Historia kształcenia specjalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-HKS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia kształcenia specjalnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i na świecie. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnych. - Historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i młodzieży z dysfunkcją ruchu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna najważniejsze tradycje i współczesne nurty pedagogiki specjalnej. Umiejętności Dokonuje krytycznej analizy historycznych nurtów w pedagogice specjalnej. Analizuje tendencje rozwojowe w pedagogice specjalnej. Kompetencje społeczne Rozumie związek tradycji z współczesnymi nurtami w pedagogice specjalnej. Podtrzymuje etos zawodowy pedagoga specjalnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977. Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003. Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998. Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990. Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012. Hryniewicka A., W stronę człowieka... O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2022, Wyd. APS. Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51 Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015. Literatura uzupełniająca: Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000. Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997. Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Warszawa 1977, Wyd. WSPS. Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Warszawa 2006, Wyd. UKSW. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003, Wyd. APS. Nurowski E., Surdopedagogika polska, Warszawa 1983, PWN. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1998, Wyd. WSPS. Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, Warszawa 1990, PWN. Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Warszawa 2012, Wyd. APS. Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" Nr 3 2015, s. 33-51. Hryniewicka A., W stronę człowieka... O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2022, Wyd. APS. Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Gdynia 2015, Novae Res. Literatura uzupełniająca: Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Łódź 2000 Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Warszawa 2002, Wyd. APS Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Poznań 1997, Wyd. UAM |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia:/czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referatyNakład pracy studenta:Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 12Przygotowanie się do zajęć - 3Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Jacek Kulbaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Wyd. WSPS, Warszawa 1977. Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Wyd. UKSW, Warszawa 2006. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Wyd. APS, Warszawa 2003. Nurowski E., Surdopedagogika polska, PWN, Warszawa 1983. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wyd. WSPS, Warszawa 1998. Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, PWN, Warszawa 1990. Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Wyd. APS, Warszawa 2012. Hryniewicka A., W stronę człowieka... O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2022, Wyd. APS. Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2015, nr 3, s. 33-51 Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Novae Res, Gdynia 2015. Literatura uzupełniająca: Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Dajas, Łódź 2000. Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Wyd. APS, Warszawa 2002. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997. Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi, Łódź 2008. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków 2011. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2018. Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacje, referaty, materiały pomocnicze dla studentów w programie PowerPoint Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Test z pytaniami zamkniętymi z zagadnień omawianych na ćwiczeniach |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Początki kształcenia osób niepełnosprawnych w Europie i świecie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie Historia kształcenia dzieci i młodzieży niewidomej i słabowidzącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej Historia kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie Historia kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej historia kształcenia dzieci i młodzieży przewlekle chorej i kalekiej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Kosakowski Cz., Pedagog specjalny - między tradycją a dniem dzisiejszym, „Szkoła Specjalna” 2001, nr 4, s. 195-202. - Eckert U., Zadania szkoły dla dzieci niedosłyszących (na podstawie własnej pracy w szkole dla dzieci niedosłyszących w Szczecinie), „Szkoła Specjalna” 1966, nr 3, s. 161-166. - Grzegorzewska M., Nauczyciel niewidomy jego przygotowanie i wartość pracy w szkole dla niewidomych, „Szkoła Specjalna” 1937/38, nr 1, s. 13-18. - Fetzki T., Koncepcje pedagogiczne Édouarda Séguina, „Szkoła Specjalna” 2012, nr 3, s. 165-174. Literatura uzupełniająca: Balcerek M., Dzieje opieki nad dzieckiem w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kształcenia upośledzonych umysłowo, Warszawa 1977, Wyd. WSPS. Dycht M., Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej, Warszawa 2006, Wyd. UKSW. Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003, Wyd. APS. Nurowski E., Surdopedagogika polska, Warszawa 1983, PWN. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1998, Wyd. WSPS. Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, Warszawa 1990, PWN. Kulbaka J., Niepełnosprawni Z dziejów kształcenia specjalnego, Warszawa 2012, Wyd. APS. Hryniewicka A., Szkolnictwo wyższe w latach II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i jego pracowników w: "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" Nr 3 2015, s. 33-51. Hryniewicka A., W stronę człowieka... O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2022, Wyd. APS. Garbat M., Historia niepełnosprawności Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Gdynia 2015, Novae Res. Pańczyk J. (red.), Pedagogika specjalna lat dwutysięcznych, Łódź 2000 Głodkowska J., Rozwój pedagogiki specjalnej, Warszawa 2002, Wyd. APS Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Poznań 1997, Wyd. UAM |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia:/czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metody aktywizujące, prezentacjeNakład pracy studenta:Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 12Przygotowanie się do zajęć - 3Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.