Metodologia badań pedagogicznych jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-MBJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań pedagogicznych jakościowych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
- Zasady projektowania badań jakościowych w pedagogice specjalnej. - Przesłanki teoretyczne wyboru strategii analizy danych. - Zagadnienia metodologiczne związane z prowadzeniem badań jakościowych, analiza hermeneutyczna, strukturalna i metodologia teorii ugruntowanej. - Budowa kwestionariusza wywiadu. - Zasady prowadzenia wywiadów indywidualnych i grupowych. - Swobodne metody zbierania danych, metody etnograficzne i analiza danych wizualnych . - Metody analizy narracji. - Metody analizy danych biograficznych i archiwalnych. - Przetwarzanie danych jakościowych, kategoryzacja i kodowanie. - Wnioski z badań. - Konstruowanie i prezentacja raportów z badań. - Zalety i wady badań jakościowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozumie specyfikę badań jakościowych w aspekcie teoretycznym i praktycznym. Zna metodologiczne założenia prowadzenia badań jakościowych. Zna metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach jakościowych. Zna założenia analizy danych jakościowych. Umiejętności Planuje proces badań jakościowych. Dobiera odpowiednie metody, techniki i narzędzia do celu badań. Konstruuje własne narzędzia do realizacji badań jakościowych. Analizuje i interpretuje wyniki badań jakościowych, formułuje wnioski pedagogiczne z badań. Kompetencje społeczne Rozumie konieczność przestrzegania etyki badań naukowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jakimowska | |
Prowadzący grup: | Aneta Gop, Ewa Jakimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektu kształcenia Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych; Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
|
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009 Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021 Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010 Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011. Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012 Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010 Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007 Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,. Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007. Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do zaliczenia 10h Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Prowadzący grup: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektu kształcenia Obecność i aktywność na zajęciach Kolokwium z zakresu podstaw metodologicznych badań jakościowych |
|
Pełny opis: |
Treści: Zasady projektowania badań jakościowych w pedagogice Możliwości i ograniczenia metod jakościowych Wybór tematów badawczych Wybór teorii oraz strategii analizy danych Główne założenia metodologiczne badań jakościowych Założenia i praktyczna realizacja wybranych metod jakościowych Analiza zebranego materiału badawczego - strategie i wyzwania z tym związane Wnioski i sporządzanie raportu z badań |
|
Literatura: |
Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2021) Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 21 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jakimowska | |
Prowadzący grup: | Aneta Gop, Ewa Jakimowska, Konrad Kuźma, Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektu kształcenia Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych; Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
|
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009 Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021 Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010 Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011. Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012 Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010 Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007 Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,. Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007. Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do zaliczenia 10h Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Łukianow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektu kształcenia Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych; Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
|
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009 Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021 Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010 Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011. Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012 Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010 Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007 Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,. Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007. Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do zaliczenia 10h Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Prowadzący grup: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Małgorzata Łukianow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektu kształcenia Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie zadań, prezentacji i ćwiczeń domowych; Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
|
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009 Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021 Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010 Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011. Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012 Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010 Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007 Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,. Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007. Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do zaliczenia 10h Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Łukianow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektu kształcenia Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych; Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych. Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań. Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej. Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań. Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski: Różne techniki badań w metodach jakościowych: - obserwacja jakościowa jawna i niejawna. - wywiad nieskategoryzowany - jakościowa analiza dokumentów Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych: - obserwacja etnograficzna - wywiady rozumiejące, dialogi i biografie - studium przypadku |
|
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006 Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009 Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013 Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021 Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010 Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011. Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012 Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010 Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010 Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007 Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,. Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007. Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h Przygotowanie się do zaliczenia 10h Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.