Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-WRA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intel. i autyzem, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Psychospołeczne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. - Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z autyzmem - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym. - Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Postawy rodzicielskie pozytywne i negatywne oraz ich konsekwencje dla rozwoju dziecka oraz zakresu współpracy ze szkoła, nauczycielami i specjalistami. Cele, zasady, metody i formy pracy z rodzicami reprezentującymi różne postawy. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. - Zasoby rodzinne w procesie wspierania rozwoju dziecka z autyzmem. Opracowywanie kontraktu współpracy z rodzicami dziecka z autyzmem reprezentującymi negatywne i pozytywne postawy rodzicielskie. - Formy wsparcia rodziny z dzieckiem z autyzmem. Formy współpracy z rodziną dziecka z autyzmem: indywidualne i grupowe Plany współpracy z rodzicami dziecka z autyzmem. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna specyfikę funkcjonowania rodzin wychowujących dziecko z autyzmem i jej uwarunkowania Zna cele, formy, metody i zasady współpracy z rodzina dziecka Umiejętności Potrafi zaprojektować kontrakt z rodzicami i dostosować jego zapisy do indywidualnych uwarunkowań Potrafi zaplanować i poprowadzić tematyczny warsztat dla rodziców/rodzeństwa Kompetencje społeczne Dostrzega potrzebę współpracy z rodziną dziecka/osobą dla osiągnięcia indywidualnych celów edukacji i terapii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: kolokwium pisemne. Umiejętności: przygotowanie prac cząstkowych realizowanych na zajęciach, aktywność i obecność na zajęciach. Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z autyzmem oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w poszczególnych okresach życia dziecka (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Problemy adaptacji rodziny do diagnozy autyzmu, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. 2. Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny - swoistość sytuacji rodzin z dzieckiem z autyzmem. 3. Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z autyzmem - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym. 4. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Cele, metody i formy współpracy. 5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka z autyzmem. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka z autyzmem w rodzinie. 6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka z autyzmem w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z autyzmem. Personalizowanie procesu współpracy w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rodziny. 7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka z autyzmem. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka z autyzmem. |
|
Literatura: |
* Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA. * Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin. * Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP * Kulesza M.(2017) Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin. * Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. * Prokopiak A., Palak Z. (2017) Autyzm i rodzina, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
|
Uwagi: |
LINK DO ZESPOŁU W APLIKACJI TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7f83a0b242914c9abf1c15ab9fdb0528%40thread.tacv2/conversations?groupId=c9e86e0b-09f5-44e7-8c26-79ea7cb255f6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 kod do zespołu: xqkqqoi ----------------------------------------------------------------------------------------------- Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Liczba punktów: 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: kolokwium pisemne. Umiejętności: przygotowanie prac cząstkowych realizowanych na zajęciach, aktywność i obecność na zajęciach. Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć. Kolokwium pisemne w formie zdalnej odbędzie się dnia 25.01.2022r. o godz. 14.20 do 15.05. Poniżej link do kolokwium. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchrqoEEzrhk1FmRTN87QcAW9URVdKWjFCTUlTVVpDTVZGTTJNMllCQUNHNS4u |
|
Pełny opis: |
1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z autyzmem oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w poszczególnych okresach życia dziecka (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Problemy adaptacji rodziny do diagnozy autyzmu, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. 2. Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny - swoistość sytuacji rodzin z dzieckiem z autyzmem. 3. Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z autyzmem - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym. 4. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Cele, metody i formy współpracy. 5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka z autyzmem. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka z autyzmem w rodzinie. 6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka z autyzmem w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z autyzmem. Personalizowanie procesu współpracy w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rodziny. 7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka z autyzmem. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka z autyzmem. |
|
Literatura: |
* Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA. * Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin. * Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP * Kulesza M.(2017) Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin. * Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. * Prokopiak A., Palak Z. (2017) Autyzm i rodzina, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Liczba punktów: 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: kolokwium pisemne. Umiejętności: przygotowanie prac cząstkowych realizowanych na zajęciach, aktywność i obecność na zajęciach. Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z autyzmem oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w poszczególnych okresach życia dziecka (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Problemy adaptacji rodziny do diagnozy autyzmu, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. 2. Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny - swoistość sytuacji rodzin z dzieckiem z autyzmem. 3. Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z autyzmem - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym. 4. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Cele, metody i formy współpracy. 5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopy) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka z autyzmem. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka z autyzmem w rodzinie. 6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka z autyzmem w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z autyzmem. Personalizowanie procesu współpracy w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rodziny. 7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka z autyzmem. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka z autyzmem. |
|
Literatura: |
* Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA. * Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin. * Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP * Kulesza M.(2017) Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin. * Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. * Prokopiak A., Palak Z. (2017) Autyzm i rodzina, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Liczba punktów: 1 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.