Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia z wiedzy o języku w terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-WJT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia z wiedzy o języku w terapii pedagogicznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Kryteria poprawności językowej

- Błędy językowe

- Ortografia i interpunkcja

- Części mowy i zdania. Kategorie gramatyczne

- Deklinacja i koniugacja

- Składnia - wypowiedzenia pojedyncze

- Składnia - wypowiedzenia złożone

- Użytkowe style języka polskiego

- Gramatyka języka polskiego w procesie diagnozowania i planowania terapii ucznia z trudnościami w uczeniu się - poziom rozszerzony

Efekty uczenia się:

Wiedza

Wymienia i opisuje kryteria poprawności językowej

Wyjaśnia główne zagadnienia dotyczące kultury języka, morfologii, składni i stylistyki

Umiejętności

Przestrzega zasad ortografii i interpunkcji

Rozpoznaje błędy językowe, określa ich rodzaj oraz poprawia je

Poprawnie nazywa części mowy i zdania oraz charakteryzuje poszczególne kategorie gramatyczne

Prawidłowo stosuje zasady deklinacji i koniugacji

Opisuje podstawowe mechanizmy leżące u podstaw tworzenia zdań języka polskiego, poprawnie analizuje wypowiedzenia pojedyncze i złożone

Rozróżnia użytkowe style języka polskiego i podaje ich cechy charakterystyczne

Wykorzystuje wiedzę z zakresu gramatyki języka polskiego w procesie diagnozowania i planowania terapii ucznia z trudnościami w uczeniu się

Kompetencje społeczne

Prezentuje aktywną postawę w zakresie zdobywania wiedzy i umiejętności oraz dostrzega znaczenie poprawnego używania języka polskiego w pracy specjalisty terapii pedagogicznej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Kolokwium pisemne, ocena projektu

Pełny opis:

Kryteria poprawności językowej

Błędy językowe

Ortografia i interpunkcja

Części mowy i zdania. Kategorie gramatyczne

Deklinacja i koniugacja

Składnia - wypowiedzenia pojedyncze

Składnia - wypowiedzenia złożone

Użytkowe style języka polskiego

Gramatyka języka polskiego w procesie diagnozowania i planowania terapii ucznia z trudnościami w uczeniu się - poziom rozszerzony

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Dubisz, S. (red.) (1999), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

2.Kłosińska, K. (red.) (2004), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA.

3.Markowski, A. (2011), Wielki Słownik Poprawnej Polszczyzny , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4.Poański, E. (red.) (2011), Wielki Słownik Ortograficzny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, ćwiczenie, praca z tekstem

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do kolokwium 5h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Kolokwium pisemne, ocena projektu

Pełny opis:

Kryteria poprawności językowej

Błędy językowe

Ortografia i interpunkcja

Części mowy i zdania. Kategorie gramatyczne

Deklinacja i koniugacja

Składnia - wypowiedzenia pojedyncze

Składnia - wypowiedzenia złożone

Użytkowe style języka polskiego

Gramatyka języka polskiego w procesie diagnozowania i planowania terapii ucznia z trudnościami w uczeniu się - poziom rozszerzony

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Dubisz, S. (red.) (1999), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

2.Kłosińska, K. (red.) (2004), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA.

3.Markowski, A. (2011), Wielki Słownik Poprawnej Polszczyzny , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4.Poański, E. (red.) (2011), Wielki Słownik Ortograficzny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, ćwiczenie, praca z tekstem

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do kolokwium 5h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Kolokwium pisemne, ocena projektu

link do kolokwium 12.01.2021 godz. 18.00-18.20

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchsjxVwlRf9hMrOXQCUM9Ol9UNTdTVElBRUhJUVBNNlAwSTRHQVNBUUxUOSQlQCN0PWcu

Pełny opis:

Kryteria poprawności językowej

Błędy językowe

Ortografia i interpunkcja

Części mowy i zdania. Kategorie gramatyczne

Deklinacja i koniugacja

Składnia - wypowiedzenia pojedyncze

Składnia - wypowiedzenia złożone

Użytkowe style języka polskiego

Gramatyka języka polskiego w procesie diagnozowania i planowania terapii ucznia z trudnościami w uczeniu się - poziom rozszerzony

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Dubisz, S. (red.) (1999), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

2.Kłosińska, K. (red.) (2004), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA.

3.Markowski, A. (2011), Wielki Słownik Poprawnej Polszczyzny , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4.Poański, E. (red.) (2011), Wielki Słownik Ortograficzny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad755600bc64d4919ac8f032db3e0c9f2%40thread.tacv2/conversations?groupId=0957f1c8-7f51-4cd8-ace5-d009433d3a5f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, ćwiczenie, praca z tekstem

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do kolokwium 5h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Kolokwium pisemne, ocena projektu

link do kolokwium 14.02.2021

grupa 1 godz. 10.00-10.20

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchuohgQQtlWFBpF3BdY_LpRpURDE1Q1pORVpXMFFHS0xLT0Q3SE9JMDhDViQlQCN0PWcu

grupa 2 godz. 12.30-12.50

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchp5W7MiMva9Hu9DGcQdlvBxURVI1WkxDU0E3Q1ZKQzlTQTdLVzlBWVU4RCQlQCN0PWcu

Pełny opis:

Kryteria poprawności językowej

Błędy językowe

Ortografia i interpunkcja

Części mowy i zdania. Kategorie gramatyczne

Deklinacja i koniugacja

Składnia - wypowiedzenia pojedyncze

Składnia - wypowiedzenia złożone

Użytkowe style języka polskiego

Gramatyka języka polskiego w procesie diagnozowania i planowania terapii ucznia z trudnościami w uczeniu się - poziom rozszerzony

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Dubisz, S. (red.) (1999), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

2.Kłosińska, K. (red.) (2004), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA.

3.Markowski, A. (2011), Wielki Słownik Poprawnej Polszczyzny , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4.Poański, E. (red.) (2011), Wielki Słownik Ortograficzny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

Link do zajęć:

grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4b2eaf1ce3ec48c3b60f868fae731f35%40thread.tacv2/conversations?groupId=048121ea-952d-4161-a45d-c1758fcba51a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a70fa1dbcc7d941c9b94d1b502869f24f%40thread.tacv2/conversations?groupId=c8ec569e-bd8c-47af-bbd0-c6710765bc1c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, ćwiczenie, praca z tekstem

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do kolokwium 5h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Kolokwium pisemne, ocena projektu

Pełny opis:

Kryteria poprawności językowej

Błędy językowe

Ortografia i interpunkcja

Części mowy i zdania. Kategorie gramatyczne

Deklinacja i koniugacja

Składnia - wypowiedzenia pojedyncze

Składnia - wypowiedzenia złożone

Użytkowe style języka polskiego

Gramatyka języka polskiego w procesie diagnozowania i planowania terapii ucznia z trudnościami w uczeniu się - poziom rozszerzony

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Dubisz, S. (red.) (1999), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

2.Kłosińska, K. (red.) (2004), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA.

3.Markowski, A. (2011), Wielki Słownik Poprawnej Polszczyzny , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4.Poański, E. (red.) (2011), Wielki Słownik Ortograficzny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, ćwiczenie, praca z tekstem

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do kolokwium 5h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Joanna Kiliszek, Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Kolokwium pisemne, ocena projektu

Pełny opis:

Kryteria poprawności językowej

Błędy językowe

Ortografia i interpunkcja

Części mowy i zdania. Kategorie gramatyczne

Deklinacja i koniugacja

Składnia - wypowiedzenia pojedyncze

Składnia - wypowiedzenia złożone

Użytkowe style języka polskiego

Gramatyka języka polskiego w procesie diagnozowania i planowania terapii ucznia z trudnościami w uczeniu się - poziom rozszerzony

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Dubisz, S. (red.) (1999), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

2.Kłosińska, K. (red.) (2004), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA.

3.Markowski, A. (2011), Wielki Słownik Poprawnej Polszczyzny , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4.Poański, E. (red.) (2011), Wielki Słownik Ortograficzny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

Link do zespołu z materiałami na Teams dla gr 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ayQwfPIaeTBEjjs8Phqu-ZOjUR_aSV-w767PYQo_rY6k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e4a4f2e0-c921-4790-97af-00ae8853f913&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, ćwiczenie, praca z tekstem

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do kolokwium 5h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5h

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Link do kolokwium w dniu 30.01. godz. 15.10-15.35

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchuohgQQtlWFBpF3BdY_LpRpUNTBTNzZKUExaWVhHNFc4WURWMDlCVzFXRSQlQCN0PWcu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kiliszek
Prowadzący grup: Joanna Kiliszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Kolokwium pisemne, ocena projektu

Pełny opis:

Kryteria poprawności językowej

Błędy językowe

Ortografia i interpunkcja

Części mowy i zdania. Kategorie gramatyczne

Deklinacja i koniugacja

Składnia - wypowiedzenia pojedyncze

Składnia - wypowiedzenia złożone

Użytkowe style języka polskiego

Gramatyka języka polskiego w procesie planowania terapii ucznia z trudnościami w uczeniu się

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1.Dubisz, S. (red.) (1999), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

2.Kłosińska, K. (red.) (2004), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA.

3.Markowski, A. (2011), Wielki Słownik Poprawnej Polszczyzny , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4.Polański, E. (red.) (2011), Wielki Słownik Ortograficzny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Wileczek, A. (2020), Język i komunikacja. Wprowadzenie dla pedagogów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

praca z tekstem, ćwiczenie, dyskusja, praca indywidualna i grupowa

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe 10h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do kolokwium 5h

Przygotowanie projektu 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)