Warsztat tworzenia projektów profilaktycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-WTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat tworzenia projektów profilaktycznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC (kont.), pedagogika resoc. z profil. społeczną, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Profilaktyka społeczna – definicje pojęć, klasyfikacje oddziaływań, cele i zadania profilaktyki - Proces powstawania programu profilaktycznego oraz cechy skutecznego programu profilaktycznego - Diagnozowanie problemów społecznych i zapobieganie im w środowisku - Warsztat profilaktyczny, zasady jego budowania, - Modelowe programy profilaktyczne - Współpraca z organizacjami rządowymi, pozarządowymi i lokalnymi społecznościami przy realizacji projektów profilaktycznych - Zasady konstruowania programu profilaktycznego; - Możliwości i ograniczenia we współczesnej profilaktyce społecznej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania programów profilaktycznych Umiejętności Potrafi wyznaczyć cele projektu profilaktycznego. Umie sformułować zadania projektu profilaktycznego Potrafi zaplanować podstawowe formy działań oraz zaproponować pozycje w budżecie projektu profilaktycznego. Definiuje cele i rezultaty projektu profilaktycznego. Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością wychowawczą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Telep | |
Prowadzący grup: | Robert Rzeźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. Zaliczenie na ocenę. 2. Opracowanie przez studenta autorskiego projektu profilaktycznego. 3. Pozytywna ocena projektu profilaktycznego 4. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 5. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) |
|
Pełny opis: |
1. Profilaktyka społeczna –definicje pojęć, klasyfikacje oddziaływań, cele i zadania profilaktyki. 2. Proces powstawania programu profilaktycznego oraz cechy skutecznego programu profilaktycznego. 3. Diagnozowanie problemów społecznych i zapobieganie im w środowisku. Program ochrony zdrowia psychicznego. 4. Warsztat profilaktyczny, zasady jego budowania, przykładowa konstrukcja, przygotowanie materiałów i pomocy do zaproponowanych warsztatów, ocena przygotowanych warsztatów (z zastosowaniem kryteriów skutecznego warsztatu) oraz realizacja projektu. 5. Budowanie przykładowego programu profilaktycznego i wspólna ocena; zaprezentowanie i ocena przygotowanych przez studentów projektów profilaktycznych. 6. Współpraca z organizacjami rządowymi, pozarządowymi i lokalnymi społecznościami przy realizacji projektów profilaktycznych. 7. Możliwości i ograniczenia we współczesnej profilaktyce społecznej |
|
Literatura: |
Literatura: Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, Szkoła. Środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej Kielce 2004 Zatorska-Nikoniuk D. Diagnoza, profilaktyka i terapia uzależnień. Wydawnictwo EPISTHEME Olsztyn 2005 Świątkiewicz G. (red.) Profilaktyka w środowisku lokalnym. Krajowe biuro ds. przeciwdziałania narkomanii Warszawa 2002 Kompendium wiedzy o profilaktyce Tom II Nadużywanie i nielegalny obrót substancjami uzależniającymi. Biuro ds. Narkomanii Warszawa 1997 Gaś Z. Psychoprofilaktyka: procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Warszawa 1998 Komorowska H. O programach prawie wszystko. Warszawa 1999 Appelt K. Konstruowanie i ewaluacja projektów. Warszawa 2010 Piotrowski P., Zajączkowski K. Profilaktyka w gimnazjum: projektowanie, realizacja i ewaluacja programów. Kraków 2003 Zajączkowski K. Program profilaktyczno- wychowawczy dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej. Kraków 2005 Pluta T. Profilaktyczno- wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci Kozaczuk F., Urban B. Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. Rzeszów 1997 w młodszym wieku szkolnym. Kraków 2007 |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia - analiza tekstów źródłowych, praca w grupie, zajęcia tematyczne, dyskusja, pokaz, metoda projektów, burza mózgów, metaplan Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie projektu profilaktycznego w ramach zaliczenia przedmiotu zaliczenia 50 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Chrypankowski | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: obecność na zajęciach aktywność podczas zajęć kolokwium pisemne - test wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej 2. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja. 3. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego. 4. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych. 5. Analiza wybranych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach - programy promujące i chroniące zdrowie uczniów - programy promujące bezpieczeństwo uczniów 6. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych. 7. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w powstawaniu zachowań ryzykownych 8. Budowa programu profilaktycznego 9. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego 10. Konstruowanie programów profilaktycznych i wychowawczych nastawionych na konkretny problem 11. Ewaluacja programów profilaktycznych i wychowawczych 12. System rekomendacji programów profilaktycznych |
|
Literatura: |
Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 2000 Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR Ostaszewski K., Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2016 Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce, 2004 Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie do kolokwium 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.