Dydaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-DYD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. - Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). - Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. - Podstawowe typy systemów (kształcenia) dydaktycznych. - Planowanie pracy pedagogicznej: cele, treści, zasady, metody kształcenia, formy organizacyjne, środki dydaktyczne. - Sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel. - Style kierowania uczeniem się. - Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów. - Edukacja zdalna, uwarunkowania i wyzwania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne: nauczanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształcenie. Zna i rozumie wybrane elementy przedmiotu dydaktyki: cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne, sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel; zagadnienie ukrytego programu szkoły. Zna wielorakie uwarunkowania procesu kształcenia. Umiejętności Potrafi zaprojektować podstawowe zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z wykorzystaniem odpowiednich celów, metod, form, środków i zasad dydaktycznych. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ WYK
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Mirosław Szymański, Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: W odniesieniu do egzaminu: 1. Egzamin ustny (na życzenie studentów) 2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu. W odniesieniu do ćwiczeń (warunki zaliczenia): 1. Obecność na zajęciach; 2. Aktywność na zajęciach i systematyczne realizowanie bieżących zadań i prac; 3. Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów); 4. Kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii 2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów 3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce 4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia 5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły. Treści ćwiczeń: 1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne 2. Cele i treści kształcenia. 3. Metody nauczania i uczenia się. 4. Formy organizacji kształcenia. 5. Zasady dydaktyczne. 6. Style nauczania 7. Projektowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura do wykładów: 1. Obowiązkowa: Czesław Kupisiewicz (doktor honoriscausa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia 2. Uzupełniająca Edouard Claparede, Szkoła na miarę John Dewey, Szkoła a społeczeństwo Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo Ellen Key, Stulecie dziecka Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933. Literatura do ćwiczeń: K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. A. Tłuściak-Deliowska, M. Czyżewska, Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia... czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. R. Arends, Uczymy się nauczać. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - metody aktywizujące - gry dydaktyczne - zadania praktyczne - rozmowa kierowana NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 15 +15 godz. Konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia: 2 godz. Praca samodzielna: 10 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz. Przygotowanie się do kolokwium: 10 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Dernowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia/Warunki zaliczenia przedmiotu: W odniesieniu do wykładów 1. Egzamin ustny (na życzenie studentów) 2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu. W odniesieniu do ćwiczeń: 1. Obecność i aktywność na zajęciach 2. Przygotowanie projektu zajęć |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii 2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów 3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce 4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia 5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły. Treści ćwiczeń: 1. Cele i treści kształcenia 2. Metody i formy kształcenia, środki dydaktyczne 3. Projektowanie zajęć |
|
Literatura: |
Czesław Kupisiewicz (doktor honoriscausa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład - rozmowa kierowana - metody oparte na działaniu praktycznym Liczba godzin kontaktowych: 21h Praca samodzielna: 10h Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 10h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CW
CW
CZ CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Prowadzący grup: | Jarosław Korczak, Maciej Tanaś, Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia wykładu uzgodnione między prowadzącym zajęcia a studentami. W odniesieniu do ćwiczeń (warunki zaliczenia): 1. Obecność na zajęciach; 2. Aktywność na zajęciach i systematyczne realizowanie bieżących zadań i prac; 3. Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów); 4. Kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki: przedmiot, zadania, współczesne paradygmaty. Koncepcje kształcenia. Treści ćwiczeń: 1. Cele kształcenia: formułowanie celów ogólnych i ich operacjonalizacja 2. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. 3. Rzeczywisty przebieg zajęć. |
|
Literatura: |
Kruszewski K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN Konarzewski K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN. Kupisiewicz Cz. (2012). Dydaktyka ogólna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Okoń W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak. Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa: PWN. Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład - rozmowa kierowana - dyskusja - metody oparte na działaniu praktycznym - metody problemowe Liczba godzin kontaktowych: 30h Praca samodzielna: 10h Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 20h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 (z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Dernowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: 1. Obecność i aktywność na zajęciach 2. Przygotowanie projektu zajęć Pomiar efektów kształcenia: Egzamin pisemny - test (zadania otwarte i zamknięte) obejmujący problematykę wykładów i ćwiczeń |
|
Pełny opis: |
Treść wykładów: 1. Dydaktyka jako praktyka kulturowa i dyscyplina naukowa 2. Elementy systemu dydaktyczno-wychowawczego: cele i treści kształcenia, metody nauczania i uczenia się, środki dydaktyczne, formy organizacyjne kształcenia, proces kształcenia. Zasady skutecznej edukacji 3. Problem ładu i dyscypliny w klasie. Style nauczania 4. Ocenianie szkolne: pojęcie, rodzaje, dylematy i błędy Treść ćwiczeń: 1. Cele kształcenia: formułowanie celów ogólnych i ich operacjonalizowanie 2. Projektowanie zadań dydaktycznych: modele i ich praktyczna implementacja 3. Projektowanie zajęć dydaktycznych: konspekt |
|
Literatura: |
D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. A. Tłuściak-Deliowska, M. Czyżewska, Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia... czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - rozmowa kierowana - dyskusja - metody oparte na działaniu praktycznym NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 12h + 9h Konsultacje: 5h Praca samodzielna: 8h Przygotowanie się do egzaminu: 15h Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-21 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.