Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań pedagogicznych jakościowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-MBJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań pedagogicznych jakościowych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 5 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

- Zasady projektowania badań jakościowych w pedagogice specjalnej.

- Przesłanki teoretyczne wyboru strategii analizy danych.

- Zagadnienia metodologiczne związane z prowadzeniem badań jakościowych, analiza hermeneutyczna, strukturalna i metodologia teorii ugruntowanej.

- Budowa kwestionariusza wywiadu.

- Zasady prowadzenia wywiadów indywidualnych i grupowych.

- Swobodne metody zbierania danych, metody etnograficzne i analiza danych wizualnych .

- Metody analizy narracji.

- Metody analizy danych biograficznych i archiwalnych.

- Przetwarzanie danych jakościowych, kategoryzacja i kodowanie.

- Wnioski z badań.

- Konstruowanie i prezentacja raportów z badań.

- Zalety i wady badań jakościowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozumie specyfikę badań jakościowych w aspekcie teoretycznym i praktycznym.

Zna metodologiczne założenia prowadzenia badań jakościowych.

Zna metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach jakościowych.

Zna założenia analizy danych jakościowych.

Umiejętności

Planuje proces badań jakościowych.

Dobiera odpowiednie metody, techniki i narzędzia do celu badań.

Konstruuje własne narzędzia do realizacji badań jakościowych.

Analizuje i interpretuje wyniki badań jakościowych, formułuje wnioski pedagogiczne z badań.

Kompetencje społeczne

Rozumie konieczność przestrzegania etyki badań naukowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jakimowska
Prowadzący grup: Aneta Gop, Ewa Jakimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektu kształcenia

Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych;

Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych

Pełny opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące, dialogi i biografie

- studium przypadku

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009

Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN

Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021

Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010

Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011.

Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010

Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010

Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,.

Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007.

Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013

Uwagi:

Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do zaliczenia 10h

Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Prowadzący grup: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektu kształcenia

Obecność i aktywność na zajęciach

Kolokwium z zakresu podstaw metodologicznych badań jakościowych

Pełny opis:

Treści:

Zasady projektowania badań jakościowych w pedagogice

Możliwości i ograniczenia metod jakościowych

Wybór tematów badawczych

Wybór teorii oraz strategii analizy danych

Główne założenia metodologiczne badań jakościowych

Założenia i praktyczna realizacja wybranych metod jakościowych

Analiza zebranego materiału badawczego - strategie i wyzwania z tym związane

Wnioski i sporządzanie raportu z badań

Literatura:

Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2021) Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 21

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jakimowska
Prowadzący grup: Aneta Gop, Ewa Jakimowska, Konrad Kuźma, Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektu kształcenia

Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych;

Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych

Pełny opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące, dialogi i biografie

- studium przypadku

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009

Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN

Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021

Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010

Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011.

Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010

Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010

Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,.

Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007.

Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013

Uwagi:

Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do zaliczenia 10h

Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Prowadzący grup: Małgorzata Łukianow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektu kształcenia

Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych;

Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych

Pełny opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące, dialogi i biografie

- studium przypadku

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009

Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN

Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021

Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010

Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011.

Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010

Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010

Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,.

Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007.

Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013

Uwagi:

Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do zaliczenia 10h

Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Prowadzący grup: Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Małgorzata Łukianow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektu kształcenia

Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie zadań, prezentacji i ćwiczeń domowych;

Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych

Pełny opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące, dialogi i biografie

- studium przypadku

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009

Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN

Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021

Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010

Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011.

Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010

Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010

Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,.

Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007.

Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013

Uwagi:

Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do zaliczenia 10h

Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Prowadzący grup: Małgorzata Łukianow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektu kształcenia

Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych;

Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych

Pełny opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące, dialogi i biografie

- studium przypadku

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009

Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN

Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021

Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010

Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011.

Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010

Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010

Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,.

Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007.

Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013

Uwagi:

Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do zaliczenia 10h

Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)