzyczno-ruchowych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć.

- Diagnostyczny, terapeutyczny aspekt ekspresji muzyczno-ruchowej.

- Etyczne aspekty zajęć, których podstawą jest ekspresja muzyczno-ruchowa.

Pełny opis:

Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka, wzajemne powiązania sfer rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju z wykorzystaniem metod ekspresji muzyczno-plastyczno-ruchowych i jego znaczenie w edukacji i terapii dziecka.

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć muzyczno-ruchowych.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji muzyczno-ruchowych podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć muzyczno-ruchowych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć.

- Diagnostyczny, terapeutyczny aspekt ekspresji muzyczno-ruchowej.

- Etyczne aspekty zajęć, których podstawą jest ekspresja muzyczno-ruchowa.

Literatura:

Kalendarz muzyczny w przedszkolu - Urszula Smoczyńska

Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. - Edwin E. Gordon

Laworowska R.: Muzyka i ruch. WSiP. Warszawa 1988

3. Gierczak A.: Ekspresja ruchowa na lekcjach muzyki. „ Nauczanie Początkowe” ZNP. Kielce 1993/94 (1-2)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Pietruszka
Prowadzący grup: Piotr Chróściak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka,

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć muzyczno-ruchowych.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji muzyczno-ruchowych podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć muzyczno-ruchowych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć.

- Diagnostyczny, terapeutyczny aspekt ekspresji muzyczno-ruchowej.

- Etyczne aspekty zajęć, których podstawą jest ekspresja muzyczno-ruchowa.

Pełny opis:

- Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka, wzajemne powiązania sfer rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Polisensoryczne wspieranie rozwoju z wykorzystaniem metod ekspresji muzyczno-plastyczno-ruchowych i jego znaczenie w edukacji i terapii dziecka.

- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć muzyczno-ruchowych.

- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Wykorzystanie metod ekspresji muzyczno-ruchowych podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.

- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć muzyczno-ruchowych.

- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć.

- Diagnostyczny, terapeutyczny aspekt ekspresji muzyczno-ruchowej.

- Etyczne aspekty zajęć, których podstawą jest ekspresja muzyczno-ruchowa.

Literatura:

Kalendarz muzyczny w przedszkolu - Urszula Smoczyńska

Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. - Edwin E. Gordon

Laworowska R.: Muzyka i ruch. WSiP. Warszawa 1988

3. Gierczak A.: Ekspresja ruchowa na lekcjach muzyki. „ Nauczanie Początkowe” ZNP. Kielce 1993/94 (1-2)

Linki do konkretnych zajęć ( Aplikacja MTeams) znajdują się w informacjach szczegółowych dla poszczególnych grup . Każda grupa zajęciowa, w ramach przedmiotu, ma swój osobny zespół w aplikacji MTeams

Uwagi:

Zaliczenie na ocenę

Przygotowanie konspektu zajeć

Metoda aktywnego słuchania Batti Strauss

Metoda Ruchu rozwijajacego Weroniki Schernborne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)