Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-DYD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 2 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki.

- Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie).

- Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.

- Podstawowe typy systemów (kształcenia) dydaktycznych.

- Planowanie pracy pedagogicznej: cele, treści, zasady, metody kształcenia, formy organizacyjne, środki dydaktyczne.

- Sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel.

- Style kierowania uczeniem się.

- Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów.

- Edukacja zdalna, uwarunkowania i wyzwania.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne: nauczanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształcenie.

Zna i rozumie wybrane elementy przedmiotu dydaktyki: cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne, sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel; zagadnienie ukrytego programu szkoły.

Zna wielorakie uwarunkowania procesu kształcenia.

Umiejętności

Potrafi zaprojektować podstawowe zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z wykorzystaniem odpowiednich celów, metod, form, środków i zasad dydaktycznych.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Mirosław Szymański, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

W odniesieniu do egzaminu:

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

W odniesieniu do ćwiczeń (warunki zaliczenia):

1. Obecność na zajęciach;

2. Aktywność na zajęciach i systematyczne realizowanie bieżących zadań i prac;

3. Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów);

4. Kolokwium.

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii

2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów

3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce

4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia

5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły.

Treści ćwiczeń:

1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne

2. Cele i treści kształcenia.

3. Metody nauczania i uczenia się.

4. Formy organizacji kształcenia.

5. Zasady dydaktyczne.

6. Style nauczania

7. Projektowanie zajęć.

Literatura:

Literatura do wykładów:

1. Obowiązkowa:

Czesław Kupisiewicz (doktor honoriscausa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej.

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia

2. Uzupełniająca

Edouard Claparede, Szkoła na miarę

John Dewey, Szkoła a społeczeństwo

Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania

Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo

Ellen Key, Stulecie dziecka

Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.

Literatura do ćwiczeń:

K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.

Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna.

W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce.

A. Tłuściak-Deliowska, M. Czyżewska, Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia... czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły.

R. Arends, Uczymy się nauczać.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- metody aktywizujące

- gry dydaktyczne

- zadania praktyczne

- rozmowa kierowana

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny zajęciowe: 15 +15 godz.

Konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia: 2 godz.

Praca samodzielna: 10 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz.

Przygotowanie się do kolokwium: 10 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Mirosław Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia/Warunki zaliczenia przedmiotu:

W odniesieniu do wykładów

1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)

2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.

W odniesieniu do ćwiczeń:

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Przygotowanie projektu zajęć

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii

2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów

3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce

4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia

5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły.

Treści ćwiczeń:

1. Cele i treści kształcenia

2. Metody i formy kształcenia, środki dydaktyczne

3. Projektowanie zajęć

Literatura:

Czesław Kupisiewicz (doktor honoriscausa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej.

Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- rozmowa kierowana

- metody oparte na działaniu praktycznym

Liczba godzin kontaktowych: 21h

Praca samodzielna: 10h

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 10h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Prowadzący grup: Jarosław Korczak, Maciej Tanaś, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia wykładu uzgodnione między prowadzącym zajęcia a studentami.

W odniesieniu do ćwiczeń (warunki zaliczenia):

1. Obecność na zajęciach;

2. Aktywność na zajęciach i systematyczne realizowanie bieżących zadań i prac;

3. Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów);

4. Kolokwium.

Pełny opis:

Treści wykładów:

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki: przedmiot, zadania, współczesne paradygmaty.

Koncepcje kształcenia.

Treści ćwiczeń:

1. Cele kształcenia: formułowanie celów ogólnych i ich operacjonalizacja

2. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej.

3. Rzeczywisty przebieg zajęć.

Literatura:

Kruszewski K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN

Konarzewski K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz Cz. (2012). Dydaktyka ogólna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Okoń W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.

Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa: PWN.

Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- rozmowa kierowana

- dyskusja

- metody oparte na działaniu praktycznym

- metody problemowe

Liczba godzin kontaktowych: 30h

Praca samodzielna: 10h

Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 20h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60

(z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Przygotowanie projektu zajęć

Pomiar efektów kształcenia:

Egzamin pisemny - test (zadania otwarte i zamknięte) obejmujący problematykę wykładów i ćwiczeń

Pełny opis:

Treść wykładów:

1. Dydaktyka jako praktyka kulturowa i dyscyplina naukowa

2. Elementy systemu dydaktyczno-wychowawczego: cele i treści kształcenia, metody nauczania i uczenia się, środki dydaktyczne, formy organizacyjne kształcenia, proces kształcenia. Zasady skutecznej edukacji

3. Problem ładu i dyscypliny w klasie. Style nauczania

4. Ocenianie szkolne: pojęcie, rodzaje, dylematy i błędy

Treść ćwiczeń:

1. Cele kształcenia: formułowanie celów ogólnych i ich operacjonalizowanie

2. Projektowanie zadań dydaktycznych: modele i ich praktyczna implementacja

3. Projektowanie zajęć dydaktycznych: konspekt

Literatura:

D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki.

K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej.

D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce.

A. Tłuściak-Deliowska, M. Czyżewska, Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia... czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- rozmowa kierowana

- dyskusja

- metody oparte na działaniu praktycznym

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny zajęciowe: 12h + 9h

Konsultacje: 5h

Praca samodzielna: 8h

Przygotowanie się do egzaminu: 15h

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-21 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)