Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura organizacyjna szkoły i jej diagnozowanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-KSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura organizacyjna szkoły i jej diagnozowanie
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej.

- Rozwój kultury włączającej szkoły.

- Diagnozowanie kultury szkoły.

- Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej.

- Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania.

- Samokształceniowe zespoły nauczycielskie.

- Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Współpraca z rodzicami uczniów.

- Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami

i kadrą pomocniczą.

- Przywódcza rola dyrektora.

- Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej.

- Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym.

Współpraca z samorządem lokalnym.

- Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna pojęcia: kultura organizacyjna i klimat szkoły.

Rozumie zasady rozwoju kultury włączającej szkoły.

Rozumie przywódczą rolę dyrektora szkoły.

Zna założenia teoretyczne, budowę i metodykę stosowania indeksu włączania oraz inne narzędzia wspomagające rozwój edukacji włączającej w szkole.

Rozumie rolę i zna zasady organizacji wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Zna zasady współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi.

Umiejętności

Potrafi dokonać diagnozy kultury szkoły.

Potrafi współpracować z nauczycielami, specjalistami, kadrą pomocniczą, rodzicami i opiekunami uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym.

Potrafi tworzyć szkolne bazy zasobów metodycznych dla edukacji włączającej.

Potrafi wskazać kierunki oddziaływania szkoły na rzecz budowania środowiska włączającego, dbać o miejsce i rangę szkoły w środowisku lokalnym.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do angażowania się w życie klasy i szkoły, podejmowania na rzecz szkoły działań zmierzających do budowania kultury szkoły włączającej.

Wykazuje gotowość do kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnościami, inspirowania i organizowania działalności środowiska lokalnego na rzecz osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czyżewska
Prowadzący grup: Jolanta Bożyk, Monika Czyżewska, Ewa Duda, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfiki kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Zaliczenie kart pracy wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych

2. Zaliczenie pracy pisemnej

3. Ocena testu zaliczającego wykład

Pełny opis:

- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej.

- Rozwój kultury włączającej szkoły.

- Diagnozowanie kultury szkoły.

- Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej.

- Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania.

- Samokształceniowe zespoły nauczycielskie.

- Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów.

- Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą.

- Przywódcza rola dyrektora.

- Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej.

- Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym.

- Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra.

Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82.

Literatura uzupełniająca:

Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83.

Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238.

Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125.

Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h

Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czyżewska
Prowadzący grup: Monika Czyżewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfika kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Zaliczenie kart pracy wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych

2. Zaliczenie pracy pisemnej

3. Ocena testu zaliczającego wykład

Pełny opis:

- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej.

- Rozwój kultury włączającej szkoły.

- Diagnozowanie kultury szkoły.

- Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej.

- Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania.

- Samokształceniowe zespoły nauczycielskie.

- Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów.

- Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą.

- Przywódcza rola dyrektora.

- Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej.

- Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym.

- Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra.

Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82.

Literatura uzupełniająca:

Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83.

Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238.

Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125.

Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h

Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czyżewska
Prowadzący grup: Monika Czyżewska, Ewa Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfiki kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Zaliczenie kart pracy wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych

2. Zaliczenie pracy pisemnej

3. Ocena testu zaliczającego wykład

Pełny opis:

ZAKRES TEMATYCZNY

- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej.

- Rozwój kultury włączającej szkoły.

- Diagnozowanie kultury szkoły.

- Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej.

- Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania.

- Samokształceniowe zespoły nauczycielskie.

- Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów.

- Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą.

- Przywódcza rola dyrektora.

- Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej.

- Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym.

- Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra.

Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82.

Literatura uzupełniająca:

Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83.

Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238.

Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125.

Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h

Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czyżewska
Prowadzący grup: Monika Czyżewska, Ewa Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfika kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Zaliczenie kart pracy wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych

2. Zaliczenie pracy pisemnej

3. Ocena testu zaliczającego wykład

Pełny opis:

ZAKRES TEMATYCZNY:

- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej.

- Rozwój kultury włączającej szkoły.

- Diagnozowanie kultury szkoły.

- Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej.

- Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania.

- Samokształceniowe zespoły nauczycielskie.

- Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów.

- Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą.

- Przywódcza rola dyrektora.

- Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej.

- Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. Kapitał społeczny. Kultura zarzązania w organizacji w koncepcjach F. Laloux i P. Senge

- Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra.

Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82.

Literatura uzupełniająca:

Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83.

Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238.

Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125.

Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h

Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czyżewska
Prowadzący grup: Monika Czyżewska, Ewa Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfiki kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Zaliczenie kart pracy wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych

2. Ocena testu zaliczającego wykład

Pełny opis:

ZAKRES TEMATYCZNY

- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej.

- Rozwój kultury włączającej szkoły.

- Diagnozowanie kultury szkoły.

- Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej.

- Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania.

- Samokształceniowe zespoły nauczycielskie.

- Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów.

- Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą.

- Przywódcza rola dyrektora.

- Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej.

- Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym.

- Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra.

Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82.

Literatura uzupełniająca:

Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83.

Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238.

Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125.

Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h

Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h

Przygotowanie prac domowych - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czyżewska
Prowadzący grup: Monika Czyżewska, Ewa Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfika kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Zaliczenie prac pisemnych wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych

2. Ocena testu zaliczającego wykład

Pełny opis:

ZAKRES TEMATYCZNY:

- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej.

- Rozwój kultury włączającej szkoły.

- Diagnozowanie kultury szkoły.

- Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej.

- Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania.

- Samokształceniowe zespoły nauczycielskie.

- Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów.

- Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą.

- Przywódcza rola dyrektora.

- Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej.

- Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. Kapitał społeczny. Kultura zarzązania w organizacji w koncepcjach F. Laloux i P. Senge

- Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra.

Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82.

Literatura uzupełniająca:

Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83.

Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238.

Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125.

Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h

Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)