Dydaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-DYD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. - Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). - Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. - Podstawowe typy systemów (kształcenia) dydaktycznych. - Planowanie pracy pedagogicznej: cele, treści, zasady, metody kształcenia, formy organizacyjne, środki dydaktyczne. - Sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel. - Style kierowania uczeniem się. - Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów. - Edukacja zdalna, uwarunkowania i wyzwania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne: nauczanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształcenie. Zna i rozumie wybrane elementy przedmiotu dydaktyki: cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne, sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel; zagadnienie ukrytego programu szkoły. Zna wielorakie uwarunkowania procesu kształcenia. Umiejętności Potrafi zaprojektować podstawowe zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z wykorzystaniem odpowiednich celów, metod, form, środków i zasad dydaktycznych. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: W odniesieniu do egzaminu: W ustaleniu ze studentami trzy formy zostały dopuszczone: albo egzamin pisemny polegający na opracowaniu trzech z pięciu podanych problemów w ciągu 90 minut albo egzamin ustny w grupkach trzy-, czteroosobowych albo wreszcie napisanie 10-,15-stronicowej rozprawki na jeden z dwudziestu podanych zagadnień. W odniesieniu do ćwiczeń: Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów). Kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów studiów licencjackich z podstawami i istotą dydaktyki ogólnej – z najważniejszymi tradycyjnymi i progresywistycznymi systemami dydaktycznymi, a także z teoriami dotyczącymi najistotniejszych elementów systemu dydaktycznego: cele kształcenia, treści i metody nauczania, a także z zagadnieniami dotyczącymi np. kształcenia uczniów zdolnych i z niepowodzeniami dydaktycznymi, paradygmatów reform oświatowych. 1. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym; 2. Ewolucja teorii dydaktycznych; 3. paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia. Opis szczegółowy: Ad. 1. a. Tradycyjny system dydaktyczny w ujęciu Komeńskiego, Pestalozziego i Herbarta; b. Progresywistyczny system dydaktyki w ujęciu Deweya, Steinera i Kerschensteinera; c. Ewolucja dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego autorstwa Wincentego Okonia. Ad. 2. a. Niemcy z racji dużej „wartości egzemplarycznej” najistotniejszych problemów, którymi zajmuje się polityka i badania oświatowe, oraz dwa dowolne kraje wybrane do zaprezentowania na ochotnika przez studentów; b. aktualne problemy polityki oświatowej UE, np. badania PISA, proces boloński, kształcenie imigrantów. deskolaryzacja społeczeństwa; Ad. 3. Paradygmaty reform oświatowych: a. deskolaryzacja społeczeństwa; b. szkoła ustawicznie doskonalona na przykładzie ewolucji polskiej szkoły po 1988 roku; c. szkolnictwo alternatywne ze szczególnym uwzględnieniem szkoły Waldorfskiej. Program ćwiczeń: Poruszane zagadnienia podczas ćwiczeń: • Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. • Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). • Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. • Szkoła (metafory szkoły). • Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. • Metody kształcenia (klasyczne i problemowe). • Formy organizacyjne kształcenia. • Zasady kształcenia. • Style kierowania uczeniem się. • Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie). • Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej (konspekt zajęć). • Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej • Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych ucznia. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. 2. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. 2. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej 3. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna UZUPEŁNIAJĄCA: 1. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo. 2. J. F. Herbart, Pisma pedagogiczne 3. R. Arends, Uczymy się nauczać 4. G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. |
|
Uwagi: |
Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook. Podczas zajęć wykorzystywany jest mail, Teams bądź zoom. Częstotliwość zajęć jest zależna od możliwości czasowych poszczególnych studentów oraz przyjętej formy pracy w zaplanowanych godzinach zajęć, w zależności od potrzeb grupy, incydentalnie przy przekazywaniu materiałów. Studenci są informowani o realizacji zajęć na grupie w Teams bądź Zoom lub za pośrednictwem maila wysyłanego przez USOS lub z adresu służbowego. Materiały oraz instrukcje są wysyłane głównie drogą mailową oraz/bądź w programie Teams i Zoom. Zaliczenie przedmiotu, którym jest napisanie indywidualnego projektu rozplanowania pracy dydaktycznej, przewidziane przed terminem zakończenia zajęć. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, to samo dotyczy godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams bądź Zoom. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: W odniesieniu do egzaminu: W ustaleniu ze studentami trzy formy zostały dopuszczone: albo egzamin pisemny polegający na opracowaniu trzech z pięciu podanych problemów w ciągu 90 minut albo egzamin ustny w grupkach trzy-, czteroosobowych albo wreszcie napisanie 10-,15-stronicowej rozprawki na jeden z dwudziestu podanych zagadnień. W odniesieniu do ćwiczeń: Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów). Kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów studiów licencjackich z podstawami i istotą dydaktyki ogólnej – z najważniejszymi tradycyjnymi i progresywistycznymi systemami dydaktycznymi, a także z teoriami dotyczącymi najistotniejszych elementów systemu dydaktycznego: cele kształcenia, treści i metody nauczania, a także z zagadnieniami dotyczącymi np. kształcenia uczniów zdolnych i z niepowodzeniami dydaktycznymi, paradygmatów reform oświatowych. 1. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym; 2. Ewolucja teorii dydaktycznych; 3. paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia. Opis szczegółowy: Ad. 1. a. Tradycyjny system dydaktyczny w ujęciu Komeńskiego, Pestalozziego i Herbarta; b. Progresywistyczny system dydaktyki w ujęciu Deweya, Steinera i Kerschensteinera; c. Ewolucja dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego autorstwa Wincentego Okonia. Ad. 2. a. Niemcy z racji dużej „wartości egzemplarycznej” najistotniejszych problemów, którymi zajmuje się polityka i badania oświatowe, oraz dwa dowolne kraje wybrane do zaprezentowania na ochotnika przez studentów; b. aktualne problemy polityki oświatowej UE, np. badania PISA, proces boloński, kształcenie imigrantów. deskolaryzacja społeczeństwa; Ad. 3. Paradygmaty reform oświatowych: a. deskolaryzacja społeczeństwa; b. szkoła ustawicznie doskonalona na przykładzie ewolucji polskiej szkoły po 1988 roku; c. szkolnictwo alternatywne ze szczególnym uwzględnieniem szkoły Waldorfskiej. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. 2. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. 2. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej 3. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna UZUPEŁNIAJĄCA: 1. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo. 2. J. F. Herbart, Pisma pedagogiczne 3. R. Arends, Uczymy się nauczać 4. G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. |
|
Uwagi: |
Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook. Podczas zajęć wykorzystywany jest mail, Teams bądź zoom. Częstotliwość zajęć jest zależna od możliwości czasowych poszczególnych studentów oraz przyjętej formy pracy w zaplanowanych godzinach zajęć, w zależności od potrzeb grupy, incydentalnie przy przekazywaniu materiałów. Studenci są informowani o realizacji zajęć na grupie w Teams bądź Zoom lub za pośrednictwem maila wysyłanego przez USOS lub z adresu służbowego. Materiały oraz instrukcje są wysyłane głównie drogą mailową oraz/bądź w programie Teams i Zoom. Zaliczenie przedmiotu, którym jest napisanie indywidualnego projektu rozplanowania pracy dydaktycznej, przewidziane przed terminem zakończenia zajęć. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, to samo dotyczy godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams bądź Zoom. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański, Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami i istotą dydaktyki ogólnej – z najważniejszymi tradycyjnymi i progresywistycznymi systemami dydaktycznymi, a także z najistotniejszymi elementami systemu dydaktycznego. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym. Ewolucja teorii dydaktycznych. Paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia. Cele i ich operacjonalizacja. Metody nauczania i uczenia się. Zasady kształcenia. Formy organizacyjne procesu kształcenia. Projektowanie zajęć dydaktycznych. Planowany i rzeczywisty przebieg zajęć. |
|
Literatura: |
Krzysztof Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. WN PWN, Warszawa 2004 (lub wydania wcześniejsze). Czesław Kupisiewicz, Dydaktyka. Impuls, Kraków, 2012 (lub wydania wcześniejsze) Franciszek Bereźnicki, Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Impuls, Kraków 2015 Wincenty Okoń, Dydaktyka ogólna, Warszawa 2006. Wincenty Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa 1999. Geoff Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. GWP, Sopot 2010. Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w aplikacji MS Teams. Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a32a43b368faa4f05aaee39a4bc3c939d%40thread.tacv2/conversations?groupId=3e8885f7-d71a-4f88-8c8f-75130752503e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćwiczenia: Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abbfddef6a9d44c39b0c8dbe0c9438223%40thread.tacv2/conversations?groupId=0cbcaf55-e1b1-4c67-b539-95f72a2a22ad&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0f62a08f8c9f4c87adbdd770b1ac00e3%40thread.tacv2/conversations?groupId=83ecc571-7533-486c-8bf5-e8ed5cacf220&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4fab972627974436914fa15cec7095fc%40thread.tacv2/conversations?groupId=8c141950-794f-4913-ba38-54378a35d7a7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 4 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8beceb3d3441486e9fc468242b05fc41%40thread.tacv2/conversations?groupId=bf9e2cac-caa2-467c-80fb-5dddf4b36aec&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 5 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aff0aef19812d44208c2f90d8a60d28bb%40thread.tacv2/conversations?groupId=b189cc17-ccd8-4904-b88f-e1c79027e468&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 6: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5c615f3eee2b4a1a9a7d00a13522b0e9%40thread.tacv2/conversations?groupId=f74493aa-4e9f-48e0-a40d-5fdc15ccd274&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 7: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae806509c169a444da06e1da76ffa50f6%40thread.tacv2/conversations?groupId=429d2461-c6bf-437d-942f-9a708a173b5f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 8: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aabcfb82749184c1584e5a5104513b5a8%40thread.tacv2/conversations?groupId=cd71ecaa-4bae-491f-8523-29755649c077&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 9: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa3824bb915a34ed58fff751aabc14335%40thread.tacv2/conversations?groupId=b75c6322-f9e3-434a-9824-1f9b258d37e0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 10: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4ab8587987e34bcdb959d838b95fc02e%40thread.tacv2/conversations?groupId=d8f9005e-3853-4bb2-ae51-f6298058e8a7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 11: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab9332172565c4e01887ac16779aa5195%40thread.tacv2/conversations?groupId=a744791c-f292-43d8-bc85-f44db9d487f9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami i istotą dydaktyki ogólnej – z najważniejszymi tradycyjnymi i progresywistycznymi systemami dydaktycznymi, a także z najistotniejszymi elementami systemu dydaktycznego. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym. Ewolucja teorii dydaktycznych. Paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia. Cele i ich operacjonalizacja. Metody nauczania i uczenia się. Zasady kształcenia. Formy organizacyjne procesu kształcenia. Projektowanie zajęć dydaktycznych. Planowany a rzeczywisty przebieg zajęć. |
|
Literatura: |
Krzysztof Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. WN PWN, Warszawa 2004 (lub wydania wcześniejsze). Czesław Kupisiewicz, Dydaktyka. Impuls, Kraków, 2012 (lub wydania wcześniejsze) Franciszek Bereźnicki, Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Impuls, Kraków 2015 Wincenty Okoń, Dydaktyka ogólna, Warszawa 2006. Wincenty Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa 1999. Geoff Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. GWP, Sopot 2010. Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w aplikacji MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański, Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza 1. Zna zarys historii i strukturę dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej oraz jej podstawowe pojęcia 3. Zna założenia i konsekwencje klasycznych stanowisk dydaktycznych (J. F. Herbart, J. Dewey) 4. Zna podstawowe założenia projektowania procesu dydaktycznego. 5. Zna i rozumie dylematy związane z kierowaniem klasą szkolną, stylami nauczania i utrzymywaniem dyscypliny w klasie szkolnej. 6. Zna i rozumie przesłanki i konsekwencje idei nauczyciela jako refleksyjnego praktyka. Umiejętności 1. Potrafi analizować działania dydaktyczne w świetle kryteriów wywodzących się z orientacji dydaktycznych 2. Potrafi projektować rozwiązania dydaktyczne (uwzględniając cele dydaktyczne oraz warunki ich osiągnięcia) 3. Potrafi zweryfikować efektywność realizowanych celów dydaktycznych 4. Potrafi analizować dylematy związane ze szkolną edukacją. 5. Potrafi analizować i oceniać cele i kierunki reform edukacyjnych. Kompetencje społeczne 1. Przejawia zainteresowanie problematyką szkolnej edukacji i związanymi z nią dylematami, 2. Aktywnie i twórczo analizuje przebieg procesów nauczania. 3. Samodzielnie poszerza wiedzę z zakresu relacji edukacyjnych. 4. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących reform oświatowych. Pomiar efektów kształcenia Wykład 1. Egzamin ustny (na życzenie studentów) 2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu. Ćwiczenia 1. Obecność i aktywność na zajęciach 2. Przygotowanie konspektu zajęć dydaktycznych |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Treści wykładów: 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii 2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów 3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce 4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia 5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły. Treści ćwiczeń: 1. Cele i treści kształcenia. 2. Metody nauczania i uczenia się. 3. Środki dydaktyczne. 4. Formy organizacji kształcenia. 5. Zasady dydaktyczne. 6. Style nauczania 7. Projektowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Obowiązkowa: Czesław Kupisiewicz (doktor honoriscausa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia 2. Uzupełniająca Edouard Claparede, Szkoła na miarę John Dewey, Szkoła a społeczeństwo Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo Ellen Key, Stulecie dziecka Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, rozmowa kierowana, metody oparte na działaniu praktycznym, praca w grupach, gry dydaktyczne „burza mózgów”. Metody kształcenia. Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15/15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, wystąpienia Inne formy : kształcenie na odległość Realizacja treści wykładowych na odległość: Studenci otrzymują materiały w formie elektronicznej. Materiały z wykładów/ćwiczeń wysyłane są regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć, który został ustalony na początku semestru. Studenci zapoznają się z wykładami w ramach przyswajania sobie merytorycznych treści kursu oraz pracy samokształceniowej. Egzamin końcowy: forma stacjonarna lub zdalna (Microsoft Forms), w zależności od odgórnych decyzji, związanych z funkcjonowaniem uczelni. Realizacja treści ćwiczeniowych na odległość: Studenci otrzymują na grupę przedmiotu w teams lektury z programu zajęć w formie skanu oraz charakterystykę działań w ramach pracy własnej. Korespondencja odbywa się regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć. Zaliczenie: Studenci przygotowują konspekt zajęć. Studenci przesyłają drogą mailową konspekt zajęć najpóźniej do dnia ostatnich zajęć, przewidzianych w terminarzu zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosław Korczak, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza 1. Zna zarys historii i strukturę dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej oraz jej podstawowe pojęcia 3. Zna założenia i konsekwencje klasycznych stanowisk dydaktycznych (J. F. Herbart, J. Dewey) 4. Zna podstawowe założenia projektowania procesu dydaktycznego. 5. Zna i rozumie dylematy związane z kierowaniem klasą szkolną, stylami nauczania i utrzymywaniem dyscypliny w klasie szkolnej. 6. Zna i rozumie przesłanki i konsekwencje idei nauczyciela jako refleksyjnego praktyka. Umiejętności 1. Potrafi analizować działania dydaktyczne w świetle kryteriów wywodzących się z orientacji dydaktycznych 2. Potrafi projektować rozwiązania dydaktyczne (uwzględniając cele dydaktyczne oraz warunki ich osiągnięcia) 3. Potrafi zweryfikować efektywność realizowanych celów dydaktycznych 4. Potrafi analizować dylematy związane ze szkolną edukacją. 5. Potrafi analizować i oceniać cele i kierunki reform edukacyjnych. Kompetencje społeczne 1. Przejawia zainteresowanie problematyką szkolnej edukacji i związanymi z nią dylematami, 2. Aktywnie i twórczo analizuje przebieg procesów nauczania. 3. Samodzielnie poszerza wiedzę z zakresu relacji edukacyjnych. 4. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących reform oświatowych. Pomiar efektów kształcenia Wykład 1. Egzamin ustny (na życzenie studentów) 2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu. Ćwiczenia 1. Obecność i aktywność na zajęciach 2. Przygotowanie konspektu zajęć dydaktycznych |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych Treści wykładów: 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii 2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów 3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce 4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia 5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły. Treści ćwiczeń: 1. Cele i treści kształcenia. 2. Metody nauczania i uczenia się. 3. Środki dydaktyczne. 4. Formy organizacji kształcenia. 5. Zasady dydaktyczne. 6. Style nauczania 7. Projektowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Obowiązkowa: Czesław Kupisiewicz (doktor honoriscausa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia 2. Uzupełniająca Edouard Claparede, Szkoła na miarę John Dewey, Szkoła a społeczeństwo Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo Ellen Key, Stulecie dziecka Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, rozmowa kierowana, metody oparte na działaniu praktycznym, praca w grupach, gry dydaktyczne „burza mózgów”. Metody kształcenia. Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30+15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, wystąpienia Inne formy : kształcenie na odległość Realizacja treści wykładowych na odległość: Studenci otrzymują materiały w formie elektronicznej. Materiały z wykładów/ćwiczeń wysyłane są regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć, który został ustalony na początku semestru. Studenci zapoznają się z wykładami w ramach przyswajania sobie merytorycznych treści kursu oraz pracy samokształceniowej. Egzamin końcowy: forma stacjonarna lub zdalna (Microsoft Forms), w zależności od odgórnych decyzji, związanych z funkcjonowaniem uczelni. Realizacja treści ćwiczeniowych na odległość: Studenci otrzymują na grupę przedmiotu w teams lektury z programu zajęć w formie skanu oraz charakterystykę działań w ramach pracy własnej. Korespondencja odbywa się regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć. Zaliczenie: Studenci przygotowują konspekt zajęć. Studenci przesyłają drogą mailową konspekt zajęć najpóźniej do dnia ostatnich zajęć, przewidzianych w terminarzu zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Prowadzący grup: | Mirosław Szymański, Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: W odniesieniu do egzaminu: Trzy formy do wyboru: albo egzamin pisemny polegający na opracowaniu trzech z pięciu podanych problemów w ciągu 90 minut albo egzamin ustny w grupkach trzy-, czteroosobowych albo wreszcie napisanie 10-,15-stronicowej rozprawki na jeden z dwudziestu podanych zagadnień. W odniesieniu do ćwiczeń: Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów). Kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii 2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów 3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce 4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia 5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły. Treści ćwiczeń: • Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. • Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). • Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. • Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. • Metody kształcenia (klasyczne i problemowe). • Formy organizacyjne kształcenia. • Zasady kształcenia. • Style kierowania uczeniem się. • Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie). • Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej (konspekt zajęć). |
|
Literatura: |
Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia Krzysztof Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Krzysztof Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. Geoff Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. GWP, Sopot 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - metody aktywizujące - zadania praktyczne - rozmowa kierowana NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 15 +15 godz. Konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia: 2 godz. Praca samodzielna: 10 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz. Przygotowanie się do kolokwium: 10 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Korczak, Maciej Tanaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: W odniesieniu do egzaminu: Trzy formy do wyboru: albo egzamin pisemny polegający na opracowaniu trzech z pięciu podanych problemów w ciągu 90 minut albo egzamin ustny w grupkach trzy-, czteroosobowych albo wreszcie napisanie 10-,15-stronicowej rozprawki na jeden z dwudziestu podanych zagadnień. W odniesieniu do ćwiczeń: Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów). Kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii 2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów 3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce 4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia 5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły. Treści ćwiczeń: • Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. • Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). • Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. • Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. • Metody kształcenia (klasyczne i problemowe). • Formy organizacyjne kształcenia. • Zasady kształcenia. • Style kierowania uczeniem się. • Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie). • Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej (konspekt zajęć). |
|
Literatura: |
Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia Krzysztof Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Krzysztof Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. Geoff Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. GWP, Sopot 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - metody aktywizujące - zadania praktyczne - rozmowa kierowana NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 15 +15 godz. Konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia: 2 godz. Praca samodzielna: 10 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz. Przygotowanie się do kolokwium: 10 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.