Kultura organizacyjna szkoły i jej diagnozowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-KSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura organizacyjna szkoły i jej diagnozowanie |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej. - Rozwój kultury włączającej szkoły. - Diagnozowanie kultury szkoły. - Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. - Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania. - Samokształceniowe zespoły nauczycielskie. - Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów. - Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą. - Przywódcza rola dyrektora. - Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej. - Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. - Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna pojęcia: kultura organizacyjna i klimat szkoły. Rozumie zasady rozwoju kultury włączającej szkoły. Rozumie przywódczą rolę dyrektora szkoły. Zna założenia teoretyczne, budowę i metodykę stosowania indeksu włączania oraz inne narzędzia wspomagające rozwój edukacji włączającej w szkole. Rozumie rolę i zna zasady organizacji wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Zna zasady współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi. Umiejętności Potrafi dokonać diagnozy kultury szkoły. Potrafi współpracować z nauczycielami, specjalistami, kadrą pomocniczą, rodzicami i opiekunami uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym. Potrafi tworzyć szkolne bazy zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. Potrafi wskazać kierunki oddziaływania szkoły na rzecz budowania środowiska włączającego, dbać o miejsce i rangę szkoły w środowisku lokalnym. Kompetencje społeczne Jest gotów do angażowania się w życie klasy i szkoły, podejmowania na rzecz szkoły działań zmierzających do budowania kultury szkoły włączającej. Wykazuje gotowość do kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnościami, inspirowania i organizowania działalności środowiska lokalnego na rzecz osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Bożyk, Monika Czyżewska, Ewa Duda, Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfiki kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Zaliczenie kart pracy wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych 2. Zaliczenie pracy pisemnej 3. Ocena testu zaliczającego wykład |
|
Pełny opis: |
- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej. - Rozwój kultury włączającej szkoły. - Diagnozowanie kultury szkoły. - Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. - Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania. - Samokształceniowe zespoły nauczycielskie. - Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów. - Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą. - Przywódcza rola dyrektora. - Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej. - Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. - Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82. Literatura uzupełniająca: Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83. Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238. Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfika kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Zaliczenie kart pracy wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych 2. Zaliczenie pracy pisemnej 3. Ocena testu zaliczającego wykład |
|
Pełny opis: |
- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej. - Rozwój kultury włączającej szkoły. - Diagnozowanie kultury szkoły. - Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. - Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania. - Samokształceniowe zespoły nauczycielskie. - Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów. - Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą. - Przywódcza rola dyrektora. - Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej. - Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. - Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82. Literatura uzupełniająca: Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83. Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238. Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska, Ewa Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfiki kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Zaliczenie kart pracy wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych 2. Zaliczenie pracy pisemnej 3. Ocena testu zaliczającego wykład |
|
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATYCZNY - Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej. - Rozwój kultury włączającej szkoły. - Diagnozowanie kultury szkoły. - Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. - Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania. - Samokształceniowe zespoły nauczycielskie. - Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów. - Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą. - Przywódcza rola dyrektora. - Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej. - Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. - Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82. Literatura uzupełniająca: Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83. Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238. Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska, Ewa Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfika kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Zaliczenie kart pracy wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych 2. Zaliczenie pracy pisemnej 3. Ocena testu zaliczającego wykład |
|
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATYCZNY: - Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej. - Rozwój kultury włączającej szkoły. - Diagnozowanie kultury szkoły. - Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. - Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania. - Samokształceniowe zespoły nauczycielskie. - Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów. - Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą. - Przywódcza rola dyrektora. - Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej. - Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. Kapitał społeczny. Kultura zarzązania w organizacji w koncepcjach F. Laloux i P. Senge - Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82. Literatura uzupełniająca: Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83. Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238. Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska, Ewa Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfiki kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Zaliczenie kart pracy wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych 2. Ocena testu zaliczającego wykład |
|
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATYCZNY - Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej. - Rozwój kultury włączającej szkoły. - Diagnozowanie kultury szkoły. - Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. - Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania. - Samokształceniowe zespoły nauczycielskie. - Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów. - Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą. - Przywódcza rola dyrektora. - Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej. - Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. - Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82. Literatura uzupełniająca: Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83. Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238. Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h Przygotowanie prac domowych - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska, Ewa Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują problematykę kultury organizacyjnej szkoły i klimatu szkoły. W szczególności omawiane będą zagadnienia diagnozowania kultury szkoły, specyfika kultury szkoły włączającej, przywódczej roli dyrektora szkoły i współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Zaliczenie prac pisemnych wykonywanych podczas zajęć i jako prac domowych 2. Ocena testu zaliczającego wykład |
|
Pełny opis: |
ZAKRES TEMATYCZNY: - Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej. - Rozwój kultury włączającej szkoły. - Diagnozowanie kultury szkoły. - Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. - Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania. - Samokształceniowe zespoły nauczycielskie. - Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów. - Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą. - Przywódcza rola dyrektora. - Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej. - Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. Kapitał społeczny. Kultura zarzązania w organizacji w koncepcjach F. Laloux i P. Senge - Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82. Literatura uzupełniająca: Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83. Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238. Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.