Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-KUJ1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura języka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Ustawa o języku polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. Kompetencja językowa i komunikacyjna.

- Norma językowa, błąd językowy. Rodzaje błędów językowych.

- Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.

- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Język w przestrzeni publicznej.

- Formy wypowiedzi - sztuka monologu, dialogu, debaty.

- Debaty oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania, retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Język jako narzędzie pracy nauczyciela.

- Praktyka wystąpień publicznych, etykieta korespondencji tradycyjnej i elektronicznej.

- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju.

- Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów. Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga. Stan współczesnej polszczyzny - diagnoza i prognoza.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kulturą języka: norma językowa, kryteria poprawności językowej, rodzaje błędów językowych itp.

Zna i rozumie znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej.

Umiejętności

Potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim; dostrzegać i rozumieć zmiany zachodzące we współczesnej polszczyźnie.

Potrafi wyodrębniać i poddawać krytycznej analizie rolę słowa w przestrzeni publicznej, tradycyjnej i nowoczesnej dydaktyce, terapii słowem, pedagogicznych narracjach itp.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do szanowania kultury języka polskiego

Jest świadomy roli języka w swojej przyszłej pracy i w życiu codziennym i chce korygować swoje błędy językowe.

Jest świadom znaczenia języka jako instrumentu pedagogicznego oddziaływania w pracy wychowawczej i jego roli w interakcjach społecznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Pełny opis:

Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i

komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych,

najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki

poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania.

Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej

polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni

publicznej.

Treści programowe:

Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów

Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności

Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych

Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów

Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej

SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

„Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

Literatura uzupełniająca:

Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005.

Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003

Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Pełny opis:

Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i

komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych,

najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki

poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania.

Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej

polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni

publicznej.

Treści programowe:

Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów

Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności

Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych

Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów

Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej

SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

„Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

Literatura uzupełniająca:

Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005.

Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003

Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)