Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-WRD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 4 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia.

- Rozwój prenatalny dziecka. Analiza poszczególnych trymetrów życia.

- Uwarunkowania rozwoju ruchowego; rozwój postawy, lokomocji, manipulacji i chwytania.

- Uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju emocjonalnego.

- Uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju społecznego.

- Założenia teoretyczne i praktyczne wybranych metod terapeutycznych wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju małego dziecka.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę o teoriach i systemach wczesnego wspomagania, zna terminologię specjalistyczną

Streszcza akty prawne regulujące wczesną interwencję i wczesne wspomaganie rozwoju w Polsce

Opisuje wszystkich uczestników procesu wczesnego wspomagania rozwoju

Umiejętności

Rozpoznaje potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci o zaburzonym rozwoju i na tej podstawie konstruuje program wczesnego wspomagania rozwoju

Kompetencje społeczne

Dokonuje samooceny własnych kompetencji w zakresie planowania i realizowania zajęć z małym dzieckiem o zaburzonym rozwoju

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Kolokwium pisemnego lub odpowiedzi ustnej.

2. Wykonania skryptu dotyczącego wybranej sfery rozwoju poprzez platformę MS Teams (praca grupowa).

3. Skonstruowanego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru i analizę indywidualnego przypadku.

4. Prezentacji dotyczącej aktywności oraz ćwiczeń wspomagających rozwój małego dziecka.

5. Obecności i aktywności podczas zajęć.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia teoretyczne i rozwiązania systemowe.

2. Rozwój prenatalny dziecka. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prenatalnego.

3. Uwarunkowania rozwoju ruchowego (rozwój postawy, lokomocji, manipulacji i chwytania); uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju wzrokowego i słuchowego, rozwoju mowy, rozwoju emocjonalnego, rozwoju społecznego dziecka do 6. roku życia.

4. Analiza procesu wczesnego wspomagania rozwoju w ujęciu praktycznym.

5. Założenia teoretyczne i praktyczne wybranych metod terapeutycznych wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju małego dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga, koordynacja, Warszawa: PWN.

Goodard-Blythe, S. (2015). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Warszawa: wyd. PWN.

Goodard-Blythe, S. (2018). Odruchy, uczenie się i zachowanie. Warszawa: wyd. PWN.

Piotrowicz, R. (red.), (2018). Małe dziecko - poznanie w zabawie. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Cytowska, B., Winczura, B. (red.), (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.

Kwaśniewska, G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: wyd. UMCS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.), (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: wyd. CEBP.

Literatura będąca przedmiotem analizy źródłowej:

Wojaczek, M. (2014). Dialog dziewięciu miesięcy - wybrane aspekty budowania więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia. W: E. Lichtenberg-Kokoszka, E. Janiuk, P. Kierpal (red.). Prenatalny okres życia człowieka. Zagadnienie interdyscyplinarne. Kraków: Impuls.

Słaboń-Duda, A. (2011). Wczesna relacja matka-dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka. Psychoterapia, 2 (157).

Stoińska, B. (2016). Ocena rozwoju psychoruchowego dzieci z grup ryzyka. W: K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.). Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DUPC-TPEw

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae7224a11643c4134a7ab1a2ac1d703c4%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc455883-a36a-40f3-82dc-75d4cbde0327&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz, analiza materiałów źródłowych, ćwiczenia, analiza problemowa, film.

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams.

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prezentacji i skryptu na zajęcia: 30

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Kolokwium pisemnego lub odpowiedzi ustnej.

2. Wykonania skryptu dotyczącego wybranej sfery rozwoju poprzez platformę MS Teams (praca grupowa).

3. Skonstruowanego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru i analizę indywidualnego przypadku.

4. Prezentacji dotyczącej aktywności oraz ćwiczeń wspomagających rozwój małego dziecka.

5. Obecności i aktywności podczas zajęć.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia teoretyczne i rozwiązania systemowe.

2. Rozwój prenatalny dziecka. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prenatalnego.

3. Uwarunkowania rozwoju ruchowego (rozwój postawy, lokomocji, manipulacji i chwytania); uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju wzrokowego i słuchowego, rozwoju mowy, rozwoju emocjonalnego, rozwoju społecznego dziecka do 6. roku życia.

4. Analiza procesu wczesnego wspomagania rozwoju w ujęciu praktycznym.

5. Założenia teoretyczne i praktyczne wybranych metod terapeutycznych wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju małego dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga, koordynacja, Warszawa: PWN.

Goodard-Blythe, S. (2015). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Warszawa: wyd. PWN.

Goodard-Blythe, S. (2018). Odruchy, uczenie się i zachowanie. Warszawa: wyd. PWN.

Piotrowicz, R. (red.), (2018). Małe dziecko - poznanie w zabawie. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Cytowska, B., Winczura, B. (red.), (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.

Kwaśniewska, G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: wyd. UMCS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.), (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: wyd. CEBP.

Literatura będąca przedmiotem analizy źródłowej:

Wojaczek, M. (2014). Dialog dziewięciu miesięcy - wybrane aspekty budowania więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia. W: E. Lichtenberg-Kokoszka, E. Janiuk, P. Kierpal (red.). Prenatalny okres życia człowieka. Zagadnienie interdyscyplinarne. Kraków: Impuls.

Słaboń-Duda, A. (2011). Wczesna relacja matka-dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka. Psychoterapia, 2 (157).

Stoińska, B. (2016). Ocena rozwoju psychoruchowego dzieci z grup ryzyka. W: K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.). Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-TPEw1

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7483b129c318499eb0be25937e3c808a%40thread.tacv2/conversations?groupId=595fc2db-41b3-4c7f-b66b-56afbad2dd89&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-TPEw2

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa5d1670fcb8645b7aa629f3f36593c5e%40thread.tacv2/conversations?groupId=a337b5b0-edf4-4783-b945-8c0bc670a850&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz, analiza materiałów źródłowych, ćwiczenia, analiza problemowa, film.

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams.

Nakład pracy studenta:

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 20h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prezentacji i skryptu na zajęcia: 30

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Analizy studium przypadku dziecka objętego zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju (odniesienie się punktów rozwoju sfer aktualnego rozwoju, wskazanie obszarów sfer najbliższego rozwoju).

2. Przygotowania programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru w odniesieniu do ww. analizy.

3. Prezentacja aktywności/ ćwiczeń/ zabaw wspomagających rozwój małego dziecka.

4. Instruktaż dla rodzica proponowanych aktywności, a realizowanych w środowisku domowym.

5. Obecność, aktywność studenta na zajęciach.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia teoretyczne i rozwiązania systemowe.

2. Analiza procesu wczesnego wspomagania rozwoju w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym: diagnoza funkcjonalna, program usprawniania, instruktaż pracy dla rodziny w środowisku domowym.

3. Założenia teoretyczne i praktyczne wybranych technik metod terapeutycznych wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, uwrażliwianie na zasoby i potencjał środowiska rodzinnego dziecka objętego wwr.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Cytowska, B., Winczura, B. (red.), (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.

Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga, koordynacja, Warszawa: PWN.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.), (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: wyd. CEBP.

Krauze-Sikorka, H., Kuszak, K., Rura, G., Sadowska, K. (2016). Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kwaśniewska, G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: wyd. UMCS.

Piotrowicz, R. (red.), (2018). Małe dziecko - poznanie w zabawie. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Sasse, M. McKail, G. (2010). Smart start. Praktyczne ćwiczenia według metody "Udanego startu". Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.

Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azntl_PnKrULOD9MyD8jktuQXd0P9O9jbWzhbv43ivMg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ea566af-b08f-4123-b1f5-bac7aa98ffde&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz, analiza dokumentów, ćwiczenia, projekt, film.

Nakład pracy studenta:

Zajęcia ze studentami: 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie analizy studium przypadku: 20

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 30

Przygotowanie ćwiczeń/aktywności dla dziecka: 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Analiza studium przypadku dziecka objętego wwr.

2. Skonstruowanego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru ww. analizy.

3. Prezentacji aktywności/ćwiczeń wspomagających rozwój małego dziecka.

4. Przygotowanie instruktażu aktywności dla rodzica do realizacji w środowisku domowym.

5. Obecności, aktywność studenta w czasie zajęć.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia teoretyczne i rozwiązania systemowe.

2. Analiza procesu wczesnego wspomagania rozwoju w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym: diagnoza funkcjonalna, program usprawniania, instruktaż pracy dla rodziny w środowisku domowym.

3. Założenia teoretyczne i praktyczne wybranych technik metod terapeutycznych wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, uwrażliwianie na zasoby i potencjał środowiska rodzinnego dziecka objętego wwr.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Cytowska, B., Winczura, B. (red.), (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.

Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga, koordynacja, Warszawa: PWN.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.), (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: wyd. CEBP.

Krauze-Sikorka, H., Kuszak, K., Rura, G., Sadowska, K. (2016). Dziecko od lat trzech w systemie opieki i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kwaśniewska, G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: wyd. UMCS.

Piotrowicz, R. (red.), (2018). Małe dziecko - poznanie w zabawie. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Sasse, M., McKail., G. (2010). Smart START. Praktyczne ćwiczenia według metody Udanego startu. Kilelce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.

Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Uwagi:

grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaJMxlBhGJSVcjAqOWwbOq7PONA6tpsUDDLeLJ3ssJ7Q1%40thread.tacv2/conversations?groupId=680bdf40-0c99-4dd4-91f9-24a097703d1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQWQzUSPurrUW_l3qVAHmrSVuYYhbyWSk1kG86paKG4k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fb33988d-b33d-4fdc-99a7-9c5a7c4ecec0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz, analiza dokumentów, ćwiczenia, projekt, film.

Nakład pracy studenta:

Zajęcia ze studentami: 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Analiza przypadku: 30

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 30

Przygotowanie ćwiczeń dla dziecka, instruktażu dla rodzica: 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Egzaminu pisemnego w formie testu

2. Skonstruowanego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru i analizę indywidualnego przypadku.

3. Obecności i aktywności podczas zajęć.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia teoretyczne i rozwiązania systemowe.

2. Rozwój prenatalny dziecka. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prenatalnego.

3. Uwarunkowania rozwoju ruchowego (rozwój postawy, lokomocji, manipulacji i chwytania); uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju wzrokowego i słuchowego, rozwoju mowy, rozwoju emocjonalnego, rozwoju społecznego dziecka do 6. roku życia.

4. Analiza procesu wczesnego wspomagania rozwoju w ujęciu praktycznym.

5. Założenia teoretyczne i praktyczne wybranych metod terapeutycznych wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju małego dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga, koordynacja, Warszawa: PWN.

Goodard-Blythe, S. (2015). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Warszawa: wyd. PWN.

Goodard-Blythe, S. (2018). Odruchy, uczenie się i zachowanie. Warszawa: wyd. PWN.

Piotrowicz, R. (red.), (2018). Małe dziecko - poznanie w zabawie. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Cytowska, B., Winczura, B. (red.), (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.

Kwaśniewska, G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: wyd. UMCS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.), (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: wyd. CEBP.

Literatura będąca przedmiotem analizy źródłowej:

Wojaczek, M. (2014). Dialog dziewięciu miesięcy - wybrane aspekty budowania więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia. W: E. Lichtenberg-Kokoszka, E. Janiuk, P. Kierpal (red.). Prenatalny okres życia człowieka. Zagadnienie interdyscyplinarne. Kraków: Impuls.

Słaboń-Duda, A. (2011). Wczesna relacja matka-dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka. Psychoterapia, 2 (157).

Stoińska, B. (2016). Ocena rozwoju psychoruchowego dzieci z grup ryzyka. W: K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.). Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DUPC-TPEw

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz, analiza materiałów źródłowych, ćwiczenia, analiza problemowa, film.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe w formie zajęć dydaktycznych: 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25h

Przygotowanie się do kolokwium: 25h

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 40h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Egzaminu pisemnego w formie testu

2. Skonstruowanego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka według udostępnionego wzoru i analizę indywidualnego przypadku.

3. Obecności i aktywności podczas zajęć.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia teoretyczne i rozwiązania systemowe.

2. Rozwój prenatalny dziecka. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prenatalnego.

3. Uwarunkowania rozwoju ruchowego (rozwój postawy, lokomocji, manipulacji i chwytania); uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju wzrokowego i słuchowego, rozwoju mowy, rozwoju emocjonalnego, rozwoju społecznego dziecka do 6. roku życia.

4. Analiza procesu wczesnego wspomagania rozwoju w ujęciu praktycznym.

5. Założenia teoretyczne i praktyczne wybranych metod terapeutycznych wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju małego dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga, koordynacja, Warszawa: PWN.

Goodard-Blythe, S. (2015). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Warszawa: wyd. PWN.

Goodard-Blythe, S. (2018). Odruchy, uczenie się i zachowanie. Warszawa: wyd. PWN.

Piotrowicz, R. (red.), (2018). Małe dziecko - poznanie w zabawie. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Cytowska, B., Winczura, B. (red.), (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.

Kwaśniewska, G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: wyd. UMCS.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.), (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: wyd. CEBP.

Literatura będąca przedmiotem analizy źródłowej:

Wojaczek, M. (2014). Dialog dziewięciu miesięcy - wybrane aspekty budowania więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia. W: E. Lichtenberg-Kokoszka, E. Janiuk, P. Kierpal (red.). Prenatalny okres życia człowieka. Zagadnienie interdyscyplinarne. Kraków: Impuls.

Słaboń-Duda, A. (2011). Wczesna relacja matka-dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka. Psychoterapia, 2 (157).

Stoińska, B. (2016). Ocena rozwoju psychoruchowego dzieci z grup ryzyka. W: K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.). Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DUPC-TPEw

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz, analiza materiałów źródłowych, ćwiczenia, analiza problemowa, film.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe w formie zajęć dydaktycznych: 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25h

Przygotowanie się do kolokwium: 25h

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 40h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)