Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-WRA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzem, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Psychospołeczne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie.

- Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z autyzmem - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym.

- Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Postawy rodzicielskie pozytywne i negatywne oraz ich konsekwencje dla rozwoju dziecka oraz zakresu współpracy ze szkoła, nauczycielami i specjalistami. Cele, zasady, metody i formy pracy z rodzicami reprezentującymi różne postawy. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego.

- Zasoby rodzinne w procesie wspierania rozwoju dziecka z autyzmem. Opracowywanie kontraktu współpracy z rodzicami dziecka z autyzmem reprezentującymi negatywne i pozytywne postawy rodzicielskie.

- Formy wsparcia rodziny z dzieckiem z autyzmem. Formy współpracy z rodziną dziecka z autyzmem: indywidualne i grupowe Plany współpracy z rodzicami dziecka z autyzmem.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna specyfikę funkcjonowania rodzin wychowujących dziecko z autyzmem i jej uwarunkowania

Zna cele, formy, metody i zasady współpracy z rodzina dziecka

Umiejętności

Potrafi zaprojektować kontrakt z rodzicami i dostosować jego zapisy do indywidualnych uwarunkowań

Potrafi zaplanować i poprowadzić tematyczny warsztat dla rodziców/rodzeństwa

Kompetencje społeczne

Dostrzega potrzebę współpracy z rodziną dziecka/osobą dla osiągnięcia indywidualnych celów edukacji i terapii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza: kolokwium pisemne.

Umiejętności: przygotowanie prac cząstkowych realizowanych na zajęciach, aktywność i obecność na zajęciach.

Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć.

Pełny opis:

1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z autyzmem oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w poszczególnych okresach życia dziecka (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Problemy adaptacji rodziny do diagnozy autyzmu, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie.

2. Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny - swoistość sytuacji rodzin z dzieckiem z autyzmem.

3. Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z autyzmem - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym.

4. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Cele, metody i formy współpracy.

5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka z autyzmem. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka z autyzmem w rodzinie.

6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka z autyzmem w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z autyzmem. Personalizowanie procesu współpracy w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rodziny.

7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka z autyzmem. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka z autyzmem.

Literatura:

* Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA.

* Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

* Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

* Kulesza M.(2017) Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin.

* Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

* Prokopiak A., Palak Z. (2017) Autyzm i rodzina, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Uwagi:

LINK DO ZESPOŁU W APLIKACJI TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7f83a0b242914c9abf1c15ab9fdb0528%40thread.tacv2/conversations?groupId=c9e86e0b-09f5-44e7-8c26-79ea7cb255f6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

kod do zespołu: xqkqqoi

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń

Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz.

Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Liczba punktów: 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza: kolokwium pisemne.

Umiejętności: przygotowanie prac cząstkowych realizowanych na zajęciach, aktywność i obecność na zajęciach.

Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć.

Kolokwium pisemne w formie zdalnej odbędzie się dnia 25.01.2022r. o godz. 14.20 do 15.05. Poniżej link do kolokwium.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchrqoEEzrhk1FmRTN87QcAW9URVdKWjFCTUlTVVpDTVZGTTJNMllCQUNHNS4u

Pełny opis:

1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z autyzmem oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w poszczególnych okresach życia dziecka (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Problemy adaptacji rodziny do diagnozy autyzmu, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie.

2. Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny - swoistość sytuacji rodzin z dzieckiem z autyzmem.

3. Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z autyzmem - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym.

4. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Cele, metody i formy współpracy.

5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka z autyzmem. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka z autyzmem w rodzinie.

6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka z autyzmem w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z autyzmem. Personalizowanie procesu współpracy w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rodziny.

7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka z autyzmem. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka z autyzmem.

Literatura:

* Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA.

* Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

* Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

* Kulesza M.(2017) Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin.

* Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

* Prokopiak A., Palak Z. (2017) Autyzm i rodzina, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń

Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz.

Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Liczba punktów: 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza: kolokwium pisemne.

Umiejętności: przygotowanie prac cząstkowych realizowanych na zajęciach, aktywność i obecność na zajęciach.

Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć.

Pełny opis:

1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z autyzmem oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w poszczególnych okresach życia dziecka (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Problemy adaptacji rodziny do diagnozy autyzmu, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie.

2. Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny - swoistość sytuacji rodzin z dzieckiem z autyzmem.

3. Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z autyzmem - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym.

4. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Cele, metody i formy współpracy.

5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopy) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka z autyzmem. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka z autyzmem w rodzinie.

6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka z autyzmem w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z autyzmem. Personalizowanie procesu współpracy w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rodziny.

7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka z autyzmem. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka z autyzmem.

Literatura:

* Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA.

* Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

* Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

* Kulesza M.(2017) Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin.

* Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

* Prokopiak A., Palak Z. (2017) Autyzm i rodzina, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń

Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz.

Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Liczba punktów: 1 ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)